Presentatie gemeenten Cluster Westerkwartier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

De Regio ZHZ in verandering Informatiebijeenkomst voor Raadsleden Drechtsteden 20 mei
1 TOEKOMST PARKMANAGEMENT Presentatie raad d.d. 9 april 2009.
Conclusies bij de cijfers VJN 2012 en PPN : 1)opstellen van een investeringsplan cq. het temporiseren van investeringen die ten laste van de gemeentebegroting.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Presentatie t.b.v. gemeenteraad1 Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader = GTK “Zichtbaar Toezicht”
Presentatie Begroting 2014 Raadsinformatieavond 2 oktober 2013.
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
6 stappen in Risico management
Voortgangsrapportage Collegewerkprogramma juni 2011.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
PRESENTATIE raadsbijeenkomst SLIEDRECHT 15 juni 2011.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Concern Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Waar is de VRZHZ voor! Risicobeheersing Risicovoorlichting Veiligheidsmanagement 112 Redden en blussen Technische.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
De nieuwe Brandweer Hollands Midden Bijeenkomst gemeenten (Nieuwerkerk aan de IJssel,19 januari 2010) Henk Meijer Regionaal commandant Zuidplas, Boskoop,
Gemeenteraad Teylingen 2 september 2015 Hans Zuidijk Plv. regionaal commandant / directeur Concernstaf Commissie Bestuur, financiën en toerisme.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
4 juni 2015 presentatie aan de Raad over: (concept) Jaarrekening e Bestuursrapportage 2015 Voorjaarsnota 2015.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
WELKOM Stress test businesscase Spoorzone Presentatie voor de raad op 10 november 2014 Isidoor Hermans, directeur OBS.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
1 Gemeente Bellingwedde en de RUD Presentatie beeldvormende commissie 22 november 2012.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
Prognose Grondbedrijf Financiële positie per Adviescommissie
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
GGD = Gemeentelijke GezondheidsDienst Publieke Gezondheid & Veiligheid is wettelijke taak. Alle 400 gemeenten hebben ‘eigen’ GGD. GGD is van jullie: gemeente.
Brandweer Vernieuwde brandweerzorg Dordrecht 22 april.
“GOED JAAR ONDANKS ENKELE TEGENVALLERS” Jaarverslag 2011.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Vpb-plicht overheidsondernemingen Eric van den Hurk Manager Step in Control VPB & Audit.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Financiële positie 2 september InleidingJaarrekeningenWeerstandsvermogen Oost-Groninger gemeenten Belastingdruk Omliggende gemeenten Toekomst.
2 e Berap Portefeuille Petra Dassen Diverse baten Gemeentefonds€ (incidenteel nadeel) OZB€ (incidenteel voordeel) Toeristenbelasting€
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Herwaardering Grondposities Presentatie 6 december 2012.
Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Informatiebijeenkomst Raad Westerkwartier
Algemene Ledenvergadering
Bouwen aan de toekomst II
Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht
Kassaldo en Staat van baten en lasten
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Presentatie van ondernemingsplan
Human Resources Accounting
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Transcript van de presentatie:

Presentatie gemeenten Cluster Westerkwartier 11-5-2017 Financiën VRG Presentatie gemeenten Cluster Westerkwartier 11-5-2017

Inhoud Terugblik Regionalisering, 2014 en 2015 Ontwikkelingen 2016 Financiële ontwikkelingen Takenevaluatie Begroting 2018

Regionalisering transitieafspraken PWC Begrotingen 2012 Onderzoek PWC Overhead PWC Ontvlechten ‘oude’ organisaties Begrotingen 2012 Aangepaste begrotingen 2012 Geconsolideerde begrotingen 2012 Beleidsbegroting 2014 (e.v.) Oplevering nulmetingen Benchmark Berenschot Werkbegroting 2014 Werkconferentie 12 april 2013 Bestuursvergadering: 24 mei 2013 Overeengekomen aanpassingen Van 24 portefeuilles naar 1 portefeuille Gebaseerd op de gemeentelijke begrotingen 2012 Diverse correcties en aanvullingen, zoals been bijtrekken Maar ook: totaal 2,5 mln aan meegenomen bezuinigingen vanuit voorgaande regeling (€1 mln) en de gemeenten (€1,5 mln). Voorbeeld: terugbrengen sterkte ploegen stad Been bij trekken Bezuinigingen Egalisatieposten Eliminatie dub. posten Taakstellingen: - Landelijk beleid Inrichten organisatie transitieafspraken

Regionalisering Onderzoek PwC: Beoordeling totstandkoming nulmeting Proces goed, advies t.a.v. huisvesting en overhead “weinig besparingspotentieel op korte termijn” Onderzoek Berenschot naar overhead 21,5% als norm -> beleidsarme agentschappen Interne toets bij bepaling formatieplan 2014 2 onderzoeken bij Regionalisering: Berenschot en PwC Opmerkingen onderzoek PwC: advies om huisvesting en overhead niet op basis van nulmeting toe te voegen aan begroting (opgegeven kosten klopten namelijk niet) Berenschot heeft advies gegeven voor in te richten overheadfuncties. Het gaat hierbij om personele overhead, inclusief de gehele laag leidinggevenden en secretariële ondersteuning (definitie overhead van Berenschot is vrij breed) 21,5% = het gemiddelde voor beleidsarme agentschappen. VRG is daarmee vergeleken. Bij opstellen van het formatieplan heeft door de organisatie een interne toetsing plaatsgevonden. Hieruit bleek dat we onder het niveau van Berenschot zaten.

Resultaten 2014 -2015 Brandweer-zorg en meldkamer-functie   Brandweer-zorg en meldkamer-functie Crisisbeheer-sing Gemeentelijke Kolom GHOR Totaal resultaat Terug-storting 2014 2.505 177 122 286 3.089 1.000 2015 462* 81 90 174 807 500 *dit betreft het resultaat ná de tussentijdse terugstorting aan gemeente

Financiële Ontwikkelingen 2016 Autonome ontwikkelingen in 2016 die incidenteel zijn opgevangen: Kostenstijgingen 2016 Autonome ontwikkelingen   invoering werkkostenregeling 90.000 eigen risico WW 230.000 Toename bijdragen landelijk beleid aanvullende indexatie 2016 260.000 intergreren opleidingskosten in begroting 151.000 Totaal autonome ontwikkelingen 821.000 Dekking Incidentele dekking Meldkamermiddelen* 400.000 Incidentele dekking door verlaging lasten elders 421.000 Uitzetting begroting - * dekking vervalt in 2021

Jaarrekening 2016 Conclusies: Programma Resultaat Bestemming Bedrag Brandweerzorg incl. meldkamerfunctie 826.000 Bestemmingsreserve Aanvullende demping huisvesting 200.000   Bestemmingsreserve Huisvesting 624.000 Algemene reserve VRG 2.000 Rampenbestrijding & Crisisbeheersing 1.000 Gemeentelijke Kolom Groningen 85.000 GHOR 512.000 Totale VRG 1.423.000 Conclusies: Er is € 200.000 beschikbaar voor demping van de herijking voor nadeelgemeenten Het resultaat wordt grotendeels veroorzaakt door: Het nog niet afgerond zijn van de huisvestingstransitie in 2016; kosten volgen in 2017 met terugwerkende kracht (vandaar reservering) Het resultaat bij de GHOR; door onderbezetting lagere personele lasten, daarnaast lagere materiële lasten

Financiële ontwikkelingen 2017 Kostenstijgingen 2016 2017 Autonome ontwikkelingen   invoering werkkostenregeling 90.000 eigen risico WW 230.000 Toename bijdragen landelijk beleid aanvullende indexatie 2016 260.000 intergreren opleidingskosten in begroting 151.000 indexatie 2017 476.000 aanvullende indexatie 2017 - pensioenlasten 400.000 Schoon Werken (besluit in AB 7-4-2017) 108.000 Tekort Gemeentelijke Kolom 80.000 Totaal autonome ontwikkelingen 821.000 1.885.000 Beleidskeuzes Geaccordeerd beleid Brandweerzorg 275.000 Totaal Beleidskeuzes Totaal autonome ontwikkelingen en beleidskeuzes 2.160.000 Dekking Incidentele dekking Meldkamermiddelen* Incidentele dekking door verlaging lasten elders 421.000 707.000 Taakstellend structureel oplossen 285.000 Effect (nadelig) op resultaat 2017 - 768.000 * dekking vervalt in 2021

Ontwikkelingen 2017 –Takenevaluatie (1) Vraagstuk Takenevaluatie: “ maak inzichtelijk op welke wijze takenpakket VRG duurzaam in evenwicht kan worden gebracht, gelet op de beschikbare middelen” Aanleiding: begroting 2017: € 1 mln extra lasten, gedekt middels incidentele voordelen Uitvoering met behulp van AEF

Ontwikkelingen 2017 –Takenevaluatie (2) Samenvatting conclusies AEF: “Om de financiële opgave van de VRG in te vullen is een samenhangend pakket aan bestuurlijke keuzes noodzakelijk.” Hiertoe doet AEF diverse suggesties op middellange en langere termijn 1) Conclusie ten aanzien van inrichting organisatie VRG: - beleidsarm ingericht - lage overhead (9% lager t.o.v. andere VR’en) 2) Conclusies ten aanzien van activiteiten VRG: - de huidige opkomstnormen vragen om een concreet uitgewerkt plan - Taakinvulling crisisbeheersing en GKG in basis op orde - Nieuwe veldnorm over GHOR organisatie vraagt om nieuwe werkwijze; de financiële consequenties zijn nog niet in beeld 3) Conclusie ten aanzien van financiële positie VRG: - Disbalans structurele kosten - baten wordt groter in 2018 4) Conclusies ten aanzien van mogelijke samenwerking: - Samenwerking 3-Noord is alleen kansrijk op basis van inhoudelijke gronden - Samenwerking met de GGD Groningen is op termijn een kans, maar vraagt om zorgvuldig proces Door beleidsarme inrichting is de organisatie afhankelijk van de welwillendheid van de partners voor beleidsontwikkeling. Door schrale inrichting overhead loopt de organisatie op onderdelen risico’s (financiën en informatisering). De conclusies van het dekkingsplan vragen om een concretisering om zowel beleidsmatige als financiële consequenties in beeld te brengen. In 2018 ontstaat een structureel tekort van € 2,9 mln op basis van de huidige (2016) gemeentelijke bijdragen. Het budget dat gemeenten ontvangen voor de taken van VRG stijgt in 2018 waarschijnlijk met € 1,5 mln (t.o.v 2017).

Ontwikkelingen 2017 –Takenevaluatie (3) Vervolg: Bepaling koers en strategie voor de toekomst; Vertaling hiervan in begroting 2019 en meerjarenperspectief; De verwachting is niet dat er door het voeren van discussie omtrent koers en strategie significante besparingen worden gehaald

Begroting 2018 Advies AEF: Stel financiële hygiëneregels op Uitgangspunten conform AB 17 feb: Onontkoombare autonome ontwikkelingen worden meegenomen als uitzetting in de begroting; Beleidsaanpassingen vanuit verleden worden in eerste instantie opgevangen binnen huidige begrotingskader (2017); Nieuw beleid wordt aan het bestuur voorgelegd, waarbij financiering een expliciet besluitpunt is.

Begroting 2018 Autonome ontwikkelingen: € 2.969k Dekking middels meldkamermiddelen (BDUR en OMS opbrengsten samen) € 600k Uitzetting begroting € 2.359k Beleidsaanpassingen/besluit 2017: € 275k Geaccordeerd beleid Brandweerzorg € 275k (structureel op te lossen in begroting)

Financiële ontwikkelingen 2018 Kostenstijgingen 2016 2017 2018 Autonome ontwikkelingen   invoering werkkostenregeling 90.000 eigen risico WW 230.000 Toename bijdragen landelijk beleid aanvullende indexatie 2016 260.000 intergreren opleidingskosten in begroting 151.000 indexatie 2017 476.000 aanvullende indexatie 2017 - pensioenlasten 400.000 indexatie 2018 592.000 FLO 250.000 Schoon Werken (besluit in AB 7-4-2017) 108.000 170.000 OMS opbrengsten (van structureel naar incidenteel; vervalt in 2021) 200.000 Tekort Gemeentelijke Kolom 80.000 60.000 Totaal autonome ontwikkelingen 821.000 1.885.000 2.969.000 Beleidskeuzes Geaccordeerd beleid Brandweerzorg 275.000 Totaal Beleidskeuzes Totaal autonome ontwikkelingen en beleidskeuzes 2.160.000 3.244.000 Dekking Incidentele dekking Meldkamermiddelen* Incidentele dekking vanuit opbrengsten OMS* Incidentele dekking door verlaging lasten elders 421.000 707.000 Taakstellend structureel oplossen 285.000 Uitzetting begroting - 768.000 2.359.000 * dekking vervalt in 2021

Conclusies Regionalisering -> organisatie met smalle top, beperkte overhead, sober ingericht Diverse nieuwe autonome ontwikkelingen in eerste instantie incidenteel opgevangen Takenevaluatie leidt op korte termijn niet tot besparing Vertaling takendiscussie (koers en strategie) in begroting 2019 en meerjarenperspectief