Primitivisme – Die brücke en Dada
Primitivisme – Die brücke Onderwerpen Stadsleven Seksualiteit Corruptie Verbondenheid van mens met natuur Kenmerken
Primitivisme – Die brücke Onderwerpen Kenmerken Geen academische tradities Vereenvoudigde vormen Vervormde lichamen Verzadigde kleuren Kleurcontrasten Soms contourlijnen Vaak houtsnedes en –gravures
Erich Heckel Jong meisje 1913
Erich Heckel Mannenportret 1919
Primitivisme – Die brücke Emil Nolde “Groteske kracht en leven in meest eenvoudige vorm” De kruisiging 1912
Emil Nolde De kruisiging 1912
Emil Nolde Stilleven met maskers 1911
Emil Nolde Vrouwen en een Pierrot 1917
Emil Nolde Dans rondom het Gouden Kalf 1910
Emil Nolde Opgewonden mensen 1913
Primitivisme – Die brücke Ernst Ludwig Kirchner “Een schilder schildert het voorkomen van dingen, niet hun objectieve juistheid, feitelijk creëert hij een nieuw voorkomen” Ontdekker primitivisme Geen directe vertaling vormen Zelf houtsnijden Dansende vrouw 1911
Ernst Ludwig Kirchner Dansende vrouw 1911 Zonder naam Ajante muurschildering uit India Zonder jaar
Ernst Ludwig Kirchner Hoofd van een krankzinnige. Zelfportret 1911
Ernst Ludwig Kirchner Zelfportret als soldaat 1915
Ernst Ludwig Kirchner Vrouwelijk naakt Circa 1910
Ernst Ludwig Kirchner Zelfportret met model Circa 1910
Ernst Ludwig Kirchner Meisje onder Japanse parasol Circa 1909
Karl Schmidt-Rotluff Hoofd 1915 Fang masker
Karl Schmidt-Rotluff Profeet 1919
Karl Schmidt-Rotluff Farizeeërs 1919
Karl Schmidt-Rotluff Berlijnse nachtarbeiders 1911
Max Pechstein Somalische dans 1910 33. Max Pechstein (Zwickau 1881 ‑ Berlijn 1955) Somali dans, 1910 ingekleurde houtsnede, Berlijn, Brückemuseum In deze houtsnede werkte Pechstein naar zwarte modellen maar hij beeldde hen niet in een Afrikaanse omgeving uit maar op het variététoneel van de grote stad. Het ritme van de dans en de patronen van de kleding zijn Afrikaans maar beantwoorden tegelijkertijd aan de behoefte tot abstractie van de kunstenaar. Zijn gevoel voor het exotische dreef ook hem, net als Gauguin, op reis naar tropische gebieden. Aanbiedingstekst p. 40‑41 Bronnenbundel p. 85‑86, 88‑89
Primitivisme – Dada Zwitserland – zeer internationale groep Geen stroming maar mentaliteit Toeval en onzin 1916 Cabaret Voltaire Westerse samenleving moest opnieuw opgebouwd worden Multidisciplinair Publiek werd gechoqueerd en uitgedaagd Bedoeling: vastgeroeste normen en waarden losbreken Marcel Janco
Primitivisme – Dada Antikunst: kunst niet als kunst bedoeld, maar om de toeschouwer te provoceren. Afzetten tegen bestaande kunst en musea Afwijzen gewilde schoonheid en ordening Toeval speelt een grote rol Absurd en onzinnig Toepassing van verschillende technieken Kleurrijk Chaotisch Objets trouvés Readymades
Raoul Hausmann De kunstcriticus 1919 - 1920 Voorbeeld van afzetten tegen de kunstwereld: de kunstcriticus belachelijk gemaakt Collage en fotomontage toegepast in het werk van Hausmann
Marcel Duchamp L.H.O.O.Q. 1919 (Meerdere exemplaren) De ultieme kunstkritiek: Mona Lisa bekladden Mona Lisa als icoon van oude schilderkunst met een eenvoudige snor geridiculiseerd L.H.O.O.Q betekend in vloeiend Frans ongeveer Elle a chaud au cul (Zij heeft een hete kont)
Marcel Duchamp Fietswiel 1913 Destructieve zinloosheid. Hij ontnam twee nuttige gebruiksvoorwerpen, een fietswiel en een krukje, hun nut: op het krukje kon je niet meer zitten, het fietswiel kon niet meer rijden.
Kurt Schwitters Uhrsonate 1921 en verder Bij het Cabaret Voloire werden lezingen gehouden, happenings Toeval is van belang Choquerend, het publiek moest wakker geschud Publiek reageerde door met eten te gaan gooien uiteindelijk De uhrsonate een stuk geschreven en opgevoerd vanaf 1921 Nooit klaar want betaat dankzij de beschouwer Bladmuziek: wat missen we noten, -balken Uitgeschreven is de tekst Vaststaat dat het een uur moet duren: uhr Uitvoer wordt overgelaten aan beschouwer Klik voor een uitvoering van Schwitters zelf op de muzieknoot. Klik op: Einleitung und erster teil. Andere actuelere voorbeelden op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=5dAsZccXTHk
Primitivisme – Dada Marcel Janco Vergankelijke materialen = primitieve kunst Vreemd effect op publiek Spirituele kracht overbrengen Masker 1919
Marcel Janco Maskers 1919
Hans Arp, Tristan Tzara, Hans Richter Zonder jaar
Primitivisme – Dada Tristan Tzara Vroegste vorm van menselijke creativiteit Maakt vrij van tradities en associaties: zowel ideeën als beeld Symbolen – beelden, emoties, ideeën – oproepen en overbrengen
Primitivisme – Dada Om een Dadaistisch gedicht te maken Neem een krant. Neem een schaar. Kies uit deze krant een artikel met de lengte dat je het gedicht wilt hebben. Knip het artikel uit. Vervolgens knip voorzichtig alle woorden die het artikel vormen uit en stop ze allemaal in een zak. Schudt voorzichtig. Vervolgens neem één voor één ieder knipsel eruit. Kopieer voorzichtig in de volgorde waarop ze de zak verlaten hebben. Het gedicht komt overeen met jou. En daar ben je – oneindig origineel schrijver van charmante gevoeligheid, ook al wordt het niet gewaardeerd door de vulgaire massa.