Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL .xls

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT en plaatsbeschrijving
Advertisements

Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
Windows XP Tips en trucs Door Johan Lammers. Verzoek voor verzenden van foutrapporten voorkomen 1)Klik op Start > Configuratiescherm > Prestaties en onderhoud.
Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
Sollicitanten - Wat / Waarom? - Algemene werking - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden directies.
Word 2003 Tips en trucs Door Johan Lammers.
Introductie POP-applicatie (MLB) Loopbaanbegeleiding
OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT
On-line toevoeging, annulering en wijziging van fiches. Algemene beschrijving van de functionaliteit Als er wijzigingen moeten aangebracht worden aan fiches.
Wegwijs in Belfirst Handleiding voor het gebruik van deze databank en het opslaan van informatie eruit.
Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL.xls
Klik op “Tijdelijke werkloosheid invoeren”. Vul hier uw gebruikersnaam en wachtwoord in of gebruik uw elektronische identiteitskaart.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Wouter van der Zwan Lezing Draaitabellen Wouter van der Zwan
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 1 Gezondheid & Prestatie Check.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Creatief.
Hoe een aanvraag voor het bekomen van een certificaat voor de export van producten bestemd voor diervoeding indienen via internet? 1. Het geschikte certificaat.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL.xls 16 Oktober 2008 Initiatief van Patrick Crabbé - A Dezangrélaan KRAAINEM In samenwerking met.
My Rent demo 1 TA1 demo 1 : OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT model Test Aankoop.
Inleiding tot Excel.
Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL.xls 18 september 2009 voorstelling Module versie 2010 Brusselse steenweg 145 G 3090 OVERIJSE In samenwerking met.
Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL.xls
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Exposantentool Handleiding. Stap 1: Start ! Ga naar de link die u via ontving van Sylvie Buydaert. Login met uw: Gebruikersnaam Wachtwoord.
Order IT v1.03 (01/03/2005) Order IT V Order IT v1.03 (01/03/2005) Opstarten De client applet wordt opgestart vanuit een html pagina in een browser.
Consult IT v1.5 (07/2005) Consult IT V 1.5. Consult IT v1.5 (07/2005) Aanloggen Geef gebruikersnaam en paswoord in. Gebruikersprofielen beheerd in LAB400.
Het scheidsrechtersblad
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
Subsidie individueel vervoer:
1. Starten Zet de telefoon aan en voer je pin code in Als dit scherm verschijnt klik dan vervolgens op de Boordcomputer Icoon 2.1 Inloggen Log in door.
Unfold your potential Excellente Excel-tips Februari 2015.
Glenn Vanthournouthttp:// VV-Solliciteren - Wat / Waarom? - Algemene werking - Voordelen - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden.
Inloggen >> Gegevensaanlevering en controle in Peridos In Release 3.3 van Peridos is er een nieuwe module gebouwd voor het aanleveren en bekijken van gegevens.
2 Online registratietool Handleiding 3 Inhoudstafel Als individu aansluiten bij een groep p 4p 4 Een nieuwe groep aanmaken en beheren p 13p 13 Personen.
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
Office 2010 Word 2010 Algemeen. Het lint: tabbladen, groepen en opdrachten 1. Tabbladen. Langs de bovenkant bevinden zich acht basistabbladen. Elk tabblad.
BTN4U Derde training: nog meer handige tips voor de vernieuwde btn4u toepassing.
Wedstrijd Seizoen Planning tool Piet Wauters. Achtergrond Het doel van dit tool is om de trainer te helpen – bij het opstellen van (individuele) kalender.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
Recht op leerlingenvervoer:
Gegevens exporteren Handleiding
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
SNEL VAN START MET DE MJO-applicatie VAN BOUWKOSTEN.NL
SNEL VAN START MET DE RAMINGTOOL VAN BOUWKOSTEN.NL
SNEL VAN START MET DE RAMINGTOOL VAN GWWKOSTEN.NL
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Wijzigingen Omgevingsloket online Schakeldag 29 juni 2017
Recht op leerlingenvervoer:
Webinar voor ambassadeurs
On-line toevoeging, annulering en wijziging van fiches.
Algemene beschrijving van de toepassing
Opleiding vacaturemarkt 28 en 29 januari 2010
SNEL VAN START MET DE MJO-applicatie VAN GWWkosten.nl
SNEL VAN START MET DE RAMINGTOOL VAN BOUWKOSTEN.NL
SharePoint Versiebeheer
Digitaal wedstrijd formulier
Subsidie individueel vervoer:
Klik op “Tijdelijke werkloosheid invoeren”
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Functieclassificatie - impact Vlimpers
Handleiding Interactief Aankoop systeem (IAS)
Handleiding NODR Schade App
FC Oppuurs e-Kickoff Oppuurs, 2014
Gebruik van het nieuwe scorebord
Trainers app Gymfed Wegwijs voor trainers.
Registratie UBO-register
Transcript van de presentatie:

Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL .xls voorstelling Module versie 2018 met aanpassingen Politieschool Plot Marcel Habetslaan 7 B-3600 Genk politieschool@plotlimburg.be t 089 77 82 50 19/10/2017

Docent : Piet Van Hoylandt SSGPI/Coord/ICT/Rapporten Contactgegevens : e-mail : piet.vanhoylandt@police.belgium.eu tel : 02/642 64 09 Verloop van de tweedaagse in drie halve dagen: De voedingsbestanden ophalen via SSGPI Processen (nieuw) De module downloaden en bestanden inlezen : - Toegang tot en gebruik van de ingebouwde procedures - Handelingen/interventies (leren) uitvoeren - Inhoud van de tabbladen Doel : - De procedures kennen en kunnen gebruiken - Inhoud van de tabbladen begrijpen Input/output : - HRM –>gegevens inbrengen en resultaten interpreteren Parameters aanmaken en aanpassen - Rekenplichtige (ontvanger) + creatie bladen toezicht - ZP Report Access applicatie met standaard extracties 19/10/2017

Indeling van de opleiding SSGPI Processen 4 - 10 Ophalen van de bestanden via in 22 stappen De Module BudgPersPZAutomNL.xls 11 ‘ Handleiding & richtlijnen’ Bewaren van de Module 12 Het menu en submenu’s 13 - 15 Toegang tot de Tabbladen 16 Toekenning ZPnr & Opladen vd bestanden 17 - 18 ParaN Consultatie van www.planbe & inhoud 19 - 24 Procedure : Verwerken van de gegevens 25 Controle “Totaal” &”Totaal X-1 26 - 28 Baremische elementen 29 - 32 Supplementen 33 “Ops” & “Calog” 34 - 40 “Totaal” , “Totaal X-1” , “Algemeen totaal” 41 - 44 “Totaal_Code” & “Totaal_code X-1” 45 - 46 Interventies 1. Fout In totaalblad 47 - 48 2. Aanpassen vh werkregime aanpassen 49 3. Bevorderingen 50 - 53 4. Verwijderen van een personeelslid 54 5. Toevoegen van een Personeelslid 55 - 56 Vastleggen van een meerjarenplan 57 - 58 HRM: macro aanmaak opsplitsing per kader-niveau 59 UitgPers Export - Toezicht1 - Toezicht2 60 - 64 ConsultatiesThemis en LCD 65 Blad Form – Formules 66 Hlpform of Hulpformulier 67 Bar O Bar C Bar R 68 Zones 69 OpsFiltM & CALog FiltM 70 -71 Aandachtspunten 72 Voorstelling TH_RPRT 19/10/2017

2 bestanden zijn noodzakelijk om de Module te voeden : I. SSGPI Processen 2 bestanden zijn noodzakelijk om de Module te voeden : - baremische elementen - supplementen De bestanden worden ter beschikking gesteld van de zone via Themis. Ga naar “SSGPI processen” daar kan u het proces “Begrotingsmodule Lokaal” aanklikken. Hierdoor kan u beide bestanden zelf aanmaken. De bestanden worden aangemaakt op basis van de gekende toestand in Themis. Als resultaat ontvangt u dan : - een dagextractie met de baremische elementen - een jaaruittreksel met de supplementen met de gegevens van de laatste 12 maanden 19/10/2017

Ophalen van de bestanden in 22 stappen Stap 1 : Bestaande waarde zoeken Stap 2 : Vul “ %” in en klik =>indien reeds aangemaakt in recent verleden of om een nieuwe waarde toe te voegen Stap 3 : a. U geeft uw eigen zonenummer in b. U klikt vervolgens op om de waarde toe te voegen c. In volgende scherm geef u opnieuw uw zonenr in achter businessunit d. Om de processen aan te vragen klik op 19/10/2017

Stap 4 : Vink de beide bestanden aan en klik vervolgens op “OK” Stap 5 : De procesnummers worden toegewezen : Stap 6. De processen lopen en via een klik op de distributiestatus opvolgen. Stap 7 : Afhankelijk van de grootte van de zone en de kwaliteit van de verbinding kan het enkele minuten in beslag nemen voor de statussen “Voltooid” en “Verzonden” verschijnen. Stap 8 : Door klik op kan je de vordering van het verwerken volgen. 19/10/2017

Stap 9 : Beide bestanden zijn niet samen beschikbaar of gelijktijdig afhaalbaar: Het bestand PB_BM_BAR of het bestand “ Baremische elementen” is beschikbaar wanneer “Voltooid” en “Verzonden” achter de naam verschijnt. Om het bestand te openen , klik je op . Dit staat achter de vermelding “Voltooid” en “Verzonden” Stap 10 : Het scherm “Procesdetails “ wordt geopend 19/10/2017

Stap 11 : Elk proces behandelt een afzonderlijk bestand. Om beide bestanden in te lezen dienen 2 processen op gelijkaardige wijze geopend en verwerkt te worden. Om het Logboekbestand te openen, klik op Stap 12 : Om het bestand te downloaden, klik je in de bestandslijst op de naam van het aangevraagde bestand. In dit geval : 19/10/2017

Stap 13 : Een scherm opent zich met de vraag of je het bestand wenst te openen of te bewaren Stap 14 : Bewaar het bestand Stap 15 : Bewaar het bestand in een reeds bestaande of in nog aan te maken folder. Gebruik bij voorkeur de naam van het bestand. De datum en uurgroep van de extractie zijn meegegeven in de naam bestand. Stap 16 : Bevestiging van het ophalen volgt : Sluit het venster door “Close” 19/10/2017

Stap 17 : In het Themisscherm keer je nu terug naar Stap 18 : Klik hier op om naar het vorige scherm te gaan. Stap 19 : In het scherm klik je aan . Stap 20 : In het scherm vraag je – indien nodig - een actualisatie aan met klik op . Stap 21 : Herhaal nu de stappen 9 tot 16 om ook te beschikken over de “Supplementen” in de aangemaakte folder. Stap 22 : Sluit vervolgens Themis af. 19/10/2017

II. De Module BudgPersPZAutomNL.xls handleiding & richtlijnen De Blanco module is permanent beschikbaar via de site SSGPI http://www.ssgpi.be U download het best volgende 2 items : - de budgettaire module - (deze)Powerpoint presentatie budgettaire module 2018 Opmerking : de site en module worden permanent aangepast deze Powerpoint-handleiding volgt niet alle aanpassingen op de voet 19/10/2017

III. Bewaren van de Module De Module wordt als zip-bestand ter beschikking gesteld. Belangrijk ! Ze wordt na het downloaden “unzipped” of “extract”. Het is aangewezen een kopie te maken van het bestand voorzien van een eigen prefix - of versie nummer- is aangewezen. Dus nooit “save as” of “bewaren als” De backupversie (met xlk-uitbreiding) dient effectief als backup. De module wordt het best bewaard in eenzelfde folder als de bestanden die uit Themis gehaald. 19/10/2017

IV. Het menu Hoofdmenu Bij het opstarten verschijnt het menu  »PZ-Personeelsbudget» als invoegtoepassing(2007->) of tussen «Venster» en «Help». Is dit niet het geval dan kunnen de procedures (of macro’s) niet geactiveerd worden. Beveiliging Wanneer (invoegtoepassing) of voorgaand scherm niet verschijnt ontvangt u mogelijks dit waarschuwingsscherm Aanpassen U moet als gebruiker de macro-beveiliging wijzigen. Stap 1 : Kies in het standaard menu : Extra  Macro Beveiliging Stap 2 : Vink Low of Medium Security aan Stap 3 : Sluit Excel af Stap 4 : Start excel op of open de Module via de «Explorer» 19/10/2017

Aangepast Hoofdmenu Wanneer de macro beveiliging correct is, verschijnt een hoofdmenu met 8 items. Het menu kan op 2 manieren gebruikt worden : 1. Navigatie in het werkboek de items : Voorblad, Wijzigbare werkbladen, Consultaties Barema’s, Bijzondere rekenplichtige (BRP) en HRM geven via de submenu’s de toegang tot de bladtabs of « sheets » 2. Aanroepen Procedures de items : Opladen bestanden Themis en Verwerken Gegevens (Nieuw) Met een klik op het item activeert de gebruiker de procedures die verder in de opleiding bsproken zullen worden.   De submenu’s Via klik op worden de submenu’s geopend. Via het submenu kunnen eveneens macro’s geactiveerd worden of kan de gebruiker een tabblad consulteren 19/10/2017

Overzicht van Hoofd en submenu’s 19/10/2017

V. Toegang tot de Tabbladen Optie 1: Via de menu of submenus Optie 2 : Na activatie in het menu van zullen de gegevens verwerkt worden en zijn alle tabbladen BESCHIKBAAR doch niet steeds zichtbaar. Via klik met de rechtermuisknop op cursorknoppen (onderaan links op het scherm) kan de gebruiker naar de niet (altijd) zichtbare werkbladen navigeren. Optie 3 : Instelling via Extra - Opties - Weergave –Vensteropties-Bladtabs Bij optie één : géén cursortoetsen (links onderaan het scherm Excel) en geen visie op meerdere tabbladen gelijktijdig Bij optie twee : mogelijkheid de tabbladen te kiezen via rechtse muisklik en menu tabbladen & More Sheets… of rechtstreekse toegang tot de tabladen 19/10/2017

VI. Toekenning PZnr & Opladen vd bestanden Open de module vanuit Excel of uit de Explorer Op het voorblad wordt enkel het zonenummer van uw PZ ingevuld. Na het invullen van dit nummer verschijnt de samenstelling van de zone 4. Vervolgens wordt via het Menu “PZ-Personeelsbudget” de procedure voor het inlezen gestart door klik op ”Opladen bestanden Themis” 5. Het inlezen gebeurt nog steeds in twee stappen Dit wordt in een eerste mededeling meegeven.“ Bevestig door klik op OK 19/10/2017

VI. Toekenning ZPnr & Opladen bestanden Stap1 : Opladen van de baremische elementen bevestigen door Klik op OK U wordt naar de Explorer geleid waar u de folder met de gegevens gaat openen Klik nu eerst het bestand baremische elementen aan en klik vervolgens op “Open” of dubbelklik op dit bestand Er verschijnt een nieuwe mededeling in de procedure met als achtergrond het blad baremische elementen voor uw zone. Ga verder door klik op OK De explorer wordt opnieuw geopend: Dubbelklik op het bestand met de supplementen Deze procedure opladen is beëindigd. Het voorblad verschijnt zonder enig bericht. 19/10/2017

VII. ParaN Controle via Internet : Federaal planbureau !!!! Publicatie elke eerste dinsdag behalve in augustus !!! 19/10/2017

VII.Blad ParaN ( deel 2 ) De indexen of verhogingscoëfficienten De berekeningdatum «ANNEE»  stuurt de module. Enkel het jaar wordt ingevuld (C1 ) Vier groepen indexen zijn noodzakelijk. Groep 1 & 2 : Wedde en Toelagen : 1 INDEX voor de wedde/toelage voor de voorafbetaalden. 2 INDEXEN voor de nabetaalden IndTN1 (december x-1) ook wordt gebruikt voor de prestatiegebonden Toelagen&Vergoedingen =(1,4002*1+1,4282*4+AI6*7)/12 normaal gesproken verwacht :dient eventuieel gewijzigd te worden NA PUBLICATIE DOOR HET PLANBUREAU ->vijfjarenplan is mogelijk voor gevorderden: =>beginsituatie opslaan –bevorderingen en prospecties/*beleidsopties invoeren) ->opnieuw opslaan jaartal wijzigen en => beginsituatie opslaan –bevorderingen en prospecties/*beleidsopties invoeren) Deze indexen of verhogingscoëfficiënten worden in de tabel TbIndN opgezocht =VLOOKUP($C$1;TbIndN;2;0) (Cellen AA17 tem AP31) Drie groepen basisindexen sturen de module: wedde : IndexW - IndW_N1 & IndW_N (Lijn 4) Toelagen/Verg : IndexT - IndT_N1 & IndT_N (Lijn 5) Samenstelling : Index W(T) worden gebruikt voor de voorafbetaalde Het voorziene gemiddelde voor 2018 =(=(IndR26*6+IndR27*6)/12 (Cel AB 29) OF (1,6734*6+1,7069*6)/12 = 1,6902 ( met indexsprong in Juli 2018) Let wel -> in principe wordt de index van het planbureau gevolgd dient eventuieel gewijzigd te worden NA PUBLICATIE DOOR HET PLANBUREAU -> vijfjarenplan is mogelijk voor gevorderden (zie verder): => beginsituatie opslaan – bevorderingen en prospecties/*beleidsopties invoeren) -> opnieuw opslaan jaartal wijzigen en => beginsituatie opslaan – bevorderingen en prospecties/*beleidsopties invoeren) 19/10/2017

VII. Blad ParaN (deel 3) Groep 3 :Extractieperiode De indexen of verhogingscoëfficiënten (vervolg deel 2) Groep 3 :Extractieperiode bevat de index van de periode extractie supplementen of IndRef (Cel C10) Dit gegeven bevat de gemiddelde index van de periode van de extractie van toepassing op de toelagen en vergoedingen verhogingscoëfficiënten 1,6406 vanaf 01/07/2016 en 1,6734 vanaf 01/07/2017 geeft een gemiddelde index voor de referentieperiode van 1,6433 De formules worden meegegeven in de module I10 –K14. Via klik (macro) passen zij de cellen B10:D10 aan Groep 4 : de verhogingscoëfficiënten IndDiff, IndDiffDec& IndDiffNab( C10-D10) Ze herberekenen de in het blad supplementen vermelde uitgekeerde bedragen 19/10/2017

VII. Blad ParaN (deel 4) Geïndexeerde bedragen Bedragen van het blad ParaN worden na aanpassing van het jaartal automatisch geïndexeerd Dit is het geval voor alle gebruikte toelagen en vergoedingen =>zie IX.G Plafond Patronale bijdrage Het plafond patronale bijdrage wordt bekomen door het ingeven van het trimestriële bedrag in te vullen in Cel B13. Het jaarbedrag niet geïndexeerd dat verschijnt in Cel C13 . Het geindexeerde jaarbedrag verschijnt in het blad Totaal Cel G46 Het wordt NIET opgesplitstvoor het jaar x-1 2009! 5. Percentages Patronale bijdragen & sociale Toelage 2 Voor de 4 statuten worden maximaal 4 percentages vermeld: Patronale last pensioen die !Evolutief van 2012 ->16 ! was; de Ziekteverzekering ; de Sociale Toelage II en de Pensioenlast voor X-1 De inhoudingen ten laste van de werkgever voor Arbeidsongevallen zijn eveneens vermeld voor 3 Categoriën => de keuze met met/zonder patronale is mogelijk Inhouding voor RSZPPO voor Sociale Dienst Bijkomende parameters kunne steeds ingevoerd worden !!! – cfr een bijkomene extrra verzekerin door de zone betaald Nota : Bijkomende parameters kunnen steeds ingevoerd worden !!! – cfr een bijkomene extrra verzekering door de zone betaald 19/10/2017

VII. ParaN (deel 5) Percentage en Bedragen Vakantiegeld Sedert 2011 heeft iedereen 92% van het loon van maart (in de module van het gemiddelde loon) Eindejaarstoelage: vier delen 1) Vast bedrag 2) Wijzigbaar 2,5% van de wedde Oktober 3) 7,5 %maar Min en Max 4) Patronaal deel VG en EJT zijn gekoppeld aan de prestaties => Kolom U Haard/Standplaats geen berekening tussenliggende bedragen Rekenplichtige Secretaris => eventuele tussenkomst !Statutair/Contractueel => wijziging blad Ops lijn 14 of 15 ! Pensioendata (p.m.) 19/10/2017

VII. ParaN (deel 6) Vergoedingen en toelagen Per toelage of vergoeding zijn Wettelijke verwijzing, benaming, het kader/niveau, periode, het bedrag aan 100%, 3 geïndexeerde bedragen evenals de Supan -en Themislooncode voorzien Bijna alle bedragen voorzien in het nieuwe statuut zijn opgenomen en worden opgevolgd. Enkele vergoedingen en toelagen van oud statuut zijn niet opgenomen – worden wel met het blad SUPPLEMENTEN meeggegeven. Nota : Bijna alle bedragen voorzien in het nieuwe statuut zijn opgenomen en worden opgevolgd. Enkele vergoedingen en toelagen van oud statuut zijn niet opgenomen – worden wel op het blad SUPPLEMENTEN meegegeven. 19/10/2017

VIII. Procedure : Verwerken van de gegevens De procedure verwerken van de gegevens kan via twee kanalen opgestart worden: Via het hoofdmenu klik op of in het blad Baremische elementen via klik op Na het aanklikken verschijnt de mededeling met op de achtergrond het blad totaal_Code X-1 3. personeelsleden van de zone werden in volgorde - per functionele code, per schaal en alfabetisch gerangschikt 4. De tabbladen zijn nu zichtbaar geworden in deze stap. 5. Vervolgens klik op OK in de mededeling 6. Het voorblad wordt opnieuw geactiveerd Vanaf hier beginnen de eerste controles 19/10/2017

IX. Controle “Totaal” & ”Totaal X-1”(deel 1) Indien geen « error » na het verwerken van de gegevens gebeurt de Cntl => bewaren/opslaan Controle = Lichtgroene ZONE van het geseinde # Ops en CALog-leden op (niet) correcte verwerking Blad “Totaal” wordt steeds eerst gecontroleerd alvorens wordt bewaard Plaats van de foutmeldingen op blad “Totaal” is de indicatie waar de verbetering dient te gebeuren Hier blad “CALog” in rubriek wedde ttz Schaal/vrijwaring/dbb Opm : Totaal X-1 => geen foutmelding in de wedde wanneer een voorafbetaalde ........ => wel foutmelding voor de bijzondere prestaties vermits de basisuurloon niet kan bepaald worden . ENKEL NA VERWERKING VAN DE GEGEVENS KRIJGT MEN DIT SCHERM (meestal zonder foutmelding) Toegang tot het blad Totaal via het menu Pz-Personeelbudget of Toegang na zichtbaarmaken van de « Tabbladen » via Tools /Extra – Opties /Weergave Vensteropties nooit OPSLAAN ALS/F12 Wanneer de verwerking van de bestanden via vera aangeleverd onmiddellijk gebeurd zijn minder interventies nodig => het aantal effectieven zal niet dienen te worden gewijzigd(behoudens voorzien aanwervingen niet vervangingen) Opmerking : ENKEL NA VERWERKING VAN DE GEGEVENS KRIJGT MEN DIT SCHERM (meestal zonder foutmelding) Toegang tot het blad Totaal via het menu Pz-Personeelbudget of Nooit OPSLAAN ALS/F12 19/10/2017

IX. Controle “Totaal” & ”Totaal X-1”(deel 2) Filter op blad “Ops” of “Calog” gebruiken #VALUE; # Ref of #N/A in rubriek Calog of Ops op het blad “Totaal” => Controle blad “Calog” of “Ops” => Bij voorkeur inschakelen van de filter via de daarvoor voorziene knoppen in de kolom H lijn 11 of 12: Activering via pijltoets met onderliggende macro sluit vergissingen uit ! a)Filter Ops = Inschakelen vd filter op lijn 16 Uit = Uitschakelen filter b)Filter Calog = Inschakelen vd filter op lijn 14 Filteren kan ook via standaard menu Excel na selectie van lijn 14 van het blad “Calog” of lijn 16 van het blad “Ops” =>Data=>Filter =>Autofilter Filters zijn een gemakkelijk middel om bepaalde resultaten terug te vinden Standaard in Excel wordt de filter aangemaakt op lijn1 (hoofdingen op meerdere lijnen leiden hier tot opgelegde filter) Hier MOET de filter gebeuren op de aangeduide lijnen 14 of 16 Bij meervoudige filter steeds Data –filter en automatische filter afkruisen Een filter is geactiveerd (‘blauwe (moeilijk zichtbare pijlen) en blauwe rijnummers) Opmerking : Filters zijn een gemakkelijk middel om bepaalde resultaten terug te vinden Standaard in Excel wordt de filter aangemaakt op lijn1 (hoofdingen op meerdere lijnen leiden hier tot opgelegde filter) Een filter is geactiveerd (‘blauwe (moeilijk zichtbare pijlen) en blauwe rijnummers) Bij meervoudige geactiveerde filters is Data –filter en automatische filter afkruisen of Exit knop aangewezen om een filter op andere kolom uit te voeren. 19/10/2017

IX. Controle “Totaal” &”Totaal X-1”(deel 3) Totaal BEWAREN & INHOUD Bij controle van het blad “Totaal” en “Totaal” verdwijnt elke foutmelding nadat deze via ‘Calog’ of ‘Ops’ zijn opgelost Dit blad bevat bijna alle berekeningselementen nodig voor de samenstelling van de begroting. In dit STADIUM hebben we voorlopige resultaten Op dit blad wordt NOOIT een bedrag of titel gewijzigd Enkel verbergen van Kolommen of Rijen kan Enkele ingrepen dienen nog uitgevoerd te worden en worden hierna behandeld Per economische code met zijn omschrijving/benaming lijn de getotaliseerde bedragen vermeld voor: Bijzonder Rekenplichtige en secretaris, voor de Gesco’s, Calog, Ops met een Subtotaal LET OP : Het bedrag geplafoneerde patronale bijdrage toekgekend is nog gelijk aan 0 Per economische code met zijn omschrijving/benaming worden in die lijn de getotaliseerde bedragen vermeld voor: Bijzonder Rekenplichtige en secretaris, voor de Gesco’s, Calog, Ops en het totaal voor de vier groepen. LET OP : Het bedrag van de geplafoneerde patronale bijdrage is hier nog 0 en werd nog niet aangepast in B13 van blad « Para N » 19/10/2017

X. Blad ”Budget baremische elementen”(1) Toegang via het menu Rubrieken (deel 1) Ops/CALog : Operationelen en leden van het administratief of logistiek kader wordt toegekend bij de opladen op basis van de Code statuut bij het inlezen C(2)/S(1) : => bepalend voor de berekening van de patronale bijdrage 1=Statutair, 2=Contractueel, 3 = GesCo en 4 = vervangcontract 4/5 5= NAVAP ( in voege getreden vanaf 01-01-2016) Vooraf (1) of achterafbetaald (2) noodzakelijk voor de opsplitsing 2012/2013 Identificatienummer Naam en Voornaam, geboortedatum = Nationaal Nummer Functionele code : 33098 &33099 worden opgenomen in de bar elementen Code statuut : Deze is bepalend voor toekenning of weigering rechten zoals WE,Nacht… &voor berekening patronale bijdrage => verklaring van de codering Codes C7(raadsleden), CB rekenplichtige, B1 (zonder schaal en anciënniteitsdatum) voor de secretaris worden niet meer ingelezen. Opgelet : Codes C7 ( raadsleden), CB rekenplichtige, B1 ( zonder schaal en anciënniteitsdatum voor de secretaris worden niet meer ingelezen 19/10/2017

X. Blad ”Budget baremische elementen”(2) B. vervolg Rubrieken (deel 2 - vervolg ) Weddeschaal (I) en Anciënniteitdatum (J) : bepalen de 100% in functie van datum van de Module B1 201206 in 2018 (-2012) => 5 * 17.253,44 (trap 5) + 7 * 17.600,50 (trap 6) gemiddeld 17 426,97 (kolom UV Ops-CALog) Kolom K : Datum Volgende verhoging – weddetrap NIEUW sedert 2011 :geeft de volgende schaal & datum van de voorziene aanpassing zoals die in Themis is gekend. In de kolom L & M wordt de schaal en de geldelijke anciënniteitdatum vd vrijwaring vermeld. Beide zijn noodzakelijk voor de tweede berekening V.PB2 200605 in 2018(-2006) = 4 * 17.774,00 (trap 12) + 8 * 18 368,95 (trap 13) gemiddeld 18 170,63 (Is niet zichtbaar in UV wanneer gemiddelde lager is dan effectieve schaal) Kolom N : Is het type van de vrijwaring zoals gekend in Themis (Pro Memorie). Deze gegevens zijn worden overgeplaats naar het blad Ops of Calog waar de berekering (hier in blauw) gebeurd De alzo gemiddelde bedragen worden geïndexeerd en dienen als basis voor verschillende berekeningen: -vakantiegeld en eindejaarstoelage -al den niet toekennen haard of standplaats in functie van het bekomen gemiddelde -basis voor berekeing van verschillende ECA 19/10/2017

X. Blad ”Budget baremische elementen”(3) B.Rubrieken (deel 3 - vervolg) Contract wordt toegekend in oplopende lijn 0 is het 1ste contract of Arbeidsrelatie vb: contractueel halftijdse als bediende D1A 1 is het 2de contract statutair halftijds in andere gemeente/zone als bediende CC1 Contract wordt eveneens gewijzigd bij mobiliteit =andere werkgever Code Wedde : 100000 38H00W1 = Voltijdse tewerkstelling 080000 30H24W1 = Deeltijdse tewerkstelling 4/5 mag ook in digitale notering 30H40W1. Enkel het percentage wedde in 6 cijfers wordt ingelezen = deeltijds/volledig afwijkend uurrooster (6 cijfers) ! De vrijwillige vierdagenweek wordt als 100% vermeld in kolom U. Themis werkt met afwezigheden !=>enkel “80%” wordt vermeld wanneer de toelage vierdagen week wordt toegekend Haard standplaats :Rechten van ambtenaren op basis van gezinssituatie en inkomen. 1= Haard - 2 Standplaats Voor 2001 werden de contracten 9 (eventueel ook 8) toegekend voor de gemeente (niet de zone) waar betrokkenen waren tewerkgesteld; W + drie laatste cijfers voor zone (bepalen bijvoorbeeeld het ophalen van huidige bestanden) Z van 001 tot 582 ( zeven gemeenten van de 589 gemeenten hadden geen politiekorps) Nota : Voor 2001 werden de contracten 9 (eventueel ook 8) toegekend voor de gemeente (niet de zone) waar betrokkenen waren tewerkgesteld; W + drie laatste cijfers voor zone (bepalen bijvoorbeeeld het ophalen van huidige bestanden) Z van 001 tot 582 ( zeven gemeenten van de 589 gemeenten hadden geen politiekorps) 19/10/2017

X. Blad ”Budget baremische elementen”(4) FILTER – SORTEREN 1.De filter kan gebruikt woden ter controle 2.Sorteren is optioneel. Het sorteren gebeurt ook automatisch wanneer de procedure verwerken van de gegevens wordt opgestart. =>Het sorteren gebeurt in dit blad op 1) Functionele code 2) Code statuut 3) Alfabetisch 3.Macroprocedure starten in het hoofdmenu Wat doet deze procedure : -> kopiëren van de gegevens in bladen “Ops” en “Calog” -> activeren link met de prestaties uit blad supplementen -> kopiëren van de berekeningen lijn 17 in “Ops” en lijn 15 in “Calog” -> Ventilatie “Totaal Code”& “ Totaal_Code X-1” en permanente link met blad “Totaal” & “ Totaal X-1” 19/10/2017

XI. Supplementen Supplementen heeft enkele hoofdlijnen Worden ingevuld bij de tweede stap. Het is ook een zoekarea of bereik voor de bladen Ops en Calog De procedures ‘ filter’ &  ’sorteren’ zijn mogelijk Kolomnummers Economische code met verschillende achtergrond kleuring Benaming Looncode of Looncode M => geeft aantal => +M uitgekeerd jaardbedrag. Identificatienummer + naam Alle supplementen van de periode van extractie Voor de maaltijden wordt per type maaltijd het aantal in de betrokken kolom vermeld. Tweetaligheid wordt per Kennisniveau vermeld Bevat alle zones van Belgie per Gewest en Provincie Zonenummer en gemeenten die de zone vormen - hun categorie en of de zone tweetalig is of niet – Eventuele wijziging van Cat wordt hier gevat Blad siupplementen Identificatienummer is nodig voor de voor de opzoeking Vermelde bedragen en aantallen zijn verbonden aan het stamnummer (niet noodzakeleijk voor de zone geleverde prestaties bij mutatie) De bedragen zullen worden omgerekend aan de IndRef Nota : Bevat alle zones van Belgie per gewest en provincie Zonenummer en gemeenten die de zone vormen - hun categorie en/of de zone aldanniet tweetalig is – Eventuele wijziging van Cat wordt hier gevat – blad supplementen Identificatienummer is nodig voor de opzoeking Vermelde bedragen en aantallen zijn verbonden aan het stamnummer (niet noodzakeleijk voor de zone geleverde prestaties bij mutatie). De bedragen zullen worden omgerekend aan de IndRef 19/10/2017

XII. Bladen « Ops » en « Calog »( deel 1) De bladen zijn toegankelijk via het menu : Het blad “Ops” voor de operationelen en het blad CALog voor de leden van het administratief en logistiek kader zijn opgedeeld in 3 delen : De totalisatie en gemiddelden (lijn1-8) De hoofdingen lijn 9 tot 16 (tot 14 op blad CALog) De gegevens vanaf lijn 17 (Ops) of 15(CALog) Bij het opstarten van de module zijn deze tabbladen niet ingevuld : Bij de procedure “Verwerken van de gegevens” ontvangen ze de gegevens uit baremische elementen Ze bevatten standaard op lijn 15 (CALog) of lijn 17(Ops) de modelformules die alle opzoekingen en berekeningen mogelijk maken 19/10/2017

XII. Ops & Calog ( deel 2) Beide tabbladen hebben een gelijke kolominhoud tot en met kolom BG Het blad Ops bevat op lijn 14 en 15 een standaard berekening Deze berekening is niet op naam voor rekenplichtige en secretaris Beide tabbladen bezitten enkel procedureknoppen en kunnen voor een extractie een eigen titel ontvangen 19/10/2017

XII. Ops & Calog ( deel 3) In dit blad werden de baremische elementen bij “Verwerken van de gegevens” overgebracht in de kolommen D tot S Van lijn 9 tot en met lijn 13 staan per kolom mogelijks een titel en of verduidelijking of aanwijzing, een economische code en steeds het kolomnr op lijn13, Bij het overbrengen van de gegevens worden de formules uit de kolommen A,D en van T tot GE (Ops) gekopieerd van lijn 17 voor elk operationeel lid Op het blad CALog gebeurt dit uit lijn 15 voor de kolommen A, D en van T tot FG. vb van een formule : 19/10/2017

XII. Ops & Calog ( deel 4) Meerdere elementen worden berekend: Interpretatie omzetting van de baremische elementen zoals de bepaling van het kader/niveau, het uurrooster, vooraf-nabetaald, het in aanmerking nemen van de Bevorderingsdatum enz Zuivere berekening van een gemiddelde wedde (kolom AA tot AV) met o.a. bepaling van de voordeligste schaal, weddetrap voor elke schaal Berekening van de elementen afgeleid van beide voorgaande Geïndexeerde wedde, Vakantiegeld, haard en standplaats enz voor het eigenlijke begrotingsjaar en het voorgaande dienstjaar Ophalen van de supplementen - vergoedingen - toelagen beiden vast en variabel Ze worden in een gele, groene of okerkleurige kolom vermeld supplementenberekening op basis van de opgehaalde rechten & vertaalde baremische elementen 19/10/2017

XII. Ops & Calog (deel 5) Voor elke lijn worden eveneens patronale lasten berekend en het individueel totaal Voor de berekeningen van de patronale lasten, van de sociale toelage 2 en voor controles worden sub-totalen aangemaakt in FK tot FS 19/10/2017

XII. Ops & Calog ( deel 6) Aanwijzingen Beide bladen geven enkele aanwijzingen in de cellen: D1 => totaal aan leden van het betrokken blad D8 => het aantal leden dat beantwoordt aan de filter F1-2 => het zonenummer F4-F5 : Pijl ter activatie van export naar overeenstemmend exportblad 12. Titels van een tijdelijke selectie In de cel I-S3, I4-S4 en I5-S5 kunnen drie titel lijnen ingevuld worden voor een eventuele titel bij export via een procedure Titels per kolom: Van de meeste kolommen worden algemeen totaal en gemiddelde berekend (lijn 1 & 2) Van lijn 3 tot 8 worden de totaallijn, het gemiddelde enz berekend voor de geactualiseerde filters. =>lijn 1 en 3 & 2 en 4 zijn gelijk wanneer geen filters is geactiveerd. 19/10/2017

XII. Ops & Calog ( deel 7) De cumul 111-01/00 tussen-111-01/99 ongedaan maken Om de bedragen vermeld onder de economische code 111-01/99 in mindering te brengen, kan de gebruiker dit met één enkele input bewerkstelligen. Op het blad “Ops” wordt “Y” ingebracht in de cel AW15-AX15 of “Deduc99”. De actie heeft uitwerking op de bladen “Ops” en “CALog”. Ter herinnering: de Economische code 111-01/99 bevat volgende betalingen van de looncodes in de referte periode opgehaald uit het blad supplementen. Ze omvatten mogelijks: 4078 Toelage tijdelijke arbeidsongeschiktheid 4095 Wedde bijslag hoger ambt (moet in kumul met 111.01/00) 4225 Wachttoelage (moet in kumul met 111.01/00) 4192 & 4193 Ziekte 2de week & Ziekte derde en vierde week 4194 & 4195 DISPO 100% en <100% 19/10/2017

XIII. “Totaal” & “Totaal X-1” (deel 1) voor te begroten jaar X (Totaal) en het jaar X-1 (Totaal X-1) worden : per Categorie van het personeel (Rekenplichtige & Secr, CALOG &GesCo en Ops) voor elke Economische code met suffix Wanneer het recht niet bestaat is de desbetreffende cel grijs ingevuld de totalen uit de bladen « OPS » en « CALOG » overgenomen Per Categorie van het personeel wordt het aantal personeelsleden vermeld Een algemeen TOTAAL voor de PZ is zichbaar voor elke Economische code met suffix 19/10/2017

XIII. “Totaal” & “Totaal X-1” (deel 2) Per kolom of per Categorie van het personeel wordt (sub-) totaal gemaakt De Sociale Toelage 2 wordt per jaar berekend op basis van de voor de CALog en Operationelen opgehaalde gegevens en het bedrag ingegeven in het blad ParaN De som van de afzonderlijke opgehaalde bedragen per economische code wordt op de laatste lijn vergeleken met het getotaliseerde algemeen totaal van de bladen “Ops” en “Calog” 19/10/2017

XIII. “Totaal”( deel 3) Controle : In het groen CONTROLEGEBIED wordt nagegaan of verschil is tussen het blad Totaal of Totaal_code van het betrokken jaar 10 Informatie : Op het blad Totaal wordt in de kolommen N, O, P, R & T aangeduid : - welke items aan welke patronale last onderworpen zijn of - welke elementen in rekening worden gebracht voor de social toelage 2 => Het berekende totaal resultaat vermeld onder de kolommen aangeduid met de sigma verschijnt in de overeenstemmende lijn 19/10/2017

XIII - Algemeen Totaal 19/10/2017 10. Het blad Algemeen totaal bevat 2 bijkomende subtotalen. -economische code 111-01(02) vaste loon componenten -economische code 111-08(09) variabele looncomponenten b. Geeft een totaliserend bedrag van de budgettaire jaren X en X-1. 11. Bevat een macro procedure om totalen vast te leggen 19/10/2017

XIV. Totaal_Code & Totaal_Code X-1( deel 1) Ze bevatten elk 3 luiken (horizontaal) Titels Economische codes Verwijzende cijfers (verborgen lijn 2 & 3) Benaming van het loonelement 4 Groepen Bijzonder Rekenpl en Secr (lijn 6 & 7) Operationelen (uit blad Ops gehaald) CALog’ers (is uit blad Calog gefilterd) Gesco’s (eveneens uit blad Calog gefilterd) LET OP: Steeds twee lege lijnen tussen laatste lid en subtotaal Totalen/Filterlijnen a. Boven elke groep staan subtotalen onder bij toegepaste filters. b. In de grijze lijnen na totaal per kader zit controle op <> #. 4. Groepering van de Totalen Deze totalen worden vergeleken in het Controlegebied van het blad Totaal met de totalen (lijn1) van de bladen Calog en Ops Economiche codes zoek hulp : lijn 2& 3 Titels Mauve zones worden gebruikt bij de op lijn 5 verwijzen naar eventuele samenvoeging Er wordt enkel tussengekomen indien er een foutmelding is na TOEVOEGEN/VERWIJDEREN van leden op de bladen Ops of Calog De laatste rubriek Gesco’s is een opsplitsing van het blad CALog Mauve zones op lijn 5 bevat naar de totalen van Rekenplichtige en Secretaris; lichtblauwe lijn( 8) bevat totalen voor Ops, lichtgroene en okere lijn (bevatten totalen Calog en Gesco); Deze zones gebruiken we voor de bladen toezicht; Deze bladen worden aangepast indien er een foutmelding is na TOEVOEGEN/VERWIJDEREN van leden op de bladen Ops of Calog (zie hiervoor Interventies) 19/10/2017

XIV. Totaal_Code & Totaal_code X-1 (deel 2) extracties worden gegroepeerd De controle tussen twee totalen geeft leeg veld of OK indien geen foute interventie plaatsvond A:Teller deze is oplopend voor alle kaders maar kan oinderbroken zijn bij aanwezigheid gesco’s D.Functie of naam (eventueel verbergen) Kolom E tot AQ individuele jaartotalen per economische code Groene achtergrond = niet van toepassing) Kol A:Teller Kol B : Functionele code Kol C: Kader Kol D.Functie of naam Kol E tot AY: Individuele jaartotalen per economische subcode Grijze achtergrond (geen recht mogelijk) Kol AZ: Eerste subtotaal van de kolommen E tot AY (grijze achtergrond) Kol BZ-BO : Individuele jaartotalen per effectieve economische code gegroepeerd Kol BP: Totaal van de kolommen BZ tot BO (grijze achtergrond) Kol BQ: Individuele basis Eindejaarstoelage deze is noodzakelijk voorberekening Patronale Bijdrage Kol BR : Controle per lijn van verschillen tussen beide eindtotalen AR en BE Opmerking : A: Teller deze is oplopend voor alle Ops Bij Calog kan hij onderbroken zijn bij aanwezigheid gesco’s D. de Functie of naam mogen bij outprint verborgen worden (nooit delete) Kolom E tot AQ individuele jaartotalen per economische code 19/10/2017

XV. Interventie– 1. Fout in totaalblad (Deel1) De schaal of anciënniteitsdatum zijn niet gekend -> kolom F en G gaven op “Totaal” een foutmelding ! De filter activeren in Ops in de kolom AV aangepaste filter “gelijk aan” parameter: “#REF !” de fout opgezocht. # N/B (wanneer een personeelslid in het betrokken jaar werd aangeworven) Tussenkomst De niet gekende schaal is normaal beschikbaar in de zone (op papieren drager in het dossier of deze schaal is terug te vinden in blad “BarR”) vb: Kolom W In de laatste kolom IV van blad « BarO» voor Ops (“BarC” voor Calog) wordt de gevonden kolom gekopieerd =>selectie van de kolom => <Ctrl>&<V> Anders de bedragen vanaf 0 jaar in te vullen Na de correctie gebeurt de berekening op blad Ops: (kopie uit vorige versie of contact met SSGPI Helpdesk) Met gebruik van de filter op lijn 14 van blad “Calog” (of lijn 16 van Blad Ops) traceren van de niet ingevoerde schalen => (Niet berekende wedden) kolom AX (50) Opmerking : (kopie uit vorige versie of contact met SSGPI Helpdesk) Met gebruik van de filter op lijn 14 van blad “Calog” (of lijn 16 van Blad Ops) traceren van de niet ingevoerde schalen => (Niet berekende wedden) kolom AX (50) 19/10/2017

XV. Interventie – 1. Fout in totaalblad (Deel2) Resultaat in detail van de tussenkomst De berekening van de voordeligste wedde gebeurt automatisch in de kolommen AC tot AU Voor 2 schalen –de eigenlijke schaal EN de vrijwaring- of bevorderingsschaal) wordt de anciënniteit bepaald het aantal maanden voor elke trap of 100% Hierdoor ontstaat een recht van maximaal 3 perioden op jaarbasis Het resultaat bevindt zich in AV en is de basis van alle berekeningen of de theoretisch jaarwedde aan 100% 19/10/2017

XV. Interventie – 2. Aanpassen vh werkregime In de kolom R(18) van de bladen Ops of Calog wordt het werkregime in Code meegegeven. In kolom U(21) wordt dit vertaald in %; Dit percentage bepaald het deel van de wedde,Vakantiegeld, eindejaarstoelage en alle vaste loonelementen. De kolom U (21) kan aangepast worden in functie van de voorzieningen. Ook het opgegeven contract themis in kolom R(18) mag gewijzigd worden wanneer dit gegeven voor het te begroten jaar verschillend is. Indien echter tijdens aanwezigheids termijn in het te begroten jaar onderhevig is aan schommelingen in het werkregime kan wordt de formule in kolom U bij voorkeur aangepast: Vb U weet dat betrokkene tot 31/3/12 :50 % zal werken en voor de rest van het jaar aan 80 % =>Dan overschrijft u de cel in kolom U met volgende formule =(0,5*3/12+0,8*9/12) ongeacht welke formule er oorspronkelijk stond. De filter geeft verschillende mogelijkheden waaronder Alles Top 10(hij kan lager of hoger ingesteld worden) Aangepaste filter Opmerking : De filter geeft verschillende mogelijkheden => waaronder alles =>Top 10 (deze kan lager of hoger ingesteld worden) => een /meer specifieke waarde(n) => andere aangepaste filters groter dan/ge lijk aan bevat …. 19/10/2017

XV. Interventie – 3. Bevorderingen (deel1) In dit kader moeten enkele aanpassingen nog gebeuren in de DB Themis en worden minder interventies noodzakelijk In de kolom M worden volgende schaal en datum van de verhoging meegegeven In de kolom T wordt de datum door een formule ingelezen wanneer hij valt binnen het te begroten jaar Enkel indien T een datum vermeld wordt de verhoging in de berekening AA tot AV opgenomen voor de bepaling van het jaar gemiddelde 19/10/2017

XV. Interventie – 3. Bevorderingen (deel 2) A. Resultaat via de toegepaste filters/opslaan in het blad OpsFiltM In de filtertitel (cellen I3 tot I5) wordt de aanwijzing - tekst ingevoerd Cel D1 => het aantal Ops(CALog) van de zone Cel D8 => het aantal personen door de filter (of meerdere filters) geselecteerd Cel F3-4=> Klik op de pijl voor activeren van de Macro op blad TotOpsFiltM worden de waarden van kolom B naar C geplakt en doorgeschoven => 394 342,46 lijn 62 van TotOpsFiltM is de som van 13 830,52 (2011) kolom FI lijn 3 +380 511,93 (2010) kolom FJ lijn 3 beiden zijn de som van de individuele totalen van de filter Zie later: deze kost kan uitgesplitsworden per kader of opgenomen worden als stap in het meerjarenplan per begroot jaar 19/10/2017

XV. Interventie – 3. Bevorderingen (deel 3) B. Tweede resultaat voorbereiden en opslaan in het blad OpsFiltM In de filtertitel (cellen I3 tot I5) wordt de aanwijzing - gewijzigd De formules mbt de bevorderingen worden tijdelijk verwijderd in de cel T(Clear Contents) => Klik op de pijl voor activeren van de Macro (opnieuw wegschrijven gegevens) 19/10/2017

XV. Interventie – 3. Bevorderingen (deel 4) C. De kostprijs van het verschil berekenen in OpsFiltM In de eerste lege kolom E wordt de verschilberekening gemaakt Vervolgens wordt deze formule gekopieerd De opmaak van het resultaat wordt desgewenst aangepast Kopiëren van de model kolom Edit EN plakken speciaal formaat Opmerking: De kolom M bevat een permanente link met het Bronblad Ops of Calog En mag nooit gewist worden 19/10/2017

XV. Interventie 4 :Verwijderen van een personeelslid Wanneer een lijn werd verwijderd op het blad “Ops“ of “Calog” zal de nummering verdwijnen na de verwijderde lijn; => DE nummering wordt hersteld door de laatste cel met correcte formule (met nummer) naar beneden te kopiëren. Zonder deze correctie zal het blad “Totaal“ in het Controlegebied # N/A weergeven na elke economische code; dit geldt eveneens voor elke regel na de verwijderde lijn en het totaal van het blad “Totaal_Code“. De nummering kan immers niet gelezen worden zolang de herstelling niet is uitgevoerd. Zelfs indien dit euvel werd hersteld en zonder toevoeging van een vervanger of nieuw personeelslid onderaan het blad “Ops“ of “Calog“ zal de laatste lijn op “Totaal_Code“ in de overeenstemmende catégorie #N/A vermelden =>het volstaat deze lijn te verwijderen of de inhoud te « cleanen - wissen ». Aantallen 233 zijn gelijk 233 Blad Totaal Controle geen foutmelding = Bewaren ! Delte behoud van 2 tussenlijenen met corecte nummering Clear contents bijkomende lijn maar corerecte nummering Opmerking : Delete => behouden van 2 tussenlijnen met corecte nummering Clear contents bijkomende lijn maar correcte nummering 19/10/2017

XV. Interventie 5 :Toevoegen van een personeelslid (deel 1) Het toevoegen op de bladen “Ops“ of “Calog“ gebeurt bij voorkeur uitgaande van een modellijn. Deze keuze gebeurt in functie van de toegekende toelagen en vergoedingen. Deze procedure is ook van toepassing voor een personeelslid dat NAVAP wordt in de loop van het te begroten jaar ! De baremische elementen worden overschreven door de gegevens van betrokkene. NAVAP : Statuut code : 5 –Voorafbetaald :1 KolomR : 074000 Kolom U :Originele lijn en lijn NAVAP (aantal maanden ingeven)*4/12 *8/12 Het identificatienummer blijft behouden. Opzoeking toelagen en vergoedingen Het percentage van de kolom [U(21)] kan opgelegd worden Vb: een personeelslid dat aan 80% wordt aangeworven vanaf 01 maart: =0,8 *10/12 De naam wordt vervangen (vb door ”Nieuw Lid nabijheid 1”) en de baremische elementen worden overschreven door de gegevens van betrokkene. Meestal zijn de gegevens niet gekend doch zullen zij beantwoorden aan een op voorhand – bij de aanwervingprocedure - bepaald profiel. U zult bij voorkeur het stamnummer of identificatienummer behouden. Op dit gegeven worden immers de toelagen en vergoedingen opgezocht. Indien u dit gegeven verwijdert zal u elk aantal en elke code opnieuw moeten ingeven. Het percentage van de kolom [U(21)] kan opgelegd worden in functie van de datum van het opnemen in de zone evenals de hem toegekende werkregime. Vb: een personeelslid dat aan 80% wordt aangeworven vanaf 01 maart: =0,8 *9/12 Na deze interventie zal het blad “Totaal “ de foutcode vertonen in het CONTROLEGEBIED voor elk onderwerp of recht van betrokkene, dat verschillend is van 0. De naam wordt vervangen (vb door ”Nieuw Lid nabijheid 1”) en de baremische elementen worden overschreven door de gegevens van betrokkene. Meestal zijn de gegevens niet gekend doch zullen zij beantwoorden aan een op voorhand – bij de aanwervingsprocedure - bepaald profiel. U zult bij voorkeur het stamnummer of identificatienummer behouden. Op dit gegeven worden immers de toelagen en vergoedingen opgezocht. Indien u dit gegeven verwijdert zal u elk aantal en elke code opnieuw moeten ingeven. Het percentage van de kolom [U(21)] kan opgelegd worden in functie van de datum van het opnemen in de zone evenals de hem toegekende werkregime. Vb: een personeelslid dat aan 80% wordt aangeworven vanaf 01 maart: =0,8 *9/12 Na deze interventie zal het blad “Totaal “ de foutcode vertonen in het CONTROLEGEBIED voor elk onderwerp of recht van betrokkene, dat verschillend is van 0. 19/10/2017

XV. Interventie 5 :Toevoegen van een personeelslid (deel 2) Na deze interventie zal het blad “Totaal “ de foutcode vertonen in het CONTROLEGEBIED voor elk onderwerp of recht verschillend van 0. Het aantal personen van het blad “Totaal-Code“ moet gelijk zijn aan het aantal op het blad “Ops“/”Calog”. Indicatie : een foutmelding : en verschillende totale aantal getelde Ops (227) en het aantal opgezochte leden: de laatste lijn (226) Om deze fout te herstellen wordt er na het laatste personeelslid een lijn ingevoegd, vervolgens kopieert u de lijn van dit laatste personeelslid en kopieert u deze lijn op de zonet ingevoegde lege lijn. Het volgnummer wordt automatisch aangepast en stemt overeen met het totale aantal van de categorie. Deze verschillende stappen worden hierna weergegeven. OPGELET ! : Voor het Calogpersoneel- wanneer een GesCo deel uitmaakt van de zone- dient u er over te waken dat de nummer van het toegevoegde lid wordt aangepast in de desbetreffende rubriek van de bladen Totaal_code &(X-1).Desgevallend dienen enkele nummers aangepast te worden Voor een personeelslid dat in de loop van het jaar in NAVAP gaat Kopiëren initiële lijn : kolom U => formule *x/12 Nieuwe lijn : Code statuut => 5 – kolom R ->074000 (of andere waarde) – kolom U: formule *y/12 19/10/2017

XVI. Vastleggen evolutie van de kost in Meerjarenplan (1) Bewaren « Totaal » in het kader meerjarenplan Vastleggen van de kolom H voor evolutie op het blad “Algemeen totaal” Om het Totaal van de kolom per begrotingsjaar/of simulatie vast te leggen op het blad werd een Procedure ingebouwd. Stap 1: Deze procedure wordt geactiveerd door te klikken op het icoon in de cel H1: Stap 2: Module vb 53yy BudgPersPZAutom NL 2018.xls opslaan/bewaren (NOOIT opslaan als): Stap 3: Kopie van het bestand nemen in de explorer (bestandbeheer) Stap 4: Het gekopieerde bestand hernoemen vb 53yy BudgPersPZAutom NL 2019.xls Stap 5: Wijzig de parameter « ANNEE » cel C1 van het blad ParaN in 2019 Stap 6: a)In deze Nieuwe versie de ingebrachte/geverifieerde schaal van bevordering B3 in kolom M die gold voor bv 201804 overbrengen naar kolom K vb Voor 2018 ==> B2 (K) B3 201804 (M) ingelezen in kolom T 2019 ==> B3 (K) B4 202404 (M) niet ingelezen in T b) ALLE eventuele wijzigingen personeel en regime inbrengen voor X+1 (2019) c) de schalen voorgesteld in kolom M voor 2019 (per jaar) te verifiëren en zo nodig inbrengen d) Eventuele andere beleidsopties inbrengen. (afname /toename onregelmatige prestaties) Vervolgens stap 1 tot 6 herhalen voor elk jaar dat wordt gepland 19/10/2017

XVI. Vastleggen evolutie van de kost in een Meerjarenplan (2) In de laatste versie beschikt (hieronder 2017) u over de evolutie van de uitgave personeel De kolommen C met H kan u verbergen: De evolutie is dan duidelijk zichtbaar De verschillen (meerkost) per jaar kunnen toegevoegd worden. 19/10/2017

XVII. HRM: macro aanmaak opsplitsing per kader-Niveau In het Menu HRM bestaat de mogelijkheid om 2 taartgrafieken aan te maken : 1 Ops + 1 Calog Steeds een andere dan Ops of Calog ingeven : zowel voor Ops en Calog Per filter worden 4 kolommen aangemaakt De taartgrafieken worden in een afzonderlijke sheet geplaatst -”menu “budget..” verdwijnt tijdelijk De grafieken kunnen aangevuld worden met pct/en waarden Korte demo ! Na invoer van BELEIDOPTIES en of bevorderingen kan op eenvoudige wijze de kostprijs per Kader(Ops) en/of niveau bepaald worden door nogmaals de macro in het HRM menu te activeren; Vervolgens worden de verschillen berekend door in de 11 kolom de verschil berekening te maken tussen overeenstemmende cel van de officieren/nivA Vervolgens de cel naar onder kopiëren de bekomen kolom => 3 kolommen naar rechts kopiëren zodat men het verschil per kader niveau bekomt voor elk loonelement Het vastleggen van andere situaties gebeurd door klik op de pijl onder het zone nummer op het blad/Calog Vergeet uw Titels niet aan te passen. Andere extracties blijven steeds mogelijk via : 19/10/2017

XVIII. UitgPers Export - Toezicht1 - Toezicht2 (Deel 1) Vier bladen toezicht zijn in de module opgenomen. Het blad «UitgPers Export» heeft een permanente binding met de bladen «Totaal_Code» et «Totaal_Code X-1» Met de toetsencombinatie <Ctrl>+<T> of activatie van wordt blad « UitgPersExport » gefilterd en aangepastde door de macro en worden de bladen «Toezicht1» en «Toezicht2» ingevuld Opmerking : Deze automatische procedure is bruikbaar voor de zones die slechts de 2 functionele codes 33091 & 33091 gebruiken voor Ops en Calog 19/10/2017

XVIII. UitgPers Export - Toezicht1 - Toezicht2 (Deel 2) Deze procedure activeert opeenvolgende filters op code statuut en functionele code in « Totaal_Code X » en « Totaal_Code X-1 » gevolgd door kopie van de totaallijnen in het blad Toezicht 1. 6. Gelijktijdig wordt «Toezicht 2» voorzien van een samenvatting . 7. Bij afsluiten van de procedure is «Toezicht 2» geactiveer met de boodschap op de lijn 49 en 50. =>de totalen per dienstjaar worden eveneens vermeld => Via scroll up kan per functionele aanrekeningscode de totaliteit van het budget ingelezen worden voor elk de beide vermelde jaren Ook Toezicht 1 geeft een controle melding 19/10/2017

XVIII. Toezicht - Deel 3a : UitgKrediet Toegang : via het menu Informatie : Doel Dit tabblad werd aangemaakt om de overname van de begrote bedragen in 4 blokken over te nemen in de controlemodule; Deze is ter beschikking van de politiezones via De controle module wordt overgenomen en bewaard. Het correcte budgettaire jaar wordt op het voorblad ingegeven « Vbld » cel G6 De controlemodule wordt geopend op blad Uitg Krediet 19/10/2017

XVIII. Toezicht - Deel 3b : UitgKrediet Vervolg van de procedure in PZ BudgPersPZAutom NL.xls Voorwaarden voor correct gebruik : Slechts na het uitvoeren van de Macro “Update bladen :Toezicht” (shortcut “Crtl”& “T”) is dit blad bruikbaar Inhoud en gebruik van de procedures : Dit blad bevat drie zones. 1. Titel en controle zone : De eerste 9 lijnen bevatten titel en controleformules en -teksten. 2. Begrotingsjaar X-1: Rij 10 en 11 bevat de titels voor het begrotingsjaar X-1 Het cellenbereik A10 tot en met H48 bevat de codes en de over te dragen cijfers; Deze zone is op zich onderverdeeld in 3 blokken. Blok A12 tot en met C48 bevat het begrotingjaar (B-Jr), de Functionele code(F_code) en de Economische code (E_code) Kolommen D tot F zijn leeg of bevatten de met de Functionele en Economische code overeenstemmende titel Blok H12 tot en met H48 bevat de cijfers voor het begrotingsjaar X-1 Boven de te kopiëren blokken staat in de titel een pijl waaraan een korte procedure is gekoppeld 19/10/2017

XVIII. Toezicht - Deel 3b : UitgKrediet Met vier kliks en 4 maal Plakken speciaal worden de gegevens overgenomen naar het blad UitgKrediet van de “Module besave” Activeer door te klikken op Enkel de artikels met waarde in kolom I worden geselecteerd. Het blok A12-C48, dat de codes bevat die vallen onder de titels: “B-Jr F_code E_Code”, wordt geselecteerd en gekopieerd Het bericht gekoppeld aan de eerste stap volgt De kopie gebeurt in het blad « UitgKrediet » van de controlemodule door klik met rechermuisknop in cel A4 en “plakken speciaal” waarden. De overdracht van de B-jr F.code en Ec code is uitgevoerd Voer de overdracht van de cijfers voor het jaar x-1 uit met klik op 19/10/2017

XIX. Consultatie Themis en LCD Via Consultaties wordt in het blad Themis de verklaring gegeven van enkele gebruikte codes in baremische elementen. Via consultaties kunnen eveneens de looncodes - gebruikt in themis - terug gevonden worden 19/10/2017

XX. Blad Form – Formules Bevat de formules om de cellen van de overeenstemmende kolommen uit de werkbladen Ops, Calog en Totaal_Code & Totaal-Code X-1, te herstellen. Procedure: In blad ‘Ops’ (Calog of Totaal) : Vaststelling van de gewijzigde (foute) of verdwenen formule in een of meerdere cellen van eenzelfde rij => Adres van de eerste cel noteren bv BB18 Blad ‘Formules’ openen : Selectie van een cel of opeenvolgende cellen BB18:BD18 (met formules)=> Copy (Ctrl +C) Selectie in één lijn van met zelfde bereik (met foute inhoud) of de eerste cel aanklikken uit het blad Ops [Calog of Totaal (X-1))] =>Paste/Plakken (Ctrl+V) Filter eventueel eerst uitschakelen Verbeterde lijn naar beneden/naar boven verder kopiëren 19/10/2017

XXI. Hlpform of Hulpformulier Het blad Hulpform bevat economische codes met suffix (zoals opgenomen in PLP of KB Het is de database voor het blad Totaal_Code (X & X-1) De rubriek 111-01/99 herneemt de gegevens zoals in de Themis aangerekend voor Ops en Calog Slechts de lijn 111-08/99 blijft beschikbaar als vrij te gebruiken titel De rubriek met de gegevens uit L096 is nog niet opgenomen in de Module Eventuele ingrepen kunnen gebeuren Database door Kolomverwijzingen (Verborgen in de kolommen E tot J) De misdrijfanalist kan overschreven worden met wijziging op alle tabbladen (Ops/Calog totaal en totaalcode) zie hierna Eventuele ingrepen kunnen gebeuren Database door Kolomverwijzingen (Verborgen in de kolommen E tot J) De misdrijfanalist kan overschreven worden met wijziging op alle tabbladen (Ops/Calog totaal en totaalcode) zie hierna 19/10/2017

XXII. Bar O(ops), C(CALog) en R(eserve) 3 bladen met barema’s of wedde schalen zijn in de module verwerkt met per schaal: 1. op lijn 1 : de benaming PS/Acerta a) voor nieuwe schalen =>de officiële benaming zonder préfix b.i) Voor de oude schalen steeds letter : V(Vlaanderen) W (Wallonië) en B voor Brussel en F voor federale gebruikte schalen ii) gevolgd door : . (een punt) voor Ops of _(underscore) voor Calog 2. op lijn 2 de benaming CDVU 3. op lijn 3: aard statuut 4 -7. lijn 4: Ops/Calog - lijn 5: Kader/Niveau - lijn 6- 7: info 8. deze lijn bevat het kolomnr in het blad (Gebruikt in de VLOOKUP van Ops en Calog) 9-59 . resterende lijnen 0-59 =>Het totale weddenverloop van 0 jaar tot 50 =>bij BarC (Calog) met vermelding al dan niet recht op de comptentieon,twikkelingstoelage 19/10/2017

XXIII. Zones Dit blad is niet opgenomen in het Menu In dit blad zones werden het zone nummer de provincie en de samenstelling van de zone opgenomen. Dit blad is het bronbestand voor de benaming die wordt aangevuld op het voorblad zodra het zonenummer daar is ingevuld. Voor elke zone werd de categorie vermeld evenals de erkenning als tweetalige zone of zone met faciliteitengemeente. De cel I1 = « Bil » Zowel de categorie als de toekenning tweetaligheid zijn bepalend voor de toekenning van de bedragen voor de leden van een politiezone. 19/10/2017

XXIV. OpsFiltM & CALog FiltM (1) kolom A : de gegroepeerde loonelementen voor Ops of Calog kolom B : Een permanente verbinding met de totaallijnen en totalen van de filters Subtotalen/percentages voor de gedane selectie voor latere exploitatie De macro activeren =>kopiëren van de « waarden kolom B in de naastliggende kolom C Bij elke klik op de procedure pijl worden alle andere eventueel aangemaakte kolommen worden eveneens 1 kolom naar rechts verschoven. 19/10/2017

XXIV. OpsFiltM & CALog FiltM (2) De totale kostprijs en het detail per loonelement voor de bevordering van de basiskaders van een PZ-zone. Hier gemaakt in kolom E(C4-D4)is het eindresultaat voor deze oef. :2 059,61 € 19/10/2017

Aandachtspunten Bij het beschikbaar stellen van de beide bestanden wordt de Module in blad Para aangepast (referteperiode en Index Planbureau) => Module en Bestanden gelijktijdig downloaden => Nagaan of het Model 9BIS tijdig ter beschikking werd gesteld. = geen download aanvragen voor 5de werkdag van de maand Evolutieve pensioenbijdrage werkgever sedert 2012 tem 2016 met de vermindering. Themis Bestanden niet hernoemen ! Module duidelijke naam geven : vb : 5430 PZAUTOM ....2014 v1 via explorer NOOIT Save as in EXCEL Lijst bevorderingen moet beschikbaar zijn evenals de lijst met de (geplande) loopbaanincidenden qua tewerkstelling eventuele lijst met specificatie aanwervingen lijst met de vertrekkers Vaste gegevens ter beschikking hebben : Plafond patronale bijdrage (Trimestrieel bedrag) Bedrag ongevallen verzekering welke ecoocde te hoog / te laag te groot te laag begroot en voor hoeveel in vorige bedroting Shortcuts : Crtrl + + M => menu terug zichtbaar maken Ctrl +t => aanmaken/update blad toezicht Ctrl +r => blad algemeentotaal met verschilberekening verhoging patronale 19/10/2017