MEE Zuid-Holland Noord

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Gedragsproblemen
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
hoe autismevriendelijk ben ik
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
De onzichtbare gevolgen van NAH; Werkconferentie Midden -Holland
Ondersteuning bij leven met een beperking
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
MEE maakt meedoen mogelijk
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
De domeinen & Niveau bij ABB.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Ella Buis.  Komt dat samen voor?  Zeer complex.
Wet Publieke gezondheid
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
MEE maakt meedoen mogelijk
Tussen wal en schip 2 februari 2016.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Voorlichting, advies en instructie
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Presentatie deelgebied 4
Begeleiden Les 5.
Kenniskring jobcoaching SBCM
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Presentatie voor teams Oktober 2018
VONK Leernetwerk Veilig Opgroeien
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

MEE Zuid-Holland Noord

Grip op je leven en mee blijven doen!

MEE? Wie? Voor mensen met een beperking Wat? MEE gaan, MEE denken, MEE doen, MEE helpen, MEE zoeken, MEE organiseren........ Hoe? Kortdurend, niet geïndiceerd, onafhankelijk, ambulant, op het werk, met de cliënt en zijn netwerk. Beperking: denk aan mensen met een verstandelijke beperking, lichamelijke of zintuiglijke beperking, mensen met een chronische ziekte, mensen met NAH, ASS. MEE is ISO-gecertificeerd

LVB? MEE is ISO-gecertificeerd

LVB? MEE is ISO-gecertificeerd

LVB? MEE is ISO-gecertificeerd

LVB? MEE is ISO-gecertificeerd

Kenmerken verstandelijke beperking Wat zijn kenmerken van iemand met een verstandelijke beperking? DVD van Boyke – wat valt je op? MEE is ISO-gecertificeerd

Wat is een verstandelijke beperking? 3 criteria: Tekort in intellectuele functies Tekort is adaptief functioneren Tekorten ontstaan gedurende ontwikkelingsperiode Tekort in intellectuele functies: praktisch meetbaar met een ontwikkelingsgerichte test, daar komt over het algemeen ofwel een ontwikkelingsleeftijd (0-4) of een IQ – cijfer uit. Adaptief functioneren: onder te verdelen in conceptueel, sociaal communicatief en praktisch. Conceptueel denk aan cognitieve/ schoolse vaardigheden en executieve functies (lezen, rekenen, schrijven, plannen, geheugen, aandacht). Sociaal – communicatief: moeite met sociale signalen, moeite met communicatie, moeite met reguleren van emoties en gedrag. Praktisch: denk aan zelfstandigheid, zoals zindelijkheid, aan – en uitkleden, zelf kunnen eten en drinken. Te meten met schalen voor de zelfredzaamheid, Vineland – S, SRZ. MEE is ISO-gecertificeerd

Wat is een verstandelijke beperking? Het gaat niet ‘over’ en heeft gevolgen voor: Hoe je denkt; Hoe je doet; Hoe je met anderen omgaat; Hoe je voor jezelf kan zorgen; En dus op alle levensgebieden. Nuance: bij kinderen moet je voorzichtig zijn met de diagnose VB omdat er meerdere factoren o.a. vanuit de omgeving ook zeer van invloed kunnen zijn op het cognitief niveau van functioneren. Het is aan de onderzoeker om heel goed te letten op factoren als onderstimulatie (verwaarlozing), traumatische gebeurtenissen, gedrag etc. Op dit moment in tijd kan een kind dus op een lager cognitief niveau functioneren maar dat hoeft dus niet altijd automatisch te betekenen dat er sprake is van een verstandelijke beperking. MEE is ISO-gecertificeerd

Hoe vaak komt het voor? Tekst Heeft meer of minder dan 15% van de totale Nederlandse bevolking een IQ onder de 85? Tekst MEE is ISO-gecertificeerd

Een paar signalen Moeilijker leren (in alle situaties, niet alleen op school!) – maken vaker dezelfde fout Trager in denken, in handelen Kunnen minder goed onthouden Afspraken worden niet of moeilijk nagekomen Vaardigheden als lezen, schrijven, rekenen en klokkijken zijn moeilijk Nemen vaker verkeerde of ondoordachte beslissingen Gebruiken woorden of uitdrukkingen verkeerd Begrijpen vaker niet wat er gezegd wordt (maar zeggen dat niet!) Beïnvloedbaar – komen vaker in de problemen MEE is ISO-gecertificeerd

De Specialistenpool Voor wie? Onze expertise is gericht op mensen die we voorheen als de doelgroep van MEE zagen. Alle cliënten woonachtig in Den Haag waarbij een vermoeden bestaat van een (verstandelijke) beperking en die gebaat zijn bij advies, dan wel diagnostiek om verdere begeleiding/ behandeling af te stemmen. Alle cliënten vanuit CJG jeugdteams, consultatiebureau’s, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, maatschappelijk werk, eigenlijk vanuit elke organisatie in de 0e lijn. MEE is ISO-gecertificeerd

Waarom een Specialistenpool? Onafhankelijk Flexibiliteit Goede bereikbaarheid Brede expertise beschikbaar Onderlinge kennisdeling en intervisie Eén manier van organiseren Deskundigheid bij de teams vergroten MEE is ISO-gecertificeerd

Kennis en expertise (Een vermoeden van) een verstandelijke beperking / ontwikkelingsachterstand (Integrale Vroeghulp) Autisme Niet-aangeboren hersenletsel Lichamelijke beperkingen Psychiatrie (richtinggevend) Opvoedproblemen Onveilige situaties, (kinder)mishandeling en misbruik Multiproblem situaties MEE is ISO-gecertificeerd

Diensten Advies & consultatie Hoe? Individueel of in teamverband Advies en consultatie aan de professional/(gezins)coach Vraaganalyse en diagnostiek Dossieronderzoek Het geven van psycho- educatie aan de cliënt en zijn netwerk Deskundigheidsbevordering ten behoeve van de professionals Advies & consultatie Casuïstiekbespreking; Ondersteunen in vraagverheldering; Meedenken/adviseren over benodigde vervolgstappen, in multiproblem situaties of onveilige situaties; Vormen van een klankbord. Hoe? Individueel of in teamverband Vraaganalyse en diagnostiek Wat? Richtinggevende, handelingsgerichte diagnostiek (bijvoorbeeld intelligentie, screening psychiatrie, sociaal-emotioneel onderzoek, zelfredzaamheid of persoonlijkheid). Verslag Diagnostisch onderzoeksverslag + verslag in begrijpelijke taal voor de cliënt. Aanmelding d.m.v. aanvraagformulier. Uitvoer diagnostiek en nabespreking op locatie MEE is ISO-gecertificeerd

Casus voorbeeld Asma is een meisje van net 19 jaar die in een cursus weerbaarheid heeft verteld dat haar ex-vriend meerdere malen tegen haar wil in, seks met haar heeft gehad. Asma wil het niet thuis vertellen, omdat ze bang is voor haar ouders. Ze heeft verschillende klachten die wijzen op trauma.

Casus voorbeeld Hoe nu verder? Gezinscoach en ouders maken zich zorgen over Wim van 23 jaar. Wim heeft een verstoord dag/nachtritme, hij heeft overgewicht en verwaarloost zijn persoonlijke verzorging. Het is moeilijk tot hem door te dringen. Beide ouders lijken onmachtig in de opvoeding van Wim. Zij willen dat hij liever ergens anders gaat wonen. Hoe nu verder? De specialistenpool kan aansluiten bij het wekelijks casusoverleg Indien dhr. K. akkoord gaat kan de specialistenpool diagnostiek uitvoeren (intelligentieonderzoek en zelfredzaamheid > in kaart brengen van sterke en zwakke kanten). Screening psychische problematiek Specialistenpool kan een advies geven over passende vervolghulp en begeleidingsadviezen (communicatie, omgang) Nabespreking op begrijpelijke manier (aangepaste communicatie/ visueel)

Casus voorbeeld De reclassering die betrokken is bij de heer M. wil zicht krijgen op de ondersteuningsbehoefte van meneer, wanneer hij zelfstandig gaat wonen. Aanwezige informatie: - Forensisch psychologisch onderzoek Informatie behandelende instantie (De Waag) Rapportage delictgeschiedenis

Meer weten? Factsheet voor nalezen informatie en de contactgegevens van de gedragsdeskundigen. Bereikbaarheid Algemeen: Telefoon: 088- 7 752 000 E-mail: Specialistenpool@meezhn.nl Twitter: @specialistpool MEE is ISO-gecertificeerd

Contact Website: www.meezhn.nl E-mail: info@meezhn.nl Twitter: @MEEinformeert Facebook: facebook.com/meezhn Blog: meeverhalen.wordpress.com Doe mee! (magazine; 3 x per jaar) Digitale nieuwsbrief (via de website) Chat (via de website) Tel: 088 - 7752000 MEE is ISO-gecertificeerd

Vragen?