Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

Welkom op de ouderavond van groep 8
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Open-up / over de streep
“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Van uitleggen leer je het meest
Bazarlessen Klas 2.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Effectieve instructie
Sociale media op school
Planning: Cijfers SO herhaling BB klas 2 Doornemen studiewijzer Start
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Communiceren met Marloes
Studiekeuzes van uw kind
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
Liefde en relaties.
(Voor)lezen is leuk!.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Psychologieles 10 lesweek 10
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Woordjes leren.
Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
Praktisch vormgeven van ondernemen op school Gerrald van Beek
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Psychologieles 10 lesweek 10
Liefde en relaties.
Doet ie het of doet ie het niet?
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Soorten meststoffen test.
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Tweetalig onderwijs op CSG Liudger
blok 3 les 2: de gewone basisschool
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Mogelijke Jezusbeelden
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Wat is dit? Discussie Wat doet een satelliet?.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Liefde en relaties.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 5: Verbale communicatie
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Les 3: regels en afspraken met de klas
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
Organische meststoffen
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Eigenaarschap.
Wat gebeurt er als een virus je lichaam binnendringt?
Transcript van de presentatie:

Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject Oriëntatie en Confrontatie Docenten: Anna Kaal & Sebastiaan Dönszelmann

bonjour & hello

Wat gebeurt er? Wat gebeurt er met jou als je wordt aangesproken in een vreemde taal? En hoe komt dat? Leer je op dat moment iets? Nu jullie! Andere moedertalen in de klas…

Intrinsiek vs extrinsiek Waarom leren we taal? Wat drijft ons tot het leren van een taal? Opdracht Wat doet Motivatie met ons tijdens het leren van een taal? Intrinsiek vs extrinsiek

Tim Doner Kijkvraag: Op welke manier is Tim Doner gemotiveerd om taal te leren? Wat valt je nog meer op aan dit filmpje? Hoe kijk je aan tegen deze jongen? https://www.youtube.com/watch?v=Km9-DiFaxpU

Stellingen over taal leren Veel leerlingen die in het voortgezet onderwijs les hebben gehad in een vreemde taal vinden het moeilijk om echt te communiceren in die taal. Leerlingen blijven vaak lang dezelfde fouten maken, ook al worden ze vaak gecorrigeerd. Als je leerlingen in tweetallen of in groepjes laat praten in de vreemde taal, dan nemen ze elkaars fouten over. Als je fouten maakt in de taal moeten die zo snel mogelijk verbeterd worden. Het is het beste om eerst makkelijk grammatica te leren en daarna pas moeilijke. Grammatica is de basis van de taal; je leert een taal door regels toe te passen. Je leert een taal sneller als je veelvuldig wordt blootgesteld aan die taal. De meeste fouten die taalleerders maken komen doordat de eigen moedertaal in de weg zit. Tweetalig onderwijs zorgt er automatisch voor dat je Engels leert. Eens: groen briefje in de lucht - Oneens: rood briefje in de lucht Veel leerlingen die in het voortgezet onderwijs les hebben gehad in een vreemde taal vinden het moeilijk om echt te communiceren in die taal. Leerlingen blijven vaak lang dezelfde fouten maken, ook al worden ze nog zo vaak gecorrigeerd.   Heb je al Als je leerlingen in tweetallen of in groepjes laat praten in de vreemde taal, dan nemen ze elkaars fouten over. De lerares / leraar moet fouten snel corrigeren, anders slijpen de fouten erin. De lerares / leraar moet nieuwe taalconstructies één voor één behandelen: eerst de makkelijke dan de moeilijke. Grammatica is het skelet van een taal. Je leert een taal door te leren regels toe te passen. Ipv die over Portugal (lijkt erg op veel bloot stellen).

Huiswerk Kijk de documentaire (2 delen) en vat fragmenten samen in het formulier Stephen Fry: http://www.dailymotion.com/video/xqa1zt_frys-planet-word-1_shortfilms?GK_FACEBOOK_OG_HTML5=1