Recht op leerlingenvervoer: gebruikersbeheer Stappenplan https://eid.rechtopleerlingenvervoer.be/app/
Stap 1: Aanmelden U kan zich op twee manieren aanmelden: Met e-ID (elektronische identiteitskaart) Met gebruikersnaam en wachtwoord Belangrijk: De optie ‘Aanmelden met gebruikersnaam/wachtwoord’ is enkel te gebruiken in noodgevallen (bv. wanneer u uw identiteitskaart verloren bent). Deze aanmeldingswijze is immers minder veilig, aangezien paswoorden achterhaald kunnen worden door derden. Om te kunnen aanmelden, moet u beschikken over een gebruikersaccount. Indien u nog niet over een gebruikersaccount beschikt, kan u die laten aanmaken door de administrator van uw instelling of een medewerker van de dienst ‘Leerlingenvervoer’.
Stap 2: Ga naar ‘Beheer scholen en gebruikers’ Enkel administrators kunnen nieuwe gebruikers toegang geven tot de webapplicatie door een account aan te maken. Deze omgeving is dus enkel toegankelijk voor gebruikers die administratorrechten hebben. Belangrijk: Let erop dat u slechts één account per gebruiker aanmaakt. Indien twee accounts verbonden zijn met hetzelfde rijksregisternummer, kan de applicatie immers niet langer bepalen welke persoon zich aanmeldt. Verdere acties worden dan onmogelijk.
Stap 3: Gebruikersaccount aanmaken Klik op ‘Nieuwe gebruiker’. Vul vervolgens de gevraagde informatie m.b.t. de nieuwe gebruiker in en klik op ‘Opslaan’. Belangrijk: Bij het rijksregisternummer moeten alle cijfers aan elkaar geschreven worden, zonder puntjes of streepjes. Een gebruikersnaam en wachtwoord mogen enkel toegekend worden in uiterste nood. Normaal gezien blijven deze velden dus leeg.
Stap 4: Gebruiker en school koppelen Klik op ‘Mijn scholen’ en selecteer de school/vestigingsplaats waaraan u de nieuwe gebruiker toegang wenst te verlenen. Klik vervolgens rechts van het scherm op ‘Gebruiker toevoegen’ onder ‘Aanvragers’ of ‘Administrators’ (naargelang de toe te kennen rol): Aanvragers kunnen enkel aanvragen indienen; Administrators kunnen zowel aanvragen indienen als de gebruikers beheren. Klik op de naam van de nieuwe gebruiker in de pop-up ‘Selecteer gebruiker’. Herhaal bovenstaande acties indien u een gebruiker toegang wenst te geven tot meerdere van uw scholen/vestigingsplaatsen.
Stap 5: Gebruiker verwijderen Als administrator dient u er eveneens nauwkeurig op toe te zien dat gebruikers slechts toegang hebben tot bepaalde scholen/vestigingsplaatsen, zolang dit nodig is. Gelieve gebruikers die niet langer ingeschakeld worden bij het aanvragen van het recht op leerlingenvervoer dan ook zo snel mogelijk de toegang tot de webapplicatie te ontzeggen. Werkwijze: Klik op ‘Mijn scholen’ en selecteer de school/vestigingsplaats waaruit u de gebruiker wil verwijderen. Klik vervolgens rechts van het scherm op het verbodsbord naast de betreffende gebruiker. Bevestig dat u de gebruiker wenst te verwijderen door op ‘Yes’ te klikken in de pop-up. U zal zien dat de gebruiker verdwijnt uit de lijst.