Het efficiënt beheren van een noodsituatie 14/10/2017 Het efficiënt beheren van een noodsituatie Hans ROELS Belgische Beroepsvereniging Arbeidsgeneesheren 18 oktober 2016
Inhoud Wetgeving betreffende de noodplanning Nood- en interventieplanning Crisisstructuur Communicatie Noodplanning discipline 2 Intern noodplan versus NIP Besluit
14/10/2017 1. Wetgeving Welzijnswet KB van 27 maart 1998 (beleid inzake welzijn van de werknemers bij uitvoering van hun werk ) Wet civiele veiligheid KB van 16 februari 2006 (nood- en interventieplanning) MO NPU-1 van 26 oktober 2006 (nood- en interventieplanning) MO NPU-2 van 30 maart 2009 (ANIP van de provinciegouverneur) MO NPU-4 van 30 maart 2009 (de disciplines) MO NPU-5 van 10 december 2009 (BNIP van de provinciegouverneur betreffende de beheersing van gevaren van zware ongevallen met gevaarlijke producten) Specifieke wetgeving
2. Nood- en interventieplanning Het nood- en interventieplan (NIP), dat het multidisciplinair optreden regelt, wordt opgemaakt op federaal, provinciaal en gemeentelijk niveau. - het algemeen nood- en interventieplan (ANIP) , - het bijzonder nood- en interventieplan (BNIP) [input bedrijf!!] Het monodisciplinair interventieplan, regelt de interventiemodaliteiten van één discipline, in overeenstemming met de bestaande NIP. (MIP, PIP, PSIP) Het intern noodplan is een document op het niveau van het bedrijf en/of instelling, dat erop gericht is de schadelijke gevolgen van een noodsituatie te beperken door het uitwerken van aangepaste materiële en organisatorische noodmaatregelen, opgesteld door het betrokken bedrijf of de betrokken instelling.
2. Nood- en interventieplanning Soorten plannen/ dossiers Organisatie Overheid Intern noodplan ( Ziekenhuis actieplan binnen/buiten) x Evacuatieplan = deel intern noodplan Beveiligingsplan = deel intern noodplan Relocatieplan – isolatieplan – receptieplan (Ziekenhuizen = deel actieplan binnen/buiten) Interventiedossier Brandpreventiedossier Globaal preventieplan - jaaractieplan ANIP – BNIP (Seveso III : extern noodplan) Gem/Prov/Fed Mono disciplinair interventieplan Elke discipline Voorafgaand interventieplan Brandweer In bold : op te stellen door elk bedrijf/organisatie
3. Crisisstructuur Interne crisisstructuur in tijd en ruimte: Wie neemt acties bij een beginnend incident? Wie leidt de initiële operaties – welke bevoegdheden? NOODZAAK TOT OPSCHALEN Wie wordt opgeroepen om de leiding over te nemen? Wie leidt de operaties tot toekomen hoger echelon, bevoegdheden? Leiding door hoger echelon, bevoegdheden? Crisiscomité – crisisteam – Coördinatie- en commando cel NOODZAAK TOT EXTERN OPSCHALEN (gemeentelijk / provinciaal / federaal) Welke vertegenwoordiger bij CP-Ops, bij CC? (eigen crisisteam blijft noodzakelijk !) wie is aanwezig?
3. Crisisstructuur nood aan coördinatie De afkondiging van een fase: wanneer? wanneer de omvang van de noodsituatie een beheer ervan door een bevoegde autoriteit vereist nood aan coördinatie Fasering: DRIE Niveaus / fasen: gemeentelijk : afkondiging door burgemeester provinciaal : afkondiging door gouverneur federaal : afkondiging door MinBiZa (CGCCR)
3. Crisisstructuur Beleid Bedrijf (CC) Operationeel (CP OPS) Bedrijf Gouverneur Ambtenaar noodplanning Burgemeester(s) Beleid (CC) Operationeel (CP OPS) Bedrijf Disc 5 (Info) Disc 1 (Bw) Disc 2 (Med) (FGI + PSM) Disc 4 (Log) CB + Def Disc 3 (Pol) Dir CP Ops Dir Info Dir BW Dir Log + CPMil Dir Med Dir Pol Bedrijf
Coördinatie- & commandocel 4. Communicatie : intern (voorbeeld) Ombudsdienst Opvang verwanten Interventieploegen Onthaal A1 - B1 – B2 – B3 - C1 – C3 IT (informatica) C2 Dokter wacht Technische dienst REVA - Poli GSM Vaste telefoon Walkietalkie DECT-telefoon LEGENDE FAX Verzamelzone Intern telefonisch informatiepunt CC Gem / CC Prov CP-OPS Intern centraal Coördinatie- & commandocel
4. Communicatie : multidisciplinair Coördinatiecomité D1 D2 D3 D4 D5 BEDRIJF DIR-BW DIR-MED DIR-POL DIR-LOG DIR-INFO Adv-Veil BEDRIJF CP-OPS … Interventie 1 Chef interventie Interventie 2 HC100/112 Discipline2 Pre Tri VMP CoördREG DIR CP- OPS CIC Discipline1 Discipline3 Discipline4 Discipline5 …
5. Noodplanning : discipline 2 Opdracht discipline 2: medische; sanitaire; psychosociale hulp (oprichting medische keten, toedienen van de geneeskundige en psychosociale zorgen voor slachtoffers en de bij de noodsituatie betrokken personen, vervoer van slachtoffers, nemen van maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid) Plannen
6. Intern noodplan versus NIP 14/10/2017 6. Intern noodplan versus NIP Welke elementen helpen voor een vlotte overgang ? 2 Canvas BNIP (NPU 2) : om geen elementen te vergeten Relevante besluiten RA en belangrijke gegevens overmaken aan FGI opmaken BNIP Markante wijzigingen aan intern noodplan doorgeven voor BNIP Organisatie noodplanningszone bij gelokaliseerd risico Bij rode en oranje zone: overnamepunt slachtoffers voorzien Mogelijke VMP plannen in vaste gebouwen in functie mogelijke gevarenzones (Plaats Tri, Zone T1 – T2 – T3, niet-gewonden ) Mogelijke transportmiddelen plannen voor evacuatie Elementen PSIP voorzien binnen eigen procedures
6. Intern noodplan versus NIP Elementen PSIP nazorg Einde PSIP Opstart PSIP Activering PSH ziekenhuizen Telefooninformatiecentrum (TIC) Opvang verwanten (OV) Onthaalcentrum (OC) Incident Afkondiging fase NIET-GEWONDEN verzameling Intern TIC Centraal Informatiepunt (CIP) Intern gewonden
Overleg met FGI (en PSM) , ook wanneer GEEN BNIP wordt opgesteld 7. Besluit Crisisstructuur: bij fase leiding bij bevoegde autoriteit Communicatie : afgevaardigde CP-OPS & CC Relevante gegevens FGI Input BNIP door bedrijf (actualisering!) Bij gelokaliseerd risico : bepaalde elementen te plannen Overleg met FGI (en PSM) , ook wanneer GEEN BNIP wordt opgesteld