Diepteverwerking master

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Reflectievaardigheden en instrumenten
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SBC blok 3 TDI 2011.
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Return to Sender.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Keuzethema: differentiatie
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Thema Roos van Leary in de klas
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Anders kijken, anders doen
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hannah Wielenga januari 2017
Daphne Keller 30 augustus 2017
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Storyline EMD Daphne Keller.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Mijn visie op onderwijs
Honours programma: voor wie
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Daphne Keller 29 augustus 2018
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
E health, Domotica en E-learning
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Niemand vergeet een goede leraar
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Storyline EM2X Daphne Keller.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De start van werkplekleren 2a
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Diepteverwerking master

Master Werkplekleren (EM2X0, EM3X1, EM3X2, EME35, EME36) Diepteverwerking Onderwijskunde (Q1 + Q4) Vakdidactiek Bètadidactisch ontwerpen Onderzoek van onderwijs (EM4X0) => ongelijke voortrajecten => ongelijktijdige instroom

Diepteverwerking (ma) Concept Parallel aan werkplekleren (tijdens je stage dus) Ondersteunend aan werkplekleren (rode draad) Portfolio voortzetten (handleiding) Reflectie op gebeurtenissen Reflectie op leren en persoon (betekenis, waarderen, keuzes, plannen, jouw manier, …) Doel => Persoonlijke Integratie van Theorie en Praktijk Niet alleen in Q1 en Q2, maar het hele jaar. Schrapkaart is er nog niet (er is ook nog geen keuze)

Diepteverwerking (ma) Onderwijsomgeving Canvas (OASE) Site werkplekleren (https://sites.google.com/site/werkpleklerenesoe/) Sites zijn in opbouw!

Organisatie

Ochtendbijeenkomsten (kick-off voor starters) Onderwerp Wie Werkwijze Startbijeenkomst: portfolio schrijven Leerwerkplan maken (portfolio, etc.) Taconis/ Keller Inleiding + oefeningen Les geven: lesplanning maken vakdidactici Uitleg over (verschillende soorten) lesplanningen + zelf lesplanning opstellen Identity workshop --- Start (wat? Hoe?) Beijaard Inleiding over identiteit, vervolg in verschillende middag sessies Reflecteren (op lesgeven én op je eigen ontwikkeling) Schellings Orde houden: critical incidents Den Brok Handvatten voor orde houden, geïllustreerd met sprekende voorbeelden Lesopname: non-verbale communicatie (eigen) lesopname bekijken en analyseren <Vakantie> Ander schooltype: excursie VMBO Keller Kennis maken met een ander type onderwijs. Feedback geven en krijgen Thurlings Omgaan met het geven en krijgen van feedback Portfolio!!

Aanbod in de middagbijeenkomsten (cyclus van thematische werkbijeenkomsten) Onderwerp Wie Werkwijze Portfolio / leervragen / storyline Taconis Aan de slag / verder met je portfolio (oefenen) ECD intervisie (5x) ECD Systematisch lessituaties bespreken Broad test of skills (2x) Brans Toelichting en verwerking van BTS Identity workshop (4x) Beijaard Word de docent die je bent. Zelftest en oefeningen VIL – eigen afname bespreken (2x) d. Brok Zelftest klassenmanagement – jouw verbeterstappen Logopedie screening + terugkom Gast Zuinig op jezelf Adolescentie psychologie 1 en 2 vd Beemt Reflectie en oefenen met effectief omgaan met leerlingen WCQ – eigen afname bespreken (2x) Hoe modern zijn jouw lessen? Wat kun/wil je doen? Theatervaardigheden (non-verbaal) Effectief voor het voetlicht: Carrière: rechten en plichten Jouw persoonlijke plan; koning/dienaar/leider klas? Onderwijskundig leiderschap Univ. 1e graads docent als onderwijsvernieuwer Vrije invulling JULLIE Portfolio!!

Eindtermen (1e gr lesbevoegdheid) Eisen aan je vakken Eisen aan je stage (aantal lessen, soorten klassen, zelfstandigheid, …) Eisen aan je portfolio … Beoordeling Werk op school: door ESoE (ECD) op advies van school (SPD en OD) Portfolio (ECD) Integratie en ontwikkeling Reflectieverslag + Bewijsstukken Specifieke eisen

Eindtermen P1

Eindtermen (P2; 2e graads)

Eindtermen (1e graads)

Meer over portfolio

Voorbeeld: opbouw portfolio (ideaal) Twee files: Document A: Reflectie verslag (Word) Inleiding Hoofdstuk 1: reflectie pakket 1 Hoofdstuk 2: reflectie pakket 2 Hoofdstuk 3: reflectie pakket 3 … Samenvatting/conclusie: integratie per competentie Document B: Bijlagen (in file / digitaal / DVD) Bijlagen bij pakket 1 (documenten of bereikbare links) Bijlagen bij pakket 2 ,, ,, ,, Bijlagen bij pakket 3 ,, ,, ,, Add-on document

Voorbeeld: reflectie ‘sjabloon’ Ik merkte… Ik dacht … en voelde … Ik vind dit … ( jouw persoonlijke waarden) In vergelijking met SBL is dit … ( professioneel) Ik wil graag … (keuze!  persoonlijke visie) Mijn plan is … (poging!) Daar heb ik voor nodig … (informatie, optie kiezen, afstemming, …) <doen> Het resultaat is … Ik vind dit … In vergelijking met SBL is dit … Mijn volgende ontwikkelstap is …. Vervolg: Bijeenkomst 5

Voorbeeld: Ontwikkeling Het ging ineens veel beter omdat….. Storyline Doel/compentie/… Vervolg: Vanmiddag Tijd …

Voorbeeld van bewijsstukken in je portfolio Gemaakte opdrachten (vanuit de vakken, diepteverwerking, …) Lesvoorbereidingen, zelf ontwikkeld onderwijsmateriaal Video-opnames van lesactiviteiten Verslag van een observatie Verslag van een interviews Zelfevaluatie en door leerlingen ingevulde vragenlijsten Evaluaties door begeleiders/vakdocenten of door school Evaluaties door leerlingen of medestudenten Verwerkte literatuur

Productief werkplekleren Onderzoek: Heldere leeromgeving* Doeners & Beslissers: Minder tijdsverlies aan begin Hoger cijfer Feedback** Tips: Oriënteer je / bereid voor Stel vragen / experimenteer !! Zoek leerervaringen op Vraag feedback * Bron: Taconis, R., Van der Plas, P., & Van der Sanden, J. (2004). The development of professional competencies by educational assistants in school‐based teacher education. European Journal of Teacher Education, 27(2), 215-240. ** Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.

Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen) Nu gestart, ook met school, nooit met portfolio gewerkt Minor afgerond, In februari begonnen, wel eerder met portfolio gewerkt Al verder gevorderd in de master Groepjes (heterogeen) A: Leervragen maken, vragen over portfolio, hoe maak ik portfolio? B / C: Leervragen oppakken, scherpstellen

A: Leervragen en Portfolio Leervragen opstellen. Hulpvragen: Verwachting: wat kan ik al / wat denk ik te moeten leren Quick scan doen Broad test of skills inzetten Heb ik al ervaring in het onderwijs, en wat kan ik daar uithalen ‘les’, bijles, … als leerling (wat betekent de perspectief wisseling?) Een valkuil die ik moet vermijden om een succes te hebben is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? …

B / C: Herstarten portfolio Basis: Uit portfolio van P1 en/of P2 Sterk/Zwak  ken jezelf: competenties (SBL), leervermogens) Hiaten  wat is nog niet aan de orde geweest in p1? Leervragen  opzoeken, aanvullen Aanvullen leervragen. Hulpvragen: Ontwikkeling: per aspect: snel of traag? Wat ging het eind beter dan aan het begin? Wat kan mijn SPD beter dan ik? Voor mij is werkplekleren een succes als ik heb geleerd / als ik kan … . Daar is in ieder geval voor nodig dat ik eerst… Een valkuil die ik moet vermijden om een succes te hebben is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? … Wil ik dat méér? Waarom? Hoe?

Opdracht Stel je leervragen op scherp! Ga aan de slag met je leervragen en laat dit terugkomen in je portfolio (gebruik voorgaande slides / middag sessie vandaag) Broad test of skills (middag sessie 28-9) Afname roos van Leary – voorbereiden. (middag sessie 2-11) Alles over de VIL: https://drive.google.com/drive/folders/0B5Lz6mqUi1tPQ3p1UUdveVBENUE

Hulp voor portfolio http://iwp.cs.utwente.nl/ -> portfolio (http://iwp.cs.utwente.nl/Vaardigheden/2-Portfolio_ontwerp/Voormeting/voormeting.html) 10. Hooijmaaijers, T., Verhulst, F.C., & Stokhof, T. (2009). Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs. Assen: van Gorcum.