Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TimeManagement Coaching
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Anja Duijn, ergotherapeut
Presentatie introductie BGL
Werken naar onderwijsbehoeften
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
Portfolio
Penta college CSG Hoogvliet mavo Klas 4. Programma Okt. Voorlichting MBO leerlingen –Programma van dit jaar wat betreft studiekeuze. Nov.Persoonlijk gesprek.
Intersectoraal Klas 3.
ASS in de levensloop: onderzoek
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Executieve Functies en Passend onderwijs
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Informatieavond 4MAVO Welkom. Visie en missie ABC..van onze school  Actief  Betrokken  Creatief  Doelgericht  Eigentijds Werken aan onderwijs dat.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Ouderavond klas 1Ha en 1Hb dinsdag 15 september Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Methodiek: Plancyclus
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
SLB2 Bijeenkomst 3. Agenda Terugblik op BT2 Voorbereiding Studentpanel Vooruitblik op BT3: studiegids, toetsrooster Diversiteit.
Programmeren met kinderen
Anders kijken, anders doen
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Informatieavond 2 vwo en gymnasium
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Bijeenkomst startende mentoren
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart
Schoolgroepbijeenkomst
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Helpen bij huiswerk en plannen
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Doelgroepen Adolescentie
Gedragsproblemen en stoornissen
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Actieleren.
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium Arjan Marchand

Het onderzoek Onderwerp: executieve functies (EF) bij leerlingen in de onderbouw van het VWO Reden: te veel leerlingen van wie je zou verwachten (op grond van Cito/IST/lvs PO) dat ze in 6 jaar een VWO-diploma halen, slagen daar niet in Leerlingen hebben niet ‘leren leren’. Doel: meer kennis verzamelen over EF Coachingstraject ontwikkelen en uitvoeren dat gericht is op het versterken van EF

Executieve functies Om een plan uit te voeren moet je: vooruit denken, informatie organiseren met verandering omgaan actief je geheugen gebruiken je impulsen de baas blijven effectief omgaan met emoties inzicht hebben in eigen gedrag  plannen en organiseren (cognitieve) flexibiliteit werkgeheugen inhibitie emotieregulatie gedragsevaluatie     

Werkwijze Screening: Leerlingen klas 1A (LL) en 1C (SG)en hun ouders maken de BRIEF-test (okt. 2016) Analyse testgegevens (nov. 2016) Voorbereiden coaching: hoe vullen we de coaching in? Bij welke executieve functie hoort welke interventie? (nov. 2016-feb. 2017) Startgesprek met lln., evt. met ouders (jan. 2017) Coaching (maart-juni 2017): in ca. acht bijeenkomsten werkt een coach aan verbeteren EF’s Evaluatie met SWV / leerlingen / ouders (mei 2017)

Screening en Analyse een voorbeeld n = ouderversie u = zelfevaluatie leerling

Resultaten BRIEF SG

Resultaten BRIEF SG - LL Stedelijk Gymnasium 1C Leeuwarder Lyceum 1A 10 leerlingen 12 leerlingen 46 ‘afwijkende scores’ 15 ‘afwijkende scores’ OV = Ouderversie ZA = Zelfevaluatie Opvallend: op het Stedelijk Gymnasium zijn er veel meer ‘onderontwikkelde executieve functies’ dan op het Leeuwarder Lyceum

De coaching Individueel startgesprek: ‘probleem’ bespreken en doel van de coaching vaststellen Vervolgens: Eén keer per week bijeenkomst in de Manege Kleine groepjes: 3-4 personen Elke week een bepaald thema

De coaching Hoe werkt je brein? (zelfevaluatie) Het voorste gedeelte heet de prefrontale cortex. Dit deel van je hersenen is pas rond je 25e jaar uitontwikkeld. Hier wordt een aantal activiteiten geregeld: plannen, abstract en rationeel denken, sociaal gedrag en impulsbeheersing. Ook je werkgeheugen zit hier, net als je vermogen om problemen op te lossen en om vraagstukken gestructureerd aan te pakken. De coaching Hoe werkt je brein? (zelfevaluatie) Hoe ziet je werkplek eruit? (volgehouden aandacht / geordend werken) Welke uren in de week reserveer je voor huiswerk? (timemanagement) Hoe plan je je schoolwerk? (plannen en organiseren / timemanagement) Wat zijn je valkuilen / afleiders tijdens les/manege-uren/huiswerk? (inhibitie / volgehouden aandacht) Hoe leer jij effectief? (plannen en organiseren / zelfevaluatie) Strategieën voor woordjes stampen Strategieën voor teksten leren

Evaluatie Voorlopige indruk: leerlingen bezoeken de bijeenkomsten trouw; we voorzien in een behoefte leerlingen ervaren het als nuttig M.n. op het gebied van zelfevaluatie is vooruitgang te boeken: “ik heb door de coaching meer inzicht gekregen in de manier waarop ik leer”

Plannen voor 2017-2018 Versterkt onderbouw mentoraat alle eerste klassen mentoruur op hetzelfde moment In mentoruren aandacht voor executieve functies en leren leren: kennismaking werkplek huiswerk plannen het brein woordjes leren teksten leren Vakdocenten spelen rol bij verwerken van de theorie

Tips voor thuis Maak samen afspraken Structuur: vaste uren in de week voor huiswerk, een vaste, geordende werkplek Concentratie: hoe ga je om met afleiders als telefoon, tablet, etc? Systeem: zorg voor een plan-systeem. Alleen SOM? Papieren of digitale agenda? Evalueer: welke leerstrategie leidde tot een goed cijfer? Wat ging er mis in het proces bij een minder goed cijfer?