Schuldhulpverlening in 2012 e.v.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Schuldhulpverlening Madeleine Boonstra Senior Beleidsadviseur DWI
Schuldhulpverlening Zuinig met beleid
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
“Bewust keuzes maken” ISD-conferentie Wat doet de afdeling Re-integratie?
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Blik op Capelle vanuit landelijk perspectief Over Kantelen en Eigen Kracht Martijn Schut, adviseur Stimulansz 19 november, Capelle aan den IJssel.
Schulden in Almere Stadwijkstudies ~ 2 november 2010
Het Kennisplatform Werk en Inkomen
ROZ Twente: Partner in ondernemen
Doel bijeenkomst: informeren en enthousiasmeren kansen aansluiting beleid centrumgemeenten bespreken.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Reactie op rapport Kerken Armoede in Nederland 2010 Herman Kaiser burgemeester van Doetinchem.
Stadsbank Oost Nederland Almelo, 19 januari 2011.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
OGGZ-beleid in Fryslân Oude bekenden, nieuwe middelen Ferry Willemse Gemeente Leeuwarden 12 juni 2006.
Nieuwe wetgeving met betrekking tot de schuldhulpverlening
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 juli 2012 Presentatie
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
“de cirkel doorbreken”
Bob’s belevenissen met schuldhulp aan de keukentafel van de gemeente.
De VOA en schuldhulpverlening
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 30 maart 2010.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Opleiding en Hulpverlening 100 vrijwilligers bekwaam en beschikbaar.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Vervoerskosten op de begroting van huishoudens Sanne Lamers Onderzoeker Nibud.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
1 Minimabeleid Minimaregelingen en bijzondere bijstand 11 februari 2014 Ellie Huisman en Marlous van Driel.
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Arjen Edzes Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Economische Geografie, Postbus 800, 9700 AV Groningen 30 juni 2011 Armoedepact.
Welkom Bewindvoering & Schuldhulpverlening. Inleiding Introductie Historie Tussenstand anno 2015 Overeenkomsten en verschillen Risico’s en kansen.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Armoede in Sluis 9 november Aanleiding presentatie Uitkomsten Tweede Zeeuwse armoedemonitor 2009 Uitkomsten Lokale monitor werk, inkomen en zorg.
Workshop Quick scan dalende instroom Wsnp Lia Combrink en Susanne Peters.
Schuldhulpverlening Annemiek Swart. Proces schuldhulpverlening Ridderkerk Melding via meerdere kanalen mogelijk bij gemeentelijke regisseur, waaronder.
Wat is provinciale jeugdzorg? Hans Esmeijer Gedeputeerde provincie Gelderland Jeugd en Gezin I Rol van de provincie II De veranderingen.
Nadja Jungmann Lector schulden en incasso Onoplosbare schuldsituaties.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Voorlichting VKB Bijeenkomst Armoedepact Veendam, Pekela & Bellingwedde Dinsdag 13 november 2012.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
JAARCIJFERS NVVK Aantal aanmeldingen Gemiddelde schuld
Integraal sociaal werk
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
12.2 Totstandkoming van een wet
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
Even voorstellen Bestuur Stichting Platform Kerken Westerkwartier:
Renovatietraject “De leest next level”
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Schuldhulpverlening in de wijk, een vak apart?
Groei dossiers/ lokale opleg
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Proactief en klantgericht incasseren
Schuldpreventie loont
MEEDOEN IN OSSENDRECHT EN CALFVEN
Andries Reinhart 3 maart 2019
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Schuldhulpverlening in 2012 e.v. Kosten en baten van schuldhulp Maatwerk: klantprofielen Integraliteit: Ketensamenwerking Invoering Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Bert van Leeuwen, November 2011

I. Kosten en baten: Schuldhulp- verlening loont! Onderzoek Regioplan

Overzicht kosten en baten per 100.000 inwoners WWB 1.442.000 1.133.000 1.886.000 40% WW 586.000 434.000 664.000 18% dakloosheid 509.000 279.000 913.000 16% huisuitzettingen 396.000 215.000 811.000 12% Maatsch opvang 169.000 92.000 317.000 5% afsluiten gwl 94.000 47.000 179.000 3 % Schuldhulpverlening loont! (maar hoe incasseer je dat?)

Niet meegenomen baten Besparingen op politie en justitie Besparingen op gezondheidszorg Voorkoming schooluitval en ziekteverzuim (niet empirisch vast te stellen)

Verschillen minimaal en maximaal Minimaal 1:1,7 //// Maximaal 1:2,6 Sociale structuur zwak: “hoger” rendement, want meer nevenproblematiek Organisatie van de uitvoering: bij maatwerk hoger rendement Sturing op vaardigheden/motivatie van schuldenaar bepaalt succes. Bereidheid schuldeisers tot medewerking. Samenwerking met partners (vroegsignalering)

Kosten en baten van Schuldhulp verlening Model APE (Aarts, De Jong e.a. Public), samen met Stimulansz

Schuldrisicogroep risicofactoren Gemiddeld (Hollandstad) Leeftijd   Leeftijd < 40 jaar ++ 11,6 % Structureel Problematisch Gezin All.st.ouder ++ 12,4 % Zwaar problematisch Type inkomen Uitkering + 49,6 Licht problematisch Opleiding Laag +++ 26,4% Geen Woonsituatie Urban + N = 10.000 Kosten totaal 1,038 MRD/10jr

Wat kost de schuldrisicogroep? 10.000 Risico-huishoudens kostendragers Rest maatschappij 47 % Derving BBP door werkloosheid en ziekte (98%); kosten rechtbank (2%) Crediteuren 2 % Misgelopen Vorderingen (71%) WSNP (16%) Gemeente 52% WWB/re-integratie (95%) shv en bijz. bijstand (5%) 1,038 MRD/10jaar € 103.000 per huishouden

Vergroting bereik en effectiviteit Op 10.000 risico huishoudens Kostendragers Opbrengst bij Vergroting bereik 24 % > 27 %   Opbrengst bij Vergroting effectiviteit 25 %>30% Gemeente 52% + € 862 Uitkeringen 12,7 M = 49% Crediteuren 2 % - € 750 Bewindvoering >betaalde rek 4.7 M = 18% Maatschappij 47 % + € 1178 BBP 8,5 M = 33% 1.038 MRD/10 jr + € 1290 Per extra bereikte cliënt = € 152 per bereikte cliënt 31,2 M 25,9 M Rekentool beschikbaar!

Werken met klantprofielen II. Maatwerk Werken met klantprofielen

Sturing op type cliënt en probleem. TILBURG Schulden: Schuldenaar regelbaar Schuldenaar niet regelbaar Regelbaar schuldregeling stabiliseren; soms geen oplossing Niet regel-baar Stabilisatie Geen oplossing

Wat maakt schuldenaar regelbaar Vaardigheden Leerbaar: aanleren/ cursussen Niet leerbaar: correctie; beschermingsbewind Motivatie Vergroten motivatie (soms samen met aanleren vaardigheden Niet mogelijk: geen hulp

Effect inzet instrumenten Producten met een saneringseffect   Verandering in samenstelling van de risicogroep Producten met een duureffect Informatie en advies Crisisinterventie Herfinanciering Minnelijke regeling WSNP Preventie corporaties en energiemaatschappijen Budgetbeheer Budgetcoaching Beschermingsbewind Nazorg (i.c.m. producten met saneringseffect Duurzaamheid van veranderingen in de samenstelling van de risicogroep

Profielen Motivatie Niet verantwoordelijk (oorzaak bij anderen) Gedemotiveerd (vaak mislukt) Onbeschaamd (maling aan anderen) Beschaamd (moeilijk hulpvragen) Welwillend (verantwoordelijk) Onzeker (geloof in eigen kunnen)

Profielen Vaardigheden Verslaafde: geen weerstand Niet-weerbaar: beïnvloedbaar Sociaal onhandig: kan niets “regelen” Niet-lezend: mist basisvaardigheden Financieel niet vaardig Vaardige klant in beginsel vaardig

Workshop: Werken met klantprofielen Roeland van Geuns Reïntegratie en schuldhulpverlening Remco Herfst

Profielen Den Haag Opbouwers Wegglijders 20% Pechvogels 15% Potentie om economisch bij te dragen Hoge bomen 5%+.. Pechvogels 15% Opbouwers 20% Financieel Probleem Meervoudig Probleem Overbesteders 20% Wegglijders 20% Moeilijk, moeilijk 20% Blijven schulden maken 17

III. Integraliteit Keten- samenwerking

Ketensamenwerking Integraliteit betekent: Oplossen financiële problematiek èn Aanpakken oorzaken/belemmeringen Gaat dus altijd om multiproblematiek Snellere identificatie van het probleem Snellere aanpak van het probleem Klantgerichter werken, niet langs elkaar heen Bijdrage leveren aan duurzame oplossing

Samenwerkingsbenaderingen Probleemgericht: Voorkomen/terugdringen huisuitzettingen Voorkomen/terugdringen armoede Doelgroepgericht: Multiprobleemgezinnen (SCM) Werkzoekenden met schulden Verslaafden en psych patienten met schulden Samenwerkingsgestuurd Dienstverlening bij elkaar brengen Inventariserend, zoeken naar wie wat doet.

Nodig voor goede ketensamenwerking: Goede diagnose aan kop van het proces Gezamenlijk screeningsinstrument Scherpe afbakening van taken (convenanten) Ken elkaars werkproces (Kerstborrel) Regie houden:wie volgt klant, signaleert uitvalt; brengt proces weer op gang Overleg op alle niveau’s: beleid, management en uitvoering

Workshops: Vermindering huisuitzettingen: Jan Siebols en Leo van Harrewijen Gezinnen met kinderen: Bas Nijhuis

IV. Invoering Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) Tweede Kamer: met algemene stemmen 30 juni 2011 Eerste Kamer: vragen beantwoord, nog plenaire behandeling. VVD: waarom gemeente behalve regie ook de uitvoerende taken moet hebben D66, GL, SP: structurele compensatie? VVD: Hebben schuldeisers voldoende vertrouwen in gemeentelijke SHV? (n.b.: moratorium) Basisbankrekening nadelig voor schuldeisers PvdA: meer aandacht voor doorlooptijden.

Zorgpunten voor 2012. Verhoging griffiekosten Wet incassokosten (geregeld, maar ook hoger dan Recofa-normen) E-court Één bankrekening toeslagen Huishoudinkomen in beslagregels & recofa Verrekeningen zorgtoeslag, huurtoeslag Terugvordering alle fraudevorderingen Toename hulpvraag

www.effectieveschuldhulp.nl o.a. Platform: uitwisseling best practices Schuldeisersbenadering Den Haag en Tilburg - Digitale aanmelding (Haarlem) Inzet vrijwilligers Private financiering (Spijkenisse)