Gezondheidswinst behalen voor leerlingen en leerkrachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
Filmpje.
Welkom bij Leefstijl.
<Naam spreker en school/ gemeente
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
De gezonde school.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
MBO passend onderwijs
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Datum Naam school Naam presentator
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ervaringen Implementatie in Nederland
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Beleid met betrekking tot roken
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
De gezonde school Annemarie Gietmann en Emy van Maaren-Heyligers.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
10 Kernboodschappen Beschrijving van de belangrijkste gezondheidsproblemen Stand van zaken Aanbevelingen voor lokaal (gezondheids)beleid Gemeentelijk rapport.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Welkom en korte introductie aanwezigen
Workshop Vlaggensysteem
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Gezondheidswinst behalen voor leerlingen en leerkrachten
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Teambarometer.
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Duurzame inzetbaarheid
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
JUIST GYM.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
Duurzame inzetbaarheid
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
JUIST GYM.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
JEUGDzorg - voor wie?.
Doubleren.
Doubleren.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Gezondheidswinst behalen voor leerlingen en leerkrachten

Wat is een Gezonde School? Structureel aandacht aan gezondheid van leerlingen en evt. leerkrachten Werken aan Gezonde School-pijlers: Gezondheidseducatie Fysieke en sociale omgeving Signaleren Beleid 2

Waarom Gezonde School? Jong geleerd oud gedaan Jongeren krijgen een belangrijke basis voor toekomstige (on)gezondheid De Gezonde School-aanpak is een effectieve manier om aan gezondheid te werken: U krijgt beter inzicht in gezondheidsproblemen en risicofactoren van leerlingen en kiest op basis daarvan activiteiten die passen bij de school en de leerlingen.  U werkt structureel en integraal aan een gezondheidsthema, om ook op lange termijn effecten te bereiken. U bereikt het meeste effect als u het gekozen thema uitwerkt op de vier Gezonde School-pijlers: gezondheidseducatie, fysieke en sociale omgeving, signaleren en beleid. U kiest uit een aanbod van activiteiten waarvan professionals hebben vastgesteld dat ze voldoen aan een aantal kwaliteitscriteria. Door te evalueren weet u wat werkt en wat niet werkt. 3

Meerwaarde voor leerlingen Kinderen die actief zijn hebben betere leerresultaten Het versterkt de weerbaarheid van kinderen Op een Gezonde School is het prettig leren. Leerlingen en leerkrachten gaan op een plezierige manier met elkaar om waardoor een veilig en prettig leef- en leerklimaat ontstaat Leerlingen zitten beter in hun vel Gezonde School draagt bij aan de gezondheid van kinderen, het welbevinden en de schoolprestaties. Het biedt ze een betere basis voor hun verdere ontwikkeling: Kinderen die lekker in hun vel zitten, leren en werken beter. Gezonde School draagt bij aan het versterken van de weerbaarheid van leerlingen. Leerlingen worden zich al vroeg bewust van hun eigen verantwoordelijkheid bij het maken van een gezonde keuze. Het is makkelijker om jong een gezonde leefstijl aan te leren, dan op latere leeftijd een ongezonde leefstijl af te leren. Op een Gezonde School is het prettig leren. Leerlingen en leerkrachten gaan op een plezierige manier met elkaar om waardoor een veilig en prettig leef- en leerklimaat ontstaat. Lichamelijk actieve leerlingen scoren aantoonbaar betere leerresultaten dan hun minder fitte leeftijdsgenoten. Gezonde School helpt de (gezondheids)verschillen tussen leerlingen te verkleinen. Gezonder gedrag van leerlingen draagt bij aan betere sociale vaardigheden en schoolprestaties, het terugdringen van voortijdig schoolverlaten en succesvollere loopbanen. 4

Meerwaarde voor school Pedagogisch klimaat op school verbetert. Leerprestaties gaan omhoog. Door een gemeenschappelijk doel wordt de binding tussen medewerkers onderling en evt met ouders groter. School krijgt een duidelijke visie mbt werken aan gezondheid Het werken met de Gezonde School-aanpak levert voor de school voordelen op: De school krijgt beter zicht op eventuele gezondheidsproblemen en risico´s. Daardoor kan de school makkelijker en beter kiezen uit de verschillende initiatieven en projecten die ze krijgt aangereikt. De aanpak helpt om een duidelijke visie te formuleren op gezondheid en gezonde leefstijl en op te nemen in het beleid. De aanpak helpt samenhang te brengen in de activiteiten op het gebied van gezondheid en gezonde leefstijl en deze structureel in te bedden. Dit voorkomt ad hoc keuzes en tijd en financiën worden effectief benut. De aanpak versterkt de gedachte dat ouders en scholen partners zijn in de opvoeding van het kind en een gedeelde verantwoordelijkheid hebben. Het pedagogisch klimaat op school verbetert en de leerprestaties gaan omhoog als leerlingen gezonder zijn. De aandacht voor gezondheid en gezonde leefstijl biedt de school de kans zich te profileren. De aanpak biedt handvatten voor de invulling van een deel van de wettelijke taken op het gebied van gezondheid. 5

Meerwaarde voor medewerkers Draagt positief bij aan gezondheid van medewerkers. Werken aan gezondheid is van het hele team en van de hele school. Leerkrachten staan er niet alleen voor, maar werken samen, ook met de ouders. Heldere zorgstructuur en aandacht voor vroegtijdig signaleren ondersteunt leerkrachten bij het adequaat reageren op psychosociale of fysieke problemen van leerlingen. De teamleden ondervinden onder andere de volgende voordelen als gewerkt wordt met de Gezonde School-aanpak: Met de Gezonde School-aanpak werkt u aan draagvlak en participatie. Zo wordt gezondheid iets van het hele team en van de hele school. Leerkrachten staan er niet alleen voor, maar werken samen, ook met de ouders. De Gezonde school-aanpak biedt houvast en structuur in de jaarplanning. Iedereen weet wat er wanneer op de agenda staat en de taken zijn vooraf verdeeld. Doordat leerlingen beter in hun vel zitten en minder verzuimen, verloopt het leerproces beter. Het lesgeven kost de leerkracht dan minder energie. Onderwerpen als omgaan met elkaar of een schone omgeving zijn vaak al verwerkt in de lessen. Daar kunt u met de Gezonde School-aanpak bij aansluiten. Een heldere zorgstructuur en aandacht voor vroegtijdig signaleren ondersteunt leerkrachten bij het adequaat reageren op psychosociale of fysieke problemen van leerlingen. Een Gezonde School draagt positief bij aan de gezondheid van leerkrachten, waardoor zij met meer plezier werken en het ziekteverzuim afneemt. 6

Werkwijze Gezonde School Wat doet de school al en wat zijn de wensen test hoegezondisjouwschool.nl Inzicht krijgen in gezondheidssituatie leerlingen en schoolpersoneel

Werkwijze Gezonde School Schrijf een projectvoorstel (huidige situatie – wensen – randvoorwaarden- begroting) Werkgroep opzetten (stel evt een coordinator aan) Kijken met wie samengewerkt kan worden (intern / extern) Kies 1 gezondheidsthema om aan te werken Inzetten op 4 pijlers Gezondheidseducatie Fysieke en sociale omgeving Signaleren Beleid Plan opstellen, wie gaat wat doen en wanneer Activiteiten kiezen en uitvoeren Jaarlijks evalueren

Wat is het vignet Gezonde School? Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die structureel werken aan de gezondheid van hun leerlingen. Na het behalen van minimaal één themacertificaat mag uw school zich gedurende drie jaar een Gezonde School noemen.

Themacertificaten van het vignet Gezonde School PO Voeding Bewegen en sport Roken en alcohol Welbevinden en sociale veiligheid Relaties en seksualiteit Fysieke veiligheid Milieu en natuur VO Roken-, alcohol- en drugspreventie MBO Roken, alcohol, drugs en gehoorschade Psychosociaal welbevinden

Vignet aanvragen Registreer online via het registratiesysteem op www.vignetgezondeschool.nl Geef akkoord op de basisvoorwaarden. Kies één of meer themacertificaten. Vul de bijbehorende vragenlijst in. De aanvraag wordt beoordeeld door één van de samenwerkingspartners. Positieve beoordeling? Gefeliciteerd met het behaalde vignet Gezonde School! Kosten: € 150,- per schoollocatie Schoollocatie mag kosteloos andere themacertificaten aanvragen.

Discussie vragen

Gezonde Scholen presteren beter! Hartelijk dank voor je aandacht Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Gezonde School nieuwsbrief op www.gezondeschool.nl Of neem contact op met de GGD in uw regio www.gezondeschool.nl/advies-en-ondersteuning