Directies Personenzorg Brugge

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Inschrijven - stroomdiagram
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Werken met de BaSO-fiche
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Logical Framework Approach
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
Leerkansen voor alle leerlingen
Vernieuwing verzorging
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Kunstonderwijs op maat
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Workshop evalueren Dcp
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Curriculumdifferentiatie
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
M-decreet Een korte toelichting.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Aan de slag met spijbelrapporten
Het zorgcontinuüm.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Zorgbeleid Zorgbeleid.
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
GO! Campus De Vesten Herentals
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Infodag onderwijs Welkom!
Inschrijven - stroomdiagram
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Doubleren.
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Inleiding campusvoorrang
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Doubleren.
Flexibele leertrajecten
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Opleiding iLeerlingen Opfrissen van uw kennis
Transcript van de presentatie:

Directies Personenzorg Brugge 28-4-2017 Gemeenschappelijk Curriculum Redelijke Aanpassingen Individueel Aangepaste Curricula Directies Personenzorg Brugge 28-4-2017 guido.decombel@katholiekonderwijs.vlaanderen joost.laeremans@katholiekonderwijs.vlaanderen

Wat is het gemeenschappelijk curriculum? M-decreet Hfdst.1 Inleidende bepalingen Art. II.1.7° Pt. 17°bis gemeenschappelijk curriculum: de goedgekeurde leerplannen die ten minste herkenbaar de doelen bevatten die noodzakelijk zijn om de eindtermen te bereiken of de ontwikkelingsdoelen na te streven en de schoolgebonden planning voor het nastreven van de leergebiedoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen;”;

Wat is het gemeenschappelijk curriculum? Eindtermen (overheid) Leerplandoelen (koepels) Handboeken, methoden (uitgeverijen) De leraar in klas (subj.onderwijstheorie) UNIA: Het gemeenschappelijk curriculum bevat de leerdoelen die leerlingen moeten halen om een diploma of studiebewijs te krijgen.

IAC IAC VERSLAG clb GEMOTIVEERD VERSLAG = GON uitbreidingvan zorg uitbreiding van zorg verhoogde zorg Gemeenschappelijk curriculum (met redelijke aanpassingen) verhoogde zorg brede basiszorg brede basiszorg

Titel samenkomst 11 oktober 2017 Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften werken binnen dat gemeenschappelijk curriculum met behulp van Redelijke Aanpassingen Remediëren Differentiëren Compenseren Dispenseren  aandacht voor de finaliteit van de richting! Autonomie klassenraad  belangrijk dat afspraken door alle betrokken leerkrachten worden nageleefd. Indien dat niet gebeurt, brengt de school/klassenraad zichzelf in de problemen. Mogelijke gevolgen: Schending recht op redelijke aanpassingen = discriminatie Gevolgen voor evaluatie en deliberatie? Continuering zorg doorheen het secundair onderwijs: spanningsveld/evenwicht: Autonomie KR (context wijzigt, zeker bij verandering van graad  ander GC) Continuïteit RA (bv. dyslexiesoftware, zakrekenmachine)  belang vakwerkgroepen Naam van de spreker of dienst

De finaliteit van de richting … van onderwijs naar de arbeidsmarkt/vervolgonderwijs ! Een lln. met beperkingen wordt straks een werknemer met beperkingen! GTB en VDAB nemen over waar de school stopt! (ICF-kader als basis) Cruciale vraag: Heeft de leerling bso mogelijkheden tot tewerkstelling volgend op zijn opleiding? Heeft de lln. tso mogelijkheden op vervolgonderwijs of tewerkstelling Volgend op zijn opleiding?

Raad lln. met beperkingen aan hun competenties zo duidelijk mogelijk aan te geven bij VDAB “Rapporten” met hun sterke punten helpen de VDAB-consulenten sneller een match met de arbeidsmarkt te maken.

Wat als de redelijke aanpassingen onvoldoende of disproportioneel zijn? Handelingsgericht diagnostisch traject door CLB Geen breuklijn, maar een zoektocht in de evolutie binnen het zorgcontinuüm. Redelijke Aanpassingen blijven van toepassing!

IAC IAC Overstap naar het buitengewoon onderwijs Individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs IAC IAC VERSLAG clb GEMOTIVEERD VERSLAG = GON uitbreidingvan zorg uitbreiding van zorg verhoogde zorg Zijn er nog mogelijkheden binnen een gemeenschappelijk curriculum? Juiste studiekeuze? Voldoende redelijke aanpassingen?? Re-Di-Co … Zijn er nog mogelijkheden tot dispenseren binnen het G.C.? verhoogde zorg brede basiszorg brede basiszorg

GC/IAC gemeenschappelijk curriculum (met RA!) of individueel aangepast curriculum geen tussenvormen steeds maximaal inzetten op GC! IAC blijft een uitzondering Mededeling: Het GC en het IAC in het gewoon voltijds secundair onderwijs

IAC … voor wie? een leerling die voor de school onbekend is en zich met een verslag en vraag tot IAC aanmeldt een leerling die na een evolutie binnen het gemeenschappelijk curriculum overstapt naar een IAC en een verslag krijgt

Gevolg (1) voor de inschrijving Titel samenkomst 11 oktober 2017 Gevolg (1) voor de inschrijving Inschrijvingsrecht geldt: Onverkort voor leerlingen: zonder een verslag met een gemotiveerd verslag Onder ontbindende voorwaarde voor leerlingen: met een verslag [afwegingsperiode start ONMIDDELLIJK!] Naam van de spreker of dienst

Gevolg (1) voor de inschrijving Titel samenkomst 11 oktober 2017 Gevolg (1) voor de inschrijving 4 stappen: inschrijving onder ontbindende voorwaarde in verbindende samenwerking maken alle partijen (ouders, klassenraad en CLB) samen een afweging van de redelijkheid van de aanpassingen binnen een redelijke termijn (nieuw vanaf 1/9/’17: 60 kalenderdagen) gemeenschappelijk curriculum? Individueel aangepast curriculum? voldoet de leerling aan de toelatingsvoorwaarden? er volgt een definitieve inschrijving of een ontbinding van de inschrijving afwegingsperiode start ONMIDDELLIJK! Naam van de spreker of dienst

Gevolg (1) voor de inschrijving Wat indien de ouders het verslag niet vermelden bij de inschrijving? (nieuw sinds 1 september 2016) Van zodra de school hier kennis van neemt, wordt de inschrijving van de leerling omgezet in een inschrijving onder ontbindende voorwaarde en start een proces van afweging. Mededeling: Het inschrijvingsrecht in het gewoon secundair onderwijs

Gevolg (2) voor de studiebekrachtiging SO Jaarlijks attest van verworven bekwaamheden tenzij met tussenkomst onderwijsinspectie voorafgaand aan de uitreiking Civiel effect van dit attest: 0 Op dit moment discriminatie t.o.v. BuSO (OV3) /CLW Ouders én lln. correct informeren!!! Nood aan, maar ook discussie over gedifferentieerde studiebekrachtiging bij IAC

Aandachtspunten bij het opmaken Attest van Verworven Bekwaamheden de maatregelen noteren die binnen het zorgcontinuüm werden genomen, met extra aandacht voor de dispenserende maatregelen aanknopingspunten formuleren voor het vervolgtraject in functie van het toekomstperspectief van de leerling (VDAB) de verworven competenties, opgebouwd doorheen de onderwijsloopbaan van de leerling, noteren in een persoonlijk groeidocument waarbij men de link legt met de leerplandoelen uit de leerplannen van het GC (portfolio)

INCLUSIE Functies onderwijs Waarom gaan leerlingen naar school? KWALIFICATIE Een diploma behalen SOCIALISATIE Tot een groep behoren SUBJECTIFICATIE Eigen identiteit opbouwen

INCLUSIE Functies onderwijs binnen het gemeenschappelijk curriculum (GC) binnen een individueel aangepast curriculum (IAC)

Inclusie volgens Michaël Giangreco alle leerlingen zijn welkom leeftijdsgenoten zijn essentieel gewone verdeling zoals in de maatschappij gemeenschappelijk curriculum met eigen spoor natuurlijke omgeving evenwicht sociaal-emotioneel leren en schools leren permanent proces

Toegepast op een IAC: Alle leerlingen met SOB met verslag BuO alle scholen BaO en SO bij voorkeur in de school waar de leerling zonder IAC zou voor kiezen leeftijdsgebonden evolueren vanuit participatie steeds vertrekken van het GC (maatwerk) sociaal emotioneel leren EN schools leren met aandacht voor welbevinden [brede kijk op leren] uitgaan van de groei- en ontwikkelingsmogelijkheden, interesses en talenten met aandacht voor SOB benutten ontwikkelingskansen schoolomgeving procesmatige aanpak met open end verhaal

De realisatie van individueel aangepaste curricula ‘IAC-plan’

Terminologie basisonderwijs : zorgplan leerlingen met SOB met en zonder gemotiveerd verslag binnen het gemeenschappelijk curriculum : basisonderwijs : zorgplan secundair onderwijs : begeleidingsplan leerlingen met SOB met een verslag binnen een IAC : basisonderwijs : IAC-plan secundair onderwijs : IAC-plan Lln. buitengewoon onderwijs: Handelingsplan (decretaal bepaald)

Hoe schrijf je een IAC-plan? De lat hoog! Op maat van de leerling Individueel: voor deze lln. in deze context met dit toekomstperspectief Vertrek vanuit het GC. [IAC = GC met eigen spoor] Werk aan de totale ontplooiing van de leerling (BaO: ZILL of I.C.F.-kader) Zoek de zone van de naaste ontwikkeling Hoe organiseer je gepaste ondersteuning & aanpassingen IAC is een dynamisch gegeven … want de te verwachten leeruitkomst is geen vaststaand feit! ICF: Leren en toepassen van kennis Algemene taken en eisen Communicatie Mobiliteit Zelfverzorging/zelfstandigheid Intermenselijke relaties Belangrijke levensgebieden Maatschappelijk leven

ondersteunings-behoefte Titel samenkomst 11 oktober 2017 vertrekpunt overzicht M-cirkel barrière feedback wat zie of hoor ik? van barrière naar maatregel Regio Oost-Vlaanderen NEEN we maken cirkel opnieuw! loslaten & aanpakken van fixed mindset naar growth mindset wat gaat (wel) goed? inzicht en uitzicht effect doel feed up wat wil ik zien of horen? SMART JA we doen voort! - beeldvorming - ook voor anderen bruikbaar? hulpzinnen van wenselijk naar haalbaar leerkracht leerling leerling vijf wegen om … hulpzinnen ondersteunings-behoefte onderwijs-behoefte Een goeie redelijke aanpassing houdt altijd evenveel rekening met de onderwijsbehoeften van de leerling als de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht. Het M-decreet is er evengoed voor de directeur die verwacht wordt zijn school inclusief te organiseren als voor de leerkracht die verwacht wordt zijn lessen inclusief te realiseren. redelijke aanpassing feed forward Naam van de spreker of dienst

IAC en stages Leerlingen die een IAC volgen en nood hebben aan een individueel aangepaste stage  regelgeving stages BuSO: omzendbrief SO/2016/01 (BuSO): Leerlingenstages Sociaal-maatschappelijke training Observatieactiviteiten Modellen van overeenkomst op website KathOndVla

Aandachtspunten Volgende de vraag tot inschrijving = ontbindende voorwaarde de vormgeving = afweging in overleg de opvolging = IAC-plan vanuit GC (leren) + participeren ontwikkelingsgerichte kijk & brede doelbepaling [ICF] de evaluatie = Attest van Verworven Bekwaamheden Teamwerk!

Ondersteuning nu geen gegarandeerde ondersteuning, in het beste geval GON toekomst : ondersteuningsnetwerken (de synthese van GON/ION – waarborg – competentieontwikkeling - … provisoir te starten 1/9/2017, structureel 1/9/2018) Samen out of the box denken en creatieve oplossingen