Beugels en zonnepanelen in één campagne: werkt dat? Werkatelier Anita Lahuis, Atrivé
Werkterrein: wonen Circa 35 adviseurs Landelijk werkzaam Regio’s / gemeenten / woningcorporaties / zorgorganisaties Voor overheid: Wonen Participatie en communicatie Wonen & zorg Duurzaamheid
Anita Lahuis senior adviseur wonen-welzijn-zorg Bewustwordingscampagnes langer thuis wonen Visie, beleid, uitvoeringsprogramma langer thuis wonen Wijkgerichte arrangementen (wijkplannen) Onderzoek Integrale projecten, veel organisaties en niveaus Inhoud – presenteren – proces - verbinden
communicatie & participatie, Procesbegeleiding, inhoudelijk advies, communicatie & participatie, inbreng ‘tools’
Aanpak in hoofdlijnen Gestructureerde aanpak met samenhangende onderdelen Aansluiten bij lokale & regionale netwerk Vanuit beleving huurder, eigenaar-bewoner, VvE Heldere communicatie (via diverse kanalen) Praktische informatie, voorbeelden, ervaringen
Bewust en actief Daar wil ik meer over weten! Ik wil hier iets mee Informeren via brief, flyer, infobladen, lokale kanalen Event / informatiemarkt (mobiele) demo-opstelling Sleutelfiguren / signaleerders / ambassadeurs Hé, waar gaat dit over? 1. Informeren en motiveren Daar wil ik meer over weten! Ik wil hier iets mee Huisbezoeken: deskundig advies op maat VvE’s: opstellen MJOPs en vergroeningsadvies 2. Ervaren & meedenken Besluitvorming Keten integraal opzetten en ondersteunen Ondersteuning / buddy Financiering (blijverslening, duurzaamheidsleningen) VvE’s: uitvoering begeleiden Ik ga er werk van maken! 3. Beslissen & doen
Beweging creëren
Woon Bewust (FoodValley; 7 gemeenten) 43% van de huishoudens is bekend met Woon Bewust 550 huisbezoeken in 1,5 jaar tijd (7 gemeenten) 870 huishoudens (6%) heeft aanpassingen gedaan Bad vervangen voor douche, beugels, automatische verlichting, éénhendelmengkraan Mijn huis, mijn toekomst (Rheden) Bezoekers informatiemarkten: 770 (6% 55+ inwoners) Huisbezoeken: 805 (7% 55+ huishoudens) 1.922 uitgevoerde maatregelen 422x gebruik stimuleringsregeling (60% v. huisbezoek) Gemiddeld geïnvesteerd bedrag door gemeente €335,= 66% geïnvesteerde bedrag voor badkamer/toilet
Versnelling010 (Rotterdam, duurzaamheid) Corporaties: 4.150 woningen (2015) EGW eigenaar bewoners: 1.030 maatregelen (2015-2016) VvE’s: 460 woningen en nog 70 met groen MJOP (2016)
Meerwaarde & rendement Langer thuis wonen Duurzaam Doelgroep: met name 55+ Doelgroep: breed, 55+ is actief Comfortabel & Veilig Preventief pro-actief Pro-actief Kosten besparen Bewoners: Compleet plaatje / advies Woonlasten Maximaal woongenot Gemeente / corporatie: ‘Twee vliegen in 1 klap’ Aansluiten bij behoefte van bewoner (accentverschillen) Efficiënt inzetten van menskracht & financiën bij bewustwording van inwoners Jaarlijks rendement Spouwmuurisolatie: 9-12% Dakisolatie: 7-9% Vloerisolatie: 5-8% Dubbel glas: 4-6% Zonnepanelen: 3-6% Bron: Milieu Centraal
Combineren ‘langer thuis wonen’ en ‘duurzaamheid’: Ja Nee Waarom? Onder welke voorwaarden? (do’s) Beweging creëren bij bewoners: ideeën?
Beugels en zonnepanelen in één campagne: werkt dat? Werkatelier Anita Lahuis, Atrivé a.lahuis@atrive.nl 06-53960977