Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Advertisements

PH 09 E V Algemeen Wat is ACES ? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Welkom bij de presentatie van het
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
© de vries business consultancy, 2008
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Enterprise Document Management Fase
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Op zoek naar de omgevings-expert
WELKOM NAMENS KARAKTER & BEST VALUE NEDERLAND WERKGROEP ZORG
Nike Supply Chain Management
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
6 stappen in Risico management
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Innovatie uit de markt d.m.v. Best Value Procurement Pilotproject Energietransitie Fietsverbinding Vlietpolderplein Marian van Aacken – Projectmanager.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Best Value Procurement “Vind de aanbieder die boven het maaiveld uitsteekt”
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Best Value Procurement Maximale ruimte voor leveranciers!
Procesverbetering in de Zorg
VOORLICHTINGSBIJEENKOMSt Best Value Procurement server, storage en back-up 19 oktober – uur.
Xxxxxxxxxxxxxxx 10/24/2017 Best Value Procurement Marktinformatiebijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers.
Toelichting ‘Best Value Procurement’
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Marktinformatiebijeenkomst
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Best Value Procurement Informatiebijeenkomst Landstede EU Drukwerk
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
VUmc Basispresentatie
Doel Doel van deze bijeenkomst: Introductie Landstede
Best Value Procurement (BVP) Prestatiegerichte inkoop
De onderbouwingen per perceel
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Aanbesteding onderhoud technische installaties
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Informatiebijeenkomst
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
Best Value Procurement (Prestatieinkoop)
Cultuur en leiderschap
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Presentatie bedrijfsplan
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Presentatie van ondernemingsplan
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
De scope van het project
Voorbeeld presentatie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem Den Haag, 2 juni 2014

Agenda 14:00 14:00 – 14:20 14:20 – 15:20 15:20 – 15:45 15:45 – 16:15 16:15 Start Welkom en inleiding met korte toelichting op strategie van DICTU/RVO en doelstelling van de aanbesteding Keuze voor Best Value Uitleg en toelichting Best Value Do’s and don’ts voor inschrijving Pauze Vragen Einde Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Disclaimer Deze presentatie heeft uitsluitend een informatief en illustratief karakter. De via TenderNed gepubliceerde documenten voor de aanbesteding ‘Vraagvolgsysteem’ met Tenderned kenmerk 40459 zijn leidend. Tijdens de marktinformatiebijeenkomst door DICTU gegeven informatie maakt geen deel uit van de formele aanbestedingsprocedure. Enkel informatie die DICTU verstrekt in het kader van een Nota van Inlichtingen maakt integraal deel uit van de contractstukken van de aanbesteding. Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

(inhoudelijk deel van de aanbesteding door RVO/DICTU) Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Onderwerpen CaRMen: Gefaseerde verandering Wat betekent CaRMen voor de klant Wat betekent CaRMen voor de organisatie De CRM processen in scope Architectuurcontext waarbinnen VVS valt

Gefaseerde verandering De ambitie van het CRM-programma wordt in plateaus gerealiseerd. Plateau 1 richt zich op de implementatie van end-to-end klantcontactprocessen voor de Zwolse regelingen (WBSO, EIA, MIA/Vamil, SDE+) en klantcontact (eerste en tweede lijn). In de volgende plateaus worden de overige regelingen aangesloten en wordt de doelarchitectuur uitgebreid met de meer kennisintensieve processen. 6

Aansluiting op ambitie RVO.nl Doelstelling CaRMen voor Plateau 1 Het doel van het CRM-programma CaRMen is om in de komende jaren de dienstverlening van RVO.nl naar ondernemers te verbeteren door beter gebruik te maken van beschikbare klantinformatie. Hier wordt stapsgewijs in diverse plateaus naar toe gewerkt. Aansluiting op ambitie RVO.nl Doelstelling Plateau 1 Ontwerp en oplevering fundamentele ICT-componenten voor klantcontact en vakafdelingen t.b.v. effectieve dienstverlening en klantcontact (relatie-, profiel- en zaakregisters, vraagvolgsysteem en kennisbank) Ontwerp en implementatie klantcontactprocessen voor klantcontact/KC&G en GIDS-regelingen, DGGF en Nieuw Mest (als pilot op de huidige ICT-tooling) Ondernemers zijn de ambassadeurs Wij kennen de ondernemer en de ondernemer kent ons Ondernemers vinden van onze dienstverlening snel, betrouwbaar en transparant Onze kennis en dienstverlening ondersteunt ondernemers Efficiënte keten met optimale inzet van kennis Werken met gestandaardiseerde procesinrichting Maximaal digitaal Eén informatie architectuur 7 Briefing verdieping klantcontactprocessen

Wat betekent CaRMen voor de klant  Dat hij straks terecht kan bij één loket voor de klant, met één telefoonnummer, één e-mailadres en één website.  Dat hij sneller antwoord krijgt, omdat de meeste vragen in de eerste en tweede lijn beantwoord worden. In de loop van 2014 worden alleen nog dossierafhankelijke vragen naar de vakspecialisten in de vakafdelingen doorgezet.  Dat hij minder informatie hoeft te verstrekken, omdat medewerkers inzicht hebben in de gegevens, historie en zaakstatus van een klant (aan)vraag.  Dat hij kan rekenen op eenduidige kwaliteit van antwoorden, ongeacht het kanaal. 8

Waar werkt CaRMen naar toe KC&G-medewerker Daar kan ik u direct mee helpen ? Waarmee kan ik u helpen? Opzoekbare vraag 90% Klant met antwoord Hiervoor verbind ik u graag door met een van onze vak-specialisten CRM Registreren Identificeren Beantwoorden Doorzetten vraag Vak- specialisten 10% Complexe vraag Klant met vraag KC&G Vakafdelingen 9

Wat betekent CaRMen voor de organisatie Klantcontact handelt de 1ste en 2de lijns vragen af. Ambitie is dat op termijn 90% van de vragen bij het eerste contact worden afgehandeld. Iedereen maakt gebruik van dezelfde systemen en standaardprocedures. We registreren klanten in een centraal relatieregister en ook alle vragen en de hierop genomen acties worden geregistreerd. De actuele status van een vraag en alle andere lopende en afgeronde vragen zijn inzichtelijk. Zo kunnen medewerkers de gegevens, historie en zaakstatus van een klant op elk moment inzien. Elke vraag wordt geregistreerd. Dit geeft inzicht in het aantal klantvragen dat per regeling wordt ontvangen en het aantal vragen dat we afhandelen. Door dit inzichtelijk te maken kunnen we hier als organisatie op sturen en onze dienstverlening nog efficiënter maken. Het proces voor gegevensbeheer ligt centraal binnen KC&G. Dit betreft het beheer van relatiegegevens die vastgelegd worden ten behoeve van de klantinteractieprocessen. Andere organisatieonderdelen volgen zodra het CRM voor Kernprocessen NL en KC&G (grotendeels) staat. 10

De CRM-processen in scope voor Plateau 1 Klantinteractieprocessen en gegevensbeheer KC&G Voorloopproces 1ste lijn Afhandelen vragen 1ste lijn Afhandelen vragen 2de lijn Verzorgen termijnbewaking Verzorgen management-informatie Verzorgen gegevensbeheer Ontvangen Classificeren Identificeren Controleren op compleetheid Routeren Informeren relatie Opzoeken van het antwoord Oppakken vraag uit werkvoorraad Analyseren vraag Uitzoeken en verzamelen (deel)antwoorden Routeren (deel)vragen 3de lijn Signaleren (deel)antwoorden 3de lijn Beantwoorden Ophalen actuele status en vergelijken Aanmaken standaard rapportage Wijzigen organisatie- en persoonsgegevens Beantwoorden Beoordelen bevinding Voorbereiden niet standaard rapportage Verwerken mutaties Basisregisters Toewijzen aan 2de lijn Bepalen benodigde actie Aanmaken niet standaard rapportage Monitoren datakwaliteit Controleren niet standaard rapportage 7 8

Generieke klantcontactprocessen moeten worden afgestemd op de regeling specifieke processen in de vakafdelingen Overgang van klantproces naar proces binnen de vakafdelingen Klant stuurt vraag toe Afhandelen vragen & signalen Voorloop-proces Controleren/completeren vraag Generieke klant-contact proces Vakafdelingen Klant heeft product ontvangen Voorbeeld: SDE+ Klantproces CRM plotten op proces regeling Proces SDE+ Keten-processen NL Begeleiden subsidie aanvraag Ontvangst subsidie aanvraag Admini-stratief beoordelen Inhoudelijk beoordelen Verplichten Verzenden beschikking Betalen Klant stuurt (aan)vraag toe Klant heeft product ontvangen 12 Briefing verdieping klantcontactprocessen

Binnen welke architectuur context past CaRMen en haar VVS?

Uitgangspunten in architectuurcontext (1/2) 1. De oplossing ondersteunt een efficiënte afhandeling van klantvragen. Dat betekent het zoveel mogelijk geautomatiseerd overnemen van gegevens van de ene toepassing naar de andere toepassing en alleen die gegevens vastleggen die echt noodzakelijk zijn voor de verdere afhandeling en rapportage. Minimaliseren van het overtikken van gegevens. Waarbij andere producten en diensten (en ondersteunende workflows) van RVO.nl (dan de producten voor Plateau 1) kunnen worden ingericht zonder maatwerk aan het pakket. Uitgangspunt zijn de standaard en geuniformeerde klantinteractieprocessen van RVO.nl. Waarbij componenten losgekoppeld uit de architectuur kunnen worden en autonoom functioneren. Componenten dienen door gelijkwaardige componenten van andere partijen met minimale inspanning individueel vervangen te kunnen worden. RVO.nl werkt toe naar een modulair IV-landschap met generieke en compacte componenten die een samenwerkend geheel vormen om de dienstverlening te ondersteunen. Compacte componenten (‘point-solutions’) zijn flexibeler inzetbaar en vervangbaar. Ze worden verkregen door bestaande ‘monolithische’ (homogene) applicaties te ontvlechten of door in nieuwe oplossingen geen grote verscheidenheid aan functionaliteiten toe te staan. Omvangrijke standaard pakketten, inclusief ERP-achtige oplossingen, dienen in dit kader dus vermeden te worden. 2. 3.

Uitgangspunten in architectuurcontext (2/2) 4. Welke koppelingen met bestaande inkomende communicatiekanalen (telefoon, e-mail, gescande post, contactformulieren, fysiek contact ) ondersteunt en het moet mogelijk zijn om nieuwe communicatiekanalen in te richten zonder ingrijpende aanpassingen aan het vraagvolgsysteem. Welke koppelingen met bestaande uitgaande communicatiekanalen (telefoon, e-mail, post ) ondersteunt en het moet mogelijk zijn om nieuwe communicatiekanalen in te richten zonder ingrijpende aanpassingen aan het vraagvolgsysteem. Een standaardkoppeling met een kennisbankvoorziening is voor RVO.nl van toegevoegde waarde. Het VVS is multi-device ontsluitbaar (o.a. mobiele apparaten). De oplossing voldoet aan randvoorwaarden vanuit de technische omgeving zoals aangegeven in bijlage 9. 5. 6. 7.

Best Value Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Welke hoort er niet bij? 17 17 Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 17 17

Het probleem 18 18 Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 18 18

Supply Chain: We werken in silo’s 30 K Foot level Planning / Programming Designer Contracting Contractors Suppliers Clients Technical Details © 2013 ARIZONA STATE UNIVERSITY / PBSRG / SCENTER| Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 19

Het probleem is niet het aanbesteden maar de wijze waarop er aanbesteed wordt!! Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 20 20

Waarom Best Value / Prestatieinkoop RESULTATEN UIT HET VERLEDEN BIEDEN GARANTIE VOOR DE TOEKOMST???  98% op tijd, binnen budget, hoge klanttevredenheid 5% toename opbrengst vendor Hoge kwaliteit en lage prijs gaan hand in hand Validiteit Uitvoeren research sinds 1994 1600+ projecten en spend van $ 5,5 mrd Bron: Arizona State University / PBSRG Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Leverancier is expert De expert zit achter het stuur ! De expert weet het beste hoe de klus gedaan moet worden In plaats van de expert te vertellen wat te doen… maak gebruik van zijn expertise Stel de expert in de gelegenheid om de klus te doen De expert zit achter het stuur ! De opdrachtgever faciliteert ! Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 22 22

Leverancier is expert In plaats van de expert te vertellen wat te doen… maak gebruik van zijn expertise Transitie Vinden van een expert binnen het plafondbedrag De verantwoordelijkheid neerleggen daar waar hij hoort De expert zijn werk laten doen Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 23 23

Beklimming van een berg Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Hoe herkennen we een goede gids? Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Het gebruik van expertise! Scenario A Huur een bergbeklimmer in en: Vertel hem hoe hij de berg moet beklimmen en welke gereedschappen hij moet gebruiken Vertel hem dat je een betere manier hebt om de berg te beklimmen Vertel hem hoe hij zijn team moet samenstellen Vertel hem dat het best sneller kan Vertel hem dat het goedkoper kan Huur anderen in om de bergbeklimmer te vertellen hoe hij moet bergbeklimmen Scenario B Huur een kundige bergbeklimmer in en laat je naar de top leiden Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 26 26 26 26

Het probleem van minimumeisen “De maximale prestatie die ik ga leveren” Hoog Laag Prestatie Hoog Laag Risico Inschrijver 1 Inschrijver 2 Inschrijver 1 Inschrijver 2 Risico Prestatie Inschrijver 3 Inschrijver 3 Inschrijver 4 “Het minimale kwaliteitsniveau dat ik wens” Inschrijver 4 Laag Hoog Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 27 27 27 27 27

Geen minimumeisen € Plafondprijs € € € Hoog Laag Prestatie Hoog Laag Risico Inschrijver 1 € Plafondprijs Inschrijver 1 Inschrijver 2 € Inschrijver 2 Risico Prestatie Inschrijver 3 € Inschrijver 3 € Inschrijver 4 Inschrijver 4 Laag Hoog Zelf nadenken in plaats van ‘blind’ volgen Differentiatie - minimumeisen helpt non-performers Unieke en innovatieve oplossingen mogelijk Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 28 28 28 28 28

De doelstelling Contracteren van een partij voor het leveren van software en aanvullende diensten, wat moet leiden tot een Vraagvolgsysteem (VVS).Het VVS voorziet in de behoefte van gebruikers door de registratie van, inzage in en mutatie van vragen behorende bij specifieke klanten of klantgroepen. Zie Inschrijvingsleidraad Hoofdstuk 2 Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Plafondprijs Het plafondbedrag voor het realiseren van een werkend VVs is € 275.000 exclusief BTW (300 gebruikers). Het plafondbedrag voor de uitbreiding naar 1800 gebruikers is € 225.000 exclusief BTW. Het plafondbedrag voor het jaarlijkse beheer en onderhoud is € 75.000 exclusief BTW per jaar. Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Het aanbestedingsproces Openbare procedure Gunningcriterium EMVI met nadruk op kwaliteit Gericht op het vinden van de expert die … boven het maaiveld uitsteekt … weet waar hij het over heeft … presteert en verantwoordelijkheid neemt De high performers onderscheiden van de low-performers … door gebruik van dominante informatie Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 31

Het aanbestedingsproces Belangrijk: Geen inkooptool, -methodiek, -trucje maar een andere benaderingswijze en samenwerkingsmodel Het Best Value proces ondersteunt die benaderingswijze Een ‘beetje’ Best Value lukt niet Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 32

Het aanbestedingsproces Ontvangst inschrijvingen Ranking Fase 1 Prestatie-onderbouwing Risicodossier Kansendossier Fase 2 Interviews Demo’s Prijs Prestatie-onderbouwing Risicodossier Kansendossier Prijs Prestatie-onderbouwing Risicodossier Kansendossier Interviews Demo’s Fictieve inschrijfprijs per inschrijver (eindscore) Voorbereidingssfase Concretiseringsfase Uitvoeringsfase Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 33 33 33

Dominante informatie Minimaliseert de tijd voor beslissingsvorming / beslissingstijd Zorgt ervoor dat zelfs “de blinde” het kan zien Zorgt ervoor dat iedereen meer gefocust is Scenario 1 Scenario 2 Vraag: Bij welk scenario, scenario 1 of scenario 2, is het gemakkelijker / hoeven we de minste tijd te besteden om de meest groene leverancier te onderscheiden? Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

METRICS!!! Dominante informatie Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Beoordelingsproces Leden van het comité ontvangen alleen (anonieme) Prestatieonderbouwing, Risicodossier, Kansendossier en de Planning Niet: de ingediende prijzen Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Het beoordelingsmechanisme Consensus score per criterium Proposal Form (1 page) Prijs Inschrijving Contracting Officer Inkoop- procesbegeleider Proposal Form (1 page) Prestatieonderbouwing Risicodossier Kansendossier (Planning) Leden van het beoordelend comité Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Dominant beter of slechter moet OG kunnen beargumenteren! Dominant slechter dan 4 Dominant slechter dan 6 Dominant beter dan 6 Dominant beter dan 8 Neutraal 2 4 6 8 10 Dominant beter of slechter moet OG kunnen beargumenteren! Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 38

Wegingsfactoren EMVI opgebouwd uit: Performance Prestatieonderbouwing Risicodossier Kansendossier Interviews Demo’s Prijs Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Prestatie onderbouwing Prestatie beweringen waarmee wordt aangetoond dat de doelstellingen worden gerealiseerd, voorzien van een onderbouwing op basis waarvan de bewering wordt gedaan High performance claims – ‘Hoge prestatie beweringen’ Verifiable performance metrics – ‘Meetbare prestatie-cijfers en -metingen’ KPI’s SMART!!!! Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Bijvoorbeeld Wij garanderen een hoge beschikbaarheid door toepassing van state-of-the-art technologie. Wij hebben al 25 jaar ervaring met complexe projecten en onze opdrachtgevers zijn tevreden. Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Bijvoorbeeld of… Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Bijvoorbeeld Wij garanderen een beschikbaarheid/uptime van 99,9%. Dit is ruim 3%-punt meer dan de huidige performance in uw organisatie. De 0,1%-punt downtime plannen wij in de weekenden en ‘s nachts tussen 12 en 6 uur. Deze resultaten behalen wij ook bij 25 soortgelijke organisaties als de uwe, door gebruik te maken van een twinsite-oplossing. De klanttevredenheid is bij 20 daarvan een 10 en bij de overige 5 een 8. Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Dingen om niet te doen Marketing data Technische data Risico weer bij de klant leggen Algemene risico’s / algemene oplossingen Ons bedrijf is marktleider Onze lange geschiedenis stelt ons in staat om het project succesvol af te ronden We maken gebruik van state-of-the-art processen om het project te laten slagen De sterkte van het dak is 600 psi Het product doorstaat de ASTM-568a test We gaan samen met de klant zitten om er uit te komen We zullen regelmatig overleggen Veiligheidsrisico’s zijn het grootste risico We zullen vooruitplannen We zullen op tijd ontheffingen vragen Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 44

SMART!!!! Risico-dossier Beschrijving van de belangrijkste risico´s Waarom is het een risico? (bedreiging projectdoelstellingen, ervaring eerdere projecten) Maatregel om risico te minimaliseren met onderbouwing waarmee de effectiviteit van de maatregel wordt aangetoond SMART!!!! Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

SMART!!!! Kansendossier Waarde toevoegende opties Waarom is het een kans? Gerelateerd aan de doelstellingen in termen van… beter, efficiënter, goedkoper etc. Beschrijf kort op welke wijze de kans waarde toevoegt aan de opdracht. Onderbouwing waarmee de effectiviteit van de kans wordt aangetoond. Op welke wijze wordt OG er beter van? Welke extra bijdrage geeft het aan het realiseren van de opdrachtdoelstellingen? SMART!!!! Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Kosten Alles in het Kansendossier vormt geen onderdeel van de kosten (is extra ten opzichte van de inschrijving en de inschrijfprijs). In de financiele onderbouwing wordt aangegeven hoeveel elke kans kost. Risicobeheersmaatregelen om te voorkomen dat een risico optreedt zijn inbegrepen in de inschrijfprijs Kosten van risico’s die optreden zijn voor opdrachtgever Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 47 47

Interviews Zelf te bepalen belangrijkste sleutelfunctionarissen Onder meer de mate waarin de sleutelpersonen: Verduidelijking en toelichting Begrip van de doelstellingen van OG Aannemelijk maken en aantonen dat de doelstellingen worden gerealiseerd Door SMART te formuleren en te onderbouwen op basis waarvan beweringen worden gedaan Per aanbieder 2 separate gesprekken Wordt audio opgenomen Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Interviews Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Demo Beoordeling van “gebruikersvriendelijkheid” en van “standaardprocesondersteuning” Casussen worden separaat verstrekt 1 week voorafgaand aan de demo Standaardoplossing die de aangereikte klantcontactprocessen ondersteunt Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

De concretiseringsfase Stelt de opdrachtnemer in staat proactief te handelen in plaats van reactief De opdrachtnemer geeft aan wat hij precies gaat leveren De opdrachtnemer kan aangeven wat hij op welk moment van de opdrachtgever verwacht en hem daarop aanspreken Het geeft de opdrachtnemer de kans om verrassingen richting de opdrachtgever te minimaliseren Het geeft de opdrachtnemer de tijd om de opdracht te plannen, inclusief alle details Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

KAN NOOIT LEIDEN TOT EEN AANPASSING VAN DE PRIJS OF SCOPE!!!! Deliverables van de concretiseringsfase Uitwerken Plan van Aanpak Beheersmaatregelen risico’s Aannames die gedaan zijn Volledige transparantie Verifiëren van de aanbieding Alle zorgpunten bespreken Benutten van aangeboden kansen KAN NOOIT LEIDEN TOT EEN AANPASSING VAN DE PRIJS OF SCOPE!!!! Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Besluit tot concretiseringsfase is geen gunningsbesluit! Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

2 misverstanden rondom Best Value Risico’s zijn voor de ON Bij Best Value zijn de risico’s voor de OG! De OG wil samenwerken met een partij die in staat is de risico’s te minimaliseren De OG hoeft niets te doen en schuift het werk af op de ON Best Value is geen achteroverleun-model Ook de OG heeft taken en verantwoordelijkheden Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Uitvoering Opdrachtnemer is in de lead Opdrachtgever faciliteert Risicomanagement door opdrachtnemer Hoog frequente rapportage over zelf benoemde KPI’s en risico’s Volledige transparantie bij scopewijzigingen en ongewenste gebeurtenissen Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Planning Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014

Dank voor uw aandacht en veel succes! Dienst ICT Uitvoering Marktinformatiebijeenkomst Vraagvolgsysteem | 02-06-2014 57