Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015 Workshop Kennisdelen Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Je weet het pas… als je het samen deelt! Kennis beschikbaar voor grotere groep Kennis on demand raadpleegbaar Kennisdelen werkt motiverend Doel van delen ontvangen én toepassen van nieuwe kennis (‘wat doe je ermee?’)... ...in plaats van zenden (‘bedankt voor het delen’)
Agenda voor het komende uur Even voorstellen Introductie op kennisdelen Het project: wat gaan we doen? Aan de slag Monitoren van de ontwikkeling Afsluiting workshop; start pilot!
2/6 Introductie op kennisdelen Binnen de school is veel kennis aanwezig Iedere docent heeft sterke punten en ontwikkelpunten
Introductie op kennisdelen Jouw sterke punten Jouw ontwikkelpunten Vertrekpunt en bestemming project Schrijf eens op!
3/6 Het project: wat gaan we doen?
Fase 1 - Inventarisatie Welke kennis wil je delen? Sterke punten ………………. Ontwikkelpunten ………………. Welke kennis wil je delen?
Fase 2 - Kennisdelen Docenten stellen kennis beschikbaar Docent in rol van expert Docenten doen nieuwe kennis op Docent in rol van cursist
Hoe pakken we dat aan?
Fase 1 - Inventarisatie middels assessment
Fase 1 - Inventarisatie resultaat Sterke punten en ontwikkelpunten Op individueel niveau
Fase 1 - Inventarisatie resultaat
Fase 1 - Inventarisatie resultaat Sterke punten en ontwikkelpunten Op individueel niveau Match in vraag en aanbod (expertise) Op schoolniveau of bovenschools niveau Match tussen specifieke personen Op schoolniveau en individueel niveau
Ideale mix van offline en online leren Voordelen van e-learning: Blended learning Ideale mix van offline en online leren Voordelen van e-learning: flexibel leren, waar en wanneer je wilt tijd- en kostenbesparend regie over eigen professionalisering interactief, rijk aan videovoorbeelden uit de praktijk
Fase 2 - Kennisdelen in de praktijk Scholingsthema’s zijn zichtbaar Blended structuur staat klaar ‘Expert-docent’ vult structuur met eigen kennis ‘Cursist-docent’ formuleert eigen leervraag en volgt passende cursus
Fase 2 - Kennisdelen resultaat Einddoelen Stijging kennisniveau van docenten Vervaardiging en beschikbaarheid van lesmateriaal voor leerlingen (straks meer…)
4/6 Aan de slag in de academie
Aan de slag
Didactisch format Hfdst Inhoud Methode / media 1 Omschrijving leerdoelen Tekst 2 Introductie op onderwerp Video (bestaand materiaal) Contactmoment cursist & expert: matcht leerdoel met leervraag? 3 Formele kennis: literatuur, artikelen, websites, video’s Content en opdrachten (groepsoverleg, zelfreflectie, leerlinggesprek filmen, eigen les ontwerpen) Contactmoment cursist & expert: mogelijkheid voor cursist om gerichte vragen te stellen. 4 Bestaande voorbeeldlessen Mix van beschikbare content 5 Evaluatie van voorgaande Opdracht Contactmoment: cursist arrangeert consultatie met collega. 6 Zelf een les maken Mix van toepassingen 7 Eindevaluatie / reflectie Contactmoment: consultatie, reflectie of beoordeling.
Online communicatie Groepsdiscussies Samenwerken aan documenten Videochats
Aan de slag
Aan de slag
5/6 Monitoren van de ontwikkeling Voortgangsdocument met vorderingen, antwoorden en scores van / voor docent-cursist
Monitoren van de ontwikkeling Rapportagesysteem waarin docent- experts hun docent-cursisten kunnen monitoren.
Monitoren van de ontwikkeling Bekwaamheidsdossier waarin resultaten automatisch worden opgeslagen.
Eindresultaat Stijging kennisniveau van docenten Beschikbaarheid van leermiddelenbank voor docenten, met lesmateriaal voor leerlingen Inspirerend en motiverend klimaat binnen de school
6/6 Afsluiting workshop; start pilot! Vragen? Evaluatieformulier invullen Meedoen met de pilot!