Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Ontwerpprojecten In de praktijk
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Drieslag functioneel rekenen
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Medmec04 les 3 Engagement.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki) Altijd bij vragen de slides van de vorige.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
moderniseren van het curriculum.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Laat deze trainingsdag niet op zichzelf staan, maar werk daarna verder aan het ontwikkelen van je interactievaardigheden. De Kinderopvang Academie doet.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Werken met de Stercollecties
Social media presentatie
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Lezen: doe het goed voor
Pemprl.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Toekomstgericht onderwijs
Studieloopbaancoaching
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Netwerkmiddag vier….. Welkom.
Docentvaardigheden ICT
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Blended Learning en Keuzedelen: Een perfecte combinatie
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Ouders en school samen Maart 2016
Kennisclip Web toepassingen
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Social media voor statenleden/politici
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015 Workshop Kennisdelen Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015

Je weet het pas… als je het samen deelt! Kennis beschikbaar voor grotere groep Kennis on demand raadpleegbaar Kennisdelen werkt motiverend Doel van delen ontvangen én toepassen van nieuwe kennis (‘wat doe je ermee?’)... ...in plaats van zenden (‘bedankt voor het delen’)

Agenda voor het komende uur Even voorstellen Introductie op kennisdelen Het project: wat gaan we doen? Aan de slag Monitoren van de ontwikkeling Afsluiting workshop; start pilot!

2/6 Introductie op kennisdelen Binnen de school is veel kennis aanwezig Iedere docent heeft sterke punten en ontwikkelpunten

Introductie op kennisdelen Jouw sterke punten Jouw ontwikkelpunten Vertrekpunt en bestemming project Schrijf eens op!

3/6 Het project: wat gaan we doen?

Fase 1 - Inventarisatie Welke kennis wil je delen? Sterke punten ………………. Ontwikkelpunten ………………. Welke kennis wil je delen?

Fase 2 - Kennisdelen Docenten stellen kennis beschikbaar Docent in rol van expert Docenten doen nieuwe kennis op Docent in rol van cursist

Hoe pakken we dat aan?

Fase 1 - Inventarisatie middels assessment

Fase 1 - Inventarisatie resultaat Sterke punten en ontwikkelpunten Op individueel niveau

Fase 1 - Inventarisatie resultaat

Fase 1 - Inventarisatie resultaat Sterke punten en ontwikkelpunten Op individueel niveau Match in vraag en aanbod (expertise) Op schoolniveau of bovenschools niveau Match tussen specifieke personen Op schoolniveau en individueel niveau

Ideale mix van offline en online leren Voordelen van e-learning: Blended learning Ideale mix van offline en online leren Voordelen van e-learning: flexibel leren, waar en wanneer je wilt tijd- en kostenbesparend regie over eigen professionalisering interactief, rijk aan videovoorbeelden uit de praktijk

Fase 2 - Kennisdelen in de praktijk Scholingsthema’s zijn zichtbaar Blended structuur staat klaar ‘Expert-docent’ vult structuur met eigen kennis ‘Cursist-docent’ formuleert eigen leervraag en volgt passende cursus

Fase 2 - Kennisdelen resultaat Einddoelen Stijging kennisniveau van docenten Vervaardiging en beschikbaarheid van lesmateriaal voor leerlingen (straks meer…)

4/6 Aan de slag in de academie

Aan de slag

Didactisch format Hfdst Inhoud Methode / media 1 Omschrijving leerdoelen Tekst 2 Introductie op onderwerp Video (bestaand materiaal) Contactmoment cursist & expert: matcht leerdoel met leervraag? 3 Formele kennis: literatuur, artikelen, websites, video’s Content en opdrachten (groepsoverleg, zelfreflectie, leerlinggesprek filmen, eigen les ontwerpen) Contactmoment cursist & expert: mogelijkheid voor cursist om gerichte vragen te stellen. 4 Bestaande voorbeeldlessen Mix van beschikbare content 5 Evaluatie van voorgaande Opdracht Contactmoment: cursist arrangeert consultatie met collega. 6 Zelf een les maken Mix van toepassingen 7 Eindevaluatie / reflectie Contactmoment: consultatie, reflectie of beoordeling.

Online communicatie Groepsdiscussies Samenwerken aan documenten Videochats

Aan de slag

Aan de slag

5/6 Monitoren van de ontwikkeling Voortgangsdocument met vorderingen, antwoorden en scores van / voor docent-cursist

Monitoren van de ontwikkeling Rapportagesysteem waarin docent- experts hun docent-cursisten kunnen monitoren.

Monitoren van de ontwikkeling Bekwaamheidsdossier waarin resultaten automatisch worden opgeslagen.

Eindresultaat Stijging kennisniveau van docenten Beschikbaarheid van leermiddelenbank voor docenten, met lesmateriaal voor leerlingen Inspirerend en motiverend klimaat binnen de school

6/6 Afsluiting workshop; start pilot! Vragen? Evaluatieformulier invullen Meedoen met de pilot!