Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0)2 893 08 08 I www.goodplanet.be
Dag 4 - overzicht Module 6 Pedagogische basisprincipes en methodieken Leidraad voor het gebruik van de webtool My2050 in de klas
Pedagogische basisprincipes en methodieken GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0)2 893 08 08 I www.goodplanet.be
Beginsituatie
NMEDO Verhoudingen mensen onderling (sociaal, economisch, politiek) Verhouding mens – natuur Natuur (kringlopen, energiestromen, samenhang en aangepastheid)
EDO
EDO "Welke wereld laten we aan onze kinderen?" of eerder: "Welke kinderen laten we aan onze wereld?“
Vakgebonden eindtermen Minimumdoelen: kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes Per graad en onderwijsvorm
Vakgebonden eindtermen Vb: 3de graad ASO Natuurwetenschappen Wetenschap en samenleving 6. Bij het verduidelijken van en het zoeken naar oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken wetenschappelijke principes hanteren die betrekking hebben op tenminste grondstoffen, energie, biotechnologie, biodiversiteit en het leefmilieu. Vb: BSO - PAV (project algemene vakken) Functionele taalvaardigheid Functionele rekenvaardigheid Informatie functioneel verwerven en verwerken Organisatiebekwaamheid Tijd- en ruimtebewustzijn Maatschappelijk en ethisch bewust, weerbaar en verantwoordelijk zijn
Eindtermen > Leerplannen
Vakoverschrijdende eindtermen
Onderwijsvocabularium Complementair gedeelte (vrije ruimte) -> Geen ET’en Inspanningsverplichting Ontwikkelingsdoelen Opleidingsvorm (OV) (BUSO) Vakwerkgroep GWP / GWW: Geïntegreerde werkperiode / -week GIP: Geïntegreerde proef (TSO-KSO-BSO) STEM: Science – Technology – Engineering – Mathematics (mix technische - exacte wetenschappen) Climate coach ne se déroule pas dans le BSO
Burgerschapseducatie Heeft de burger nog zin?
Context 4 als scharnier De leerlingen: participeren aan milieubeleid en -zorg op school; herkennen in duurzaamheidsvraagstukken de verwevenheid tussen economische, sociale en ecologische dimensies en herkennen de invloed van techniek en beleid; zoeken naar mogelijkheden om zelf duurzaam gebruik te maken van ruimte, grondstoffen, goederen, energie en vervoermiddelen; zoeken naar duurzame oplossingen om de lokale en globale leefomgeving te beïnvloeden en te verbeteren; tonen interesse en uiten hun appreciatie voor de natuur, het landschap en het cultureel erfgoed; voelen de waarde aan van natuurbeleving en het genieten van de natuur. Sensibiliseren over klimaatverandering in de context van een duurzame ontwikkeling Deelname aan het debat over deze transitie naar een koolstofarme maatschappij in 2050 Uitvoerige reflectie over de gedrags- en technologische mogelijkheden om deze transitie te realiseren
Hoofd, hart, handen en My2050
Derde graad SO Wat herinner je je daarvan? Ging je graag naar school? Hoe was dat bij je vrienden? En in andere groepen (jeugdbeweging, sportgroep,…)? Hoe keek je naar de wereld? Vertel een herinnering.
Adolescentie De hersenstructuren die bij een adolescent nog niet 'klaar' zijn, zijn de hersendelen die je gebruikt voor: planmatig handelen prioriteiten stellen keuzes maken en individuele doelen stellen weging van sociale en emotionele factoren (wat verwachten ze van mij) evaluatie van je eigen gedrag
Adolescentie vermogen tot abstract denken besef van betrekkelijkheid 'meerdere kanten van een zaak' zien en begrijpen De kunst om daarbij tegelijkertijd eigen standpunt te ontdekken en ideeën te ontwikkelen.
Belang i.f.v. My 2050? Maatschappelijk belang van deze workshops versus de individuele leerling en zijn handelingsperspectief. Maatschappelijke wenselijkheid (sociaal, economisch, ecologisch, politiek) versus eigen invulling leven. Importance du choix ind dans contexte (le webtool permet ça). Contrainte entre société désirable et vie désirable. Maatschappelijke uitdaging/veranderingen vs. Individuele keuzes Haalbaarheid vs wenselijkheid: waardendebat
Klasmanagement 1. Leerkracht aanwezig & betrokken = voorwaarde. Welke rol kan/mag die spelen? 2. Zichzelf en het project voorstellen 3. Afspraken maken (voorbeeld: "In de klas", VRT) 4. Grenzen stellen (oefening) 5. Klasopstelling 6. Groepsdynamica 7. Gesprek leiden 8. Stijlen 9. Rollen (rolbewustzijn: toezicht, observatie, sturen, participeren, laten doen)
Transitie duurzame samenleving
Transitie Enable: faciliteren Engage: samen doen Encourage: aanmoedigen Exemplify: zelf voorbeeld geven in woord én daad
Leidraad voor gebruik webtool My2050 in de klas GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0)2 893 08 08 I www.goodplanet.be