Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Technische geletterdheid en onderwijs
Wetenschappen Actualisering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen basisonderwijs & eerste graad secundair onderwijs NME-overlegplatform 24 oktober 2008.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
De weg is het doel: de EDO-excursie als reflexieve zoektocht naar een duurzamere wereld Arjen E.J. Wals.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Personeelsvergadering
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Wat je zelf vindt, weet je beter
Structurele projectwerking in de Wingerd
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
IPC Nederland.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Techniek in de basisschool Met visie op techniekgeletterdheid in de lerarenopleiding BALO – KHLim 21 maart 2012.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Interculturele klassen, ouders en buurten
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Loopbaancompetenties
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Enkele interessante vragen!
Krachtige leeromgevingen
2de graad verzorging - voeding
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Project Algemene Vakken
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
BOM-model PV 25/03/2014.
Basistekst : Talentontwikkeling
ECONOMIE en IT (A stroom)
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Citizen science project over klimaatverandering
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0)2 893 08 08 I www.goodplanet.be

Dag 4 - overzicht Module 6 Pedagogische basisprincipes en methodieken Leidraad voor het gebruik van de webtool My2050 in de klas

Pedagogische basisprincipes en methodieken GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0)2 893 08 08 I www.goodplanet.be

Beginsituatie

NMEDO Verhoudingen mensen onderling (sociaal, economisch, politiek) Verhouding mens – natuur Natuur (kringlopen, energiestromen, samenhang en aangepastheid)

EDO

EDO "Welke wereld laten we aan onze kinderen?" of eerder: "Welke kinderen laten we aan onze wereld?“

Vakgebonden eindtermen Minimumdoelen: kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes Per graad en onderwijsvorm

Vakgebonden eindtermen Vb: 3de graad ASO Natuurwetenschappen Wetenschap en samenleving 6. Bij het verduidelijken van en het zoeken naar oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken wetenschappelijke principes hanteren die betrekking hebben op tenminste grondstoffen, energie, biotechnologie, biodiversiteit en het leefmilieu. Vb: BSO - PAV (project algemene vakken) Functionele taalvaardigheid Functionele rekenvaardigheid Informatie functioneel verwerven en verwerken Organisatiebekwaamheid Tijd- en ruimtebewustzijn Maatschappelijk en ethisch bewust, weerbaar en verantwoordelijk zijn

Eindtermen > Leerplannen

Vakoverschrijdende eindtermen

Onderwijsvocabularium Complementair gedeelte (vrije ruimte) -> Geen ET’en Inspanningsverplichting Ontwikkelingsdoelen Opleidingsvorm (OV) (BUSO) Vakwerkgroep GWP / GWW: Geïntegreerde werkperiode / -week GIP: Geïntegreerde proef (TSO-KSO-BSO) STEM:  Science – Technology – Engineering – Mathematics (mix technische - exacte wetenschappen) Climate coach ne se déroule pas dans le BSO

Burgerschapseducatie Heeft de burger nog zin?

Context 4 als scharnier De leerlingen: participeren aan milieubeleid en -zorg op school; herkennen in duurzaamheidsvraagstukken de verwevenheid tussen economische, sociale en ecologische dimensies en herkennen de invloed van techniek en beleid; zoeken naar mogelijkheden om zelf duurzaam gebruik te maken van ruimte, grondstoffen, goederen, energie en vervoermiddelen; zoeken naar duurzame oplossingen om de lokale en globale leefomgeving te beïnvloeden en te verbeteren; tonen interesse en uiten hun appreciatie voor de natuur, het landschap en het cultureel erfgoed; voelen de waarde aan van natuurbeleving en het genieten van de natuur. Sensibiliseren over klimaatverandering in de context van een duurzame ontwikkeling Deelname aan het debat over deze transitie naar een koolstofarme maatschappij in 2050 Uitvoerige reflectie over de gedrags- en technologische mogelijkheden om deze transitie te realiseren

Hoofd, hart, handen en My2050

Derde graad SO Wat herinner je je daarvan? Ging je graag naar school? Hoe was dat bij je vrienden? En in andere groepen (jeugdbeweging, sportgroep,…)? Hoe keek je naar de wereld? Vertel een herinnering.

Adolescentie De hersenstructuren die bij een adolescent nog niet 'klaar' zijn, zijn de hersendelen die je gebruikt voor: planmatig handelen prioriteiten stellen keuzes maken en individuele doelen stellen weging van sociale en emotionele factoren (wat verwachten ze van mij) evaluatie van je eigen gedrag

Adolescentie vermogen tot abstract denken besef van betrekkelijkheid 'meerdere kanten van een zaak' zien en begrijpen De kunst om daarbij tegelijkertijd eigen standpunt te ontdekken en ideeën te ontwikkelen.

Belang i.f.v. My 2050? Maatschappelijk belang van deze workshops versus de individuele leerling en zijn handelingsperspectief. Maatschappelijke wenselijkheid (sociaal, economisch, ecologisch, politiek) versus eigen invulling leven. Importance du choix ind dans contexte (le webtool permet ça). Contrainte entre société désirable et vie désirable. Maatschappelijke uitdaging/veranderingen vs. Individuele keuzes Haalbaarheid vs wenselijkheid: waardendebat

Klasmanagement 1. Leerkracht aanwezig & betrokken = voorwaarde. Welke rol kan/mag die spelen? 2. Zichzelf en het project voorstellen 3. Afspraken maken (voorbeeld: "In de klas", VRT) 4. Grenzen stellen (oefening) 5. Klasopstelling 6. Groepsdynamica 7. Gesprek leiden 8. Stijlen 9. Rollen (rolbewustzijn: toezicht, observatie, sturen, participeren, laten doen)

Transitie duurzame samenleving

Transitie Enable: faciliteren Engage: samen doen Encourage: aanmoedigen Exemplify: zelf voorbeeld geven in woord én daad

Leidraad voor gebruik webtool My2050 in de klas GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0)2 893 08 08 I www.goodplanet.be