Co-creatie van een lokaal traject rond duaal leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Advertisements

Vecht & Dans - Kort op de Bal
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Verantwoordelijke Leni.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Deel 2 van de presentatie
Hogescholen in Dialoog
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
CBE: Centra voor Basiseducatie
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Workshop Onderzoeksontwerp
eGovernment in Vlaamse gemeenten
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Verhoorcoach in de praktijk
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Workshop Open Leercentrum
Jobcoach Janick.
Werkplekleren in de praktijk Reflectie Automotive project
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Project Proceshuis Road show
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Conceptnota Bis Duaal Leren
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Insights & Essentials Willem van Putten
De school in Europa - Europa in de school
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Vermindering van de planlast Stagebeheer. Aanbieden van een platform aan bedrijven, scholen, leerlingen en betrokken instanties met als doel de leerlingen.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Naar een nieuw stelsel van duaal leren. Beleidsnota’s Onderwijs – Werk, conceptnota bis “Samen met het beleidsdomein onderwijs/werk creëren we een geïntegreerd.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar Jorismavo.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Business Process Management
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Introductie Specialist: Exchange vzw
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Talent management Personeelpunt
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Communicatiecampagne Duaal Leren
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
Slotevent Duaal optimaal Workshop 2 Werkplekcomponent
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
Transcript van de presentatie:

Co-creatie van een lokaal traject rond duaal leren

Programma 09u30-09u40: Welkomstwoord door schepen Coddens 09u40-10u30: Voorstelling project 10u30-10u40: Vragen 10u40-10u55: Pauze 10u55-11u10: Toelichting incentives 11u10-12u10: Panelgesprek 12u10-12u30: Reflectie uit de zaal en beleidsaanbevelingen 12u40-14u00: Netwerklunch

Verwelkoming Rudy Coddens Schepen van Seniorenbeleid, Werk, Armoedebestrijding en Openbaar Groen

binnen de huidige onderwijsregelgeving maximale opportuniteiten zoeken Spoor 4: binnen de huidige onderwijsregelgeving maximale opportuniteiten zoeken om bepaalde modules van het leerplan op de werkvloer aan te leren

Doelstelling Samen met onderwijsinstellingen, leerlingen en ondernemingen bepalen welke samenwerkingsvormen en ondersteuningstools nodig zijn om een antwoord te bieden op het nieuwe concept duaal leren

Vragen 1. Hoe kunnen bedrijven en onderwijsinstellingen samen leerplannen vertalen naar modules op de werkplek? 2. Hoe kunnen we bedrijven ondersteunen in hun engagement om leerlingen bepaalde competenties aan te leren? 3. Hoe maken we sectoren en ondernemingen mede-eigenaar van het systeem om zo het aantal werkplekken kwalitatief en kwantitatief naar een excellent niveau te brengen?

1. Hoe kunnen bedrijven en onderwijsinstellingen samen leerplannen vertalen naar modules op de werkplek? Plan van aanpak Projectpromotor: Stad Gent Dienst Werk – Ann De Cuyper

2. Hoe kunnen we bedrijven ondersteunen in hun engagement om leerlingen bepaalde competenties aan te leren? Ontwikkelde tools Projectpartners: TOFAM Oost-Vlaanderen en PlastiQ

3. Hoe maken we sectoren en ondernemingen mede-eigenaar van het systeem om zo het aantal werkplekken kwalitatief en kwantitatief naar een excellent niveau te brengen? Panelgesprek

1. Hoe kunnen bedrijven en onderwijsinstellingen samen leerplannen vertalen naar modules op de werkplek?

Plan van aanpak Initiatiefnemers: Stad Gent, TOFAM Oost-Vlaanderen PlastiQ okt 2015: Gezamenlijke infosessie voor bedrijven uit de metaal en technologische sector en de kunststofverwerkende nijverheid / oproep dec 2015: project goedgekeurd jan – sept 2016: individuele bedrijfsbezoeken & gesprekken met de scholen

Bedrijven bezoeken ateliers Scholen bezoeken werkvloeren Leerplannen worden bestudeerd

Wie kan wat aanbieden?

Veel opportuniteiten, maar ook … Aanbod bedrijven Vraag scholen ? MATCH ? 2 trajecten: vertrekken vanuit bedrijf vertrekken vanuit school / opleiding

Traject vanuit bedrijf Traject vanuit school VOLVO CARS EDUGO 23 lln 5lln KA Geraardsbergen Eastman KTA MoBi GE Scheppersinstituut Plastal RPC Promens

Planning Volvo Cars

Planning Se-n-Se KVT: Edugo

2. Hoe kunnen we bedrijven ondersteunen in hun engagement om leerlingen bepaalde competenties aan te leren? Tools voor duaal leren Projectpartners: TOFAM Oost-Vlaanderen en PlastiQ

“Tools voor duaal leren” Sectorale Vormingsorganisaties: Geert Verschraegen Bestuurder-secretaris, Tofam Oost-Vlaanderen Vincent Mispelaere Directeur plastIQ vzw

Kunststoffen een verhaal van vele sectoren Chemie -PlastIQ Grondstof/ polymeer Metaal – Tofam OVl Nieuwe materialen + eigenschappen Textiel Voeding

Een stukje geschiedenis…. “Men kan geen stiel aanleren in een werkplaats of school” Belgisch pedagogisch inspecteur Rombaut in 1868 Op een Internationaal Congres in Bordeaux Enkele maanden later wijzigt de Belgische regering zijn standpunt radicaal: “zowel het theoretisch onderricht en het praktisch onderricht van de nijverheid -en landbouw opleidingen moeten in een school gebeuren” bron: Historiek van het technisch en beroepsonderwijs, Robert Smet |André Vannecke 150 jaar later….

Methodiekontwikkeling Online Tool ‘duaalcompetent.be’ Bestaande opleidingspakketten mentoring Korte modules voor ervaren mentoren/bestaande pakketten ism diverse partners Opleiding mentoring ism PlastIQ Opleidingsmodule mentoring ontwikkeld voor duaal leren door TOFAM Oost-Vlaanderen ism SBS

Opleidingstraject Mentoring in het Proefproject duaal leren Module voor management: 1 dag Module voor mentoren: 4 dagen Module voor management Doelgroep: HRM & Productie = min. 2 personen/bedrijf Module voor mentoren Doelgroep: vaste aanspreekpunten voor de leerlingen op de werkplek/ medewerkers op de werkplek

Opleidingstraject Mentoring voor management Succesvol mentoring invoeren in het kader van projecten duaal leren. Programma voor management: deel 1 Wat is mentoring (wat wil je bereiken ...)? Belang van mentoring in duaal leren Rol van de mentor (begeleider, opleider) Wie is geschikt voor de rol van mentor? Hoe selecteer je een mentor (procedure)? …

Opleidingstraject Mentoring voor management Programma voor management: deel 2 Introductie ‘duaal leren’: pilootprojecten en stavaza nieuwe regeling … Kennismaking met de online tool duaalcompetent.be Algemeen tijdens het traject duaal leren: Deelname aan de stuurgroepen van het pilootproject (voorbereiding, tussentijdse evaluaties, bijsturingen, …)

Opleidingstraject Mentoring voor de mentoren Doelgroep: Medewerkers die de rol van mentor opnemen in het onthaaltraject, opleidings- en begeleidingstraject van de cursisten. Programma: Dag 1: Basismodule mentoring Dag 2: 4 kleurenmens Dag 3: Communicatie Dag 4: integratie workshop

Opleidingstraject Mentoring Dag 1: Basismodule mentoring Verwachtingen van de deelnemers Inzicht verwerven in de rol Bevoegdheden en verantwoordelijkheden Vereiste competenties en attitudes van de mentor Onthaalbeleid Inzichten en drijfveren van verschillende generaties (oa. de jonge generatie) Het leerproces en omgaan met verschillende leerstijlen Het opleidingsplan en leerdoelen Instructies geven en evalueren

Opleidingstraject Mentoring Dag 2: 4 kleurenmens Zelfkennis mbt eigen voorkeurstijl en eigen handvaten Zicht krijgen op de eigen sterkten en verbeterpunten Leren omgaan met verschillende mensen

Opleidingstraject Mentoring Dag 3: Communicatie Heldere instructies geven en opvolgen Actief luisteren De kracht van vragen stellen Non-verbale communicatie Feedback geven en ontvangen Motiveren en aanmoedigen Weerstand en conflicthantering

Opleidingstraject Mentoring Dag 4: integratie workshop De verschillende modules + lessons learned + nieuwe cases Introductie ‘duaal leren’: pilootprojecten en stavaza nieuwe regeling … Kennismaking met de online tool duaalcompetent.be Algemeen tijdens het traject duaal leren: Deelname aan de intervisiegroepen van het pilootproject (voorbereiding, tussentijdse evaluaties, bijsturingen, …)

Getuigenissen https://youtu.be/W5g81hOt04s

Vragen?

Toelichting incentives door Departement Werk Jessie Vandeweyer

3. Hoe maken we sectoren en ondernemingen mede-eigenaar van het systeem om zo het aantal werkplekken kwalitatief en kwantitatief naar een excellent niveau te brengen? Panelgesprek

Panelleden Mania Van der Cam, directeur, KTA MoBi Piet Laureys, TAC Edugo, campus Glorieux Steven Van Poucke en John ‘t Kindt, mentoren, Volvo Cars Gent Dirk Dhaenens, Manager Production 1, Plastal Danny Pattijn, Operation & Project Manager, GE Industrial Solutions

Reflectie uit de zaal en beleidsaanbevelingen 3-tal beleidsaanbevelingen om een aantrekkelijk kader te scheppen zodat meer bedrijven en meer sectoren (en meer scholen) zich engageren in dit nieuw verhaal van duaal leren.