Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt Socio-demografische verschillen in ouderlijke opvattingen over de vrijetijdsbesteding van hun kinderen Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, Universiteit Gent, JeugdOnderzoeksPlatform (JOP)
Introductie Childhood: sociale constructie Van childhood als een psychosociaal moratorium naar childhood als een cultureel moratorium (Van Ewijk, 1994; Zinnecker, 1995)
Introductie Psychosociaal moratorium (Van Ewijk, 1994) Een time-out van volwassen verantwoordelijkheden Een experimenteerperiode, waarin kinderen verschillende rollen kunnen uitproberen Cultureel moratorium (Zinnecker, 1995) Een periode waarin kinderen zoveel mogelijk cultureel kapitaal dienen te verwerven, zodat zij later een sterke positie in de samenleving zouden innemen
Introductie Aandacht voor (georganiseerde) vrijetijdsactiviteiten omwille van het veronderstelde educatieve potentieel Georganiseerde vrije tijd als ‘ideaal’ Focus op toeleiding van (vooral kwetsbare) jongeren tot de (vooral georganiseerde) vrije tijd
Introductie Ouders als ‘toeleidingsstrategie’ Focus op ouders als ‘strategie’ om jongeren toe te leiden tot georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Normatieve druk op ouders: het belang van ‘goed’ ‘aanmoedigend’ ouderschap
Introductie Standaard van ‘goed’ ‘aanmoedigend’ ouderschap en van een ‘goede’ (georganiseerde) vrijetijdsbesteding Tegelijk: (kwalitatieve) studies die wijzen op sterke verschillen in de rol die ouders spelen in de vrijetijdsbesteding van hun kinderen
Onderzoeksvraag Hoe verschillen de ouderlijke opvattingen over de vrijetijdsbesteding van hun adolescente kinderen naargelang socio-demografische kenmerken?
Methode Data JOP-schoolmonitor 2013 JOP= JeugdOnderzoeksPlatform Interuniversitair en interdisciplinair Steunpunt beleidsrelevant onderzoek Empirische data verzamelen over jongeren en hun gezin in Vlaanderen Survey bij leerlingen en hun ouders N = 2,029 ouders en hun kinderen uit het secundair onderwijs
Methode Variabelen Socio-demografische kenmerken Gender ouder en kind, leeftijd kind, gezinssamenstelling, migratieachtergrond, opleidingsniveau ouders, beroepsstatus en inkomensniveau Ouderlijke opvattingen over de vrijetijdsbesteding van hun kinderen 10 vragen 5 dimensies
Sample
Resultaten: multilevel regressie-analyse
Resultaten Niet alle ouders delen dezelfde opvattingen over de vrijetijdsbesteding van hun kinderen Vooral verschillen naargelang opleidingsniveau inkomenssituatie
Discussie Roept vragen op bij ideaalbeeld over een ‘goede’ vrije tijd en de ‘ondersteunende’ ouder Dergelijke standaarden: Bevoordelen ‘middenklasse’ ouders en benadelen ‘lagere klasse’ ouders Houden geen rekening met de context waarin ouders hun kinderen opvoeden Risico op normalisering, decontextualisering, marginalisering
Discussie Pleidooi voor recontextualisering Andere vormen van vrije tijd, en andere vormen van ouderschap kunnen wenselijker zijn (afhankelijk van de context) Pleidooi voor open, kwalitatief onderzoek Vertrekkend vanuit de betekenisgeving van ouders, in wisselwerking met de context, in plaats van extern gedefinieerde standaarden
Referenties Van Ewijk, H. (1994). De verschuiving. De veranderde status van jongeren in de jaren tachtig. Utrecht: De Tijdstroom. Zinnecker, J. (1995). The cultural modernisation of childhood. In: L. Chisholm, P. Büchner, H.-H. Krüger, M. Du Bois-Reymond (Eds.). Growing up in Europe. Contemporary horizons in childhood and youth studies. (pp. 85-94). Berlin: Walter de Gruyter.
Vragen? Annelore.vandereecken@ugent.be Robin.kemper@ugent.be Jeugdonderzoeksplatform Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek