Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Advertisements

De context van ‘jongeren in cijfers en letters’
Startles Sociale Hulp 1.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Jong geleerd, fout gedaan?
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Filip Coussée Referentie:
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
“Onderwijsonderzoek veronachtzaamt de rol van onderwijsopvattingen als een belangrijke factor voor het welslagen van ICT-integratie op school” J ohan van.
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Cultuurparticipatie bij jongeren
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Vlaanderen Gepeild, Brussel, 1 oktober 2009 Cultuurparticipatie in de levensloop John Lievens Vakgroep Sociologie Universiteit Gent.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
Administrateur-generaal
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Perspectieven op een gezond en gelukkig leven
Collectieve transitie en veerkracht
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Voorstelling kansarmoedeatlas
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Thuiszitters weer terug naar school
Kansarmoede in de kleuterschool
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Praktijkgericht onderzoek
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
Diversiteit in de vrije tijd Juno Tourne Universiteit Gent
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt Socio-demografische verschillen in ouderlijke opvattingen over de vrijetijdsbesteding van hun kinderen Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, Universiteit Gent, JeugdOnderzoeksPlatform (JOP)

Introductie Childhood: sociale constructie Van childhood als een psychosociaal moratorium naar childhood als een cultureel moratorium (Van Ewijk, 1994; Zinnecker, 1995)

Introductie Psychosociaal moratorium (Van Ewijk, 1994) Een time-out van volwassen verantwoordelijkheden Een experimenteerperiode, waarin kinderen verschillende rollen kunnen uitproberen Cultureel moratorium (Zinnecker, 1995) Een periode waarin kinderen zoveel mogelijk cultureel kapitaal dienen te verwerven, zodat zij later een sterke positie in de samenleving zouden innemen

Introductie Aandacht voor (georganiseerde) vrijetijdsactiviteiten omwille van het veronderstelde educatieve potentieel Georganiseerde vrije tijd als ‘ideaal’ Focus op toeleiding van (vooral kwetsbare) jongeren tot de (vooral georganiseerde) vrije tijd

Introductie Ouders als ‘toeleidingsstrategie’ Focus op ouders als ‘strategie’ om jongeren toe te leiden tot georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Normatieve druk op ouders: het belang van ‘goed’ ‘aanmoedigend’ ouderschap

Introductie  Standaard van ‘goed’ ‘aanmoedigend’ ouderschap en van een ‘goede’ (georganiseerde) vrijetijdsbesteding Tegelijk: (kwalitatieve) studies die wijzen op sterke verschillen in de rol die ouders spelen in de vrijetijdsbesteding van hun kinderen

Onderzoeksvraag Hoe verschillen de ouderlijke opvattingen over de vrijetijdsbesteding van hun adolescente kinderen naargelang socio-demografische kenmerken?

Methode Data JOP-schoolmonitor 2013 JOP= JeugdOnderzoeksPlatform Interuniversitair en interdisciplinair Steunpunt beleidsrelevant onderzoek Empirische data verzamelen over jongeren en hun gezin in Vlaanderen Survey bij leerlingen en hun ouders N = 2,029 ouders en hun kinderen uit het secundair onderwijs

Methode Variabelen Socio-demografische kenmerken Gender ouder en kind, leeftijd kind, gezinssamenstelling, migratieachtergrond, opleidingsniveau ouders, beroepsstatus en inkomensniveau Ouderlijke opvattingen over de vrijetijdsbesteding van hun kinderen 10 vragen  5 dimensies

Sample

Resultaten: multilevel regressie-analyse

Resultaten Niet alle ouders delen dezelfde opvattingen over de vrijetijdsbesteding van hun kinderen Vooral verschillen naargelang opleidingsniveau inkomenssituatie

Discussie Roept vragen op bij ideaalbeeld over een ‘goede’ vrije tijd en de ‘ondersteunende’ ouder Dergelijke standaarden: Bevoordelen ‘middenklasse’ ouders en benadelen ‘lagere klasse’ ouders Houden geen rekening met de context waarin ouders hun kinderen opvoeden  Risico op normalisering, decontextualisering, marginalisering

Discussie Pleidooi voor recontextualisering Andere vormen van vrije tijd, en andere vormen van ouderschap kunnen wenselijker zijn (afhankelijk van de context) Pleidooi voor open, kwalitatief onderzoek Vertrekkend vanuit de betekenisgeving van ouders, in wisselwerking met de context, in plaats van extern gedefinieerde standaarden

Referenties Van Ewijk, H. (1994). De verschuiving. De veranderde status van jongeren in de jaren tachtig. Utrecht: De Tijdstroom. Zinnecker, J. (1995). The cultural modernisation of childhood. In: L. Chisholm, P. Büchner, H.-H. Krüger, M. Du Bois-Reymond (Eds.). Growing up in Europe. Contemporary horizons in childhood and youth studies. (pp. 85-94). Berlin: Walter de Gruyter.

Vragen? Annelore.vandereecken@ugent.be Robin.kemper@ugent.be Jeugdonderzoeksplatform Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek