COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Het veranderend landschap in het MBO
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
In het bestuursakkoord
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
De grote sprong! VO PO.
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
Pre-COOL cohortonderzoek
Diagnostische toetsen voor het MBO
Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Onderzoek PreCOOL PreCOOL2-5
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Voor- en vroegschoolse educatie
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Annelies Kepper Trimbos-instituut Universiteit Utrecht
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Informatieavond groep 8
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
en het leerlingvolgsysteem
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Het opzetten van een VVE-monitor
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Onderwijsachterstandenbestrijding. Schakelklassen, NT2 en VVE
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Doorlopende leerlijnen PCOU
Transcript van de presentatie:

COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL COOL en consorten COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL

Nieuwe opzet Prima in 2006/2007? aantal meetmomenten per cohort? hoe vaak nieuw cohort? omvang scholen- en leerlingensteekproef? wijze van gegevensverzameling? wie gaat het uitvoeren??

Doel cohortonderzoek een monitor voor de kwaliteit van het Nederlands onderwijs een basisdatabestand, geschikt voor allerlei soorten onderzoek en onderzoeksvragen via aanvullend onderzoek uit te breiden databestanden toegankelijk voor derden, via DANS

Wensen NWO/OCW Geïntegreerd cohort, lange loopbanen Steekproeven PO-VO op elkaar afgestemd MBO erbij Leerlingen die uit het cohort vallen worden ook gevolgd Gebruik onderwijsnummer

COOL5-18 Onderzoek naar onderwijsprestaties en -loopbanen van leerlingen, en de factoren die daarop van invloed zijn Volgt leerlingen van 5 tot 18 jaar Driejaarlijkse metingen in: groep 2, 5 en 8 basisonderwijs leerjaar 3 voortgezet onderwijs leerjaar 5/6 havo/vwo en leerjaar 2 mbo Ook uitvallers worden gevolgd, via onderwijsnummer

Tijdpad Groep/ Leerjaar 07/ 08 08/ 09 09/ 10 10/ 11 11/ 12 12/ 13 13/ 14 15/ 16 PO 1 2 3 4 5 6 7 8 VO vwo/mbo-2

Welke gegevens worden verzameld? Prestaties taal, lezen, rekenen Motivatie, welbevinden, persoonlijkheidskenmerken Burgerschapscompetentie Loopbaangegevens (zittenblijven, verwijzing speciaal onderwijs, vo-schooltype) Achtergrondgegevens (leeftijd, geslacht, herkomstland etc.) Gezinskenmerken (opleiding ouders, ondersteuning) Enkele schoolkenmerken (leerlingpopulatie, stad/platteland, brede school)

Instrumenten groep 2 groep 5 groep 8 CITO overig leerling Taal voor Kleuters Ordenen Rekenen/Wiskunde (Lees)woordenschat Drie Minuten Toets Begrijpend Lezen Leeswoordenschat overig leerling Leerlingvragenlijst Capaciteitentest (NSCCT) Leerlingvragenlijst (incl. burgerschap) Leerlingprofiel Zorgprofiel Oudervragenlijst Uitstroomformulier

Steekproef Drie steekproeven: (in totaal 550 scholen): landelijk representatieve steekproef (400 scholen) steekproef achterstandsscholen steekproef traditionele vernieuwingsscholen

Aantal leerlingen totale steekproef representatieve groep 2 11.184   totale steekproef representatieve groep 2 11.184 8.685 groep 5 12.813 9.731 groep 8 12.112 9.179 Totaal 36.109 27.595

Ontwikkelingen in prestaties Ambities waargemaakt? Ontwikkelingen in prestaties tussen 1994 tot 2007 Geert Driessen

Probleemstelling Sinds 1970s beleid gericht op bestrijding onderwijsachterstanden van autochtone en allochtone kinderen: OSB, CUMI, OVB, OAB. Belangrijkste (financiële) instrument: gewichtenregeling. Ambitie overheid: - reductie taalachterstand 2002 – 2014: 40% - reductie taalachterstand 2008 – 2011: 20%. Hoe heeft zich de achterstand van de OAB- doelgroepen in de periode 1994 - 2007 ontwikkeld? Data: PRIMA- en COOL-metingen (1994 1998, 2002, resp. 2007); groep 2 en 8; taal- en rekenvaardigheid.

OAB-categorieën Autochtoon 1.0 ho beide ouders meer dan lbo; minstens één ho 1.0 mbo (referentie) beide ouders meer dan lbo; maar geen ho 1.25 ex één ouder max. lbo, de ander meer 1.25 nu 0.3 beide ouders max. lbo 1.25 nu 1.2 beide ouders max. lbo; ten minste 1 max. lo Allochtoon 1.0 mbo 1.9 ex 1.9 nu 0.3 1.9 nu 1.2

Taalvaardigheid groep 8 1994 – 2007 Effect Sizes; referentiecategorie: autochtoon mbo

Reductie taal- en rekenachterstand 1994-2007 2002-2007 Totale doelgroep vs. niet-doelgroep Taalvaardigheid 21% 14% Rekenvaardigheid 24% 23% Autochtone doelgroep vs. niet-doelgroep -6% -13% 8% 18% Allochtone doelgroep vs. niet-doelgroep 46% 30% 40% 27%

Verklaringen Verklaringen positieve ontwikkeling allochtone doelgroep: - demografische ontwikkelingen - meer ervaring leerkrachten - OAB Relatieve achteruitgang autochtone doelgroep: - uitputting talent - geringe ambitieniveau ouders plattelandsgebieden - mindere kwaliteit (kleine) plattelandsscholen

COOL-speciaal

Waarom COOL Speciaal? Nulmeting voor evaluatie Passend Onderwijs Betrouwbare, goed vergelijkbare data over prestatieniveau in SBO en SO

Onderzoeksvragen COOL Speciaal meting 1 (i.c.m. COOL5-18) Is er een typologie te maken van zorgleerlingen in regulier en speciaal onderwijs? Hoeveel zorgleerlingen van elk type bevinden zich in welke voorzieningen (BaO, SBO, clusters SO)? Hoe verlopen prestaties en loopbanen van verschillende typen zorgleerlingen? Presteren zij in elke voorziening naar vermogen? Is er overlap met OAB-leerlingen? Hoe stabiel is het label zorgleerling? Wat is voor verschillende typen zorgleerlingen de relatie tussen cognitieve prestaties en sociaal-emotionele kenmerken?

Opzet 1e meting op hoofdlijnen Scholen SBO en SO-clusters 2, 3, 4 Geen VSO; wellicht wel in 2e meting Alle leerlingen met geboortejaren 2001 en 1998 (‘groep 5 en 8’) Data zoveel mogelijk vergelijkbaar met COOL5-18

Instrumenten Cito-toetsen (school bepaalt niveau; toetsen gekalibreerd) Rekenen/Wiskunde Technisch lezen Woordenschat Begrijpend lezen Inschatting vaardigheidsniveaus door leerkrachten (ZML) Vragenlijsten en profielen Leerlingprofiel (leerkrachtoordelen per leerling) Leerlingvragenlijsten (welbevinden, motivatie) Burgerschapsvragenlijst geboortejaar 1998 (facultatief) Zorgprofiel (type en mate van problemen) Oudervragenlijst

Resultaten eerste meting 63 scholen: 33 SBO, 17 Cl3, 13 Cl4, geen Cl2 Circa 2000 leerlingen uit 1998 en 2001 Voldoende toets- en overige gegevens Scholen zien meerwaarde van schoolrapport

Pre-COOL

Pre-COOL Doel: effecten vaststellen van verschillende vormen van kinderopvang en van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) Volgt leerlingen van 2-4 jaar Sluit aan bij COOL5-18 Samenwerking Kohnstamm / Universiteit Utrecht / ITS

2-jarigen cohort 2 jaar geworden tussen 1 april en 1 november 2010 Twee steekproeven: Geworven via VVE-instellingen waarmee COOL- scholen samenwerken Aselecte steekproef op basis van CBS-register Onderzoek op 2- en 3-jarige leeftijd; vanaf 4 jaar verder gevolgd op COOL-school

Meetmomenten Pre-COOL 2-jarigen en aansluiting op COOL5-18 Leeftijd 2 3 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 → Groep 1 4 5 PreCOOL 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 COOL

Wat wordt er gemeten? Kind: -Testbatterij kindmetingen -Peuterprofiel Gezin: Vragenlijst gezin (ouders) Instellingen: - Observatie-instrument kwaliteit (CLASS/ECERS-E) - Vragenlijst aanbod instellingen pedagogisch medewerkers en managers

Aantallen Testleiders (37) getraind Testafname bij ruim 2700 kinderen: - 1775 op 265 instellingen - 955 thuis

Testafname rekenen

Testafname geheugentaak

4-jarigen cohort 4 jaar geworden tussen 1 april en 1 november 2010 Start: in groep 1 van een COOL-school Verder via COOL5-18 Met terugwerkende kracht informatie over VVE

Wat wordt er gemeten? Kind: -Taal voor Kleuters en Ordenen -Instroomprofiel en Leerlingprofiel Gezin: Vragenlijst gezin (ouders) Scholen: - Vragenlijst aanbod kleutergroepen (ingevuld door kleuterleerkrachten)

Kinderdagverblijf Peuterspeelzaal Voorschool