Voorleescoördinator voor de kinderopvang Training voor bibliotheekmedewerkers www.hetabc.nl
Soorten kinderopvang Kinderdagverblijven Buitenschoolse opvang (voorschools en naschools) Gastouderopvang Deze training is bedoeld voor pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven
Kinderopvang Wet Kinderopvang (2006) Afspraken over de financiering en de kwaliteit www.hetabc.nl
Kinderdagverblijven Dagopvang (meestal vaste dagen en tijden) Horizontale groepen (op leeftijd) Verticale groepen (0-4 jaar in 1 groep) Er wordt gewerkt met een dagritme www.hetabc.nl
Voorbeeld dagritme Ochtend 7.00-9.00: brengen, vrij spelen 9.00 – 9.30: alle kinderen zijn er, vrij spelen 9.30 – 10.00: samen melk drinken, crackers eten: vooraf samen zingen; na afloop verschonen 10.00 – 11.30: vrij spelen, buiten of activiteit 11.30 – 12.30: lunchen, verschonen, even spelen, boekje lezen en evt. naar bed
Voorbeeld dagritme Middag 12.30 – 13.00: halen/brengen bij halve dagopvang; gerichte activiteit met kleinere groep 13.00 – 15.30: uit bed, spelen, tussendoor drinken 15.30 – 16.00: samen hapje eten, vooraf liedje, verschonen 16.00 – 17.00: vrij spelen of activiteit 17.00 – 18.30: ophalen; contactmoment ouders
(voor)lezen en dagritme Het voorlezen op een kinderdagverblijf moet dus passen in het dagritme van de groep. Onderdeel van het (voor)leesbeleid is bedenken waar in het dagritme dit ingepast wordt.
Pedagogisch kader voor kindercentra 0-4 jaar Gemaakt in opdracht van Stichting BKK, Bureau Kwaliteit Kinderopvang In mei 2011 verspreid onder alle kinderopvanginstellingen = een basishandleiding > Elke instelling kan zijn eigen pedagogisch beleidsplan maken
Basisdoelen kinderopvang Het kind voelt zich emotioneel veilig Het kind ontwikkelt persoonlijke competenties Het kind ontwikkelt sociale competenties Het kind maakt zich normen en waarden eigen De vier ontwikkelingsgebieden van Riksen-Walraven zijn uitgangspunt.
1 Emotioneel veilig
1 Emotioneel veilig De leeshoek geeft geborgenheid (inrichting) Voorlezen geeft rustmomenten Vaste momenten met vaste routines Het kind wordt ondersteund bij het gebruiken van de fantasie Het kind wordt ondersteund bij het uitbreiden van de belevingswereld Het kind laten genieten van het voorlezen
2 Persoonlijke competenties
2 Persoonlijke competenties Boek past bij leeftijd Kind betrekken bij het verhaal (vragen stellen) Taalontwikkeling (luisteren) Nieuwe woorden leren Nieuwe begrippen (kleur, letters, tellen) Het denken stimuleren (vragen stellen) Kinderen leren zich te concentreren Helpen trainen van het geheugen
3 Sociale competenties
3 Sociale competenties Help het kind zich te verplaatsen in het verhaal of de hoofdpersoon Geniet samen van het verhaal: interactie, elkaar helpen, samenwerken Deel uitmaken van een groep De probleemsituatie samen bespreken Sociale verantwoordelijkheid
4 Normen en waarden
4 Normen en waarden Boekenaanbod op thema’s zoals diversiteit, erbij horen, pesten Veel boeken verwoorden een moraal Leren dat elk kind uniek is Het kind leert de wereld om zich heen kennen Het kind beleeft situaties in het boek
Interactievaardigheden (6) Emotionele ondersteuning bieden (sensitieve responsiviteit, SR) Autonomie respecteren (RA) Leiding geven en structuur bieden (structureren en grenzen stellen, SG) Informatie en uitleg geven (praten en uitleggen, PU) Ontwikkeling stimuleren (OS) Interacties in de groep begeleiden (BI)
Kwaliteitsmonitor kinderopvang 2012
Conclusie Er is in 2012, net als in 2008 was geconstateerd, een duidelijk verschil tussen de meer basale interactievaardigheden en de educatieve vaardigheden: De gemiddelde score op de drie basale interactievaardigheden zijn voldoende tot goed, terwijl die op de educatieve vaardigheden onvoldoende zijn. Voorlezen hoort bij de educatieve activiteiten. Belangrijk is te weten dat een grote groep leiders/pm-ers de interactie rond voorlezen lastig vindt.
Voorleescoördinator in de kinderopvang Bijeenkomst 2
Ouderpartnerschap Gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en professionals ten behoeve van de ontwikkeling van het kind Ieder vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid Verbinding met laaggeletterdheid
Waarom investeren in ouderpartnerschap? Actieve leeshouding van ouders, maakt de kans 5x zo groot dat een kind een lezer wordt. Niet voor alle ouders is thuis ondersteunen van taal- en leesontwikkeling vanzelfsprekend Alle ouders kunnen die ondersteuning wel geven, als ze de juiste impuls krijgen In samenwerking tussen instelling, bibliotheek, gemeente
BoekStart
Leidraad voor samenwerking Ouders zijn van groot belang voor de leesopvoeding Kenmerken van een stimulerende leesopvoeding: Goede voorbeeld geven Voorlezen als routine Praten over boeken Boeken cadeau geven Naar de bibliotheek en boekwinkel gaan Alle ouders kunnen bijdragen Ouderbetrokkenheid thuis is zinvol voor kinderen Ouders en kinderopvang hebben elkaar nodig
Voorwaarden voor succesvolle aanpak Jong beginnen en lang doorgaan Versterken van relatie tussen ouder en kind (affectief) Praktisch en concreet Differentiëren Indelen ouders naar mate van betrokkenheid: De leesouders De aarzelende ouders De niet-leesouders
Tips Voorlezen door ouders die dat niet vanzelfsprekend doen. Filmpjes achter de BoekStart link Samenmeteenboek.nl Denk aan vaders! Boekenpret (gericht op thuis) De VoorleesExpress De Verteltas Zomerlezen Kwestie van lezen deel 6 Voorlezen stimuleren in meertalige gezinnen Kwestie van lezen deel 8 Ouders betrekken bij (voor)lezen
Mogelijke activiteiten Informatie meegeven over nationaal voorleesontbijt, Kinderboekenweek Organiseren van een ouderavond over (voor)lezen Ouders of grootouders uitnodigen te komen voorlezen Nieuwsbrief: verslag doen van leesactiviteiten Werkjes mee naar huis geven