Examinering van keuzedelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
STRATEGISCHE PLANNING
Kamer van Koophandel Haaglanden
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Ondernemerschap in het mbo
CE Ondernemerschap in beweging
Professionaliteitsontwikkeling
Ondernemen na je studie!
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Wat is een communicatieplan?
Marketingplanning en strategie
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Welkom.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Het belang van een stage
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Vernieuwing in het VMBO
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 2 Mijn idee!
Ondernemerschap VECON 14 juni Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Kennis delen.
What will you do to change the
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Ethiek in de branche social work
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Internationale handel
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Basiskennis Ondernemerschap
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Doorstroom Mbo - Hbo 16 november 2017.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Examinering van keuzedelen Ondernemend gedrag Oriëntatie op ondernemerschap Ondernemerschap Inspelen op innovaties 22 maart 2017

Welkom Agenda De keuzedelen rond ondernemend gedrag en ondernemerschap De inhoud van de keuzedelen Het kwalificatiedossier Opzet en inhoud van de methode Docentenhandleiding Examinering Vragen en opmerkingen Welkom

Even voorstellen Welkom Gerard Aaftink

Welkom Wat ons drijft Onze missie “Wij willen zoveel mogelijk mensen laten proeven van ondernemerschap.” Het ontwikkelen van ondernemerschap Een actieve houding. Verantwoordelijkheid nemen. Kansen zien, kansen benutten. Resultaat halen. Persoonlijke ontplooiing. Plezier! Welkom

Welkom Ondernemend onderwijs Kenmerken ondernemend onderwijs: Buitenwereld erbij betrekken Toegevoegde waarde Student aan het stuur Welkom

Zelfstandig Ondernemen Oriëntatie op Ondernemerschap Het didactisch model van ondernemerschap De kern van Ondernemen Proeven van Ondernemerschap Ondernemend gedrag Welkom Zelfstandig Ondernemen Oriëntatie op Ondernemerschap Ondernemend Gedrag

Welkom Onze uitgangspunten Ondernemen en ondernemend gedrag gaan uit van het “doen”. Daarom laten we studenten zoveel mogelijk doen: vragen en opdrachten. Waar nodig bieden we onderbouwende kennis en theorie aan. We sluiten zo veel mogelijk aan op de praktijk. De student zet de zelfde stappen als een startende ondernemer doet. Welkom

Ondernemend gedrag Welkom

Welkom De inhoud van het KD D1-K1: Toont ondernemend gedrag voor innovatie in beroepsuitoefening en werkomgeving D1-K1-W1: Onderzoekt zichzelf, zijn (werk)omgeving en verbetermogelijkheden D1-K1-W2: Signaleert mogelijkheden voor verandering en innovatie D1-K1-W3: Neemt initiatieven in en voor zijn werk Welkom

Welkom De opzet van de methode De methode bestaat uit: een gedeelte met theorie (120 SBU) praktijkopdrachten (120 SBU), een ondernemend project (120 SBU). Het theoriedeel kan naar wens worden aangevuld met: de praktijkopdrachten óf een ondernemend project. Welkom

Wat is ondernemend gedrag? Gedrag/houding ondernemende medewerker Benodigde kennis/vaardigheden Hfd-stuk Professionele houding* Vakkennis en beroepsvaardigheden* 1 Open staan voor nieuwe informatie, ontwikkelingen en signalen; meedenken, kennis delen. Formele en informele organisatie kennen, organisatiesensitiviteit 2 Ideeën uitwerken voor verandering en/of innovatie. Creativiteit, innovatie 3 Meedenken over het beter functioneren van zichzelf én van zijn (directe) omgeving. Reflectie, zelfonderzoek 4 Met anderen overleggen. Communicatie 5 Samenwerking stimuleren. Samenwerken 6 Activiteiten ondernemen om draagvlak voor veranderingen en nieuwe ideeën te verkrijgen. Argumenteren, discussiëren 7 Neemt verantwoordelijkheid, onderzoekt hoe de (werk)omgeving in elkaar zit, welke normen en waarden zijn er. Ethisch en integer handelen 8

Welkom Docentenhandleiding Antwoordmodellen theorie (deel I) Lesprogramma en urentabel Examenplan Keuzedeel Ondernemend Gedrag Examenopdracht Creativiteit (deel I) Handleiding docent Ondernemend Project met beoordelingsmodellen (deel II)   Beoordelingsmodel Praktijkopdrachten (in boek) deel III Welkom

Welkom Examenplan Ondernemend Gedrag Examenplan invoegen D1-K1: Toont ondernemend gedrag voor innovatie in beroepsuitoefening en werkomgeving Examen   Werkproces Weging in eindcijfer kerntaak D1-K1 (OPTIONEEL) Schriftelijk examen theorie Ondernemend Gedrag Deel A D1-K1-W1: Onderzoekt zichzelf, zijn (werk)omgeving en verbetermogelijkheden D1-K1-W2: Signaleert mogelijkheden voor verandering en innovatie D1-K1-W3: Neemt initiatieven in en voor zijn werk 1 Examen Creativiteit 0,3 Examen Praktijkopdrachten Deel B of* Beoordeling Eindresultaat, Presentatie, Persoonlijk Verslag Deel C Examenplan invoegen Welkom

Welkom Examen Ondernemend Gedrag Vorm van het examen: PvB presentatie voor twee assessoren 20 minuten voorbereiding + 10 minuten uitvoering + 10 minuten vragen beantwoorden praktijkopdrachten mogen als input gebruikt worden Waardering O-V-G Inhoud van het examen: Instructie student Beoordelingsformulier Instructie assessor Welkom

Oriëntatie op ondernemerschap Welkom

Welkom De inhoud van het KD D1-K1: Oriënteert zich op het ondernemerschap   Oriënteert zich op het starten van een onderneming. Oriënteert zich op het runnen van een onderneming. Besluit of ondernemen (als toekomstperspectief) bij hem past. Welkom

Welkom De opzet van de methode Oriëntatie op ondernemerschap   Oriëntatie op ondernemerschap Kernwoorden: basiskennis, begeleiding, beginnend beroepsbeoefenaar, inzicht, beargumenteerde keuze

A. Introductie in ondernemerschap De opzet van de methode, 2 A. Introductie in ondernemerschap  Gedrag/ houding (Basis)Kennis/ vaardigheden Hfd-stuk   Zelfstandig ondernemerschap 1 Met anderen overleggen over (sterke, zwakke punten) idee, gesprekstechnieken Netwerken 2 Welkom

B. Een eerste verkenning De opzet van de methode, 3   B. Een eerste verkenning Idee ontwikkelen Idee 3 Idee vermarkten, marktstrategie ontwikkelen Klant, doelgroep bepalen, marktonderzoek 4 Aanbod, verdienmodellen, prijs 5 Marketing(strategie) 6 Slagingskans inschatten Investeringen en exploitatie, financieringsmogelijkheden 7 Formele zaken: rechtsvorm, vergunningen, verzekeringen 8 Presenteren Ondernemingsplan 9 Welkom

Welkom De opzet van de methode, 4 C. Je bedrijf voeren   C. Je bedrijf voeren Samenwerken?, verzamelen financiële gegevens Commerciële samenwerking, financiële administratie 10 Klanten krijgen, houden, creativiteit, social media commercieel inzetten Promotie, 11 Commercieel, bedrijfsmatig inzicht, sociaal-econ. gegevens interpreteren Ontwikkelingen in de markt, DESTEP, concurrentie-analyse, SWOT 12 Welkom

Welkom De opzet van de methode, 5 D. Afronding Feedback vragen,   D. Afronding Feedback vragen, reflecteren, persoonlijke ontwikkelpunten, besluitvorming Ondernemerscompetenties, feedback, sterke en zwakke punten, besluit 13

Welkom Docentenhandleiding Proeven van Ondernemerschap Antwoordmodellen Lesprogramma en urentabel Verantwoording De Wereld van de Ondernemer Keuzedeel Oriëntatie op ondernemerschap Welkom

D1-K1: Oriënteert zich op het ondernemerschap Examenplan Proeven van Ondernemerschap D1-K1: Oriënteert zich op het ondernemerschap Examen   Werkproces Vorm Weging in eindcijfer kerntaak D1-K1 Examen Oriëntatie op Ondernemerschap 1. Oriënteert zich op het starten van een onderneming. 2. Oriënteert zich op het runnen van een onderneming. 3. Besluit of ondernemen (als toekomstperspectief) bij hem past. PvB (presentatie) 1 Welkom

Welkom Examen Proeven van Ondernemerschap Vorm van het examen: PvB presentatie voor twee assessoren 45 minuten voorbereiding + 15 minuten uitvoering + 10 minuten vragen beantwoorden Examenportfolio wordt als input gebruikt Waardering O-V-G of 4-6-8 Inhoud van het examen: Instructie student Beoordelingsformulier Instructie assessor Welkom

Ondernemerschap MBO Welkom

Welkom De inhoud van het KD D1-K1: Start en/of runt een zzp-onderneming (1) Bepaalt het (toekomst)beeld van de onderneming. (2) Geeft de zpp-onderneming/eenmanszaak vorm. (3) Regelt het financiële gedeelte (van het opstarten) van de onderneming. (4) Bewaakt, registreert en verantwoordt de financiële situatie. (5) Presenteert en promoot de onderneming. (6) Koopt in voor de onderneming (producten en/of diensten). (7) Verwerft opdrachten/bindt klanten. Welkom

eindverantwoordelijkheid De opzet van de methode Welkom   Ondernemerschap Kernwoorden: niveau 3/4, zelfsturend, eindverantwoordelijkheid

Welkom De opzet van de methode 2 A. Introductie in ondernemerschap   A. Introductie in ondernemerschap B. Beeldvorming C. Vorm geven aan je bedrijf D. Financiën E. Administratie en beheer F. Presentatie en promotie G. Inkoop H. Verkoop Welkom

Welkom Docentenhandleiding Antwoordmodel De Kern van Ondernemen Presentatie bij hoofdstuk 1 De wereld van de ondernemer   Lesprogramma en urentabel Examenplan Keuzedeel Ondernemerschap MBO Verantwoording De Kern van Ondernemen De Wereld van de Ondernemer Welkom

Welkom Examenplan examenplan Naam examen-eenheden Vorm van de examen- eenheid Examenport-folio* / hfdst. boek Werk-proces We-ging Waarde-rings-schaal Periode   SWOT – analyse (OPTIONEEL) Productbeoordeling Deel A en B / Hfdst. 1 t/m 6 D1-K1-W1 1 O/V/G of 4 – 6 - 8 Ondernemingsplan/ Management-presentatie PvB Deel A, B, C en D Hfdst. 1 t/m 13 D1-K1-W2 D1-K1-W3 Toets Financiële administratie Schriftelijke toets Hfdst. 14 D1-K1-W4 Promotieplan Hfdst. 15 D1-K1-W5 2 Inkoopplan Hfdst. 16 D1-K1-W6 Verkooppitch PvB (mondeling) Hfdst. 17, 18 D1-K1-W7 examenplan Welkom

Welkom Examen De kern van Ondernemen Examen SWOT-analyse – optioneel Wp. 1 Vorm van het examen: PvB - productbeoordeling – SWOT-analyse Tijdsduur 1 uur Examenportfolio wordt als input gebruikt Waardering O-V-G of 4-6-8 Inhoud van het examen: Instructie student Werkwijze en opdrachten Beoordelingsformulier Instructie beoordelaar Welkom

Welkom Examen De kern van Ondernemen Examen Ondernemingsplan Wp. 1, 2, 3 Vorm van het examen: PvB productbeoordeling – ondernemingsplan Tijdsduur 3 uur Examenportfolio wordt als input gebruikt Waardering O-V-G of 4-6-8 Inhoud van het examen: 1. Instructie student 2. Werkwijze en opdrachten 3. Beoordeling 3.1 Scoreformulier 3.2 Beoordelingsformulier 4. Instructie assessor 4.1 Procedure voor de beoordeling Welkom

Welkom Examen De kern van Ondernemen Examen Financieel-administratief beheer Wp. 4 Vorm van het examen: Schriftelijk examen Tijdsduur 45 minuten Waardering cijfer (10-puntsschaal) of O-V-G Inhoud van het examen: 15 multiple choice-vragen Welkom

Welkom Examen De kern van Ondernemen Examen Promotieplan/Verkoopplan Wp. 5/6 Vorm van het examen: PvB - productbeoordeling Tijdsduur 60 minuten Portfolio wordt gebruikt als input voor de opdrachten Waardering O-V-G of 4-6-8 Inhoud van het examen: Instructie student Werkwijze en opdrachten Beoordelingsformulier Instructie beoordelaar Welkom

Welkom Examen De kern van Ondernemen Examen Verkooppitch Wp. 7 Vorm van het examen: PvB – verkooppitch voor 2 assessoren (+?) Tijdsduur 30 minuten voorbereiden, 5 minuten pitchen Portfolio wordt gebruikt als input voor de opdrachten Inhoud van het examen: Instructie student Beoordelingsformulier Instructie beoordelaar Welkom

Inspelen op innovaties Welkom

Welkom De inhoud van het KD Keuzedeel Inspelen op innovaties MBO niveau 3, 4   D1-K1: Speelt in op innovatie en veranderingen binnen de branche D1-K1-W1: Reflecteert op het eigen beroepsmatig handelen in het kader van innovatie Welkom

Welkom De opzet van de methode, 1 A Innovatie Het begrip innovatie Technologie en maatschappelijke verandering Innovatie op bedrijfsniveau Veranderingen in beeld: DESTEP Welkom

Welkom De opzet van de methode, 2 B Inspelen op innovatie en veranderingen SWOT-analyse Reflectie en zelfonderzoek Samenwerken en feedback Netwerken Welkom

De opzet van de methode, 3 C Praktijkopdrachten Welkom

Welkom Docentenhandleiding Inspelen op Innovaties Antwoordmodellen Lesprogramma en urentabel Verantwoording De Wereld van de Ondernemer Beschrijving keuzedeel Inspelen op Innovaties 3 en 4 Welkom

D1-K1: Speelt in op innovatie en verandering binnen de branche Examenplan Inspelen op Innovaties D1-K1: Speelt in op innovatie en verandering binnen de branche Examen   Werkproces Weging in eindcijfer kerntaak D1-K1 (OPTIONEEL) Schriftelijk examen theorie D1-K1-W1: Reflecteert op het eigen beroepsmatig handelen in het kader van innovatie. 1 Examen Praktijkopdrachten Welkom

Welkom

De Wereld van de Ondernemer Vragen en informatie: De Wereld van de Ondernemer 0346 215630 06 10618646 info@dwvdo.nl www.dwvdo.nl Welkom

Introductie in ondernemerschap De opzet van de methode, 3   Introductie in ondernemerschap Reflectievaardigheden Zelfstandig ondernemerschap 1 Welkom

Welkom De opzet van de methode, 4 B. Beeldvorming   Kansen vertalen in een mogelijk succesvolle onderneming Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, missie en visie 2 Product 3 Marktgegevens vertalen Doelgroep, doelgroepanalyse, (markt)onderzoek en Onderzoeksmethoden 4 Commercieel-economische gegevens t.b.v een onderneming interpreteren, marktgegevens vertalen, SWOT-analyse Concurrentieanalyse, politieke, juridische, demografische en maatschappelijke ontwikkelingen m.b.t. ondernemen (DESTEP) 5 Gesprekstechnieken, ideeën mondeling of schriftelijk presenteren Netwerken 6 Welkom

C. Vorm geven aan je bedrijf De opzet van de methode, 5   C. Vorm geven aan je bedrijf Verkoopprijs bepalen Verdienmodellen, prijsbepaling 7 Marktgegevens vertalen, bedrijfsmatig handelen Marketingmix, marketingstrategieën 8 Bedrijfsmatig handelen E-commerce voor commerciële doeleinden, locatie en bedrijfshuisvesting 9 Juridische en financiële keuzes over o.a. de ondernemingsvorm, vergunningen, (commerciële) samenwerking en/of (externe) deskundigheid Rechtsvormen, wet- en regelgeving, belastingwetgeving, verzekeringen, vergunningen, arbo-beleid (arbozorg) 10 Ondernemingsplan maken Ondernemingsplan 11 Welkom

Welkom De opzet van de methode, 6 D. Financiën   D. Financiën Financieringsplan, investeringsbegroting, kosten-/batenanalyse maken Financiële basisbegrippen 12 Budgetverschillen berekenen, financieringsplan, investeringsbegroting, kosten-/batenanalyse maken Interne en externe financieringsvormen, financieel plan 13 Welkom

E. Administratie en beheer De opzet van de methode, 7 Welkom   E. Administratie en beheer Offertes/prijsaanbod maken (Omzet)Belastingwetgeving, betalings- en/of leveringsvoorwaarden, offertes/prijsaanbod, administratie 14

Presentatie en promotie De opzet van de methode, 8 Welkom   Presentatie en promotie Promoot product/bedrijf/zichzelf Promotie, social media, communicatiestrategieën 15

Welkom De opzet van de methode, 9 G. Inkoop   G. Inkoop Maakt weloverwogen keuze voor leveranciers Inkoop, (inkoop)contracten/verbintenissen, betalings- en/of leveringsvoorwaarden, relevante (commerciële) samenwerkingsvormen 16 Welkom

Welkom De opzet van de methode, 10 H. Verkoop   H. Verkoop Gesprekstechnieken, onderhandelingstechnieken, verwerven van opdrachten en/of klanten, offreren Verkoop, onderhandelen, klantenbinding 17 Financiële kengetallen analyseren, financiële gegevens doorrekenen Salesfunnel 18 Welkom