Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Advertisements

De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Werkveldtraining 26 september 2013
Learning on the job voor gevorderden
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
Wat is Pearson XTRA? De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux
Je wil met een groepje vrienden afspreken?
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
Examinering Conferentie BTG HTVF
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Wat is MaS? MaS staat voor Maatschappelijke Stage
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
Wat is Pearson XTRA? De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Resultaten BPV-evaluatie
Beroepspraktijkvorming De procedure
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van, voor én door het onderwijs.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Workshop “Beoordelen”
Klikdemo 4: CRM Casus Topclean (met navigatiehulp) Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe en wat je moet registreren.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Bachelor Medische Hulpverlening
Pemprl.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Bijeenkomst September 2015
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
Instructie eBook Pack via Entree-account (met activeringscode)
Training SomToday DINSDAG 19 APRIL. Wat doen we vandaag ?  Inloggen  Studiewijzer aanmaken  Studiewijzer indelen  Huiswerk invoeren  Studiewijzer:
Noorderportal voor studenten
Digitaal BPV-werkboek: Instructie Praktijkopleiders
Informatieavond MOH leerjaar Vakschool Wageningen
IDDINK BOEKENSERVICE.
Communicatie digitaal studiemateriaal
Training: Inloggen en Zoeken
Voorlichting BPV voor Studenten
Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO
Training: Inloggen en Zoeken
Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017
Informatieavond klas
MBO-dag: Gebruik Digitaal Doorstroomdossier Regio Rijnmond
Digitaal wedstrijd formulier
Kiezen voor keuzedelen
Marlon de Wilde | 9 februari 2017
STD MOH17 Wageningen.
Subsidie individueel vervoer:
Gebruikerstraining Digitaal Doorstroomdossier Regio Rijnmond
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Marlon de Wilde | september 2018
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Informatie BPV Beroeps Praktijk Vorming BPV beter bekend als stage
department Educational studies
Marlon de Wilde en Kim Maas | september 2019
Transcript van de presentatie:

Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie Werken met het digitale BPV-werkboek Verwelkom de cursisten. Stel jezelf voor.

Film digitaal BPV-werkboek Allereerst even een filmpje

Digitaal BPV-werkboek Met ingang van schooljaar 2016-2017 gaan alle 1e jrs. studenten van Rijn IJssel Vakschool Wageningen werken met het digitale BPV-werkboek

Voordelen digitaal Digitale versie is nooit kwijt, vergeten ed. Altijd en overal beschikbaar voor alle partijen. 1 plek waar je alles vastlegt. Systeem voor ieder gelijk en (op afstand) inzichtelijk  zelfde systeem alle ROC’s. Stuurt het proces aan van meten, beoordelen of kwalificeren. Kan niets overslaan. Je moet bepaalde handelingen doen om verder te kunnen. Planning/leerdoelen moeten worden ingevuld. Werkplan voor te behalen leerdoelen en voor invullen verbeterafspraken gebeurt digitaal. Er moet een computer/laptop/tablet/smartphone beschikbaar zijn. Draagt bij aan borging van opleiden en examineren. Administratieve verlichting. Geïntegreerde vertaaloptie EN/FR/SP/DU. Beveiligd.

Kerntaken, Werkprocessen, Activiteiten Begrippen Kerntaken, Werkprocessen, Activiteiten Hoe zit dat? Opleiding Meerdere Kerntaken Meerdere Werkprocessen Meerdere Activiteiten

Begrippen Ontwikkelingsgericht = meten & beoordelen Basis: De student is in staat om activiteiten binnen een werkproces zelfstandig uit te voeren. Gevorderd: De student is in staat om een werkproces zelfstandig uit te voeren. Kwalificerend = beoordelen (examineren) Competent: De student is in staat om de kerntaak zelfstandig uit te voeren en de onderliggende werkprocessen op elkaar af te stemmen.

Hoe ziet het boek eruit? Hoe werkt het? Nu de praktijk Hoe ziet het boek eruit? Hoe werkt het?

Rollen De praktijkmap kent de volgende rollen: Student Bedrijf - de student is “in control” en neemt het initiatief Bedrijf -rol als praktijkopleider voor meten en beoordelen voortgang en begeleiding ontwikkeling student -rol als beoordelaar voor kwalificeren/examineren School -rol als BPV-docent/begeleider

Ga naar de website http://examenwerk.praktijkbeoordelen.nl/

Registreren, goedkeuren en inloggen Eerst moeten je je registreren via “Geen account? Registreer je hier”

Registreren als student Kies button student Vul groepscode in (krijg je van je SLB-er/docent) Vul NAW gegevens in Vul je school e-mailadres in Vul een wachtwoord in Noteer je wachtwoord Klik op registreren Beheerder moet de registratie goedkeuren Je ontvangt mail als aanmelding is verwerkt

Registreren als student Klas Groeps-naam Groepscode Cohort Opleiding Praktijkperiode Startdatum Einddatum 1 HGH16 AO HGH16AO abcd12ef34 2016 Gastheer/-vrouw BOL  Per.3&4 21-11-2016 12-2-2017 2 HGH16 X Y HGH16XY Gastheer/-vrouw BBL 1-9-2016 31-8-2017 3 Bovenstaande zijn voorbeelden. De precieze groepscodes per groepsnaam & info over start- en einddatum BPV krijgen jullie van je SLB-er/docent. 4 5 6 7 Groepscode Gebruik juiste groepscode om je te registeren  krijg je van je SLB-er/Docent De groepscode is gelinkt aan de juiste praktijkmap/cohort Let dus goed op dat je de juiste klas & juiste opleiding/stage selecteert!!

Student praktijkperiode aanmaken Praktijkperiode toevoegen Klik vanuit startscherm op praktijkperiode toevoegen Vul BPV-periode in  zie uitleg hieronder! Startdatum & einddatum krijg je van je BPV- docent B.v. BBL  heel schooljaar = startdatum: 1-9-2016 einddatum: 31-8-2017 BOL  BPV in Per.3&4 = startdatum: 21-11-2016 einddatum: 12-2-2017

Student praktijkperiode aanmaken Praktijkperiodes toevoegen De kerntaken van jouw opleiding zijn automatisch gekoppeld als je de juiste groepscode hebt ingevoerd. Laat bij de werkprocessen alle vinkjes van betreffende kerntaak aan staan, tenzij anders aangegeven door BPV- docent Koppel het bedrijf/praktijkopleider Koppel de BPV-begeleider school Klik op opslaan → praktijkperiodes/kerntaken staan onder elkaar en zijn klaar voor gebruik

Begeleiden & beoordelen Opbouw van de BPV Het begeleiden en beoordelen van student is tijdens de BPV in tweeën te delen: 1. Het begeleiden en beoordelen in de ontwikkelingsgerichte praktijkperiode – niveau basis & gevorderd 2. Het beoordelen van de kwalificerende periode van de examenopdrachten op werkproces en kerntaak is de afronding - niveau competent In leerjaar 1 dient student 100% van de werkprocessen op niveau basis te behalen. In leerjaar 2 dient student 100% van de werkprocessen op niveau gevorderd te behalen, voordat er gestart mag worden met de kwalificerende periode. Let op  dit kan per opleiding verschillend zijn. Verdere info bij eigen BPV-beheerder!! De praktijkopleider van het bedrijf voert tijdens de BPV begeleidings- & voortgangsgesprekken met de student. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de voortgangsmetingen van de praktijkmap.

Taken & werkzaamheden Opbouw van de BPV In onderstaand schema zie je welke BPV-opdrachten student per periode van de kerntaken en werkprocessen moet maken. De voortgang van BPV-opdrachten zijn zowel voor student, bedrijf als school per praktijkperiode inzichtelijk. Klas Aantal meetmomenten Kerntaken en Werkprocessen Opdrachten & taken 1 HGH16 A O 2 (1e na 5 wkn, 2e einde BPV) alles Bij iedere stage moeten de volgende zaken gedaan/gemaakt worden: Planning vd werkzaamheden/taken/bewijsstukken Beschrijving Bedrijf Meetmomenten, per meetmoment: Wk 1Werkplan (afspraken/concrete acties/resultaten) Wk 1-5  Trainen van de werkprocessen, taken etc. Wk 5  Meten!! * Zelfevaluatie invullen * Praktijkbegeleider beoordeling invullen * Functioneringsgesprek (n.a.v. beoordelingen) * Vastleggen (LL)  automatisch naar * Reflectie (n.a.v. gesprek)  daarna door naar volgende meetmoment HGH16 X Y 3 (dec. & febr. & juni) HKK16 A O (1e na 5 wkn, 2e einde BPV) 4 HKK16 X Y (dec.& febr. & juni) 5 HLB16 A O 6 HLK16 A O 7 MOH16 A B MOH16 O P

Taken inzien BPV-werkboek student inzien Kerntaken (boeken) student Praktijkperiode per kerntaak Klik op planning Klik op omschrijving bedrijf Klik op meetmomenten (werkplan, zelfevaluatie en reflectie) Klik op bewijsmateriaal Klik op beoordeling Klik op verslag (menukaart)

Samenvatting Registreren Praktijkperiode aanmaken (start- en einddatum krijg je van je docent) Planning {datum, taak, voorbereiding} Meetmomenten  toevoegen Indeling van meetmomenten: Wk.1  Werkplan invullen (leerdoelen, concrete acties/te behalen resultaten) Wk.2-5  Trainen / oefenen Wk.5  Meten! * Zelfevaluatie invullen * Praktijkbegeleider beoordeling invullen * Functioneringsgesprek (n.a.v. beoordelingen) * Vastleggen (LL)  automatisch naar * Reflectie (n.a.v. gesprek)  daarna pas door naar volgende meetmoment Talenknop

Systeemtips In het digitale BPV-werkboek vind je bij de optie: info  het originele BPV-werkboek Servicedokumenten  overzicht van de kerntaken en werkprocessen stappenplan of het vraagteken een korte instructie Via terug ga je terug naar vorige blad Knoppen bespreken, systeem leren kennen Beschrijving bedrijf Opdrachten

Voorbeelden van bewijzen Verslagen van opgedane ervaringen Beroepsproducten Feedback van docenten en/of medestudenten Getuigschriften Certificaten Verslagen van observaties (beoordelings)interviews Inventariseren met welke type bewijzen in de praktijk kunnen worden verzameld voor Kok, Medewerker bediening en Frontoffice .

Vragen?? Vat kort samen wat er tijdens deze training is behandeld. Loop de aan het begin van de training geïnventariseerde leerwensen met de deelnemers door en vink af welke zijn behandeld. Beantwoord, indien mogelijk, de nog openstaande vragen. Laat de deelnemers een evaluatieformulier invullen. Vraag mondeling een reactie op de cursus: wat neem je mee van vandaag naar de praktijk? Tips en tops. Sluit de bijeenkomst af.