AR ‘Het interactief combineren en daarmee verrijken van beelden uit fysieke wereld met kennis en data uit de virtuele wereld, waardoor een extra informatielaag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hybriditeit De Souza e Silva: • Het vervagen van de grens tussen fysiek en digitale ruimten • Het intreden van virtuele communities in de fysieke ruimte.
Advertisements

Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Module: Delicious • Verzameling ‘favorieten of bookmarks’ • Eenvoudig om eigen bookmarks bij te houden • Je kan er overal aan (waar internet is) • Gebruikt.
Inleiding op het lineair perspectief
Augmented Reality in het groen onderwijs Peter Stadhouders Yvette van den Bersselaar.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
MOBILE MARKETING. Definitie  “Alle activiteiten die men onderneemt om via mobiele toestellen met klanten te communiceren met als doel de verkoop van.
Welkom Katja Goertz, commercieel adviseur Ascom Nederland.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
 QI&feature=related QI&feature=related.
Erfgoed toegankelijk maken via interactieve kaarten
Tablets wat zijn het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 18 december © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Delen van kennis Interactie Social Media TED Print 2.0 De trend 2.0 Print Het Concept Duurzame verandering.
Minder zichtbare techniek door intuïtieve interfaces
Les 5 Nieuwe Media Lab: Hoe veranderen nieuwe media sport? 1. Actieve sportbeleving: Nieuwe manieren om te meten wat je doet, nieuwe manieren om sport.
Chatten en Twitteren woensdag 14 maart Chatten en Twitteren Wat is “chatten” ? Chatten (van het Engelse to chat: kletsen, praten) is het voeren.
Presentatie Nieuwe Media
Cross Mediacampagne Opdracht gever: KLM
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Research. Over Forte Solutions Concurrentie Interactieve Boeken Onze Mogelijkheden Hoe inzetten? Welke uitgever? Voor- en nadelen.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
 Wat is Augmented Reality?  Toepassingen van Augmented Reality  Augmented Reality mobiel  Augmented Reality in games  De toekomst van Augmented Reality.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
IPadTips en trucs De iPad is een in 2010 geïntroduceerde tablet-pc van het Amerikaanse elektronicabedrijf Apple. Net zoals de iPhone en iPod.
Augmented Reality Kans voor het onderwijs?. Wat is Augmented Reality (AR)? De wereld om je heen verrijken door er extra digitale informatie (lagen) aan.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Augmented Reality NIOC 18 april 2009 Mohammed Abdelghany en Adrie van der Padt Hogeschool Rotterdam Opleiding Technische Informatica.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Mark Overmars Universiteit Utrecht
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
XTC Pillen herkennen met een smartphone
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Voorlopig plan trends Waar zijn we achter?  Resultaten desk  Mening van experts Wat hebben we bedacht?  Het idee Vragen?
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Virtual attraction Gastvrij met beacons en narrowcasting.
Workshop Video Marketing Roadmap naar vrijheid Anton van Schendel.
Bring Your Own Device OUDERAVOND BS D’N HEIAKKER DEURNE 3 JUNI 2014.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Onderwijsdag 2013 Wouter Reith / Academie voor Sociale Professies Interactieve hoorcolleges met Socrative.
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Onze ervaring met digitaal lotgenotencontact.
Netwerken 1 Enigma Netwerken paragraaf 1, 2 en 3.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Groeien!groeien! Quintin Schevernels. De groei van de ondernemer en de groei van de onderneming hangen zeer nauw samen!
Flexplek Kleine Zaal Stichting jongerencentrum Number One
Internet of Things (IoT)
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Navigatie Om ergens naar toe te gaan moet men de weg wel kennen.
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Virtual Reality in het onderwijs
Pokémon Go Mediabegrip week
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
Augmented reality With Aurasma Mark Mettler.
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Smartphone/tablet voor beginners
Flexplek Kleine Zaal Stichting jongerencentrum Number One
Big Data.
Big Data.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
En wat het kan betekenen voor senioren
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Inspelen op innovaties
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Netwerken & Internet 1.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

AR ‘Het interactief combineren en daarmee verrijken van beelden uit fysieke wereld met kennis en data uit de virtuele wereld, waardoor een extra informatielaag op de fysieke wereld wordt geprojecteerd Er worden met behulp van een computer, mobiele telefoon, bril, helm of een ander toestel extra beelden toegevoegd.’

https://youtu.be/ihKUoZxNClA

Wanneer we gebruik maken van augmented reality smelten de fysieke en de virtuele wereld als het ware samen. Voor jongeren, digital natives, is de versmelting van de online- en offline wereld vanzelfsprekend Waar generaties vóór hen bewust online gingen en dat ervaren als een andere laag, zien jongeren hun echte wereld als een combinatie van beide. 

Hoe werkt het?

Werkwijze Marker Based AR Bij deze vorm van augmented reality wordt er gebruik gemaakt van markers om de werkelijkheid te herkennen. Dit zijn illustraties of codes die via de camera van de smartphone/tablet herkend worden en je een 3D animatie of video laten zien. Markerless AR Deze vorm van augmented reality is gebaseerd op GPS-gegevens. Hiervoor heb je een smartphone met videocamera, GPS-ontvanger en een kompas nodig. Je telefoon weet precies waar je je bevindt en welke richting je uit gaat.

Enkele termen Gesture Based Computing: via camera worden bewegingen van personen herkend door de computer en kan er interactie ontstaan (Wii) Geotagging en Geolocation: een ‘geotag’ is een GPS-coördinaat die informatie zoals video’s, teksten, links… verbindt met een specifieke lokatie Wordt gebruikt door bedrijven Of door gebruikers (co-contribution) Of beiden: Stella Artois Le Bar Guide http://youtu.be/sTERI1s-UyA Geofence: Hier gebruik je de GPS (Global Positioning System via satteliet) of locale radio-frequencie identifiers (Wi-Fi nodes of Bluetooth beacons) om vituele grenzen rond een locatie in te stellen Je kan dan communiceren met smartphones in een straal rond een wikel bvb.

AR in marketing en reclame Augmented reality is verbonden aan de ervaringseconomie. Consumenten willen iets beleven, ervaren in hun eigen leefwereld en daar sluit AR perfect bij aan. AR kan de marketing rond het product en productbranding tot ‘leven’ brengen; Een groot pluspunt is dat het vaak goedkoper, breder en efficiënter is dan andere digitale technieken en bovendien is het goed meetbaar; Met elke AR-techniek kan je een specifieke doelgroep bereiken; AR biedt extra diensten aan; AR is interactief waardoor het engagement van de consument groter wordt; Vooral spelletjes, storytelling en animatie zijn populair

AR Browsers Werkt via camera, kompas en GPS-informatie van een smartphone of tablet De browser wordt geïnstalleerd via een app De browser localiseert eerst de gebruiker Raadpleegt dan online bronnen afhankelijk van die geografische gegevens Gebruiker kijkt in ‘camera view’ op smartphone of tablet Informatie (teksten, beelden, video…) worden dan bovenop het reële beeld geprojecteerd, of aanklikbaar via een link De ‘echte’ wereld wordt gelabeld

AR Browsers Wikitude: Koppelt informatie uit Wikipedia, location-based content van social media aan echte wereld, je kan er ook print-materiaal mee verrijken en je eigen ‘Pokemon-apps’ bouwen Bekijk enkele filmpjes op http://www.wikitude.com/videos/ https://youtu.be/6Dno0Bfn834

AR Browsers Layar http://www.layar.com Voorbeeld printmedia http://youtu.be/tKs_QYEefL0 Cases: https://www.layar.com/news/blog/categories/layers/brands/ Blippar http://www.blippar.com/ Cases: https://blippar.com/en/showroom/ Voorbeeld: ‘Obama 2012 campaign fundraising in Augmented Reality with blippar’ http://youtu.be/QqyKT0QLP2w Aurasma https://www.aurasma.com/ Cases: https://www.aurasma.com/customers/

Toepassingen Drukwerk verrijken http://vimeo.com/89853818 Affiches: (Els De Schepper): http://vtm.be/voor-de-show/levende-feest-affiches Evenementen: Matt Mills - Image recognition that triggers augmented reality http://youtu.be/frrZbq2LpwI (vanaf 0:45) Interactieve video’s https://www.zentrick.com/gallery/ Reclame (Volkswagen Beetle. Juiced Up) https://youtu.be/Nk3_PRecjiI (Philadelphia packs become virtual recipe books with Blippar) http://youtu.be/LRVWAQ5FM_Q (Coca Cola Spotify using Blippar) http://youtu.be/eWxaGVJn6oA Musea (zo kijk je eens anders naar een bekend kunstwerk) http://vimeo.com/50747223

Toepassingen AR kiosken Voorbeeld van augmented reality bij shopping. Je ziet de gekozen schoen aan je voet http://youtu.be/uSn7c1uw1_A Objecten vorm geven (objects modeling) Voorbeeld LEGO Digital Box https://youtu.be/MAzs1RXpP6Q Toys"R"Us Augmented Reality App http://youtu.be/EX67q3FJSg8 E-commerce Ikea catalogus (virtueel meubel plaatsen in echte ruimte) https://youtu.be/uaxtLru4-Vw

Projection mapping Projection mapping is een techniek waar een beeld op een voorwerp geprojecteerd wordt Voorwerpen: gevels van gebouwen, interieurs, auto's, producten Video Projection Mapping is een projectietechniek die een oppervlak lijkt te veranderen in een videoscherm Er ontstaat een optische illusie tussen 2D en 3D, tussen projectie en realiteit Applicaties, zoals een hologram combineren die digitale informatie met de reële wereld Voorbeeld: Unbelievable Bus Shelter

http://youtu.be/Go9rf9GmYpM

Zie ook https://youtu.be/8M_-lSYqACo

http://youtu.be/gJ_5sDvAlNY http://youtu.be/9nK9fKFee0w

Je muren als scherm Microsoft is bezig met de ontwikkeling van een browser die verschillende webpagina’s op verschillende muren tegelijk kan projecteren De browser zal eerst de geschikte oppervlakken scannen en zal daarna op die oppervlakken de informatie projecteren die te zien is op webpagina’s   Zo kan men sneller met andere mensen chatten en Skypen enzovoort Het creëert ook de illusie van meer ruimte Microsoft heeft al een prototype ontwikkeld om het project eens te testen. http://youtu.be/re1EatGRV0w

Toekomst Digitale objecten ‘vastpakken’ http://youtu.be/JHL5tJ9ja_w Uitdagingen: usability De toekomst van user experience zal liggen in interactie met de fysieke objecten In het begin nog via smartphones en tablets, daarna via speciale brillen en lenzen.

Shapeshifting ‘Dynamic Shape Display" can physically change shape to render 3D content’ Een dynamische oppervlakte, is in staat met een camera opgenomen bewegingen in 3D weer te geven. Zo kan iemand die zich op de ene plek bevind dingen ‘aanraken’ die zich op een totaal andere plek bevinden. De oppervlakte is gemaakt uit ongeveer 1000 verticaal geplaatste stokjes, die een vierkant vormen. De pinnen bewegen dankzij de Kinect techniek, die bewegingen in fysieke vormen vertaald. Ze worden in realtime weergegeven, zodat iemand die zich bij de tafel bevind het gevoel kreegt, dat de andere persoon echt aanwezig is. http://youtu.be/XqbGgeK5628 Bron: http://emilyplantana.wix.com/emily#!informe/cee5

Bronnen Augmented Reality in Education by Karen Hamilton http://www.slideshare.net/kehamilt/augmented-reality-in-education Augmented reality the evolution of human computer interaction by Bello Abubakar http://www.slideshare.net/BMuye/augmented-reality-the-evolution-of-human-computer-interaction Augmented reality by shaquillle73 http://www.slideshare.net/shaquillle73