Hoofdstuk 3: Vestigingsplaatsonderzoek Blz. 80 tm 105

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

Hoofdstuk 3: Geld over en tekort
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Optimaliseren van het assortiment
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Niveau 4 Kerntaak 1: personeelsmanagement Blz. 15
Marketing 2.4 Marktonderzoek.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Marketing presentatie
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
8.1 Waarom handel met het buitenland?
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Opstellen begroting Openingsbalans.
Accountmanagement H3 Kengetallen Commercieel medewerker buitendienst.
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek Filiaalmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Omzetprognose AOC Oost Robbert Oosterom Doelstelling Aan het eind van deze les moet je een omzetprognose kunnen berekenen.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 6 Productie.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Welkom Havo 5..
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Begroten & Budgetteren
Presentatie bedrijfsplan
Verkoopt en handelt verkoop af
Marketing Week 7 les 2.
Verkoopt en handelt verkoop af
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Financieel 2.
AFDELING 2 marketingbeleid.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk Kosten indelen
Verkoopt en handelt verkoop af
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Vakman ondernemer – Financieel plan
Les 2: Van productie tot verkoop
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3: Vestigingsplaatsonderzoek Blz. 80 tm 105 Marketing Hoofdstuk 3: Vestigingsplaatsonderzoek Blz. 80 tm 105

Introductie Voordat je een vestigingsplaats kiest wil je informatie over de buurt. Je wilt bijvoorbeeld weten of jouw winkelformule wel past bij het gebied en of de concurrentie niet te groot is. Ga naar www.cbsinuwbuurt.nl

Zoek op wat de leeftijdsopbouw van de buurt “De Uithof” in Utrecht is. Zoek op wat de samenstelling van de huishoudens in deze buurt is. Zou je op basis van deze gegevens hier wel of geen speciaalzaak in babyspullen beginnen? Leg uit…..

3.1: Keuze voor een vestigingsplaats Vestigingsplaats op Lowlands....? De vestigingsplaats moet aansluiten bij de gekozen winkelformule: Welke doelgroep richt de winkel zich Welke consumentenbehoeften vervult de winkel Welk assoritment biedt de winkel aan Op basis van de winkelformule bepaal je wat geschikte plaatsen zijn om de winkel te vestigen

Plaats De P van plaats De p van plaats is het minst flexibel van alle p’s uit de marketingmix. Punten waarop je moet letten bij een vestigings- plaats: Doelgroep Vestigingsplaats Locatie Winkelpand Verzorgingsgebied

Doelgroep De vestigingsplaats van de winkel hangt samen met het soort product dat je verkoopt. Bepaald of je doet aan: - Intensieve distributie (convenience goods) - Selectieve distributie (shopping goods) - Exclusieve distributie (specialty goods)

Vestigingsplaats Plaats en promotie Er zijn verschillende soorten vestigingsgebieden Buurtwinkelcentrum Wijkwinkelcentrum Stadsdeelwinkelcentrum Stadswinkelcentrum Nationaal winkelcentrum

Buurtwinkelcentrum Buurt “verzorgende” functie Voor de dagelijkse boodschappen Uit een straal van 500 meter komen klanten Maximaal 10 winkels Supermarkt Ongeveer 4000 inwoners Voorbeeld: een straatje met een supermarkt, slager, kapper en een bloemenstal….

Wijkwinkelcentrum Bedient een hele wijk Niet alleen de dagelijkse boodschappen Voorbeeld: Savorin Lohmanplein

Stadsdeelwinkelcentrum Bedient ongeveer 15000 gezinnen In directe omgeving van het centrum, in een straal van 2 km. Daarnaast nog 60000 gezinnen uit de wijdere omgeving. Verkoop van verschil- lende goederen Vaak ook uitgaansgelegenheid (horeca, bioscoop) (Leyweg)

Stadwinkelcentrum Groter dan een stadsdeelwinkelcentrum Voorbeeld: Den Haag centrum!

Nationaal winkelcentrum Trekt klanten uit het hele land! Voorbeeld: Kalverstraat A-dam

Centrummanager In dienst van de gemeente Zorgt voor overleg tussen gemeenten en ondernemers / klanten Maken afspraken over het aantrekkelijker maken van het winkelgebied.

Overbewinkeling en onderbewinkeling Overbewinkeling: meer winkels dan klanten Gevolg: leegstand, Reden: winkelruimtes leveren meer op dan woonruimtes De slag om Nederland: overbewinkeling Onderbewinkeling: Minder winkels dan klanten

Locatie Directe omgeving Parkeerplaatsen Aanwezige concurrentie Bereikbaarheid Uitstraling

Winkelpand Bouwkundige staat (aandacht trekken) Onderhoud Winkelvloeroppervlakte (BVO, WVO, VVO) Kosten Frederik hendrikstraat

Verzorgingsgebied De aanwezigheid van concurrenten (direct en indirect) Het mogelijke marktaandeel van de concurrenten (wat is reeel, maak een schatting van de omzet, let op je potentiele klanten) De demografische opbouw van de bevolking in het gebied (Leeftijd, inkomen). Hoe groot is de doelgroep (aantal personen). Wat is hun koopkracht. Hoe groot zijn hun consumptieve bestedingen?

Vestigingsplaatsonderzoek Hiermee kun je bepalen: Sluit winkelformule aan bij de wensen van de potentiële klanten in het verzorgingsgebied? Is er voldoende omzet is te behalen, gezien de aanwezigheid van concurrenten? Maak opdracht 1 tot en met 3 (blz. 98 en 99)

3.2: Vestigingspunt Ga onderzoeken of de plaats waar jij je winkel wilt gaan vestigen wel genoeg omzet kan opbrengen. Berekeningen zijn vaak wel gebaseerd op schattingen! Kan je wel voldoende inzicht geven of de vestiging genoeg mogelijkheden bied (qua omzet) Moet je ook doen van de bank als je geld wilt gaan lenen!

Wat heb je nodig Bestedingen per hoofd × aantal inwoners primair verzorgingsgebied (CBS/Statline of detailhandelinfo.nl Koopkrachtbinding Koopkrachtafvloeiingspercentage Omzet directe concurrentie Geschatte potentiële eigen jaaromzet

Als detaillist kan een vestigingsplaats-onderzoek inzicht geven in de omzet. Bestedingen hoofd x aantal inwoners Koopkrachtafvloeiing (%) -/- Bestedingen door primair verzorgingsgebied in primair verzorgingsgebied = Koopkrachttoevloeiing (€ of %) + Totale bestedingen in het primaire verzorgingsgebied Omzet directe concurrentie Omzet indirecte concurrentie Geschatte potentiele eigen jaaromzet = theoretische ruimte in de markt

Winkel in AGF (blz. 91) Bestedingen hoofd x aantal inwoners (40000 x 412) 16480000 Koopkrachtafvloeiing (%) (10%) -/- 1648000 Bestedingen door primair verzorgingsgebied in primair verzorgingsgebied = 14832000 Koopkrachttoevloeiing (€ of %) (4% van…) + 659200 Totale bestedingen in het primaire verzorgingsgebied 15491200 Omzet directe concurrentie 14000000 Omzet indirecte concurrentie 1000000 Geschatte potentiele eigen jaaromzet = theoretische ruimte in de markt 491200

Swotanalyse Swot = Strenghts, Weaknesses, Opportunities and Threats In het nederlands: Stekte Zwakte Kansen Bedreigingen Uitleg + voorbeeld SWOT analyse (engels)

Bij de SWOT analyse kijk je onder andere naar de sterke en zwakke punten van een vestigingspunt. Bijvoorbeel: Aanwezigheid van parkeerplaatsen (S) of te veel concurrentie (W). Vergelijk jouw bedrijf met een vergelijkbaar bedrijf (deze vergelijking noem je benchmarking).

Bevolkingspotentieel Bevolkingspotentieel: het aantal klanten van een verzorkgingsgebied. Hoe groot is het verzorgingsgebied? Hoe dichter de klant bij het bedrijf woont hoe groter het gewicht…. Alles kun je opvragen bij het CBS (Centraal Bureau voor de Statisstiek)

Koopkrachtbinding De mate waarin de inwoners van een bepaald gebied hun bestedingen doen bij de winkels die in datzelfde gebied gevestigd zijn. Dit is een %! Op te vragen bij het CBS

Koopkrachtafvloeiing Bestedingen van de mensen binnen het primaire verzorgingsgebied bij winkels buiten het primaire verzorgingsgebied. Dit zijn de aankopen van de mensen die buiten hun primaire verzorgingsgebied hun aankopen doen. Bindingspercentage = bijv. 76% (dan heb je voor 24% afvloeiing)

Maak: opdracht 4 tot en met 9

Dussss. Zorg er voor dat je opvalt tussen je concurrent! Dit noem je: onderscheiden!

Omzet van je (directe) concurrent? Deze kun je inschatten….. Gebruik kengetallen! - Omzet per m2 VVO - Omzet per m2 BVO - Gemiddelde arbeidsproductiviteit per FTE - Omzetsnelheid

Omzet indirecte concurrent Is moeilijker in te schatten. Je zou de oppervlakte van de overlappende artikelgroep kunnen nemen en die vermenigvuldigen met de omzet per m2 vvo van de branche.

Taakstellende omzet De omzet waarop je stuurt! Meestal is dit de omzet die je minimaal moet halen om voldoende winstgevend te zijn. Deze omzet bepaald de ondernemer zelf of wordt berekend door hoofdkantoor. Breakevenomzet + winst = taakstellende omzet

Welstandsklassen Indeling van de inkomensklassen van Nederland. Rekeninghoudend met: - Inkomen - Beroep - Opleiding - Leeftijd - Mate van leidinggeven Maak opdracht: 10 ,11 en 12

Maak nu opdracht 13 en 14 Maak gebruik van bladzijde 90.