Content en lay-out in e-leren versus f2f leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Voortgangspresentatie Project Eenmaal Andermaal Groep 16 Presentatoren: Paul Polkamp en Errel Kelly ` Demonstrator: Martijn Kraaijevanger.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Presenteren met PowerPoint
Feedback Wat Soorten Door wie
Portfolio en betekenisvol leren
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
Collectief portfolio groep 3
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Portfolio
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Cursistenprogramma 3e editie
Tijdsbesteding: Onder tijdsbesteding verstaan we hoe de student tijd besteedt aan studieactiviteiten. De volgende aspecten kunnen worden onderscheiden:
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Informatie-avond groep 4-5
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Evaluatie Leerlijnen.
VIOT website Marjan Beneens ▪ Sabrina Carlier ▪ Caroline Michielssen
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
Workshop evalueren Dcp
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Vaco’s
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Differentiëren in de Franse les
Welkom Dit is de leeromgeving van Kesseler & Zoon Typ hier je naam en klik op OK om in te loggen. OK #Deelnemer moet hier een naam kunnen typen#
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Dyscalculie uit:
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Sway.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motiveren: de ins en outs!
Docentvaardigheden ICT
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Een vergadering organiseren
Nieuw Beter zoeken met Kenniswijzer.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Kennisclip Web toepassingen
Blended learning Italiaans
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Om de PowerPoint te starten:
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010

Uitgangspunt E-learning F2F Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische fora Afstandsonderwijs Leraar = docent Verbale en niet-verbale expressie Aansturing via dialoog Directe feedback Contactonderwijs Toll-cursus voorjaar 2010

Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie Iteratie en reflectie Opmaak gericht op elektronische leeromgeving Differentiatie Actualiteit Inschatting studiebelasting voor studenten Integriteit Standaarden Inschatting werkbelasting voor leerkrachten Afwisseling in de gebruikte werkvormen Navigatie tussen de verschillende leerobjecten Ontspanning? Doelpubliek en ICT-vaardigheden Aanpasbaarheid Kostprijs gebruikte tools Motivatie om te beginnen en om te blijven leren in het algemeen Begeleidingsmogelijkheden en -afspraken als er onduidelijkheid is ivm leerstof Toll-cursus voorjaar 2010

Verschilpunten? Feedback geven Differentiëren Motiveren Emoties opvangen Tijdsbesteding De weg zoeken … Toll-cursus voorjaar 2010

Feedback Wat Soorten Door wie Sturend Stimulerend Docenten Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces of functioneren te geven. Dit laatste maakt het leren effectiever. Soorten Sturend Stimulerend Door wie Docenten Medestudenten Toll-cursus voorjaar 2010

Feedback E-learning F2F Door de docent Door de docent FAQ vangt veel voorkomend vragen op Automatisch verbeterde toetsen In het begin veel werk , tijd en inspiratie nodig Zowel toetsen van kennis als remediëring Kunnen meermaals gemaakt worden Door de docent Geeft uitleg tijdens de les Toll-cursus voorjaar 2010

Mogelijke categorieën vragen Antwoord op specifiek item Toll-cursus voorjaar 2010

Resultaat automatisch verbeterde oefening Vraag Jouw antwoord Het juiste antwoord Antwoord feedback Toll-cursus voorjaar 2010

Feedback E-learning F2F Door de docent Door de docent Verbetering van opdrachten Kan individueel of per groep Tijdsbesteding afhankelijk van de grootte van de groep studenten Discussieforum Asynchroon Zowel sturend als stimulerend Door de docent Opdrachten op papier en zo verbeterd. Discussie Synchrone gesprekken Toll-cursus voorjaar 2010

Feedback op oefening ingeleverd via Toledo Respons op ingeleverde taak Toll-cursus voorjaar 2010

Discussieforum Reactie geplaatst door student Asynchroon Reactie geplaatst door docent Toll-cursus voorjaar 2010

Feedback E-learning F2F Door de docent Door de docent Chat E-mail Best georganiseerd en op afgesproken momenten Asynchroon Maar sneller respons dan bij discussieforum Zowel stimulerend als sturend E-mail asynchroon Door de docent Gesprek tijdens of na de les op school Toll-cursus voorjaar 2010

Feedback E-learning F2F Door de student Door de student Discussieforum De studenten kunnen commentaar geven op elkaars standpunten en eigen ideeën eraan toevoegen Peer assessment Studenten beoordelen mekaar aan de hand van opgegeven criteria Klik hier naar een site met voorbeelden Door de student Zo goed als onbestaande Toll-cursus voorjaar 2010

Differentiatie De leerstof kan aangepast worden aan de noden van de studenten. Studenten met moeilijkheden kunnen op die manier beter geholpen worden Extra tussenstappen Extra oefeningen Extra informatie Studenten met voorkennis of slimmere studenten kunnen uitgedaagd worden met Moeilijkere oefeningen Meer info Toll-cursus voorjaar 2010

Differentiatie E-learning F2F Leerpaden Hoekenwerk Mogelijkheid om te werken met verschillende snelheden Tussentijdse testjes kunnen bepalen of de student een volgend gedeelte kan/mag starten of best nog extra oefeningen maakt of terug de behandelde leerstof bekijkt De leerstof hoeft niet noodzakelijk chronologisch gevolgd te worden Hoekenwerk Toll-cursus voorjaar 2010

Duidelijke structuur Extra info Discussie Toll-cursus voorjaar 2010

Leerpad Toll-cursus voorjaar 2010

Differentiatie E-learning F2F Hyperlinks naar extra informatie Naar teksten of voorbeelden Door de link te openen vindt de student bijkomende info Zie deze slideshow Websites De student kan zelf op zoek gaan naar extra info. De docent kan een lijst opmaken met relevante websites Voorbeeld website Toll-cursus voorjaar 2010

Differentiatie E-learning F2F Tools Kunnen bijkomende informatie bevatten De student kan die informatie desgewenst terug bekijken Instructiefilmpje Slideshow Testen met automatische verbetering Geluidsfragmenten Video Tijdens de les kunnen deze bronnen gebruikt worden. Nadien kan de student die niet meer raadplegen. Extra opdrachten Meer uitdagende opdrachten Toll-cursus voorjaar 2010

Instructiefilmpje Hier vind je een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe je een opdrachtknop moet invoeren in een formulier http://www.pc-tutor.nl/introaccess2007/access01d.htm Toll-cursus voorjaar 2010

Motiveren cursist E-learning F2F Vorm Multimedia Stimuleren contacten Voorbeelden ludiek houden Humoristische toets in test Gevarieerde feedback Extra optionele opgave voor geïnteresseerde Multimedia Afwisseling van tekst, film geluid, testen, evaluaties, … Stimuleren contacten Fora: Cursisten helpen en stimuleren elkaar Direct, mondeling Peptalk Aanmoedigingen Complimentjes Soms mail en tel mogelijk Toll-cursus voorjaar 2010

Motiveren cursist E-learning F2F Doelstellingen: verwachtingen scheppen via Verwoording Filmpje met eindresultaat Structuur Altijd dezelfde indeling wekt vertrouwen Met duidelijk overzicht kan cursist zelf volgorde bepalen Links in tekst: uitbreidingen vlugge, gemotiveerde cursist met tijd kan ze allemaal volgen Direct, mondeling Peptalk Aanmoedigingen Complimentjes Soms mail en tel mogelijk Toll-cursus voorjaar 2010

Duidelijke structuur Extra info Discussie Toll-cursus voorjaar 2010

Video Extra Toll-cursus voorjaar 2010

Emoties F2F E-learning Emoties leraar Emoties cursist Bepalen zijn enthousiasme, zijn gedrevenheid, … Vertalen zich in zijn aanpak, zijn lichaamstaal Beïnvloeden zijn contact met cursist Emoties cursist Vertalen zich in zijn reacties, zijn lichaamstaal Beïnvloeden zijn contact met leraar E-learning Ook emoties maar geen contact Toll-cursus voorjaar 2010

Emoties F2F E-learning Continue interactie tussen leraar en cursist Leraar kan zijn enthousiasme rechtstreeks overbrengen via aanpak, intonatie en lichaamstaal Signalen cursist (zuchten, vragen, opmerkingen, …) kunnen onmiddellijk opgevangen worden E-learning Interactie met vertraging Intenties, … van de leraar moeten gesimuleerd worden Reacties, … van de cursist moeten geanticipeerd worden Toll-cursus voorjaar 2010

Emoties E-learning F2F Welke emoties van de cursist zijn er mogelijk? Kwaadheid, frustratie omdat iets niet lukt, niet gevonden wordt, niet begrepen wordt Voldoening, fierheid, … omdat een taak goed volbracht is, omdat de stof begrepen is Verbale en niet-verbale signalen kunnen opgevangen worden Niet begrepen?  herhalen Onmiddellijk ingrijpen is mogelijk Uit de hand gelopen discussie Een verkeerde denkpiste Doel = nastreven goed gevoel bij cursist en leraar Toll-cursus voorjaar 2010

Emoties anticiperen E-learning F2F Structuur Uitleg door leraar Voldoende tussenstappen voorzien zodat ook de zwakkere mee is Een ‘geleid’ voorbeeld maken zodat mogelijke ‘fouten’ getoond worden Tussentijdse zelfevaluerende toetsen, zodat cursist gevoel krijgt mee te zijn Werkdruk niet te hoog leggen Extra’s voorzien Uitleg door leraar Oefeningen door cursist aan bord, of individueel uitgewerkt worden klassikaal verbeterd Toll-cursus voorjaar 2010

Emoties anticiperen E-learning F2F Vorm Irritatie of vermoeidheid door slecht leesbare tekst vermijden: voldoend groot lettertype, duidelijke titels, eenvormige opmaak Navigatie en opties steeds op dezelfde manier Kleur van links consequent gebruiken Kleurcontrast zo optimaal mogelijk kiezen Opmaak cursusmateriaal is pagina per pagina Toll-cursus voorjaar 2010

Nu of later? Apart venster Symbool = structuur Duidelijk onderwerp Nu of later? Apart venster Contrast Kleurgebruik Toll-cursus voorjaar 2010

Automatische feedback Extra inoefenen? Toll-cursus voorjaar 2010

“hoe de student tijd besteedt aan studieactiviteiten.” Tijdsbesteding “hoe de student tijd besteedt aan studieactiviteiten.” We onderscheiden volgende aspecten: Wanneer Hoelang Ritme Efficiëntie Op het eerste gezicht lijkt het dat de inhoud en de lay-out van het leermateriaal weinig invloed op de tijdsbesteding kan hebben. Maar niets is minder waar. Toll-cursus voorjaar 2010

Tijdsbesteding-wanneer E-learning Wordt aan de student overgelaten. Een “eyecatcher” kan helpen om de student (op tijd) te laten beginnen. F2F Wordt vastgelegd in het uurrooster. Content en lay-out hebben geen invloed Toll-cursus voorjaar 2010

Tijdsbesteding-hoelang E-learning Wordt aan de student overgelaten. De content moet in duidelijk afgebakende onderdelen worden aangeboden zodat de student zelf kan kiezen hoelang hij werkt (één of meerdere onderdelen achter elkaar) F2F Wordt vastgelegd in het uurrooster. Content en lay-out hebben geen invloed Toll-cursus voorjaar 2010

Tijdsbesteding-ritme E-learning Wordt aan de student overgelaten. De content moet in duidelijk afgebakende onderdelen worden aangeboden Deadlines voor opdrachten moeten voldoende ruim zijn om een verschillend ritme toe te laten F2F Wordt hoofdzakelijk gedirigeerd door de docent.. Content en layout van het cursusmateriaal hebben geen invloed Toll-cursus voorjaar 2010

Tijdsbesteding-efficiëntie E-learning Duidelijk materiaal Afwisseling van werkvormen Zelfreflectietoetsen tijdig remediërende opdrachten F2F Wordt door de docent getoetst en bijgestuurd Toll-cursus voorjaar 2010

Navigatie in het leermateriaal “ hoe de student de weg wordt gewezen in en tussen het aangeboden leermateriaal“ Aspecten Traject Oriëntatie Toll-cursus voorjaar 2010

Navigatie oriëntatie E-learning Beperk aantal “niveaus” tot drie. Gebruik “broodkruimels” Gebruik grafische menu’s(*). Beperk het aantal gelijktijdig openstaande pagina’s F2F Wordt door de docent gestuurd Toll-cursus voorjaar 2010

Navigatie traject E-learning (hyper)links: navigatiesymbolen F2F Betekenisvolle tekst. Standaard kleuren voor status (bezocht, niet bezocht). Onderlijnde tekst kan verward worden met een hyperlink navigatiesymbolen F2F Wordt door de docent gestuurd Neem uw handboek op bladzijde 101 en vergelijk de gegevens in de tabel met degene die hier op het bord staan. Toll-cursus voorjaar 2010

Hyperlinks Broodkruimels Grafisch menu Navigatiesymbolen blauw: niet bezocht rood: bezocht verstand arm been Hyperlinks Broodkruimels Grafisch menu Navigatiesymbolen Toll-cursus voorjaar 2010

Aantal openstaande leerdocumenten 1 2 3 Aantal niveaus Aantal openstaande leerdocumenten teveel! Toll-cursus voorjaar 2010