Differentiatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
RECHTSSTAAT Scheiding der machten
Symposium Differentiatie
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Project “Horizon Verbreden”
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Onderzoeksvaardigheden 3
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Vaco’s
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
Differentiatie Hanneke Tuithof Roxanne Elt Wouter Meijer.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SLB2 Bijeenkomst 3. Agenda Terugblik op BT2 Voorbereiding Studentpanel Vooruitblik op BT3: studiegids, toetsrooster Diversiteit.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Deze les: Uitleggen rechtsstaat Maken opdrachten.
Spel Politiek Nederland
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Docentvaardigheden ICT
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Lesweek 2 Theorie pagina 173 t/m 181 De Schijf van Vijf
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Instructie geven en uitvoeren
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Financiële zelfredzaamheid
Differentiatie in de klas
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Maatschappijleer Nadya Karim
Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd. Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd.
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Bijeenkomsten vakdidactiek
“Context-concept in je eigen lessen”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
beslist geen rocket science
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Rechtstaat les 4 Expertgroepen.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Les 4: iedereen is anders
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Presentatievormen.
Ontwikkelingen zichtbaar
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Differentiatie

Definitie Hoe om te gaan met verschillen? Antwoord: differentiatie Het doen ontstaan van verschillen tussen delen (groepen, individuele leerlingen) van een onderwijssysteem (een klas) ten aanzien van één of meerdere aspecten (doelstellingen, leertijd, instructiemethoden) Externe differentiatie Interne differentiatie De Koning 1973, p. 3

Waarin verschillen leerlingen? Prestatieniveau Leerstijlen Interesses

Waarin wil ik differentiëren? Welke leerling krijgt welke opdracht? Ik wil niet alleen kijken naar prestatieniveau, maar ook naar: De voorkennis van de leerling (indruk verkregen op basis van onderwijsleergesprekken) Werkhouding: hoe handelt de leerling als hij een opdracht krijgt? Welke leerstijl heeft de leerling? (reproductiegericht, betekenisgericht, toepassingsgericht of ongericht) Vermunt 1992 en Terwel 1994

Hoe kan je differentiëren? De groepscompositie: gemiddeld cognitief niveau Heterogene groepen Homogene groepen Het curriculum: het niveau en de inhoud De tijd: de verdeling van de tijd die beschikbaar is voor het leren Instructie: welke vorm van instructie door de docent is wenselijk? Terwel 1994

Hoe differentieer ik? Groepscompositie & curriculum Tijd 1e ronde: iedereen begint individueel aan de opdracht op eigen niveau  +, ++ en +++ 2e ronde: heterogene groepen: er worden groepen van drie leerlingen gevormd, een +, ++ en +++ Hiermee ondervang ik het probleem dat sterke leerlingen beter af zijn in homogene groepen en zwakkere leerlingen in heterogene groepen De leerlingen leveren allemaal een eigen bijdrage aan het groepje, hierdoor wordt de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen vergroot Tijd +++ leerlingen moeten meer doen in zelfde tijd

Van theorie naar praktijk Klas: 4 havo Beginsituatie Einde hoofdstuk rechtsstaat Grondbeginselen van de rechtsstaat zijn bekend In deze les worden de rechtssystemen van Nederland, de VS en China vergeleken Hogere docentvaardigheid: differentiëren Hogere denkvaardigheden: categoriseren, vergelijken, evalueren, creëren

Leerdoelen Subdomein B3: Internationale vergelijking en internationale organisaties De kandidaat kan de waarden en praktijk van de rechtsstaat in Nederland vergelijken met die van enkele andere westerse landen. De leerling kan de kenmerken van het rechtssysteem van Nederland, de VS en China categoriseren De leerling kan de rechtssystemen van Nederland, de VS en China vergelijken De leerling kan de rechtssystemen van Nederland, de VS en China evalueren De leerling kan naar aanleiding van de evaluatie een ‘eigen ideale rechtssysteem’ creëren

Introductie

Opdracht Groep 1 (+): categoriseren en vergelijken Groep 2 (++): categoriseren, vergelijken, evalueren Groep 3 (+++): categoriseren, vergelijken, evalueren en creëren

Groep 1 (+)

Drie landen Nederland Verenigde Staten China De landen zoals vermeld in Thema’s

Vijf categorieën Macht van het staatshoofd Onafhankelijkheid van rechters Rechten van verdachten Klassenjustitie (Dood)straf

Vijftien foto’s Per categorie één foto voor elk land

Combineer de foto’s, categorieën en landen Welke foto hoort bij welke categorie en welk land?

Vergelijk Schrijf in het schema per categorie op hoe het in de landen is geregeld Maak voor elke categorie een vergelijking tussen de drie landen Gebruik hiervoor het Venn- diagram Geef per categorie aan wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen de landen

De poster Categorieën Nederland VS China Uitleg Macht van het staatshoofd Onafhankelijk-heid van rechters Rechten van verdachten Klassenjustitie (Dood)straf

Vergelijken

Groep 2 (++) Doet alles wat groep 1 (+) heeft gedaan Extra: Evalueren/een afweging maken Noem van elk rechtssysteem twee voordelen en twee nadelen Welke kenmerken horen bij een rechtsstaat/een rechtssysteem? Vul de ‘Diamond Nine’ in en leg je keuze uit Welk van de drie rechtssystemen past daar volgens jou het beste bij? Leg je antwoord uit

Diamond Nine

Groep 3 (++) Doet alles wat groep 1 (+) en groep 2 (+) heeft gedaan Extra: creëren Geef je eigen land een nieuw rechtssysteem Gebruik hiervoor de vijf categorieën van het eerste deel van de opdracht en verzin er minimaal twee bij Geef per categorie aan hoe jouw ‘ideale’ rechtssysteem er uitziet Je kan de gebruikte foto’s toevoegen en/of nieuwe zoeken in kranten of op internet

Evaluatie Heterogene groepen van drie leerlingen met verschillende niveaus: +, ++ en +++ De leerlingen vergelijken het eerste deel van de opdracht: hebben ze de foto’s juist gecategoriseerd en dezelfde overeenkomsten en verschillen gevonden? ++ leerling bespreekt de voor- en nadelen die hij gevonden heeft en legt zijn ‘Diamond Nine’ uit +++ leerling laat zijn ‘ideale land’ zien en legt zijn keuzes uit

Afsluiting Samen moeten de groepsleden tot 1 conclusie/geheel/samenvatting komen De +++ leerling presenteert de bevindingen van de groep aan de rest van de klas