FLEPOS modernisering bestek AIV-FLEPOS/2016/0801

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT en plaatsbeschrijving
Advertisements

Zaken doen met een gemeente Juridisch kader Unizo infoavond 26 september2013 Sint-Niklaas Frederick Ongena.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Procedure: hoe een offerte indienen?
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Thema Natuur – luik groen
Architect als inschrijver - ontwerp; - architect; - ontwerpteam; - DBFMO.
EU aanbesteding gebouwgebonden installaties
Regels Collectieve Zonne-Energiecentrale 10 mei 2014.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
BXL 1476 – LOGIES, MAALTIJDEN EN VERHUUR VAN CONFERENTIERUIMTEN AAN DE ALGEMENE INFORMATIECYCLI INFOSESSIE
Opfrisser Aanbestedingsrecht Werkgroep Leveranciersselectie Polo. G. van der Putt 9 december 2008.
Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
Actualiteit Nederlandse jurisprudentie Selectie en gunning
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
De juridische context van de digitale factuur.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
FAQ Oproep 308 Begeleiding artikel 60. Q&A Kan een OCMW-vereniging als promotor optreden - kan met onderaannemer gewerkt worden en zo ja moet hiervoor.
Informatiebijeenkomst aanbestedingen 2016 Sociaal Domein Fryslân
1 INFOVERGADERING “RC VOOR HET LEVEREN VAN RELATIEGESCHENKEN, TOMBOLAPRIJZEN EN WEGGEEFARTIKELEN”
Het Facilitair Bedrijf (HFB) partner in overheidsopdrachten.
Info-sessie CD Selectie van leveranciers van diensten met betrekking tot licenties, implementatie, advies, opleiding en/of onderhoud van software.
Ticketing- en toegangscontrolesysteem en/of Kassasysteem Openbare toelichting 16/05/2012.
Informatievergadering
2015/HFB/OO/32408 Levering van wijnen en mousserende wijnen Opening 10/07/2015 – 9u45.
Bestek MRMP-I/S Nr. 14IS0XX
Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM.
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Raamcontract datacommunicatieinfrastructuur. Overzicht Doelstelling Verloop procedure Kandidaatstelling Technische toelichting.
Bestek MRMP-I/S/EM Nr. 13IS815 Kapt DETHIER Laurent (Aankoopofficier) Lt JANSSENS Katrien (Materiaalbeheerder) 05 Jul 2013.
2014/HFB/OO/31403 leveren van bedrukte enveloppen 12/01/2015 – 9u45 Informatievergadering.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Informatiesessie 04/11/2014 Raamcontract dranken Infosessie dranken– Caroline Lievens- 04/11/2014 Directie Financiën– Cel Aankoopbeleid.
Inkoopcollectief Energie voor het Onderwijs
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Infosessie e-Procurement voor bedrijven Federale dienst e-Procurement Versie:
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
2015/HFB/OO/32524 Raamovereenkomst voor relighting opdrachten en lichtadvies Opening offertes d.d. 16/10/2015 om 9h45 Informatievergadering.
2015/HFB/OO/32006 Raamovereenkomst voor consultancy bij verandertrajecten in organisaties Opening d.d. 09/03/2015 Informatievergadering Facilitair Bedrijf.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
10 mei 2016 Energie en milieu Antwerpen (EMA) Monique Van Dousselaere Duurzaam raamcontract hygiënische papierwaren stad Antwerpen.
Hoe inschrijven op een overheidsopdracht?. Inhoud 1.Basisprincipes van een overheidsopdracht 2.Procedure 3.Inschrijven in samenwerkingsverband 4.Inhoud.
© 2013 Universitair Ziekenhuis Gent Informatiesessie Leveren, installeren en in dienst stellen van een behandelingsplanningssysteem ten behoeve van de.
Infosessie: Raamovereenkomst SLS/2016/004/2823 Donderdag 16 juni 2016 Johan Hoste, Coördinator-expert Dienst Service & Logistiek Jan Steeman, Coördinator-expert.
Kunststedenonderzoek 2017 TVL/2016/1233/MOF Informatiemoment 5 oktober 2016 Steven Valcke & Mia Lammens.
Startbijeenkomst 22 september 2016
Aanbesteding jeugdteams
Agenda Inleiding / praktische mededelingen Scope Programma van eisen
Outsourcing Repro, Mediaproductie en Decentrale scan & printvoorzieningen 22 december 2014.
Europese aanbesteding management- voorziening
Aanbesteding Storage, servers en Back up
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Campagne “Positive Belgium” Briefing Woensdag
Informatiebijeenkomst aanbesteding Haakarmvoertuigen IFV2015-FLIB-01
Overheidsopdrachten en sociale economie
Infosessie: Raamovereenkomst SLS/2017/007/4163
FLEPOS modernisering bestek AIV-FLEPOS/2016/0801
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
e-Procurement van A(anbesteding) tot Z(elf indienen)
Europese aanbesteding Boekscanners
Financiële planning (deel 2)
Aanbesteding Arbo/PPMO
AMIF-ISF Coaching eindverslag AMIF 03 - Integratie
Voeg hier een foto van het product in
Minor in het buitenland
Transcript van de presentatie:

FLEPOS modernisering bestek AIV-FLEPOS/2016/0801 Informatiesessie 25 april 2017 10-12u VAC Gent

Overzicht Algemeen/verantwoording Bestek 2 delen Administratief Technisch Binnen gekomen vragen - antwoorden > Verdere afspraken informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Verantwoording/situering opdracht Bestek AIV-FLEPOS/2016/0801: modernisering van het FLEPOS GNSS- netwerk via Europese bekendmaking volgens een open offertevraag opdracht voor aanneming van leveringen FLEPOS (Flemish Positioning Service) sinds 2002, oorspronkelijk opgezet voor GRB (basiskaart Vlaanderen) bestaat momenteel uit: 33 referentiestations in Vlaanderen en uitwisseling met omliggende netwerken referentiestations vooral op overheidsgebouwen en geconnecteerd op het Vlaams overheidsnetwerk; andere gebouwen via Explore lijnen van Proximus. ontvangers (Leica GRX-1200+) en antennes (Leica AR25 R3 Leit) en toebehoren daarnaast ook Trimble Net R9 (2), Leica GR25/50 (3), Septentrio PolaRx4 (3) beheersoftware Pivot (Trimble) op gevirtualizeerde servers informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Verantwoording/situering opdracht vorige modernisering dateert van 2009-2010 : huidige ontvangers Leica GRX-1200 end-of-life nieuwe technologische ontwikkelingen : multi-GNSS (GPS, Glonass, Beidou, Galileo) cloudtechnologie meer kritische toepassingen buiten klassieke doelgroep van topografie/GIS sterke groei aantal gebruikers (momenteel 600 simultaan, 4100 geregistreerde gebruikers) informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Verantwoording/situering opdracht randvoorwaarde moderniseringsoperatie: vraagt een zekere doorlooptijd, met gefaseerde omschakeling van de referentiestations waarbij continuïteit/beschikbaarheid van huidige FLEPOS-dienstverlening niet in gedrang mag komen (compatibiliteitsvoorwaarden met huidige software/ ontvangers-antennes) opdracht : 2 percelen perceel 1 : 17 ontvangers/antennes perceel 2: beheersoftware + verplichte optie operationeel onderhoud en helpdesk + vrije optie voor het hosten in een zelf voor te stellen cloudinfrastructuur informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Overzicht Algemeen/verantwoording Bestek 2 delen Administratief Technisch Binnen gekomen vragen - antwoorden > Verdere afspraken informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek algemeen Aanneming van leveringen (art. 3 Wet overheidsopdrachten 15 juni 2006) Opdracht bestaat uit: 2 percelen Meerdere posten Perceel 2: 1 verplichte optie 1 vrije optie Inschrijven mogelijk op 1 of op beide percelen Bij inschrijving op perceel 2: verplichte optie ook Bij inschrijving op beide percelen: verbeteringsvoorstel mogelijk Open offerteaanvraag informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek aandachtspunten Nederlands Onderhoudscontracten Starten na de waarborgperiode Op jaarbasis Basistermijn van 3 jaar Jaarlijks verlengbaar Maximale totale termijn: 8 jaar Vragen en opmerkingen  forum van het platform www.publicprocurement.be informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek aandachtspunten Deze infosessie Deelname verplicht, op straffe van nietigheid offerte Aanwezigheidsattest Ondertekening aanwezigheidslijst Vergeet het ondertekende aanwezigheidsattest niet bij uw offerte te voegen! informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek. Selectie: uitsluiting (art Administratief bestek Selectie: uitsluiting (art. 61 tem 64 KB Plaatsing) Informatie Vlaanderen vraagt op (voor Belgische inschrijvers): RSZ-attest Jaarrekeningen Attest fiscale schulden Attest niet-faling Volgende documenten moeten toegevoegd worden aan offerte: Uittreksel uit het strafregister (maximaal 6 maand oud) Voor de buitenlandse inschrijver: alle attesten zoals hierboven beschreven Bij personeel uit ander EU-land: attest sociale zekerheid van dat land Bij een schuld > 3.000 euro (RSZ/fiscaal): inlichtingen over schuldvorderingen bij een overheidsbedrijf informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Selectie: kwalitatieve selectie Financiële en economische draagkracht: Minimale totale omzet = 500.000 euro (excl. BTW), tijdens één van de laatste 3 boekjaren: Verklaring betreffende de totale omzet (tenzij vermeld in de jaarrekeningen) tijdens de laatste 3 jaren Omzet gelijkaardige leveringen = 100.000 euro (excl. BTW), tijdens één van de laatste 3 boekjaren: Verklaring betreffende de omzet met betrekking tot de uitvoering van vergelijkbare opdrachten tijdens de laatste 3 jaren Een positief eigen vermogen tijdens de laatste 3 boekjaren Vermeld op de jaarrekeningen informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Selectie: kwalitatieve selectie Technische bekwaamheid: Ervaring met de levering van perceel 1 (GNSS-ontvangers en GNSS-antennes) Minstens 1 referentie met de levering van minimaal 4 aangeboden of vergelijkbare toestellen die worden ingezet in een netwerk door de leverancier verkocht, geïnstalleerd en onderhouden tijdens de laatste 3 jaar Ervaring met de levering van perceel 2 (beheersoftware) Minstens 1 referentie van ingezette beheersoftware binnen een bestaand netwerk door de leverancier verkocht, geïnstalleerd en onderhouden tijdens de laatste 3 jaar Bij een referentie buiten Europa, is deze enkel bruikbaar wanneer er reeds 1 jaar een supportcenter actief is in Europa informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek selectie: kwalitatieve selectie Technische bekwaamheid: Per referentie: max 1 A4 Korte beschrijving inhoud referentie Relevantie voor deze opdracht Bedrag, datum/looptijd van het contract Contactpersoon/contactgegevens opdrachtgever Indien leveringen aan overheden: certificaten opgesteld door de bevoegde overheden Indien leveringen aan voormalig AGIV: enkel opnemen in de referentielijst Indien leveringen aan privaatrechtelijke personen: certificaten opgesteld door deze personen informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek selectie: kwalitatieve selectie Technische bekwaamheid Voldoende bekwaam personeel (in bijzonder personeel dat zal worden ingezet voor de installatie, onderhoud en opleiding) Opgave van het personeel dat zal worden ingezet incl. vermelding diploma’s, beroepskwalificaties en -ervaring Opgave van de onderdelen die hij eventueel door een onderaannemer zal laten uitvoeren informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek modaliteiten 2 percelen Inschrijven op 1 of beide percelen mogelijk Verbeteringsvoorstel ovv prijskorting% toegestaan bij inschrijving op beide percelen Informatie Vlaanderen heeft het recht één of meerdere percelen niet te gunnen Varianten Verboden informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek modaliteiten Opties bij perceel 2 Verplichte optie = operationeel onderhoud en helpdesk voor FLEPOS Vrije optie = hosten in een cloudinfrastructuur Verplichte optie wordt mee opgenomen in de beoordeling van de offertes Voor de vrije optie kan Informatie Vlaanderen kiezen of deze wordt opgenomen in de beoordeling Informatie Vlaanderen is niet verplicht om een optie te bestellen informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek offertes Opening offertes  openbare zitting 16 mei 2017 om 11.00 uur VAC Gent Vergaderzaal “Karel Van de Woestijne”, 7de verdieping Indiening offertes Via e-tendering (geen papieren offertes meer toegestaan!) 3 bestanden in PDF-formaat: IN-AIV_FLEPOS_2016_0801-NaamFirma: het inschrijvingsformulier & inventaris (zie bijlage bij het bestek) OF-AIV_FLEPOS_2016_0801-NaamFirma: alle nodig documenten voor uw offerte zoals documenten kwalitatieve selectie, gunningscriteria, aanwezigheidsattest infosessie, … VOL-AIV_FLEPOS_2016_0801-NaamFirma: de documenten die de bevoegdheid van de ondertekening bewijzen informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek offertes Ondertekening Elektronische ondertekening met Belgische e-ID met gekwalificeerd certificaat (voor buitenlandse inschrijvers) Ondertekening door een bevoegd persoon De documenten die deze machtiging bewijzen moeten toegevoegd worden (bijv. uittreksels uit de statuten, …) Ondertekening door meerdere personen Elke persoon moet een geldige elektronische handtekening plaatsen Ofwel kan dit ook uit de machtiging blijken dat slechts 1 persoon zal tekenen OPGELET: een gescande handtekening is niet voldoende! informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Prijs Opdracht tegen globale prijs voor perceel 1 en 2, op basis van de éénheidsprijzen van de verschillende posten (zie bijgevoegd inschrijvingsformulier en inventaris) Perceel 1 = de levering van 17 GNSS-ontvangers en 17 GNSS- antennes en toebehoren en de complete inwerkingstelling van 3 door Informatie Vlaanderen uit te selecteren sites POST1: prijs voor een GNSS-ontvanger POST2: prijs voor een GNSS-antenne POST3: prijs voor de inwerkingstelling van een site (X3) POST4: prijs voor een onderhoudscontract voor 1 jaar (X3) informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Prijs Perceel 2 = de levering en operationeel in werking stellen van de beheersoftware en specifieke gevraagde software en de hiervoor benodigde licenties. Deze software moet in een cloudinfrastructuur kunnen draaien. Als extra dienst dient een opleiding voorzien met maximaal 5 deelnemers van Informatie Vlaanderen. POST1: prijs voor de beheersoftware, incl. licenties POST2: prijs voor installatie van de beheersoftware (X2 productie, test) POST3: prijs voor een onderhoudscontract, support en upgrades van de beheersoftware voor 1 jaar (X3) POST4: opleiding (initieel - upgrades) Eventuele extra kosten voor huidige netwerk in combinatie met het nieuwe netwerk te laten functioneren informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Prijs Verplichte optie perceel 2 = operationeel onderhoud en bewaking van de FLEPOS-dienstverlening in opdracht en supervisie van Informatie Vlaanderen Prijs voor operationeel onderhoud en helpdesk voor 1 jaar Vrije optie perceel 2 = hosten in een cloudinfrastructuur Prijs voor hosting in cloudinfrastructuur voor 1 jaar informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Gunningscriteria Open offerteaanvraag  economisch voordeligste regelmatige offerte wint beoordeling van de verschillende gunningscriteria voor de verschillende percelen De 2 percelen worden afzonderlijk beoordeeld Er wordt een afzonderlijke score toegekend per gunningscriterium (volgens de toegekende gewichten) Hetzelfde geldt voor het eventuele verbeteringsvoorstel Voor de bepaling van de economisch meest voordelige offerte wordt dan rekening gehouden met eventuele verbeteringsvoorstellen en met het economisch voordeligste geheel van alle percelen. informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Gunningscriteria Perceel 1: Technische waarde: 50 punten Kwaliteit van de functionaliteiten: 40 punten Handelbaarheid en gebruiksgemak: 10 punten Prijs: 40 punten Garanties en voorstel van onderhoud: 10 punten informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Gunningscriteria Perceel 2 Technische waarde: 50 punten Kwaliteit van de functionaliteiten: 40 punten Handelbaarheid, integreerbaarheid en gebruiksgemak: 10 punten Prijs: 40 punten Garanties en voorstel van onderhoud: 10 punten informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Gunningscriteria Verplichte optie perceel 2: Voorgestelde prestaties: 45 punten Prijs: 40 punten Middelen voorzien voor de helpdesk: 15 punten Vrije optie perceel 2: De voorgestelde technische hostingoplossing: 45 punten Vergelijkbare referenties: 15 punten informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Administratief bestek Gunningscriteria Voor perceel 2: basis + verplichte optie punten basis: herleid naar 85 punten punten verplichte optie: naar 15 punten Voor perceel 2: basis + verplichte optie + vrije optie de punten basis: herleid naar 80 punten de punten verplichte optie: naar 15 punten de punten vrije optie: naar 5 punten Op voorwaarde dat Informatie Vlaanderen beslist om deze vrije optie mee te nemen in de beoordeling informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Uitvoering van de opdracht aandachtspunten Perceel 1: schema voorlopige oplevering – definitieve oplevering – waarborg – onderhoud Sluiting perceel 1 Voorlopige oplevering perceel 1 Definitieve oplevering perceel 1 Levering 21 KD Waarborg 1j Verificatie 30 KD Startvg 14 KD Installatie + inwerking 3 sites 90 KD Installatie + inwerking resterende sites door IV Onderhoudscontract voor 3 jaar verlengbaar met 5 jaar extra, jaarlijks informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Uitvoering van de opdracht aandachtspunten Perceel 2 : schema voorlopige oplevering – definitieve oplevering – waarborg – onderhoud Sluiting perceel 2 Voorlopige oplevering perceel 2 Definitieve oplevering perceel 2 Levering 21 KD Waarborg 1j Installatie + inwerking 3 sites 90 KD Onderhoudscontract voor 3 jaar verlengbaar met 5 jaar extra, jaarlijks Opleiding 60 KD Installatie + inwerking resterende sites door IV Startvg 14 KD informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Uitvoering van de opdracht aandachtspunten Perceel 2: schema verplichte optie operationeel onderhoud en helpdesk Sluiting perceel 2 Verplichte optie Start = voorlopige oplevering Definitieve Oplevering testperiode 3 weken Start operat ond. en helpdesk 1 jaar Jaarlijks verlengbaar Levering 21 KD Installatie + inwerking 3 sites 90 KD Opleiding 60 KD Startvg 14 KD Startvg 30 KD go/nogo Installatie + inwerking resterende sites door IV informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Uitvoering van de opdracht aandachtspunten Perceel 2: Schema vrije optie hosting in cloudinfrastructuur Sluiting perceel 2 Vrije optie Start = voorlopige oplevering Definitieve oplevering Levering 21 KD Operationaliseren cloud en Installatie + inwerking 3 sites 90 KD Cloudhosting 1 jaar/ jaarlijks verlengbaar Opleiding 60 KD Startvg 14 KD informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Rechtzetting Administratief bestek Bestek p.27: Garanties De garantie start bij de definitieve oplevering van de GNSS-ontvangers en de GNSS-antennes dan wel de beheersoftware De garantie of waarborg start bij de voorlopige oplevering van de GNSS-ontvangers en de GNSS-antennes dan wel de beheersoftware informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Rechtzetting Administratief bestek Bestek p.41: compatibiliteit 1.1.2.1.5: De GNSS-ontvanger moet compatibel zijn met het Pivot Platform (Trimble), de centrale beheersoftware die momenteel door Informatie Vlaanderen wordt gebruikt of zal gebruikt worden (zie lijst in Bijlage) Bestek p.44: compatibiliteit 1.2.2.1.4: De GNSS-antenne moet compatibel zijn met het Pivot Platform (Trimble), de centrale beheersoftware die momenteel door Informatie Vlaanderen wordt gebruikt of zal gebruikt worden informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Overzicht Algemeen/verantwoording Bestek 2 delen Administratief Technisch (zie extra ppt) Binnen gekomen vragen - antwoorden > Verdere afspraken informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Overzicht Algemeen/verantwoording Bestek 2 delen Administratief Technisch Binnen gekomen vragen - antwoorden (zie extra document vraag - antwoord) > Verdere afspraken informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Overzicht Algemeen/verantwoording Bestek 2 delen Administratief Technisch Binnen gekomen vragen - antwoorden > Verdere afspraken informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017

Verdere afspraken Deelnemerslijst te ondertekenen Deelnemingsattest laten ondertekenen Alle informatie van de inlichtingensessie wordt op het forum geplaatst (presentatie, vragen-antwoorden) www.publicprocurement.be Voor extra vragen verwijzen we naar het forum; hierop worden dan de antwoorden gepost; informatiesessie AIV/FLEPOS/2016/0801 25 april 2017