Kinderen effectief helpen met rekenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Advertisements

Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Welkom!.
Les 20 Hoekgrootte.
Alle negen werkbeschrijving bouwplaat
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
De tafel van….
Goedemorgen.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Tafelcursus U-10 & U-12.
Tafelcursus U-14 en hoger
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Tafelcurus U12. Agenda Twee personen aan de tafel: tijd en scoreformulier. Tijdwaarneming De pijl Het scoreformulier.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
Workshop hele getallen 1
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Toepassingen 5L week 16: ‘Op tocht door vrijetijdsland’ ongelijke verdeling op basis van verschil of som van de delen op basis van verhouding tussen de.
Rekendag 19 januari 2016.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Klokkijken Hoeveel tijd is er verstreken?
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
Wouter heeft 96 voetbalplaatjes. Hij wil deze in een album plakken. Er passen 10 plaatjes op een bladzijde. Hoeveel bladzijden kan hij volmaken?
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Jeroen zaagt de plank precies doormidden. Hoeveel centimeter wordt elk stuk? 70 cm.
Presentatie ouderbijeenkomst
Rekenen!!! cito.
Presentatie ouderbijeenkomst
Meten en meetkunde in het verkeer
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
IMATerials: audiomat  .
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Schaakbord en rijst Rekenen.
Deze les Nabespreken toets
Deze les Even herhalen: hoofdrekensommen Grafieken aflezen waar moet je ook alweer op letten? Stapeldiagram sportdag bespreken Voorbeeldexamenvragen Uitleg.
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Beste ath 4..
Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
NSCCT Instructie groep 4
GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man Michel Fiege.
NSCCT Instructie groep 7
Welkom! Lekker aan de slag met Verpleegkundig Rekenen
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Vermenigvuldigen & delen
Hoofdstuk 14 Rekenen met tijd. Hoofdstuk 14 Rekenen met tijd.
Hoofdstuk 13 klokkijken. Hoofdstuk 13 klokkijken.
Wiskunde Blok 5 les 17.
Ik hou van social media Mediabegrip week 27.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Presentatie ouderbijeenkomst
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 7
Je maakt kennis met grote getallen.
Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN. Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN.
Verder rekenen met kommagetallen
Vermenigvuldigen & delen
Handig rekenen & rekenregels
Transcript van de presentatie:

Kinderen effectief helpen met rekenen

Inhoud Betekenis geven Manier van sommen aanbieden Tafels Grote delingen Tijd - klokkijken Rekenplezier Zelf nog even aan de slag

Startopdracht Vouw het kladblaadje doormidden Links komt het antwoord te staan wat je denkt Rechts komt te staan hoeveel je er naast zat

Begrip Rekenen gaat niet alleen om tot het juiste antwoord te komen, maar vooral ook om het begrip!

Betekenis geven Maak een tekening bij de som 4 x 3 Bedenk een verhaal bij de som 51 + 38 Maak een tekening bij de som 1/3 van 9 Bedenk een verhaal bij de som 50 : 5

Sommen aanbieden Fase 1. Informeel handelen in werkelijkheidssituaties 2. Voorstellen - concreet 3. Voorstellen - abstract 4. Formeel handelen

Fase 1 Informeel handelen in werkelijkheidssituaties Zelf met echt materiaal

Fase 2 Voorstellen - concreet Plaatjes op het bord / boek / tablet

Fase 3 Voorstellen - abstract Abstracte weergave +

Fase 4 Formeel handelen 5 + 1 = Kale som

Fase 1 Informeel handelen in werkelijkheidssituaties Zelf met echt materiaal

Fase 2 Voorstellen - concreet Plaatjes op het bord / boek / tablet

Fase 3 Voorstellen - abstract Abstracte weergave

Fase 4 Formeel handelen Kale som Een geluidsbox kost € 39,00. Welke som hoort er bij het betalen van de box? 20 + 10 + 5 + 2 + 2 = € 39,00 Kale som

Tafels Opbouw Groep 4: tafels 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 10 Groep 5: tafels 7, 8 en 9 tientallentafels  5 x 40 = grotere vermenigvuldigingen  6 x 12 = en 6 x 32 = schattend uitrekenen  €38,75 x 3 lange vermenigvuldigen  2 x 5 x 8 = Groep 6 en 7: cijferend vermenigvuldigen 

Rekenen in de supermarkt 2 x 6

Rekenen in de supermarkt 2 x 4

Rekenen in de supermarkt 3 x 24

Rekenen in de supermarkt 6 x 6

Tafels Strategieën: Omkeren  Halveren  Verdubbelen  Eén minder  Eén meer  4 x 5 = 5 x 4 10 x 4 = 40  5 x 4 = 20 2 x 4 = 8  4 x 4 = 16 10 x 4 = 40  9 x 4 = 36 5 x 4 = 20  6 x 4 = 24

Eigen tafelkennis Eind groep 5 is het de bedoeling dat de kinderen 100 tafelsommen in 3,5 minuut kunnen maken Hoelang doen jullie hierover? ;)

Grote delingen Kinderen leren niet meer de ‘staartdeling’ zoals deze vroeger vaak werd aangeboden 288 : 8 = 36 288 : 8 = 36 80 - 10x 240 - 30x 208 48 80 - 10x 48 - 6x 128 80 - 10x 48 48 - 6x

Tijd Van jongs af aan: Tijdsbesef bij brengen door tijd expliciet te gaan benoemen Over 5 minuten gaan we weg Het is een kwartier fietsen

Tijd Groep 3: Dagen van de week Hele uren analoog Tijdbalk Maandkalender

Om kwart over acht moet je ontbijt op zijn, want de school begint om half negen.

Tijd Groep 4 Herhaling van het klokkijken met hele en halve uren (analoog en digitaal) Introductie van het kwartier (analoog) Maandkalender en jaarkalender

Tijd Groep 5 Klokkijken (analoog en digitaal, tot op de minuut) Tijdsduur berekenen (van 9.45 uur tot 10.05 uur) Introductie seconde; tijdsduur; kalender

Rekenplezier

Zelf ook nog even aan de slag Potje Duizend Spelbeschrijving Iedere speler maakt op zijn vel papier een tabel De spelers gooien om de beurt met de dobbelsteen en noteren de waarde van hun worp in een van de 9 dun omlijnde vakken . Dat gebeurt negen keer. Daarna worden de getallen (cijferend) opgeteld en de uitkomst wordt genoteerd in de dik omlijnde vakken. Tenslotte wordt het verschil met 1000 bepaald. De speler met het kleinste verschil is de winnaar.

Zelf ook nog even aan de slag Geheim Getal Spelbeschrijving Speler 1 schrijft een getal op (tussen de 0 en 100) en houdt het verborgen voor speler 2. Dit is het geheime getal. Speler 2 mag raden en schrijft een getal op het lege vel papier. Speler 1 reageert op het getal van speler 2:   Een pijl omhoog als het geheime getal hoger is   Een pijl omlaag als het geheime getal lager is O Een rondje om elk cijfer dat goed is en precies op de goede positie staat _ Een streepje onder elk cijfer dat in het geheime getal voorkomt, maar op een andere positie.