Kinderen effectief helpen met rekenen
Inhoud Betekenis geven Manier van sommen aanbieden Tafels Grote delingen Tijd - klokkijken Rekenplezier Zelf nog even aan de slag
Startopdracht Vouw het kladblaadje doormidden Links komt het antwoord te staan wat je denkt Rechts komt te staan hoeveel je er naast zat
Begrip Rekenen gaat niet alleen om tot het juiste antwoord te komen, maar vooral ook om het begrip!
Betekenis geven Maak een tekening bij de som 4 x 3 Bedenk een verhaal bij de som 51 + 38 Maak een tekening bij de som 1/3 van 9 Bedenk een verhaal bij de som 50 : 5
Sommen aanbieden Fase 1. Informeel handelen in werkelijkheidssituaties 2. Voorstellen - concreet 3. Voorstellen - abstract 4. Formeel handelen
Fase 1 Informeel handelen in werkelijkheidssituaties Zelf met echt materiaal
Fase 2 Voorstellen - concreet Plaatjes op het bord / boek / tablet
Fase 3 Voorstellen - abstract Abstracte weergave +
Fase 4 Formeel handelen 5 + 1 = Kale som
Fase 1 Informeel handelen in werkelijkheidssituaties Zelf met echt materiaal
Fase 2 Voorstellen - concreet Plaatjes op het bord / boek / tablet
Fase 3 Voorstellen - abstract Abstracte weergave
Fase 4 Formeel handelen Kale som Een geluidsbox kost € 39,00. Welke som hoort er bij het betalen van de box? 20 + 10 + 5 + 2 + 2 = € 39,00 Kale som
Tafels Opbouw Groep 4: tafels 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 10 Groep 5: tafels 7, 8 en 9 tientallentafels 5 x 40 = grotere vermenigvuldigingen 6 x 12 = en 6 x 32 = schattend uitrekenen €38,75 x 3 lange vermenigvuldigen 2 x 5 x 8 = Groep 6 en 7: cijferend vermenigvuldigen
Rekenen in de supermarkt 2 x 6
Rekenen in de supermarkt 2 x 4
Rekenen in de supermarkt 3 x 24
Rekenen in de supermarkt 6 x 6
Tafels Strategieën: Omkeren Halveren Verdubbelen Eén minder Eén meer 4 x 5 = 5 x 4 10 x 4 = 40 5 x 4 = 20 2 x 4 = 8 4 x 4 = 16 10 x 4 = 40 9 x 4 = 36 5 x 4 = 20 6 x 4 = 24
Eigen tafelkennis Eind groep 5 is het de bedoeling dat de kinderen 100 tafelsommen in 3,5 minuut kunnen maken Hoelang doen jullie hierover? ;)
Grote delingen Kinderen leren niet meer de ‘staartdeling’ zoals deze vroeger vaak werd aangeboden 288 : 8 = 36 288 : 8 = 36 80 - 10x 240 - 30x 208 48 80 - 10x 48 - 6x 128 80 - 10x 48 48 - 6x
Tijd Van jongs af aan: Tijdsbesef bij brengen door tijd expliciet te gaan benoemen Over 5 minuten gaan we weg Het is een kwartier fietsen
Tijd Groep 3: Dagen van de week Hele uren analoog Tijdbalk Maandkalender
Om kwart over acht moet je ontbijt op zijn, want de school begint om half negen.
Tijd Groep 4 Herhaling van het klokkijken met hele en halve uren (analoog en digitaal) Introductie van het kwartier (analoog) Maandkalender en jaarkalender
Tijd Groep 5 Klokkijken (analoog en digitaal, tot op de minuut) Tijdsduur berekenen (van 9.45 uur tot 10.05 uur) Introductie seconde; tijdsduur; kalender
Rekenplezier
Zelf ook nog even aan de slag Potje Duizend Spelbeschrijving Iedere speler maakt op zijn vel papier een tabel De spelers gooien om de beurt met de dobbelsteen en noteren de waarde van hun worp in een van de 9 dun omlijnde vakken . Dat gebeurt negen keer. Daarna worden de getallen (cijferend) opgeteld en de uitkomst wordt genoteerd in de dik omlijnde vakken. Tenslotte wordt het verschil met 1000 bepaald. De speler met het kleinste verschil is de winnaar.
Zelf ook nog even aan de slag Geheim Getal Spelbeschrijving Speler 1 schrijft een getal op (tussen de 0 en 100) en houdt het verborgen voor speler 2. Dit is het geheime getal. Speler 2 mag raden en schrijft een getal op het lege vel papier. Speler 1 reageert op het getal van speler 2: Een pijl omhoog als het geheime getal hoger is Een pijl omlaag als het geheime getal lager is O Een rondje om elk cijfer dat goed is en precies op de goede positie staat _ Een streepje onder elk cijfer dat in het geheime getal voorkomt, maar op een andere positie.