Welkom
Ouderprogramma’s in samenwerking met de basisscholen
Ouderprogramma’s in samenwerking met de basisscholen 2 ouderprogramma’s: 1. Gezinsleren 2. Taallokaal
Ouderprogramma’s in samenwerking met de basisscholen GEZINSLEREN KLASGEBONDEN PROGRAMMA VOOR ALLE OUDERS MET KINDEREN IN EEN BEPAALDE KLAS (3de kleuterklas of 1e leerjaar of 2e leerjaar) 1x / week gedurende 10 weken
Wat is het doel van gezinsleren? Gezinsleren wil ouders actiever betrekken bij het leren van hun kinderen Gezinsleren wil een betere samenwerking tot stand brengen tussen de school en de ouders Gezinsleren wil een mentaliteitswijziging tot stand brengen in de richting van levenslang leren
Gezinsleren wil ouders actiever betrekken bij het leren van hun kinderen door: hen informatie te geven over het leren van hun kind hen te laten ervaren dat zij een belangrijke rol kunnen spelen in het leerproces van hun kind hen zelf een aantal hiertoe relevante basisvaardigheden te laten trainen hen hiertoe zelfvertrouwen te geven
Gezinsleren wil een betere samenwerking tot stand brengen tussen de school en de ouders door: ouders op regelmatige basis in contact te brengen met de leerkracht van hun kind ouders positieve ervaringen te laten opdoen wat betreft communicatie met de school ouders te stimuleren om te participeren aan activiteiten die door de school georganiseerd worden
Gezinsleren wil een mentaliteitswijziging tot stand brengen in de richting van levenslang leren door: ouders te laten ervaren dat leren niet altijd saai hoeft te zijn, maar ook plezant kan zijn. ouders te oriënteren naar geschikte cursussen in het volwassenenonderwijs.
Ouders leren apart Huiswerkopdracht bespreken : wat ging goed en wat ging minder goed? Tips uitwisselen Info over bepaalde leerstof / vaardigheden die hun kinderen leren. Info en brainstorm over hoe zij hun kind hierbij kunnen ondersteunen Bekendmaking en voorbereiding gemeenschappelijke (klas)activiteit
De gezamenlijke activiteit in de klas 30 à 45 min. (meestal na speeltijd) Liefst in de klas van het kind en de klasleerkracht is ook aanwezig De klasleerkracht doet een activiteit met de kinderen waarvan de ouders niet aanwezig zijn Een haalbare opdracht die aansluit bij de leerstof
Moeder en kind tijdens de gezamenlijke activiteit De opkomst gedurende het programma is over het algemeen zeer goed omdat het kind aan de ouder vraagt om te komen!
De nabespreking van de gemeenschappelijke activiteit De ouders gaan terug apart zitten Klasopdracht bespreken : wat ging goed en wat ging minder goed? Tips uitwisselen Een nieuwe huiswerkopdracht die aansluit bij de leerstof
Welke groepen kunnen gevormd worden? Ouders met kinderen uit de 3de kleuterklas : voorbereidend lezen / schrijven / rekenen … Ouders met kinderen uit eerste of tweede leerjaar: lees- en schrijfproces ondersteunen, getallen splitsen, tafels van x, randvoorwaarden huiswerkbegeleiding, … Ouders met kinderen uit verschillende leerjaren / kleuterklassen samen
Gezinsleren in de derde kleuterklas Het programma wordt afgestemd op de timing, leerdoelen en werkwijze van de 3de kleuterklas en wordt steeds in overleg met de klasleerkracht vastgelegd. 1.voorbereidend lezen voorlezen – werken aan leesplezier visuele analyse ( kleine verschillen waarnemen, zoek dezelfde letter …) auditieve analyse ( rijmen / hakken en plakken van woorden …)
Gezinsleren in de derde kleuterklas 2.voorbereidend schrijven fijne motoriek oefeningen Pengreep 3. voorbereidend rekenen tellen ( met alledaagse voorwerpen thuis) rekenbegrippen ( speels inoefenen met de kinderen)
Gezinsleren in de derde kleuterklas 4. algemene ontwikkeling en het welzijn van de kinderen talenten van kinderen herkennen en bevestigen opvoedkundige thema’s indien er vraag naar is (bv. afspraken/ regels / grenzen / straffen en belonen / …)
Gezinsleren in de derde kleuterklas 5. wat als het moeilijk gaat? waar kan ik terecht? CLB / opvoedingswinkel / de leerkracht van mijn kind/ …
Gezinsleren in het eerste en tweede leerjaar De inhoud wordt afgestemd op de timing en leerdoelen van 1ste of 2de leerjaar en wordt steeds in overleg met de klasleerkracht vastgelegd. 1. Huiswerkbegeleiding : Randvoorwaarden algemeen : interesse tonen / afspraken maken / rustige werkplek / vaste werkplek / afleiding multimedia en speelgoed / vast tijdstip / combinatie met hobby’s / diverse mogelijkheden van ondersteuning / …
Gezinsleren in het eerste en tweede leerjaar Huiswerkbegeleiding van de specifieke leerstof van het eerste en tweede leerjaar bv. splitsingen, tafels voor rekenen, lezen of schrijven. externe diensten voor huiswerkbegeleiding in de buurt bespreken. Wat zijn de voor-&nadelen hiervan?
Gezinsleren in het eerste en tweede leerjaar 2. Wat als het moeilijk gaat? Hoe ga je hiermee om t.o.v. je eigen kind? Hoe kan je dit communiceren met de leerkracht van je kind? (berichtje in de agenda / gesprek vragen / …) Info en contactpersonen CLB / …
Voor welke ouders is gezinsleren bedoeld? Laaggeschoolde ouders die: een basisniveau Nederlands hebben (minimaal: er kan ev. onderling vertaald worden) zelf een aantal elementaire basisvaardigheden missen om hun kind te kunnen ondersteunen weinig belangstelling in de schoolse activiteiten van het kind tonen
Laaggeschoolde ouders zeggen: Ik praat nu meer met mijn kind over de school. Ik vraag wat ze vandaag gedaan heeft, wat ze fijn / niet fijn vond, wat ze moeilijk / gemakkelijk vond… Ik heb een beter zicht op wat de kinderen op school leren. Nu ik de juffrouw elke week zie, durf ik haar soms iets zeggen of te vragen.
Laaggeschoolde ouders zeggen: Ik probeer meer positief te zijn tegen mijn zoon. Ik denk nu altijd bij alles wat mijn kind doet of bij wat we samen doen: waarvoor is dit goed? Wat leert mijn kind hiermee? Ik probeer meer tijd te maken om samen taalspelletjes te doen, om te lezen of om samen naar Ketnet te kijken…
Laaggeschoolde ouders zeggen: We gaan nu regelmatig naar de bibliotheek om boeken te lenen. Ik besef dat ik ook iets kan doen en mijn kind misschien kan helpen om het later beter te hebben dan ik!
Betrokken leerkrachten zeggen: Ik leer de moeders beter kennen. Ik zie hoe ze met hun kinderen omgaan. Zo kan ik de achtergrond en het gedrag van de kinderen in de klas ook beter begrijpen. Ik zie dat de moeders leren in de omgang en in educatieve interactie met hun kind. De communicatie met de moeders verloopt vlotter. Hun kennis van de schooltaal neemt toe.
Betrokken leerkrachten zeggen: De moeders krijgen meer inzicht in het functioneren van hun kind in de klas en in de leerstof/ leerinhouden, waardoor de bespreking op een oudercontact diepgaander kan verlopen. De kinderen worden eraan gewoon om met de moeder educatief gerichte activiteiten te ondernemen en zijn hiervoor thuis vragende partij.
Betrokken leerkrachten zeggen: Ik hoor van de kinderen dat ze thuis samen met de moeder en/of broer/zus de speelleer-activiteiten verder zetten: ze kienen, rijmen, lezen, …
Wat verwachten wij van de school? Een geschikt lokaal voor de oudersamenkomst en een ruim lokaal voor de gezamenlijke activiteit (meestal in de klas). Maandelijks overleg met de betrokken leerkracht Hulp bij het werven van deelnemers Drank (koffie, thee, water,…) voor tijdens de pauze
VRAGEN?
TAALLOKAAL voor alle anderstalige ouders met kinderen op school Ouderprogramma’s in samenwerking met de basisscholen TAALLOKAAL voor alle anderstalige ouders met kinderen op school NEDERLANDS LEREN IN FUNCTIE VAN DE KINDEREN EN HUN SCHOOL. Intensief programma (2x / week gedurende een geheel schooljaar)
Wat is taallokaal? Het doel van deze cursus is: een betere communicatie en samenwerking tussen ouders en pedagogisch personeel van een basisschool tot stand brengen. Het aanleren van de Nederlandse taal met de overdracht van kennis over de basisschool. het verwerven van meer zelfvertrouwen en zelfstandigheid om vlotter in contact te treden met de school. Het is geen cursus algemeen Nederlands
Taallokaal is bedoeld voor: ouders die weinig Nederlands kunnen. (Geen absolute beginners) ouders die weinig weten over de school en in functie van de school hun Nederlands willen verbeteren, uitbreiden,… ouders die de schoolloopbaan van hun kinderen beter willen opvolgen.
Welke inhouden kunnen aan bod komen? 1.De basisschool in mijn buurt? info over het schoolsysteem in België. info over de school oa: schooluren, wie werkt er op deze school, bij welke juf en in welke klas zit mijn kind,…
2. In de klas: Wat betekent spelen in een kleuterklas? Welke vakken zijn er in de lagere school? Hoe ziet een dag er uit in deze school? Eventueel een klasbezoek.
3. Sport, spel en speelgoed: Wat leren kinderen terwijl ze spelen? Hoe belangrijk is speelgoed?
4. Mijn kind in de klas: Hoe is mijn kind in de klas? Welke emoties en gevoelens toont mijn kind? Hoe kan ik hier over praten met de leerkracht?
6. Gesprekken met de leerkracht: 5. Het huiswerk: Hoe ondersteun ik mijn kind bij het maken van huiswerk? De schoolagenda, hoe en wat? 6. Gesprekken met de leerkracht: Het oudercontact. Je kind ziek melden. Een afspraak maken
7. Het rapport: Woordenschat die gebruikt wordt op een rapport begrijpen. Cijfers op een rapport interpreteren. 8. Wat komt er na………? Het 6de leerjaar? Hoe een goede keuze maken?
Wat verwachten wij van de school? Een lokaal Hulp bij het werven van deelnemers vb. lijsten met namen, aanspreken van mensen in het oudercomité,… Doorstroom van informatie en materiaal o.a..: rapport, organigram van de school, klasagenda, voorziene activiteiten,… Trimestrieel overleg met alle betrokken partijen: directie / zorgleerkracht / Af en toe een klasbezoek Drank (koffie, thee, water,…) voor tijdens de pauze
VRAGEN?