Route 67+
Welkom Kennismaking - Naam/ onderwijstype Wat wil je deze avond in ieder geval besproken hebben? Bijeenkomst Insteek van de bijeenkomst De drie bijzonderheden: elke deelnemer stelt zich voor en vertelt drie bijzonderheden over zichzelf waarvan er twee waar zijn en 1 niet waar. De groep moet dan raden welke er niet waar is.
Programma 16:30-17:00 Inloop 17:00-17:10 Opening 17:10-17:45 Informatie over hoe je door de school ondersteund en gefaciliteerd kunt worden als senior docent. o.l.v. cao expert Jilles Veenstra (KVLO) 17:45-18:15 Broodmaaltijd en soep 18:15-19:45 Informatie over hoe je plezierig invulling geeft aan je werk richting je pensioen. o.l.v. coach Anne Rodenburg (Novalibra) 19:45-20:00 Afsluiting Vanaf 20:00 Mogelijkheid tot napraten (tot 21:00) Gezamenlijk even het programma doorlopen, wat komt wanneer aan bod? We hebben bewust gekozen voor het ‘zakelijke’ deel eerst aan bod te laten komen en dan pas tijd in te ruimen voor het ‘mentale’ deel.
Deel 1: Cao en meer Veranderende omstandigheden Masterscriptie Sanne Brons Cao Maatwerk
Schuivende panelen AOW-onbetaalbaar? Pensioenstelsel onhoudbaar? Leeftijdsdiscriminatie? Generatiestrijd? Minder ontziebeleid, meer maatwerk Levensfasebewust beleid
Langer doorwerken Geen FPU meer mogelijk AOW-leeftijd schuift op naar in ieder geval 67 en 3 maanden! Spilleeftijd pensioenen verhoogd naar 67 Fiscale blokkade op vroegpensioen BAPO-regeling versoberd
Docent LO Hoge fysieke werkbelasting Vergrootte kans op burn-out / WIA Die kans is in het onderwijs al groot
67 haalbaar? Verhoogde levensverwachting/ langer doorwerken/ behoud werkvermogen Pensioenleeftijd haalbaar? Wens docenten LO is anders: 61!
De leidinggevende Cruciaal in de verbinding met de organisatie Vroegtijdige signalering problemen Belangrijk voor de ontwikkeling
Haalt de oudere werknemer de eindstreep? Is dit primair een taak van de werkgever? Heeft de werknemer hierin ook een verantwoordelijkheid?
Gesprekken Inzetgesprekken, functioneringsgesprekken? Komt inzetbaarheid/belastbaarheid ter sprake? Een gesprek over taken/begeleiding stagiairs? Een gesprek over andere lessen/andere bevoegdheid? Met de arbo-arts over beperkingen?
De regelingen in de cao Een persoonlijk budget 40/50 DI Inzet PB voor seniorenverlof van 170 uur Uit te breiden met nog eens 170 uur met een eigen bijdrage van 100 Aanpassing arbeidsduur, minder werken, minder verdienen Levensloopregeling (geen nieuwe instroom)
Mogelijkheden bij ABP Spilleeftijd pensioenen stijgt naar 67 jaar Flexibel OP: met pensioen tussen 60 en 70 jaar Deeltijdpensioen ook mogelijk vanaf 60 jaar Kosten: jaar eerder met pensioen kost ca. 8% pensioen (een dag minder werken kost ca. 1,6%) In te zien op MijnABP! Gesprek met ABP kan ook (maar is soms moeilijk)
Generatiepact Minder werken voor een oudere werknemer Werkgever betaalt mee En 100% pensioenopbouw Bijvoorbeeld 60 – 80 – 100 of 50 – 75 - 100 60% werken, 80 % betaald krijgen en 100% pensioenopbouw Geen regeling vanuit de cao, de werkgever KAN de regeling toepassen Ruimte voor jonge, goedkopere, leraren
En…… Ontslag in overleg op basis van een VSO (vaststellingsovereenkomst, ontslag met wederzijds goedvinden) Met recht op een WW, bovenwettelijke en nawettelijke WW
Onderzoek Route 67+ Sanne Brons Onderzoeken in hoeverre fysieke werkbelasting en werkdruk gerelateerd zijn aan het werkvermogen Welke invloed oefenen ‘bevlogenheid’, ‘steun van de leidinggevende’ en de ‘selectie, optimalisatie en compensatie strategieën’ hierop uit? Gevaar voor de doelgroep vakdocenten lichamelijke opvoeding en de verhoogde pensioenleeftijd: fysieke (en mentale) overbelasting
Werkdruk beheersbaar maken door: Steun van leidinggevende in dagelijks welkbevinden (waardering en zorg) en in de ontwikkeling. Betere afstemming taakeisen en capaciteiten Krijgen van hersteltijd om fysieke belastbaarheid dragelijk te houden Het hebben van een vaste zaal/ lesaccommodatie Mee kunnen komen in de digitalisering door: extra tijd, scholing e.a. ondersteuning op dit gebied Opzetten van ouderenbeleid op de school * Onderzoek Sanne Brons is te ontvangen, stuur een mail naar onderwijs@kvlo.nl en dan ontvang je het pdf bestand in je mail.
Pauze
Deel 2: Hoe blijf je aan de goede kant van de lijn?
Welke beelden en verlangens heb je hierbij? En hoe kan je jouw expertise en ervaring delen met anderen? Met deze vragen gaan wij verder o.l.v. Anne Rodenburg