Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Advertisements

Grammatica in balans.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
RALFI en begrijpend lezen
Dyscalculie.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Hulpmiddelen.
DYSLEXIE VOORLICHTING
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de praktijkvakken en creatieve vakken: vakspecifieke begeleiding.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Didactiek procesgerichte aanpak
Voortgezet technisch lezen
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
Effectief leesonderwijs
Visie: rapport en portfolio
Welkom op onze open schoolavond
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
De kubus van CSPE succesfactoren!
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Een prachtige kans voor uw kinderen
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Bijeenkomst September 2015
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Vaco’s
Woordjes leren.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 6: Wet- en regelgeving omtrent dyslexie. Plaats hier uw stelling.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Spelling & Dyslexie 2 week
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Pedagogisch-didactische begeleiding In dit college wordt ingegaan op de zorgniveaus, de integrale aanpak.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Informatieavond groep 5
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Wat is het Europees raamwerk?
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Welkom op onze informatieavond
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Strabrecht college Dyslexie.
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen

Algemene handreikingen Maak gebruik van software die bij de methode hoort Gebruik extra materiaal buiten de methode

Woorden leren Dyslectici hebben vaak moeite met het leren van woordjes door: Fonologisch tekort Automatiseringstekort Bijkomende problemen: De presentatie van de woordjes in de verschillende lesmethodes Bij de MVT wordt vaak gewerkt met vergelijkbare thema’s

Begeleidingsmogelijkheden Alzijdig bespreken Ontwikkel analogiebewustzijn Gebruik een klank-spellingschrift Werk via spel aan woordbetekenis Leer leerlingen visualiseren Focus op hoogfrequente woorden

Begeleidingsmogelijkheden (vervolg) Aandacht voor woordleerstrategieën Chunks Handcomputer, overhoorprogramma

Dispensatie? Moeten dyslectische leerlingen alle woorden uit de methode leren? Hoe kun je bepalen welke woorden het belangrijkste zijn om te leren?

Uitspraak Uitspraak van woorden biedt voor de meeste dyslectici een goede ingang bij het aanleren van nieuwe woorden Maak daarbij wel steeds een koppeling met de betekenis van een woord

Begeleidingsmogelijkheden uitspraak Koorlezen Vergelijk met het Nederlands Tekst-naar-spraakprogramma’s Kapstokwoorden

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Schrijven Het schrijven van een gestructureerde tekst is lastig als alle aandacht uit moet gaan naar de spelling In de begeleiding dus eerst aandacht voor spelling

Spelling Als een vakdocent aandacht wil besteden aan spelling, dan eerst uitspraak en betekenis aan bod laten komen, daarna pas de schrijfwijze Problemen met de spelling kunnen verschillen per taal

Begeleidingsmogelijkheden spelling Vergeet niet dat spellen geen doel op zich is, maar een vaardigheid om te komen tot functioneel schrijven Verbeteren van spelling vraagt om inzicht in spellingscategorieën

Spellingscategorieën a. Basisspelling b. Regelspelling c. Opbouwspelling d. Inprentspelling

Trainen spellingscategorieën Je schrijft wat je hoort (= a) Je past regels en wetmatigheden toe (= b + c) Je prent in (=d)

Beoordeling spelling Reflectie: Is het nodig om met de sectie afspraken te maken over een aangepaste beoordeling van spelling?

Begeleidingsmogelijkheden strategisch schrijven Onder begeleiding werken aan: Stappenplan (inleiding, kern, slot) Reviseren Inzet spellingstrategieën Vaak biedt de reguliere lesmethode al veel instructie op dit gebied en is het de zorgspecialist die extra oefening biedt

Aanvullende maatregelen Voor het schrijven: -Informatie verzamelen -Criteria geven Tijdens het schrijven: -Laptop -Proofing tools / Online woordenboeken / Predictiesoftware Na het schrijven: -Nalezen op inhoud, nalezen op spelling -Reviseren aan de hand van de criteria

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Technisch lezen Voorwaarden voor het begrijpen van een tekst: Snelle en accurate technische leesvaardigheid Woordenschat Kennis van de wereld

Probleem dyslectici Technisch lezen vormt zo’n grote inspanning dat ze niet komen tot een flexibele inzet van adequate leesstrategieën

Begeleidingsmogelijkheden technisch lezen Auditieve ondersteuning (voorlezen, cd-rom methode, tekst-naar-spraak-software, Daisy- speler) Pre-teaching RALFI

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Spreek- en luistervaardigheid Luistervaardigheid kan een compenserende vaardigheid zijn, maar soms wordt het ‘begrijpend luisteren’ verstoord door problemen met correct begrip van grammaticale constructies.

Begeleidingsmogelijkheden Toets spreekvaardigheid mondeling (niet schriftelijk) Maak duidelijk aan welke eisen een gesprek moet voldoen Leer luisterstrategieën aan Luistertoetsen in eigen tempo

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Grammatica Dyslectici kunnen wel degelijk problemen hebben met grammatica: regels worden niet onthouden, geautomatiseerd of toegepast

Begeleidingsmogelijkheden grammatica Afstemming met andere secties over aanbod en terminologie Oefeningen op internet / (methodeonafhankelijke) software Visualiseren van regels Voorbeelden in plaats van regels Regelkaarten

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Zelfstudie Henneman, K., Bekebrede, J., Cox, A., Krosse, H. de. (2013). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Handreiking voor directie, middenmanagement en docenten. Den Bosch: KPC Groep Hoofdstuk 8