De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol
De Toetsing Getoetst
Kwaliteitspiramide *Joosten-ten Brinke, D. (2011). Eigentijds toetsen en beoordelen (lectorale rede). Tilburg: Fontys Hogescholen. Sluijsmans, D. M. A., Peeters, A., Jakobs, L., & Weijzen, S. (2012). Kwaliteit van toetsing onder de loep. Onderwijsinnovatie, 4,
Lagen Elementen TOETSEN -toets/toetstaken -toetsprogramma -toetsbeleid KWALITEITS-CRITERIA Welke criteria worden gebruikt om toetskwaliteit vast te stellen? ONTWERP Hoe worden toets/toetstaken, toetsprogramma, toetsbeleid ontworpen? KWALITEITS-BORGING Hoe wordt de kwaliteit van de toets/toetstaken, toetsprogramma en toetsbeleid geborgd?
Activiteiten-georiënteerd: individuele actor in de opleiding, ad-hoc, losse activiteiten Proces-georiënteerd: relevante actoren in de opleiding, incidenteel, procesmatig, activiteiten in samenhang Systeem-georiënteerd: alle relevante actoren in de opleiding, middellange termijn beleid, systematisch, structureel Keten-georiënteerd: alle relevante actoren in de keten, middellange termijn beleid, systematisch, structureel Maatschappij-georiënteerd: alle relevante actoren in de maatschappij, lange termijn beleid, systematisch, structureel *Expertgroep HBO (2004). Methode voor kwaliteitsverbetering van het hoger onderwijs naar het EFQM-model. MAATSCHAPPIJ
Resultaat
Opbrengsten Uiterlijk op 1 november beschikken wij over een operationeel informatiesysteem, waarin studenten, docenten en de verschillende commissies ( m.n. Examencie, toetscie, kwaliteitscie en Curriculumcie) op een heldere, overzichtelijke en samenhangende wijze alle, voor betreffende actoren relevante informatie kunnen vinden. Toetsen en toetsprogramma evalueren aan de hand van kwaliteitscriteria samen met het werkveld en externe deskundigen en indien nodig het ontwerp van deze toetsen en toetsprogramma’s aanpassen. Beschrijven toetsorganisatie incl taken/rollen/verantwoordelijkheden
Kennisstroom en praktijkstroom Fase 1. DIAGNOSE Fase 2. ONTWERP Fase 3. IMPLEMEN- TATIE Fase 4. EVALUATIE 1. herontworpen methodiek van De Toetsing Getoetst 2. verhoogd bewustzijn toetskwaliteit 3. concrete doelstellingen praktijkstroom kennisstroom
Onderzoek Wat is de consequentiële validiteit, transparantie en bruikbaarheid van de stappen 1 en 2 van de methodiek De Toetsing Getoetst? Welke factoren beïnvloeden deze consequentiële validiteit, bruikbaarheid, transparantie van de methodiek?
Onderzoeksactiviteiten activiteitonderzoeksinstrument noteren belangrijkste bevindingen van de moderatoren (fieldnotes). Observaties werkbijeenkomstenobservatieformulier Analyse van opbrengstenWerkboeken, posters afnemen vragenlijst onder individuele deelnemers over de uitvoering van De Toetsing Getoetstvragenlijst terugkoppelingsgesprekken met moderatoren over de uitvoering van De Toetsing Getoetst. Telefonische interviews focusgroepen
De Toetsing Getoetst: implementatiefase dagdeel 1: introductie methodiek en inzicht krijgen in de stand van zaken rondom toetsing binnen de opleiding (wat doen we) dagdeel 2: bepalen positie en ambitie (uitgaande van wat we doen: in welke fase van ontwikkeling bevinden we ons, in welke fase willen we ons bevinden en welke doelen kunnen we onszelf daartoe stellen) dagdeel 3: prioriteren en uitwerken van doelen dagdeel 4: presenteren van de opbrengsten van De Toetsing Getoetst binnen de opleiding
Wat doen we nu? Maken casusbeschrijving – voor iedere piramidelaag afzonderlijk (werkbladen 1b, 2b, 3b, 4b en 5b) – gebruikmakend van terminologie van ontwikkelingsfasen – indien mogelijk: benoemen van actoren (in functies) benoemen van kwaliteitscriteria en/of aangeven waar deze zijn vastgelegd
verdeling van de lagen over het kernteam - touwtrekken
Onderzoek implementatiefase consequentiele validiteit In hoeverre leidt de methodiek tot een beargumenteerde positie- / ambitiebepaling? argumentatie bij het prioriteren van doelen transparantie Zijn de opdrachten uitgevoerd zoals bedoeld? bruikbaarheid Helpt de methodiek bij het stellen van doelen?
Voorlopige resultaten implementatiefase helpt bij het stellen van doelen > blijven agenderen van toetsing > stellen van doelen: zo SMART mogelijk. > Argumentatie moet helder zijn Onbedoelde effecten: aandacht voor toetsing lange termijn?
VRAGEN?