De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Competentie Thermometer
Ontwerpprojecten In de praktijk
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Logical Framework Approach
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
De evaluatie van een project
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsconferentie 11 november 2014
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Gecontroleerd afdraaien Dressing 2 Afstudeeropdracht EVC groep 4.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Social work Week 2.
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Welkom! Aan alle projectleiders en onderzoekers van de zeven pilotopleidingen die deelnemen aan de kick- off en diagnose-bijeenkomst van de pilot Protocol.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Kwaliteit van toetsing onder de loep
Zorgen en borgen Groepswerk GZW
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Keuzethema: differentiatie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
De beoordeling van scripties en werkstukken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
DEEL TWEE Beschrijvende schalen
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol

De Toetsing Getoetst

Kwaliteitspiramide *Joosten-ten Brinke, D. (2011). Eigentijds toetsen en beoordelen (lectorale rede). Tilburg: Fontys Hogescholen. Sluijsmans, D. M. A., Peeters, A., Jakobs, L., & Weijzen, S. (2012). Kwaliteit van toetsing onder de loep. Onderwijsinnovatie, 4,

Lagen Elementen TOETSEN -toets/toetstaken -toetsprogramma -toetsbeleid KWALITEITS-CRITERIA Welke criteria worden gebruikt om toetskwaliteit vast te stellen? ONTWERP Hoe worden toets/toetstaken, toetsprogramma, toetsbeleid ontworpen? KWALITEITS-BORGING Hoe wordt de kwaliteit van de toets/toetstaken, toetsprogramma en toetsbeleid geborgd?

Activiteiten-georiënteerd: individuele actor in de opleiding, ad-hoc, losse activiteiten Proces-georiënteerd: relevante actoren in de opleiding, incidenteel, procesmatig, activiteiten in samenhang Systeem-georiënteerd: alle relevante actoren in de opleiding, middellange termijn beleid, systematisch, structureel Keten-georiënteerd: alle relevante actoren in de keten, middellange termijn beleid, systematisch, structureel Maatschappij-georiënteerd: alle relevante actoren in de maatschappij, lange termijn beleid, systematisch, structureel *Expertgroep HBO (2004). Methode voor kwaliteitsverbetering van het hoger onderwijs naar het EFQM-model. MAATSCHAPPIJ

Resultaat

Opbrengsten Uiterlijk op 1 november beschikken wij over een operationeel informatiesysteem, waarin studenten, docenten en de verschillende commissies ( m.n. Examencie, toetscie, kwaliteitscie en Curriculumcie) op een heldere, overzichtelijke en samenhangende wijze alle, voor betreffende actoren relevante informatie kunnen vinden. Toetsen en toetsprogramma evalueren aan de hand van kwaliteitscriteria samen met het werkveld en externe deskundigen en indien nodig het ontwerp van deze toetsen en toetsprogramma’s aanpassen. Beschrijven toetsorganisatie incl taken/rollen/verantwoordelijkheden

Kennisstroom en praktijkstroom Fase 1. DIAGNOSE Fase 2. ONTWERP Fase 3. IMPLEMEN- TATIE Fase 4. EVALUATIE 1. herontworpen methodiek van De Toetsing Getoetst 2. verhoogd bewustzijn toetskwaliteit 3. concrete doelstellingen praktijkstroom kennisstroom

Onderzoek  Wat is de consequentiële validiteit, transparantie en bruikbaarheid van de stappen 1 en 2 van de methodiek De Toetsing Getoetst?  Welke factoren beïnvloeden deze consequentiële validiteit, bruikbaarheid, transparantie van de methodiek?

Onderzoeksactiviteiten activiteitonderzoeksinstrument noteren belangrijkste bevindingen van de moderatoren (fieldnotes). Observaties werkbijeenkomstenobservatieformulier Analyse van opbrengstenWerkboeken, posters afnemen vragenlijst onder individuele deelnemers over de uitvoering van De Toetsing Getoetstvragenlijst terugkoppelingsgesprekken met moderatoren over de uitvoering van De Toetsing Getoetst. Telefonische interviews focusgroepen

De Toetsing Getoetst: implementatiefase dagdeel 1: introductie methodiek en inzicht krijgen in de stand van zaken rondom toetsing binnen de opleiding (wat doen we) dagdeel 2: bepalen positie en ambitie (uitgaande van wat we doen: in welke fase van ontwikkeling bevinden we ons, in welke fase willen we ons bevinden en welke doelen kunnen we onszelf daartoe stellen) dagdeel 3: prioriteren en uitwerken van doelen dagdeel 4: presenteren van de opbrengsten van De Toetsing Getoetst binnen de opleiding

Wat doen we nu? Maken casusbeschrijving – voor iedere piramidelaag afzonderlijk (werkbladen 1b, 2b, 3b, 4b en 5b) – gebruikmakend van terminologie van ontwikkelingsfasen – indien mogelijk: benoemen van actoren (in functies) benoemen van kwaliteitscriteria en/of aangeven waar deze zijn vastgelegd

verdeling van de lagen over het kernteam - touwtrekken

Onderzoek implementatiefase consequentiele validiteit In hoeverre leidt de methodiek tot een beargumenteerde positie- / ambitiebepaling? argumentatie bij het prioriteren van doelen transparantie Zijn de opdrachten uitgevoerd zoals bedoeld? bruikbaarheid Helpt de methodiek bij het stellen van doelen?

Voorlopige resultaten implementatiefase helpt bij het stellen van doelen > blijven agenderen van toetsing > stellen van doelen: zo SMART mogelijk. > Argumentatie moet helder zijn Onbedoelde effecten: aandacht voor toetsing lange termijn?

VRAGEN?