Katwijk 21 september Michiel Mulder Adri duivesteijn
Hoe heeft demografie zich ontwikkeld? Hoe hebben prijzen voor koop en huur zich ontwikkeld? Wat betekent dit voor toekomst?
Verandering in 10 jaar (%)BevolkingBanenWoningprijs Krimpgebieden Randstad 4 grote steden10111
Bevolkingsontwikkeling Katwijk even hard als provincie Huishoudens groeien harder: huishoudens verdunning Ontwikkeling 10 jaarZuid-Holland Leiden en BollenstreekKatwijk Bevolking5%7%5% Huishoudens8%13%12%
Reële huurstijging InflatieCorpoComm.Tot ,32,11,62, ,53, ,55,14,65, ,04,94,14, ,62,83,02,8
Doelgroep Overige huurders NL Zuid- Holland NL Zuid- Holland Basishuur Netto huur (incl. huurtoeslag) Bijkomende woonuitgaven Totale netto woonuitgaven Netto huurquote28,830,722,322,1 Totale woonquote huursector42,744,530,129,6
Laag = tot (1 pers.) en (meerpers.) netto p/maand Eu-grens = netto p/maand ( bruto p/jr) 2 x modaal = netto p/maand Bron: WIA 2013
Cijfers Amsterdam: lage inkomens: aantal met huurquote van 30% of meer in twee jaar gestegen van 35% naar 44% Huurquote alle huurders afgelopen twee jaar 2% gestegen
Nieuwbouw Huur Koop Totaal % huur75%77%75%78%81%82%90%86% Vergunningen Huur Koop Totaal % huur70%58%66%73%75%82%78%
JaarTotaalKoopHuur% huur % % % % % % % Totaal %
JaarTotaalWoningcorporaties Totaal woning corporaties% corpo’s HuurKoop % % % % % % % Totaal %45% 12%
TotaalKoopHuur Corpo raties wv. Huur %45%39%79% %40%42%88% %22%40%44% %22%18%99% %34%29%60% %30%24%75% %34%13%73% Totaal %33%30%73%
% corporaties in vergunningen Nederland34%16% Regio36%18% Katwijk14%8% waarvan huur Nederland35% Regio33% Katwijk21%
Bevolking naar leeftijdsgroep Leeftijd % toename 20 jaar Woningen / jaar % % % > % Bevolking totaal % Huishoudens totaal %230 Waarvan 1 persoons % 195
Afnemende baankansen in de randen van het land Meer druk op prijzen in aantrekkelijke gebieden Op zowel koop als huur
Een samenvatting
Woonquote (betaalbaarheid) ◦ Nooit meer huur betalen dan cf. Nibud-systematiek Aanbodnorm (beschikbaarheid) ◦ Op basis van normen Rijk moet gemeente samen met lokale aanbieders zorgen voor extra woningen ◦ Financiering tekorten via Rijksfonds ◦ Verkoop en dure verhuur alleen toegestaan als teveel aanbod ten opzichte van doelgroep Zeggenschap ◦ Democratisering woningcorporaties ◦ Vorming woon coöperaties met gedeeld eigenaarschap
Betaal nooit meer teveel huur Vgl. financieringslastpercentages in koop Net als WWS voor zowel corpo’s als particulier Inclusief energielasten Prikkel duurzaamheidsinvesteringen Indien corporaties huurverlaging niet kunnen betalen, beroep op ‘Restitutiefonds huurverlaging’
Rijk zet norm o.b.v. demografie gemeente ‘Amstelveen’ kan dus niet meer weigeren sociale huurwoningen te bouwen Aanbod kan van corporaties of niet-corporaties komen: uitbreiding borging naar niet-corpo’s Doelgroep verschilt naar regio: iedereen die niet in ‘marktsegment’ terecht kan ◦ (in A’dam dus ook middeninkomens) Indien lokaal geen financiering: beroep op Rijksfonds voor het Wonen
Alleen als structureel boven aanbod norm Als tijdelijk boven aanbodnorm: huur marktsegment toestaan Afroming van deze ‘overwinsten’ t.b.v. ‘Rijksfonds voor het Wonen’ Tegelijkertijd afschaffen verhuurderheffing
+ Voor volkshuivesting, uit schatkist -/- Uit volkshuisvesting, in schatkist Rijksfonds voor het WonenAfroming overwinsten Restitutiefonds huurverlagingHuurtoeslag: beroep hierop verminderd door woonquote Verhuurderheffing
Geen tandeloze tijgers meer Zeggenschap beweegt mee met wens bewoner: ◦ Recht op beheer ◦ ‘Eigendomsneutraal’: als je wilt kopen kan dit in gedeeld eigenschap (‘woon coöperatie’) Mensen die ‘gewoon’ willen blijven huren: ◦ Democratisering woningcorporaties ◦ Bewoners kiezen bestuurders ◦ Vereniging in plaats van stichting ◦ Zeggenschap bij belangrijke besluiten
Hans Spekman (voorzitter), Lex de Boer, Adri Duivesteijn, Anita Engbers, Toon Geenen (secretaris), Hein de Haan, Tom Leenders, Ernst van der Leij, Mary Fiers, Hamit Karakus, Eef Meijerman, Michiel Mulder, Albert de Vries, Egbert de Vries, Barend Wind, Christiaan Winkel.
Overzicht van enkele maatregeln
70% van de beschikbaar komende sociale huurwoningen in 2016 biedt Dunavie aan in de categorie betaalbaar. Dunavie past haar streefhuurbeleid aan en wijst ruim duizend woningen aan die de corporatie bij mutatie op enig moment in de betaalbare klasse aanbiedt en verhuurt. Dunavie garandeert dat in % van de sociale huurwoningen tot de betaalbare huurprijsklasse blijft behoren. Partijen monitoren de ontwikkeling jaarlijks.
Dunavie wijst minimaal 95% van de betaalbare, sociale huurwoningen die beschikbaar komen passend toe. Dunavie helpt huurders die door een inkomensdaling geconfronteerd worden met een te hoge huur een passende woning te zoeken (volgens voorwaarden Woonlastenfonds). Huurders kunnen huurverlaging aanvragen als ze door een inkomensdaling geconfronteerd worden met een te hoge huur. Ook geldt de inkomensafhankelijke huurverhoging dan niet. Dunavie past vanaf 2016 een gematigd huurbeleid toe volgens de afspraken in het Nieuwe Woonakkoord van de Woonbond en Aedes. Dunavie wijst minimaal 95% van de betaalbare, sociale huurwoningen die beschikbaar komen passend toe.
Dunavie helpt huurders die door een inkomensdaling geconfronteerd worden met een te hoge huur een passende woning te zoeken (volgens voorwaarden Woonlastenfonds). Huurders kunnen huurverlaging aanvragen als ze door een inkomensdaling geconfronteerd worden met een te hoge huur. Ook geldt de inkomensafhankelijke huurverhoging dan niet. Dunavie past vanaf 2016 een gematigd huurbeleid toe volgens de afspraken in het Nieuwe Woonakkoord van de Woonbond en Aedes. Dunavie biedt dure scheefwoners waar mogelijk en in specifieke situaties de kans om te verhuizen naar een goedkopere huurwoning 482 woningen renoveren woningen krijgen een betere schil woningen kiezen uit De groene keuze vanDunavie huisvest de taakstelling voor statushouders die de gemeente opgelegd krijgt zoveel mogelijk in de bestaande woningvoorraad. Enkele afspraken overlast & buurtschouwen Sociale huurwoningen op locatie Valkenburg (rijksvastgoedbedrijf)