Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

De 5 dimensies van cultuur
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
Workshop Relationele en seksuele vorming
Opvoeden van drukke kinderen
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
OPVOEDEN IN DE PUBERTEIT
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Alcohol, roken en opvoeding
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Liefde en relaties.
Les voor ♀ Plaatje Loverboys.
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom ik maak me sterk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Geloofsopvoeding Vader- en moederschap. Vader én moeder zijn nodig Kinderen hebben twee rolmodellen nodig, van de vrouw en van de man. Kinderen hebben.
GGD Amsterdam Oktober 2010 Jale Simsek.  Nederland is een sterk geindividualiseerde samenleving met daarbij behorende waarden en normen. 1) Onafhankelijkheid/
Opgroeien en leven in twee culturen Jale Simsek. JONGEREN Ontwikkelingsfasen van jongeren zijn universeel Ontwikkelingsfasen van jongeren zijn universeel.
Bespreekbaar maken homoseksualiteit Turkse gemeenschap Inspraak Orgaan Turken Jale Simsek.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Internet en grenzen Plaatje.
Partnerkeuze & maagdelijkheid.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Liefde en relaties.
Sociaal werk 2 Stoornis/beperkingen
Passend onderwijs.
Les 2. Wachten met seks? B E L O V E D.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Jongeren en seks Plaatje.
Presentatie: Over de grens
Presentatie: Gender en seksualisering
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.

RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Liefde en relaties.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Overzicht gedragingen per competentie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek

Kader IK versus WIJ orientatie : Ik gericht op “zelf doen”; Wij gericht op “we doen het samen”. Mentaliteitsverandering als het gaat om opvoeden van jongens en meisjes: meisjes minder ruimte dan jongens Mechanismen gender ongelijkheid: seksuele identiteit meisjes onder bescherming van de mannen in de familie

Doel training Inzicht in verschillen tussen opvoeding van meisjes en jongens Inizcht in hoe deze verschillen leiden tot afstand tussen jongeren en ouders

Sfeer groep Met elkaar in dialoog gaan Een open sfeer Deelnemers aan het woord Binnen de grenzen van respect hier ruimte aan geven Negatieve uitlatingen positief benaderen

Code’s 1)Zonder eer ben je niks 2)Eer van de man gaat via het gedrag van de vrouwen in zijn familie 3)Eer heeft te maken met het gevoel van eigenwaarde 4)Man is actief buitenshuis, vrouw binnenshuis 5)Vrouw offert zich op voor haar gezin/familie

Code’s 6) Ouders kiezen een partner voor hun kind 7) Rollen binnen het gezin liggen vast 8) Benoemen van emoties verloopt via algemene opvattingen 9) Afhankelijkheid van de groep is vanzelfsprekend 10) Loyaliteit en gehoorzaamheid

Eigen identiteit Loskomen van ouders: 3 dimensies 1)Emotioneel loskomen van de ouders 2)Experimenteren met de verworven seksuele identiteit 3)Onvoorwaardelijke liefde

Hoe bespreekbaar maken? -3 dimensies vertalen: 1)Emotioneel loskomen betekent niet dat de jongere grenzeloos de eigen gang kan gaan. Jongeren komen rond 14 jaar los van de ouders om de eigen identiteit te ontwikkelen Bijvoorbeeld: ze vinden andere muziek leuker, zijn oneens met de opvattingen van de ouders

Hoe bespreekbaar maken? 2) Experimenteren met nieuw verworven seksuele identiteit: meisje merkt dat ze meisje is en jongen een jongen: ze hebben meer mogelijkheden tot hun beschikking wat betreft omgang met elkaar. Voorbeeld: ze worden getrokken door de andere sekse, willen weten hoe ze erop reageren

Hoe bespreekbaar? 3) Onvoorwaardelijke liefde, de jongeren zijn aan het veranderen en willen dat hun ouders weten dat zij in de kern dezelfde zijn. Voorbeeld: mama, papa ik maak me los en verzet me tegen jullie, maar blijf van me houden!

Vertalen naar de doelgroep: Stappenplan: 1)Leg bovenstaande uit. 2)Vraag an de groep: -Hoe moet je als ouder reageren op deze ontwikkelingen? -Laat een discussie ontstaan en zet de kernwoorden op het bord

Vertalen groep, -Hou je kernwoorden vast -Vraag de groep: 1)Noem een aantal zaken die positief zijn: hoe er met deze 3 ontwikkelingen wordt omgegaan in je cultuur? 2)Noem een aantal negatieve? - Laat een discussie ontstaan en vergelijk de kernwoorden met de eerste

Afronden Rond af met een korte toelichting: -De gevolgen van jongeren dingen verbieden werkt ‘liegen’ in de hand. Jongeren gaan de dingen stiekem doen. -Ruimte geven aan de jongere hoeft geen grenzeloosheid te betekenen. -Vertrouw op je kinderen

Opdracht in 2 tallen Maak het thema “ luisteren naar je puber” bespreekbaar en presenteer een korte sessie