Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Driemaal Taal Sessies.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Kop- en voetteksten, regelnummers
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Chronologisch…. In de goede volgorde In een logische volgorde Op volgorde van datum Bijvoorbeeld: -> je wordt geboren -> je wordt volwassen -> je gaat.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Doorsnede van een rivier
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
BoekStart in de Kinderopvang 18 oktober 2010
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Deze prenten van de communicatieset IK+JIJ=WIJ van het VVKBaO zijn polyvalent inzetbaar: -Als aanzet tot een gesprek -Als de student/leerkracht zijn/haar.
(Voor)lezen is leuk!.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Het belang van voorlezen
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Monitor BoekStart meting 2016 Nicolien de Pater Landelijk contactpersoon Monitor BoekStart.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Aan de slag… passend lezen in de bibliotheek
Startbijeenkomst Monitor BoekStart in de kinderopvang meting 2017
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Landelijke startbijeenkomst Boekstart in de kinderopvang
Informatieavond 2 vwo en gymnasium
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Voorlezen in de kinderopvang
maatwerkrapportage Nicolien de Pater
Monitor BoekStart in de kinderopvang van resultaat naar doelen
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Mijn visie op onderwijs
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
naam gemeente | datum start
De BoekStartcoach.
BOM-model PV 25/03/2014.
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Schooljaar [voeg jaar in] [Naam van school] Naam leerkracht Klas
Arline Spierenburg november 2018
Monitor BoekStart in de kinderopvang van resultaat naar doelen
Werken met de Monitor BoekStart in de kinderopvang
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum

14 november 2016 de Bibliotheek Helmond-Peel2 Waarom de monitor? -Planmatig en doelmatig werken aan de taalontwikkeling van kinderen -De monitor geeft inzicht rondom BoekStartzaken op de eigen locatie in vergelijking met landelijke gemiddelden. -Informatie uit de monitor gebruiken om het voorleesplan bij te stellen -Aan de hand van de monitor kun je met het team in gesprek gaan over wat er gebeurt op de werkvloer -Aan de hand van de monitor kun je bespreken hoe de samenwerking met de bibliotheek verbeterd kan worden.

Voorbeeld: vraag met uitkomst landelijk en Korein totaal 14 november

Antwoord per groep 14 november 2016 Beeld > Koptekst en voettekst...4

Vraag: ik leg moeilijke woorden uit 14 november 2016 Beeld > Koptekst en voettekst...5

Antwoord per groep 14 november 2016 Beeld > Koptekst en voettekst...6

Vraag: ik vertel ouders over het belang van voorlezen 14 november 2016 Beeld > Koptekst en voettekst...7

Antwoord per groep 14 november 2016 Beeld > Koptekst en voettekst...8