SPELSITUATIE: CONGO ONTWIKKELD VOOR DE VLAAMSE VREDESWEEK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Democratie en dictatuur
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Technieken 3: de-escaleren
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Deel anders, mijn organisatie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Burgerinitiatieven.
Dossier Empowerment.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Superhelden, we kennen ze allemaal
Aan de slag met waarderend vernieuwen
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Geweld op de Werkplek. Geweld op de Werkplek: Samenvatting 2 Andrei deelt al langer dan vijf jaren een kantoor met David. Ze hebben in die tijd aan veel.
Wereld Choco-lat Economie. Wereld Choco-lat Benodigheden  1 spelbord  5 sets van 11 fabriekskaarten  5 sets van 3 hoofdzetelkaarten  45 spelkaarten.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
SPELSITUATIE: BELGIË ONTWIKKELD VOOR DE VLAAMSE VREDESWEEK
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Diversiteit & Inclusie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Gezocht: sterke solidariteits-verhalen 7 op 7
Blok 2 Vrijheid in Nederland
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Duurzame inzetbaarheid
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Samen op weg naar een rookvrij terrein
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Duurzame inzetbaarheid
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Democratie of dictator
Wat de leerling doet Wat de docent doet
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Transcript van de presentatie:

SPELSITUATIE: CONGO ONTWIKKELD VOOR DE VLAAMSE VREDESWEEK

Een initiatief van Ontworpen door: Galya De Temmerman, Hanne Tavernier, Lien Tiberghien en Marjolein Wulteput Studenten 1 e Master Orthopedagogiek Universiteit Gent 2

Congolezen strijden voor verandering. Versterk hun stem! In de Democratische Republiek Congo nemen jonge activisten hun toekomst in eigen handen. Deze nieuwe generatie strijdt op een geweldloze manier voor veiligheid, inspraak en sociale rechtvaardigheid. Congolese jongeren zetten zich in 2016 in voor eerlijke verkiezingen. Tijdens de Vlaamse Vredesweek 2016 geven Pax Christi Vlaanderen en Broederlijk Delen een stem aan deze moedige jongeren uit Congo. Check op wat je allemaal kan doen. Dit spel geeft inzicht in de verschillende vormen van strijd voeren: wat past het best bij jou en wat levert het meest op? 3

Spel ‘De geweldloze strijd’ De klasgroep wordt in twee groepen verdeeld: een groep jongeren en een groep die de overheid vormt. Vanuit de overheid wordt er een maatregel ingevoerd. Als jongeren kunnen jullie kiezen hoe jullie hierop gaan reageren. De reacties van de jongeren zullen de keuzes van de overheid bepalen, en omgekeerd. Situatie 1 speelt zich af in België, situatie 2 in DR Congo. Veel succes en speelplezier! 4

Situatie 2: Congo In Congo is er al jaren een gewapend conflict aan de gang, voornamelijk in Oost-Congo. Momenteel is Kabila nog aan de macht, maar in november 2016 zouden er nieuwe verkiezingen moeten plaatsvinden. De jongeren willen een democratisch Congo terwijl een bepaald deel van de overheid Kabila’s mandaat onwettig wil verlengen. De overheid neemt dan ook drastische maatregelen om tegenstand in de kiem te smoren. Hoe reageert de groep jongeren? Maak je keuze uit de drie opties op de volgende slide en wacht af hoe de overheid hierop zal reageren. Overheid: nu is het jullie beurt. Voor meer informatie: zie handleiding (te downloaden op 5

b. Jullie starten een petitie om aan te tonen dat jullie niet akkoord gaan met de gang van zaken. b. Jullie starten een petitie om aan te tonen dat jullie niet akkoord gaan met de gang van zaken. a. Jullie hebben geen idee hoe aan een actie te beginnen en hebben schrik voor strenge represailles. Jullie houden het verzet binnenskamers. a. Jullie hebben geen idee hoe aan een actie te beginnen en hebben schrik voor strenge represailles. Jullie houden het verzet binnenskamers. c. Jullie besluiten om met een grote groep te gaan protesteren. c. Jullie besluiten om met een grote groep te gaan protesteren. Jongeren: eerste reactie 6

b. Jullie organiseren een persconferentie om jullie standpunt uit te leggen en geven informatie via jullie website en facebook over de bedoeling van de acties. b. Jullie organiseren een persconferentie om jullie standpunt uit te leggen en geven informatie via jullie website en facebook over de bedoeling van de acties. a. Jullie voeren verder actie. Elke dag komen jullie samen om te fluiten om zo collectief jullie verzet te versterken. Jullie leggen voorbijgangers uit wat jullie doen. a. Jullie voeren verder actie. Elke dag komen jullie samen om te fluiten om zo collectief jullie verzet te versterken. Jullie leggen voorbijgangers uit wat jullie doen. c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. Jongeren: volgende reactie na actie 7

b. Jullie eisen de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van de gevangenen via een petitie en geven informatie via jullie website en facebook over de bedoeling van de acties. b. Jullie eisen de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van de gevangenen via een petitie en geven informatie via jullie website en facebook over de bedoeling van de acties. a. Jullie voeren verder actie. Elke dag komen jullie samen om te fluiten om zo collectief jullie verzet te versterken. Jullie leggen voorbijgangers uit wat jullie doen. a. Jullie voeren verder actie. Elke dag komen jullie samen om te fluiten om zo collectief jullie verzet te versterken. Jullie leggen voorbijgangers uit wat jullie doen. c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. Jongeren: volgende reactie na actie 8

b. Jullie organiseren een workshop om de verantwoordelijkheid van jongeren in het democratisch proces te bevorderen om zo jullie kringen te vergroten. Hieruit volgt een nieuwe straatactie. b. Jullie organiseren een workshop om de verantwoordelijkheid van jongeren in het democratisch proces te bevorderen om zo jullie kringen te vergroten. Hieruit volgt een nieuwe straatactie. a. Jullie gaan demonstreren. Elke dag komen jullie samen om te fluiten om zo collectief jullie verzet te versterken. Jullie leggen voorbijgangers uit wat jullie doen. a. Jullie gaan demonstreren. Elke dag komen jullie samen om te fluiten om zo collectief jullie verzet te versterken. Jullie leggen voorbijgangers uit wat jullie doen. c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. Jongeren: volgende reactie na mislukte actie 9

b. Jullie eisen de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van de gevangenen via een petitie, gericht aan de overheid. b. Jullie eisen de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van de gevangenen via een petitie, gericht aan de overheid. a. Vanuit de gevangenis organiseren en coördineren jullie samen met de activisten buiten de gevangenis nog meer protest. Dit wordt grimmiger en er is veel vandalisme. a. Vanuit de gevangenis organiseren en coördineren jullie samen met de activisten buiten de gevangenis nog meer protest. Dit wordt grimmiger en er is veel vandalisme. Jongeren: situatie met gevangenen a. Jullie nemen contact met advocaten om de activisten vrij te krijgen. Via een sit- in buiten de gevangenis vragen jullie aandacht voor de onrechtvaardige behandeling van jullie vrienden. a. Jullie nemen contact met advocaten om de activisten vrij te krijgen. Via een sit- in buiten de gevangenis vragen jullie aandacht voor de onrechtvaardige behandeling van jullie vrienden. 10

b. Jullie vragen de Congolese overheid om de intimidatie te stoppen. Jullie wijzen op het recht van vrije meningsuiting. b. Jullie vragen de Congolese overheid om de intimidatie te stoppen. Jullie wijzen op het recht van vrije meningsuiting. c. Jullie zijn verontwaardigd en organiseren protesten, die steeds grimmiger worden. c. Jullie zijn verontwaardigd en organiseren protesten, die steeds grimmiger worden. Jongeren a. Jullie organiseren bijeenkomsten om jullie visie op een nieuw Congo uit te leggen: meer democratie en minder corruptie. De beweging groeit. a. Jullie organiseren bijeenkomsten om jullie visie op een nieuw Congo uit te leggen: meer democratie en minder corruptie. De beweging groeit. 11

b. Jullie voelen jezelf machteloos en durven geen actie meer te ondernemen, ook al gaat de overheid verder met haar beleid. b. Jullie voelen jezelf machteloos en durven geen actie meer te ondernemen, ook al gaat de overheid verder met haar beleid. a. Jullie zien dat de overheid verder doet met haar beleid en jullie willen toch verandering teweegbrengen. Jullie plannen een ludieke actie in het stadscentrum. a. Jullie zien dat de overheid verder doet met haar beleid en jullie willen toch verandering teweegbrengen. Jullie plannen een ludieke actie in het stadscentrum. Jongeren: in geval van geen verzet 12

b. Jullie drijven de protestacties op: door de ludieke aanpak krijgen jullie veel sympathie bij de mensen. b. Jullie drijven de protestacties op: door de ludieke aanpak krijgen jullie veel sympathie bij de mensen. a. Jullie proberen in samenwerking met organisaties uit andere landen de gevangenen vrij te krijgen. a. Jullie proberen in samenwerking met organisaties uit andere landen de gevangenen vrij te krijgen. Jongeren c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. 13

b. Jullie proberen via geweldloze demonstraties jullie geloofwaardigheid op te bouwen, zodat er een gesprek mogelijk wordt. b. Jullie proberen via geweldloze demonstraties jullie geloofwaardigheid op te bouwen, zodat er een gesprek mogelijk wordt. a. Jullie vertrouwen het niet; het verzet wordt meer gewelddadig, want jullie zijn het beu. Jullie proberen steeds meer mensen mee te krijgen in jullie verhaal. a. Jullie vertrouwen het niet; het verzet wordt meer gewelddadig, want jullie zijn het beu. Jullie proberen steeds meer mensen mee te krijgen in jullie verhaal. Jongeren 14 c. Jullie zoeken contact met iemand binnen de overheid die jullie vertrouwen. Jullie willen een gesprek. c. Jullie zoeken contact met iemand binnen de overheid die jullie vertrouwen. Jullie willen een gesprek.

b. Jullie aanvaarden de internationale bemiddeling en hopen dat er een machtswissel zal komen. b. Jullie aanvaarden de internationale bemiddeling en hopen dat er een machtswissel zal komen. a. Jullie nemen de uitnodiging aan om aan tafel te gaan zitten: jullie hebben jullie goed voorbereid. a. Jullie nemen de uitnodiging aan om aan tafel te gaan zitten: jullie hebben jullie goed voorbereid. Jongeren 15 c. Jullie willen geen internationale bemiddeling. Jullie willen de problemen zelf oplossen. c. Jullie willen geen internationale bemiddeling. Jullie willen de problemen zelf oplossen.

b. Jullie zijn boos en drijven de protestacties op met gewelddadig politieoptreden tot gevolg. Er vallen zelfs doden. b. Jullie zijn boos en drijven de protestacties op met gewelddadig politieoptreden tot gevolg. Er vallen zelfs doden. Jongeren: escalatie c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. c. Jullie krijgen schrik en besluiten om geen verdere actie meer te ondernemen. 16

c. Jullie beschuldigen de activisten ervan antidemocratisch en staatsgevaarlijk te zijn via de media. c. Jullie beschuldigen de activisten ervan antidemocratisch en staatsgevaarlijk te zijn via de media. a. Jullie laten de activisten gevangen nemen omdat ze de macht bedreigen. a. Jullie laten de activisten gevangen nemen omdat ze de macht bedreigen. Overheid: mogelijke reactie b. Jullie reageren niet en hopen dat het protest vanzelf overwaait. b. Jullie reageren niet en hopen dat het protest vanzelf overwaait. 17

c. Jullie laten de activisten gevangen nemen en mishandelen hen als waarschuwing voor de anderen. In de media rechtvaardigen jullie dit door te stellen dat het gaat om staatsgevaarlijke individuen. c. Jullie laten de activisten gevangen nemen en mishandelen hen als waarschuwing voor de anderen. In de media rechtvaardigen jullie dit door te stellen dat het gaat om staatsgevaarlijke individuen. b. Jullie laten geen gevangenen vrij en negeren de acties. Jullie rechtvaardigen dit via de media en weigeren ieder gesprek. b. Jullie laten geen gevangenen vrij en negeren de acties. Jullie rechtvaardigen dit via de media en weigeren ieder gesprek. Overheid: reactie na protesten a. Jullie beschuldigen de activisten van illegale demonstratie en verstoring van de openbare orde. Zij worden opgepakt. a. Jullie beschuldigen de activisten van illegale demonstratie en verstoring van de openbare orde. Zij worden opgepakt. 18

a. Jullie zijn blij dat er geen protest meer komt en gaan verder met het beleid opdat president Kabila aan de macht kan blijven. a. Jullie zijn blij dat er geen protest meer komt en gaan verder met het beleid opdat president Kabila aan de macht kan blijven. Overheid: geen actie 19

b. Jullie laten het protest links liggen en doen gewoon verder. b. Jullie laten het protest links liggen en doen gewoon verder. a. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie, maar willen niet toegeven en verhogen de druk op de activisten: zij worden gestigmatiseerd als staatsgevaarlijk. a. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie, maar willen niet toegeven en verhogen de druk op de activisten: zij worden gestigmatiseerd als staatsgevaarlijk. Overheid: na ludieke actie c. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie, maar willen niet toegeven en verhogen de druk op de activisten: zij worden gearresteerd. c. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie, maar willen niet toegeven en verhogen de druk op de activisten: zij worden gearresteerd. 20

b. Jullie laten het protest links liggen en doen gewoon verder. b. Jullie laten het protest links liggen en doen gewoon verder. a. Jullie voelen de druk stijgen door die acties, maar willen niet toegeven en verhogen de druk op de activisten: zij worden gestigmatiseerd als staatsgevaarlijk. a. Jullie voelen de druk stijgen door die acties, maar willen niet toegeven en verhogen de druk op de activisten: zij worden gestigmatiseerd als staatsgevaarlijk. Overheid: na aanhoudende acties c. Jullie voelen de druk stijgen door die acties, maar kennen geen andere manier dan het treffen van harde maatregelen: jullie stellen de avondklok in: niemand mag nog buiten na 19u. c. Jullie voelen de druk stijgen door die acties, maar kennen geen andere manier dan het treffen van harde maatregelen: jullie stellen de avondklok in: niemand mag nog buiten na 19u. 21

b. Jullie laten het protest links liggen en doen gewoon verder. b. Jullie laten het protest links liggen en doen gewoon verder. a. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie, maar willen niet toegeven en verhogen de druk op de activisten: zij worden gestigmatiseerd als staatsgevaarlijk. a. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie, maar willen niet toegeven en verhogen de druk op de activisten: zij worden gestigmatiseerd als staatsgevaarlijk. Overheid: na ludieke actie (2) c. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie, maar weten niet hoe uit de situatie te geraken. Jullie nemen contact op met een internationale organisatie om tot een vergelijk te komen. c. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie, maar weten niet hoe uit de situatie te geraken. Jullie nemen contact op met een internationale organisatie om tot een vergelijk te komen. 22

b. Jullie laten het protest links liggen en doen gewoon verder. b. Jullie laten het protest links liggen en doen gewoon verder. a. Jullie voelen de druk stijgen door die acties, maar willen niet toegeven en stemmen een nieuwe wet tegen protestacties. a. Jullie voelen de druk stijgen door die acties, maar willen niet toegeven en stemmen een nieuwe wet tegen protestacties. Overheid: na aanhoudende acties c. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie en vragen via de media om de protesten te stoppen. c. Jullie voelen de druk stijgen door die ludieke actie en vragen via de media om de protesten te stoppen. 23

b. Jullie nemen de leiders van de demonstraties of petitie gevangen ter intimidatie. b. Jullie nemen de leiders van de demonstraties of petitie gevangen ter intimidatie. a. Jullie pakken de gevangenen nog harder aan om zo nieuwe protesten of rellen tegen te gaan. a. Jullie pakken de gevangenen nog harder aan om zo nieuwe protesten of rellen tegen te gaan. Overheid: c. Jullie vrezen dat de ingehuurde advocaten hun gelijk zullen halen in de rechtbank en versterken de stigmatisering van de gevangenen. c. Jullie vrezen dat de ingehuurde advocaten hun gelijk zullen halen in de rechtbank en versterken de stigmatisering van de gevangenen. 24

b. Jullie vrezen internationale sancties en laten de gevangen vrij, maar het beleid verandert niet. b. Jullie vrezen internationale sancties en laten de gevangen vrij, maar het beleid verandert niet. a. Jullie vinden de internationale aandacht niet leuk: daarom besluiten jullie om met hen te overleggen in de hoop er snel vanaf te zijn. a. Jullie vinden de internationale aandacht niet leuk: daarom besluiten jullie om met hen te overleggen in de hoop er snel vanaf te zijn. Overheid: c. Jullie vrezen internationale sancties en meer verzet van Congolese burgers. De enige oplossing lijkt te gaan onderhandelen. c. Jullie vrezen internationale sancties en meer verzet van Congolese burgers. De enige oplossing lijkt te gaan onderhandelen. 25

b. Jullie geven de voorkeur aan de geweldloze activisten dan aan de gewelddadige demonstranten en gaan met hen een gesprek aan. b. Jullie geven de voorkeur aan de geweldloze activisten dan aan de gewelddadige demonstranten en gaan met hen een gesprek aan. a. Jullie besluiten om in te gaan op de vraag van een collega uit de overheid om met de activisten aan tafel te gaan zitten. a. Jullie besluiten om in te gaan op de vraag van een collega uit de overheid om met de activisten aan tafel te gaan zitten. Overheid: mogelijkheid gesprek c. Jullie laten de internationale gemeenschap bemiddelen: op deze manier hopen jullie geen gezichtsverlies te lijden. c. Jullie laten de internationale gemeenschap bemiddelen: op deze manier hopen jullie geen gezichtsverlies te lijden. 26

Discussie Jullie zijn samen tot een bepaalde uitkomst gekomen. Gebeurde dit volgens jullie verwachtingen? Hebben jullie het gevoel dat bepaalde acties voor betere oplossingen zorgen dan andere? Hebben jullie voldoende pistes geprobeerd? Wat als je niets doet? Brengt de keuze voor geweld jullie een goede uitkomst of is geweldloze strijd beter? Welke moeilijkheden brengen deze manieren met zich mee? Heb je het spel over de situatie in België al gespeeld? Kan je verschillen opnoemen tussen België en Congo? 27

28