Dienstverleningsconcept Giessenlanden, Leerdam en Zederik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Zaakgericht Werken.
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
Een startersgids voor innovatie
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
Governance van de informatievoorziening
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Enterprise Document Management Fase
Digitaal mei 2014.
Producten & Werkprocessen
Governance van de informatievoorziening
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Een kwestie van kiezen 1Zaakgericht Werken - een kwestie van kiezen.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Van Dordt, voor Dordt.
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Routekaart verbreed GRP
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Les 1: Brainstorm en kennismaken
bij kwaliteit en outcome
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
De succesformule van Dienstverlening
Het E-depot van Rotterdam
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Digitale toegankelijkheid in Nederland
“Omgeving in beweging”
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Dienstverleningsconcept Giessenlanden, Leerdam en Zederik

Ons dienstverleningsconcept …. beoogt een kader bieden voor de organisaties en medewerkers om diensten te verlenen, beschrijft hoe we klantgericht werken, maakt keuzes en onderbouwt deze.

Dienstverlening verandert

Er komt veel op ons af Domeingewijze ketenintegratie Decentralisaties Besparen Meer normeren, Minder uitvoeren Digitaliseren en zaakgericht werken

Veel wettelijke verplichtingen

Het gaat erom goede keuzes te maken

Onze visie op dienstverlening In de definitie van ‘de’ klant betekent uitblinken in dienstverlening: direct het gevraagde antwoord, advies, product of dienst leveren. Een dienstverlenende organisatie is een organisatie waarin de vraag van de klant centraal staat (vraaggericht) en snelle afhandeling van vragen, adviezen, aanvragen en verzoeken voorop staat. Voor 80% van onze dienstverlening is deze uitspraak leidend. Deze 80% betreft onze meest gevraagde, eenvoudig af te handelen producten. We richten deze dienstverlening slim, snel, slank en soepel in. Publieke dienstverlening is ook complex. De burger vraagt aan de overheid duidelijke antwoorden. Zorgvuldigheid staat daarbij voorop. Onze klanten kunnen erop vertrouwen een juist antwoord te krijgen, een goed advies en een correct product. Snel waar mogelijk, altijd op maat in heldere bewoordingen. Voor 20% van de dienstverlening is deze uitspraak leidend. Dit betreft 250 tot 300 producten. Uitgangspunt voor de inrichting van deze producten en diensten is dat we grip willen hebben op de afhandeling van de zaak.

Wat willen we presteren? We helpen onze klanten zoals we zelf geholpen willen worden. We bieden hulp die voldoet aan de gestelde vraag, we luisteren en vragen door, en begeleiden indien de klant dit vraagt of wij dit zelf nodig vinden; We mijden vaktaal en spreken en schrijven begrijpelijk en toegankelijk; Iedere klant kan erop vertrouwen het juiste antwoord te krijgen; We kunnen nee zeggen als dat nodig is, en geven daarbij aan wat wel mogelijk is; We maken de dienstverlening zo simpel en slank als mogelijk. We richten de dienstverlening in op het meest voorkomende geval en niet de uitzondering. We beperken het aantal (verplichte) contacten. We zorgen ervoor dat we direct de juiste vragen stellen zodat de klant niet meermalen informatie hoeft te geven. De beste dienst is geen dienst: wij zijn proactief. We voorkomen aanvragen door proactieve dienstverlening We dereguleren en vereenvoudigen procedures, richtlijnen en formulieren.

Wat willen we presteren? Onze klanten zijn vrij te kiezen hoe ze ons willen benaderen. We hebben alle kanalen open voor alle producten en alle klanten voor zover de wetgever dit toestaat en wij dit zelf hanteerbaar achten; We bedienen zelfredzame burgers en bedrijven zoveel mogelijk via het digitale loket. Niet zelfredzame klanten blijven we via traditionele kanalen bedienen in alle drie de gemeenten, waar een fysiek loket is dat voorziet in de meest gevraagde diensten. Wij gaan op huisbezoek wanneer dat nodig is volgens onze eigen inschatting. We maken direct integrale afspraken met de klant en komen die na. We zijn betrouwbare adviseurs, met inachtneming van onze publieke taak als onafhankelijk toetser van aanvragen. We sturen de klant niet van het kastje naar de muur maar nemen verantwoordelijkheid. Wij voeren de regie op zaken, ook wanneer onze partners de uitvoering verzorgen.

Wat betekent dat voor de burger? Hij wordt direct adequaat geholpen, liefst op afspraak Wie het zelf kan doet het zelf, liefst digitaal Sneller duidelijkheid, ook als het antwoord ‘nee’ is Één aanspreekpunt bij complexe zaken

Wat willen we veranderen? Concentreren en centraliseren van de dienstverlening – Alle dienstverlening start en eindigt in het Klant Contact Centrum – Het Klant Contact Centrum is de centrale toegang tot de dienstverlening voor alle kanalen Moderniseren en professionaliseren werkwijzen en instrumentarium – Gestandaardiseerde procesinrichting – Digitalisering Focus organisatieontwikkeling op realisatie doelen dienstverlening – Zaakgericht werken – Competentiegestuurd werken – Dienstverleningscultuur Drie gemeenten trekken zoveel mogelijk samen op, maar accepteren lokale afwijkingen die nodig zijn

een Klant Contact Centrum …

Waar staan we nu? Grote overeenkomsten tussen gemeenten – We zijn in beweging als het gaat om dienstverlening; – We delen de ambities; – We kennen elkaar goed; – We werken al veel samen; – Dienstverlening kent sterke wettelijke kaders en weinig lokale beleidsvrijheid. Verschillen zijn er ook: – Aanpak, tempo en startsituatie digitalisering; – Werkprocessen; – Cultuur.

Belangrijkste keuzes GLZ dienstverleningsconcept Met betrekking tot de gemeenten als ene loket: Voor de klant is er maar één loket, namelijk het gemeentelijk loket. Iedere gemeente heeft zijn eigen loket en is de poort voor de burger tot de overheid. Met betrekking tot de regie over dienstverlening: De gemeenten voeren de regie op zaken, ook wanneer partners de uitvoering verzorgen. Dat betekent dat in- en externe backoffices die delen van onze dienstverlening uitvoeren, zich voegen naar ons dienstverleningsconcept. Deze regie gebeurt vanuit de frontoffice. De backoffices werken zodoende ‘in opdracht van’ de frontoffices. Met betrekking tot wat we samen doen en wat afzonderlijk: We zorgen ervoor dat we de randvoorwaarden voor de dienstverlening, zoals onze ICT, gezamenlijk ontwikkelen en beheren, vanuit een gestandaardiseerde basis. De levering van producten en diensten kan met gelijke processen ondersteund worden in de drie gemeenten. Verschillen daarin zijn niet nodig.

IN ZICHTUIT ZICHT

ICT is belangrijke randvoorwaarde Informatiebeleidsplan maakt dit inzichtelijk Gefaseerde invoering ambities dienstverlening staat centraal: – Kanaaloptimalisatie – I-NUP voorzieningen zoals stelsel van basisregistraties, mGBA, WABO – Overige wettelijke verplichtingen – Zaakgericht werken Aandacht voor wat gerealiseerd is en beheerd moet worden – Technische infrastructuur – Applicatielandschap – Informatiebeheer, informatiemanagement Uitgangspunt is soberheidsbeginsel: alleen dat doen wat echt moet, hergebruiken en beter inzetten van dat wat er al is

We zijn samen al goed op weg! Er is een regiegroep die regelmatig bijeen komt en tot (gezamenlijke) verbeteringen leidt. Zo worden al zaken aangepakt als werken op afspraak, de webrichtlijnen en de e-formulieren. Ook de basisregistraties worden ontwikkeld en in gebruik genomen. Gezamenlijke aanpak van de 20 i-nup bouwstenen

Doorgaan vraagt investeren Kosten zitten vooral in personele inzet en ICT Samen is efficienter dan ieder voor zich! Meerdere scenario’s – Kosten gaan voor de baten uit – Tempo: prioriteren en faseren

Scenario’s, kosten en opbrengsten Scenario 1: Niet uitbreiden, blijven gebruiken wat er is. Scenario 2: Alleen wettelijke verplichtingen Scenario 3: Wettelijke verplichtingen en vernieuwing technologie Scenario 4: Realiseren dienstverleningsconcept kanaaloptimalisatie Scenario 5: Realiseren dienstverleningsconcept zaakgericht werken

Scenario 1: niets doen Kosten: beperkt; bestaande contracten en personeelsmiddelen Opbrengsten: negatief. Op het niet voldoen aan de I-NUP voorzieningen staan op dit moment geen sancties behoudens de BAG (korting woningvoorraad). Effect 1: geen doorontwikkeling dienstverlening, geen KCC, geen zaakgericht werken. Effect 2: Verouderde infrastructuur leidt tot problemen met nieuwe versies bestaande applicaties (N-1) en daardoor op termijn tot inhaalslag met dito meerkosten.

Scenario 2: alleen wetgeving Kosten (voor de drie gemeenten samen): – Stelsel basisregistraties: € investering – Overige I-NUP€ investering – Daarnaast structurele kosten voor beheer en onderhoud Opbrengsten: 0 Effect: er doen zich geen besparingseffecten voor door meer efficiency

Scenario 3: wetgeving en technologie Kosten: – Stelsel basisregistraties€ omvestering – Overige I-NUP€ investering – Oracle en devices€ investering – Daarnaast structurele kosten voor beheer en onderhoud Opbrengsten: beperkt Effect: er doen zich geen besparingseffecten voor efficiency

Scenario 4 en 5 Scenario 4: KCC, geen zaakgericht werken Kosten: € structureel Opbrengsten: taakstellend 2,5 fte structureel frontoffice Scenario 5: zaakgericht werken Kosten: € plus kosten scenario 4 dus samen € structureel Opbrengsten: taakstellend 6 fte gemeentebreed De beparing in formatie zal zich pas na verloop van tijd voor gaan doen, in de begintijd zijn juist meer fte's nodig om het zaakgericht werken goed in te voeren (deze zijn meegenomen in kosten). Het dienstverleningsconcept rendeert alleen bij scenario 4 en 5 Alleen in dit scenario is een gezamenlijk KCC mogelijk

Efficiencyvoordelen zaakgericht werken en digitaal werken Deze doen zich alleen voor als erop gestuurd wordt. Onderzoek ATOS: Kostenbesparing tot 60% in bedrijfsprocessen door Business Process Management (wat in feite zaakgericht werken is).

Dienstverleningsconcept Giessenlanden, Leerdam en Zederik