Techniek in de basisschool Met visie op techniekgeletterdheid in de lerarenopleiding BALO – KHLim 21 maart 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Infosessies 2011 Leerkrachten Techniek Johan Van Hevel An Van Grieken
EDO in de lerarenopleiding
Senegal Senegal.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
3-jarigen in het basisonderwijs
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond Groep 4\5
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Lancering Traject
Basisschool Op De Horst
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
20 januari 2012 Oostakker 1 Ria De Sadeleer. 52 km van Brussel 5 km van centrum Gent 2.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe pedagogisch handelen?
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Pakkketkeuze 3e klas havo
Gelijke kansen op school: het kan!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
23 maart 2017 profilering.
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
‘Ontwikkelen doen we samen’
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Presentatie Rode Bosbes
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Creatopia| Basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Startkracht! in de lerarenopleiding
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Heb jij ballen voor scrummen?
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Techniek in de basisschool Met visie op techniekgeletterdheid in de lerarenopleiding BALO – KHLim 21 maart 2012

“EEN ENTHOUSIASTE LEERKRACHT IS HET HALVE WERK.”

Uitgangspunten voor techniek in de basisschool LP Wereldoriëntatie: o.m. ‘dimensie mens en techniek’, –Ontwikkelingsdoelen (kleuteronderwijs) –Eindtermen (lager onderwijs)  Gericht op ‘vertrouwd raken met’ -Methode van (probleem-)aanpak -Technisch leren denken en handelen -Vertrouwdheid met materialen, grondstoffen, instrumenten en systemen -Rol en betekenis van techniek voor mens en samenleving Eindtermen techniek

Hoekstenen Natuurwetenschappelijke methode Technisch denkproces

“ELKE SCHOOL ZOU MOETEN BESCHIKKEN OVER EEN TECHNOTHEEK.”

Uitgangspunten TOS21 als leidraad Dimensies van techniek: –Begrijpen –Hanteren –Duiden Kerncomponenten van techniek: –Technische systemen –Technisch proces –Hulpmiddelen –Keuzes

Uitgangspunten TOS21 Matrix technische geletterdheid Kerncomponenten van techniek (Wat is techniek?) Technische systemen Technisch proces Hulp- middelen Keuzes Dimen- sies (Aanleren van technisch denken en handelen) Begrijpen Hanteren Duiden

Hoe aan techniek doen in de basisschool? Op een geïntegreerde wijze (cf. aanpak W.O.) -via thema’s vb. wij gaan bouwen veilig naar school voeding energie … -via projecten vb. ‘de uitvindertjes’ boeken maken toen en nu dorp op school …

“WERKEN IN HET DOMEIN VAN TECHNIEK LUKT HET BEST IN KLASSEN WAAR MEN GEWOON IS TE WERKEN MET HOEKENWERK.”

Mogelijke activiteiten in de kleuterklas Hoekenwerk –Bouwhoek  gradatie en variatie in aanbieding van het bouwmateriaal  experimenteren en constructie –Techniekhoek  ontdekken van materialen, ontdekken van systemen  omgaan met materialen, gereedschap,…

Mogelijke activiteiten in de kleuterklas Geleide activiteiten –Waarneming: vb. dozen, koken,… (i.f.v. begrijpen, hanteren, duiden = dimensies ) –Techniekactiviteit: vb. windmolentje (kerncomponenten techniek in de focus) Ontdekdozen en ontdektafels –Drijven – zinken –Magnetisme –Materialen ontdekken –… = keuze voor krachtige en uitdagende leeromgeving

Aan techniek doen in de lagere school… Techniekhoek bij hoekenwerk –Onderzoeken –Experimenteren –Vaardigheden trainen –Construeren –… o.a. met behulp van ontdekdozen en ontdektafels vb. elektriciteit, hefbomen, katrollen, wekker, telefoon,… Techniek-uurtje –Thematische aanpak vb. een theater maken voor de vertellessen –Cursorische aanpak vb. specifieke vaardigheden en inzichten –…

Toegepast op ‘techniek in de opleiding’ Beleving, basisvaardigheden & basisinzichten –BV 1: Techniekproject 1 BaLO –Didactisch atelier (muzisch) Geïntegreerd (leren) werken –Module 3.1 Experimenteren als leer- strategie + toepassen van wetenschappelijke methode –Module 4.2 Cursorisch werken & Technisch denkproces –Praktijk (4-5-6 de lj) –Module 5.1 Projectmatig werken –Module Z.3 (keuzevak)

Hoe aan techniek doen in de opleiding? Elke leerkracht techniek-minded ! Keuze voor een geïntegreerde aanpak Trainen van basisvaardigheden (wetenschappelijk en technisch denken & handelen) Gelinkt aan de modulaire en graduele opbouw van de opleiding Levenslang leren

Sleutelelementen Voorkeur voor ‘thematische aanpak’ ‘Werkelijkheidsnabij leren’: techniek komt aan bod in een normale context  relevantie van techniek toont zich onmiddellijk vb. Hoe energie besparen in de klas? Hoe zeepkistracewagen maken die snel rijdt? Voorkeur voor ‘leertrajecten’ i.f.v. aanleren van technieken en vaardigheden die nodig zijn om een project tot een goed einde te brengen of thema grondig te verdiepen (experimenteerlessen, onderzoeksactiviteiten, opzoekwerk, …)

Dit willen we zien gebeuren…! Studenten 2 BALO n.a.v. stageopdracht (1 week met klas) rond techniek: ‘… Omdat een zeepkist kort dag is, en dit nooit gerealiseerd kunnen krijgen in 1 week zijn we op zoek naar iets anders.. We wilden dit thema graag ook doortrekken in de muzische richting zodat we creëren en beschouwen eraan vast kunnen koppelen. We hadden gedacht om 'kleding' hieraan vast te koppelen.. En dan werken met vloeistoffen (een stof verven), een stof aan elkaar vast maken (op welke manieren dit ook mogelijk is) (er is eventueel de mogelijkheid dat er een naaister komt helpen in de klas), en ook decoreren van een kledingstuk dan (dit is dan beeld).”

Wat zeggen leerkrachten? “HET INROEPEN VAN EXPERTS OF ANDERE EXTERNEN BETEKENT EEN ENORME VERRIJKING EN VERDIEPING.”

Slotbedenkingen Leerkrachten vaak aarzelend want (handelings-) onzeker (= onze zorg!) Projectmatige aanpak genereert enthousiasme bij kinderen en leerkrachten Steun van externen is welkom om ‘ommekeer’ te bewerken Goede toerusting (materialen, technische hulpmiddelen, instrumenten, …) zorgt voor stimulans Goede praktijk delen: wie faciliteert?