Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Onderwijs Transparant
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Gepersonaliseerd leren
Onderwijs Transparant
HAN Faculteit Educatie.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Hoger Bedrijfsdiploma
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
Ontwikkelingen van het onderwijsnummer
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Taal en rekenen Joke van Balen.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Informatiemiddag h/v Stand van zaken en nieuwe ontwikkelingen. april 2010.
Overgang po-vo
Onderwijs Transparant
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Groep 7 De volgende stap. Tankertanker Design Example text Go ahead and replace it with your own text. This is an example text. Your own footerYour Logo.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Uitfaseren DOD-standaard. Toepassingen DOD-standaard 1.Uitwisseling naar een nieuwe LAS / LVS 2.Beschikbaarstellen gegevens tbv onderzoek 3.Levering aan.
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
Groep 7 De volgende stap. Tankertanker Design Example text Go ahead and replace it with your own text. This is an example text. Your own footerYour Logo.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Welkom.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Research Centre for Education and the Labour Market
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Open(bare) onderwijsdata
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Kwaliteit van het advies
VO PO VSO PRO MBO Ouders Professionals Leerlingen Opgeleid tot mediacoach, 3 collega’s, Begon met vraag politie: Sexting in het VO. Doel Lelystad.
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Research Centre for Education and the Labour Market
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Proeftuin Duaal leren ruwbouw
Research Centre for Education and the Labour Market
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Advisering, ophoging en druk van ouders
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden

Scholen worden overbevraagd voor onderwijsonderzoek De meerwaarde van onderzoek voor scholen is soms gering (NB PPO is bedoeld om hier iets aan te doen) Door de overbegrazing dreigt bepaald belangrijk onderzoek in gevaar te komen. Probleem werd acuut bij evaluatie COOL. Het probleem

Afloop subsidie COOL onderzoek in 2016 COOL was grootschalig longitudinaal onderzoek in PO en VO naar ontwikkeling leerprestaties en loopbanen Probleem COOL: lage respons (door grote belasting scholen en geringe ervaren meerwaarde) Evaluatie in 2015 door Han van der Maas en Rolf van der Velden: voorstel NCO Mark Levels en Rolf van der Velden in september 2016 aangesteld als kwartiermakers voor NCO Aanleiding NCO

Start vanuit de registers en toetsscores uit leerlingvolgsystemen en vul dat aan met gericht aanvullend onderzoek (modules: bv. PISA, burgerschap, peilingsonderzoek etc.) Zelfde ontwikkeling elders (Scandinavië, OECD) en past bij NL data infrastructuur Dit is technisch en juridisch haalbaar. De grote vraag is: gaan scholen meewerken? Dat kan alleen als ze meerwaarde zien in het onderzoek en de onderzoekbelasting omlaag gaat. Basisgedachte NCO

Alle scholen krijgen rapporten over “Waar blijven de leerlingen na de school?” en “Hoe doen de leerlingen het tijdens de school?” Deze rapporten zijn gebaseerd op bestaande data en vergen geen extra inspanning van scholen Grote voordeel t.o.v. huidige situatie: gegevens over uitstroom en betere bepaling van referentieschool (sociaal-economische data ouders) In ruil: pact over levering data LVS en deelname modules Meerwaarde scholen

Ideaal: scholen zijn roulerend 1 keer per 4 jaar (VO) of 8 jaar (PO) aan de beurt. Rol NCO: evenwichtige spreiding over scholen. NRO: programmaraden stellen prioritering voor van uit te voeren modules (bv. PISA) met daarnaast een ‘bus’ module voor aanvullende vragen. Hiervoor is draagvlak bij scholen aanwezig Hoe krijgen we de onderzoekbelasting omlaag?

Veel vraag vanuit OCW, Inspectie, onderzoekers, docenten en studenten. Dit loopt maar deels via NRO. Meer bewustwording van mogelijkheden bestaande data in NCO Dat betekent goede ontsluiting via DANS en via CBS (RA) En een collectieve terughoudendheid om extra data te verzamelen! Maar dat is niet genoeg

Structurele verankering NCO bij NRO Versterking draagvlak scholen: rapportages plus intensief overleg met schoolbesturen en sectorraden Samenwerking met andere partijen: CBS, CITO, Inspectie, onderzoeksinstituten Verzameling data via LVS Koppeling bestaande modules (PISA, Peilingsonderzoek etc.) Komend jaar

Rapport R. van der Velden, H. van der Maas (2015), Naar een toekomstbestendig cohortonderzoek, ROA-R-2015/1, Maastricht: ROA. Contact: of Meer weten?