Klantentevredenheidsenquête 2016 Resultaten. Enkele feiten en cijfers Jaarlijkse enquête Verstuurd naar: – De OCMW’s – Wetenschappelijke wereld, Steden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheidsenquête. Hoe tevreden zijn onze klanten ?
Advertisements

Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Certes tevredenheidsenquête Resultaten enquêtes 133 enquêtes > Verdeling per makelaar.
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Inforum Welkom Dit is een automatische voorstelling Gebruik de toets ‘Page Up’ of ‘PgUp’ van uw klavier als u sneller vooruit wil gaan. Gebruik de toets.
Provinciale ronden mei 2008
netwerk organisatiebeheersing
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
"Beter samen leven: 10 jaar recht op maatschappelijke integratie, 10 jaar POD MI" – 13 december 2012 Atelier nr. 7 gewijd aan het "Recht op werk".
POD Maatschappelijke Integratie Tevredenheid klanten + actieplan provinciale ontmoetingen herfst 2010.
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
POD Maatschappelijke Integratie Tevredenheid van onze klanten provinciale ontmoetingen lente 2011.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
Project: Elektronische medische kaart Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Externe tevredenheidsenquête 2014 Resultaten en Actievoorstellen.
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
EBox Burger Presentatie voor de Provinciale Ontmoetingen van de POD MI - herfst
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Naar een versterkt recht op wonen Knelpunten en mogelijkheden voor een versterkt recht op wonen in de OCMW - praktijk.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
De sociale wijkteams in Leiden
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
communicatie van activiteiten via Stad Hasselt
Klantentevredenheidsenquête 2016 Resultaten
Klantentevredenheidsenquête 2016 Resultaten
Werkgroep sociale activering
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Balans en perspectieven na drie jaar
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Het Delen van patiëntgegevens
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Provinciale lente-ontmoetingsdag West-Vlaanderen 12 juni 2018
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
Provinciale lente-ontmoetingsdag Brussel 16 april 2018
Provinciale lente-ontmoetingsdag Leuven 24 mei 2018
Betrokken ouder, tevreden ouder
Provinciale lente-ontmoetingsdag Antwerpen 5 juni 2018
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Aanmeldingen schooljaar
Provinciale lente-ontmoetingsdag Oost-Vlaanderen 8 mei 2018
Provinciale lente-ontmoetingsdag Hasselt 31 mei 2018
DOPPIO dag Brussel 9 oktober 2018
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Provinciale lente-ontmoetingsdag Oost-Vlaanderen 8 mei 2018
Tervuren Participatieve wijkmonitor Mei 2018 Jo Steyaert Partner
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Transcript van de presentatie:

Klantentevredenheidsenquête 2016 Resultaten

Enkele feiten en cijfers Jaarlijkse enquête Verstuurd naar: – De OCMW’s – Wetenschappelijke wereld, Steden en Gemeenten, Beleid, actoren FEAD, en andere partners Periode : van woensdag 13 april t.e.m. vrijdag 3 juni T.o.v : schrapping/wijziging/toevoeging van enkele vragen + toevoeging van een open vraag (“Heeft u suggesties om….te verbeteren?”) per bevraagd domein

Enkele feiten en cijfers 3340 personen werden aangeschreven (3478 in 2015) 737 personen hebben gereageerd (692 in 2015) = 22 % (19,9 % in 2015) waarvan 477 OCMW-respondenten (267 in 2015) = 64,7 % (39 % in 2015) Deelname volgens grootte (OCMW’s) :  Groot: 3,1%  Medium: 54,9%  Klein: 41,9% Deelname volgens gewest (OCMW’s) :  Brussel: 2,5%  Vlaanderen: 53,7%  Wallonië: 43,8%

Ter info De tevredenheidsgraad wordt uitgedrukt aan de hand van percentages op een Likertschaal De evolutie van de tevredenheid wordt uitgedrukt aan de hand van een ‘globale indicator’, die wordt berekend door het evolutiecijfer van de ontevredenheid (“eerder niet akkoord” + “helemaal niet akkoord”) af te trekken van het evolutiecijfer van de tevredenheid (“helemaal akkoord”) Globale indicator: HA – [(ENA + HNA)]

IN HET ALGEMEEN… T.o.v : – Geen grote wijzigingen van de resultaten – Wel enkele opvallendheden en (blijvende) aandachtspunten Algemene tevredenheid : quasi identiek t.o.v. vorig jaar (Helemaal Tevreden : -2%) Globale indicator (evolutie t.o.v. 2015) = -1,7 % (HT – (ENT +HNT))

Algemene tevredenheid “In welke mate bent u over het algemeen tevreden over de POD MI?” Evolutie over de jaren heen: Helemaal tevreden Eerder tevreden Eerder niet tevreden Helemaal niet tevreden ,8 %76,6 %8,6 %1,0 % ,1 %80,2 %4,6 %0,2% %82%4%0,1%

Beleid en strategie Tevredenheid is overal toegenomen… Co-design met de stakeholders…blijft een aandachtspunt Ik vind de missie van de POD MI duidelijk+5,4% De POD MI communiceert duidelijk over haar missie en strategie +7,9%

Beleid en strategie Open vraag (“Heeft u suggesties ter verbetering van het beleid en de strategie?”) – Meer rekening houden met de (opmerkingen, opinies,…van de) spelers van het terrein, vb. de kleine OCMW’s, maatschappelijk werkers – I.v.m. ‘partnerschappen’, meer bepaald overleg/infosessies : kans bieden aan de deelnemers om eerst voor te bereiden met het terrein, meer kwalitatieve info/info in de diepte, duidelijke doelen vooraf (met resultaten)

Dienstverlening Tevredenheid is zowat overal toegenomen. De tevredenheid over de klantvriendelijkheid van de medewerkers blijft het meest in het oog springend. Open vraag (“Heeft u suggesties om de dienstverlening te verbeteren?”) – In het algemeen : graag duidelijker, correcter, coherenter, nuttiger, constructiever ‘info’ – Strijd tegen sociale fraude : te weinig coherentie/systematiek, te weinig return on investment, meer goede praktijken voorzien gezien gebrek aan duidelijk juridisch kader – Knipperlichten : moet leesbaarder, meer gedetailleerd, snellere communicatie, meer opvolging De POD MI is goed bereikbaar+9,5% De POD MI beantwoordt mijn vragen snel+6,1% De betalingen gebeuren door de POD MI op tijd+6,8%

Communicatiebeheer Stijging van de tevredenheid m.b.t. de beide items : De POD MI informeert me op een snelle manier+10,6% De POD MI verzendt de juiste informatie naar de juiste persoon +9,4%

Communicatiemiddelen

Omzendbrieven… worden op tijd geactualiseerd+8,9% Elektronische nieuwsbrief E-cho… bevat relevante informatie voor mijn werk+8,8% Sociale media… kunnen gemakkelijk geraadpleegd worden-7,5%

Open vraag (“Heeft u suggesties om de communicatie te verbeteren?”) – Sociale media : zijn niet pertinent, niet noodzakelijk, bereiken de OCMW’s niet (toegankelijkheid) – Provinciale ontmoetingsdagen : moeten meer interactief, ontmoeting met de medewerkers van de POD MI, meer kwalitatieve inhoud/inhoud in de diepte, doel van de bijeenkomst aankondigen (vb. info geven/debat), info vroeger doorgeven en aan alle actoren (niet enkel OCMW’s) – (Nieuwe website : wordt geapprecieerd (eenvoudiger gebruik, leesbaarder), zoekfunctie niet efficiënt, teveel subrubrieken (gebrek aan algemeen overzicht), circulaires meer belichten)

Resultaten ‘Administratieve vereenvoudiging’ blijft een aandachtspunt. Tevredenheid m.b.t. FEAD blijft groot

Producten De subsidiëringsmogelijkheden van de POD MI blijven een aandachtspunt Open vraag (“Heeft u suggesties om de producten te verbeteren?”) – Organisatie van de leveringen van FEAD-producten (volume, timing (zeker voor sommige producten), inhoud), betere communicatie hierrond, kwaliteit van de producten (verpakking, soort) – Meer middelen (in verhouding tot meer werk, vb GPMI)

E-Government

Verbetervoorstellen POD MI Oprichting werkgroep met het oog op het herbekijken van het concept van de knipperlichten (i.f.v. administratieve vereenvoudiging) Verbeteren van de kwaliteit van de antwoorden van de Frontoffice door standaardisering Evaluatie van de website en uitwerking van een actieplan (eind 2016) De OCMW’s de mogelijkheid bieden om hun eigen statistieken rechtstreeks via de website te maken Diepgaandere analyse en werkgroep (i.h. kader van 40jaar OCMW) rond sociale media en het gebruik van internet binnen de OCMW’s (in relatie tot de eindgebruiker) Snellere leveringen in het kader van FEAD door het lanceren van een overheidsopdracht in januari 2017

Voor meer details Het volledige rapport is te raadplegen op de website : > Over POD MI > Tevredenheidsmetingen Vragen, opmerkingen, voorstellen,… ?