Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Lees- en Taalproblemen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De opbrengsten van een groei-mindset
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Wat is belangrijk om te leren?
C. Molmans SOD-Opleidingen
Motivatie & differentiatie
Scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
VERSTERK WAT WERKT.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Mindset DE ROL VAN OVERTUIGINGEN OP GEDRAG EN FUNCTIONEREN JAN VAN ZUTPHEN.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Formatief versus summatief
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Breinleren.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Module 6; didactisch handelen
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
“Leef je leven alsof het de tweede keer is’ Victor Frank”
Ze kunnen het omdat jij dat denkt
De Mindset voor Presteren in het Klaslokaal
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Prestatiegedrag.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Leren leren door feedback
Feedback Reinier Geurts.
Zichtbaarheid Creëren
De FoutenFabriek Frank Deuring
Eigenaarschap.
Wat leer je allemaal op school?
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck

Maak steeds een keuze 1. Doorslaggevend voor grote prestaties is of je er voldoende talent voor hebt 1. Doorslaggevend voor grote prestaties is of je bereid bent er hard voor te werken 2. Ik kan wel nieuwe dingen leren, maar mijn basisintelligentie kan ik niet echt veranderen 2. Door gerichte training kan ik mijn basisintelligentie verhogen 3. Aan kennis en vaardigheden kun je werken, karakter verander je niet 3. Iemands karakter ontwikkelt zich permanent door inzicht en ervaring

Vraagstelling Hoeveel invloed heb je als leraar op de werkhouding en motivatie van je leerlingen? Wat is de rol van je eigen mindset daarin?

Motivatietheorieën Maslow’s behoeftepyramide McGregor: theory X & theory Y Ryan & Deci, Stevens: Competentie, Autonomie, Relatie Daniel Pink: Autonomy, Mastery, Purpose

Het Pygmalion effect Het effect van verwachtingen… maar niet alleen verwachtingen!

Mindset Carol Dweck Fixed Mindset Vaste intelligentie bepaalt waartoe je in staat bent Growth mindset Wil en inspanning bepalen waartoe je in staat bent

Mentaal model Statisch (fixed): -Het maakt niet uit of ik er hard voor werk, ik kan het toch niet -Ze zeggen dat ik slim ben; ik mag niet door de mand vallen -Ik ben nu eenmaal dyslectisch, faalangstig, druk, autistisch …inspanning zal dus niet lonen -Als ik er niet voor werk, faal ik in ieder geval niet omdat ik dom ben… Groei: -Als ik ervoor blijf werken, zal het uiteindelijk lukken -Mislukken is niet erg, ik krijg het vanzelf een keer door -Ik ben dyslectisch, faalangstig, druk, autistisch …dus moet ik me extra inspannen -Als ik er voor werk en het lukt niet, ga ik voor niemand af: ik leer er altijd van

Fixed mindset Op deze leeftijd kunnen ze nog niet structureren Ik ben nu eenmaal dyslectisch Ik zal hem maar geen moeilijke vraag stellen… Ik zal wel te dom zijn… In ons gezin kan niemand rekenen…

Wat heeft je eigen mindset beïnvloed? Welke ervaring in gezin, op school, tijdens opleiding, op het werk komt nu naar boven? Zijn er terreinen waar de fixed mindset overheerst en terreinen waar bij jou de groeimindset overheerst? Herken je een self-theory bij jezelf?

Hoe interpreteren we Omschrijf Talent Capaciteiten Karakter Overtuiging Inzicht

statischgroei TalentIets wat je van jongs af aan hebt (of niet) De potentie die iedereen heeft om iets te ontwikkelen CapaciteitenDe lat tot waar iemand kan komen als hij zich inspant Het vermogen om in alle situaties te blijven leren KarakterGenetisch bepaalde eigenschappen Door ervaringen ontwikkelde stijl van handelen OvertuigingZeker weten dat iets waar is Ervaringsinzicht, kan veranderen InzichtBijna niet te leren, je hebt het of je hebt het niet Groeit ‘vanzelf’ door oefening, verwerking, verdieping

Wie overkwam dit? Zijn muziekleraar zei: Als componist is hij hopeloos! We stoppen met je want je bent niet geschikt voor televisie Kon niet praten tot zijn vierde en leraren zeiden dat het niet veel zou worden Uw zoon is te klein en niet helemaal volgroeid, hij kan beter stoppen met voetbal Wij gaan u helaas ontslaan: u heeft te weinig fantasie en geen originele ideeën Wij sturen uw manuscript retour want wij zien er geen enkele markt voor Met jullie geluid hebben jullie geen enkele kans in de muziekbusiness

Wie overkwam dit? Zijn muziekleraar zei: Als componist is hij hopeloos!Ludwig von Beethoven We stoppen met je want je bent niet geschikt voor televisie Oprah Winfrey Kon niet praten tot zijn vierde en leraren zeiden dat het niet veel zou worden Albert Einstein Uw zoon is te klein en niet helemaal volgroeid, hij kan beter stoppen met voetbal Lionel Messi Wij gaan u helaas ontslaan: u heeft te weinig fantasie en geen originele ideeën Walt Disney Wij sturen uw manuscript retour want wij zien er geen enkele markt voor J.K. Rowling Met jullie geluid hebben jullie geen enkele kans in de muziekbusiness The Beatles

Groeimindset onderbouwd vanuit hersenonderzoek Hersenen werken als een spier Leren is het aanleggen van geitenpaadjes

Hersenen werken beter door training

Groeigerichte feedback  Legt de relatie tussen inspanning en resultaat  Richt zich op de aanpak, het proces  Richt zich op het belang van oefenen en repeteren  Richt zich op de noodzaak van fouten  Richt zich op het doorzetten na mislukking  Richt zich op het belang van focus en concentratie  Richt zich op het gestelde en haalbare doel  Reflecteert op de noodzakelijke vaardigheden

Het kleine verschil en de grote gevolgen Fixed/statisch/vastGroei Ik kan het nietIk kan het NOG niet StatischGroei Zelfstandige naamwoordenWerkwoorden

Maak statische feedback groeigericht Fixed (statisch)Growth (groei) Je bent slim! Je hebt een wiskundeknobbel! Je hebt echt adhd! Je kunt je kennelijk niet focussen Mooie foto, je bent creatief! Niet zo eigenwijs jij! Jij bent liever lui dan moe!

Groeigerichte feedback Fixed (statisch)Growth (groei) Slimme opmerking! Je hebt een wiskundeknobbel! Je hebt echt adhd! Je kunt je kennelijk niet focussen Mooie foto, je bent creatief! Niet zo eigenwijs jij! Jij bent liever lui dan moe! Goed geanalyseerd! Je hebt snel door welke aanpak hier werkt Je laat je afleiden waardoor je je niet concentreert Probeer je eens helemaal te richten op de opgave Evenwichtige vlakverdeling in je foto! Je herhaalt jezelf steeds! Zonder inspanning zal het niet lukken

Geef je leerlingen groeigerichte feedback 5 x verwachting x feedback

Project De opbrengsten van een groeimindset (zie site SaZ, Call for proposals ) Op drie scholen vijf docenten getraind en gestimuleerd tot eigen ‘experiment’ Materiaal voor leerlingen (mentorles) Schoolleiders observeren lessen Filmpjes Op drie scholen vijf docenten getraind en gestimuleerd tot eigen ‘experiment’ Materiaal voor leerlingen (mentorles) Schoolleiders observeren lessen Filmpjes

Hoe verder? Een leergroep vormen om je hierin verder te professionaliseren (lees, kijk, bespreek) Focussen op een groepje leerlingen dat moeilijk te motiveren lijkt Elkaars les beluisteren en feedback geven Leerlingbesprekingen verbeteren Ouders deelgenoot maken

Quotes can help!

Verbazingwekkende ontwikkeling

Bronnen Filmpjes en sites over mindset    (lesson 13)                

Boeken en artikelen  Dweck, Carol S. PH.D. Mindset The New Psychology of Success, Random House, New York 2006, 239 p.  Nederlandse vertaling van het boek (2011): Mindset, de weg naar een succesvol leven, Carol S. Dweck  Motivatie binnenstebuiten (2014), Huub Nelis en Yvonne van Sarck (Youngworks) Kosmos  Breinlink voor ouders (2011), Gerjanne Dirksen en Hulda Möller, ISBN  Piek. Hoe gewone mensen buitengewoon kunnen presteren (2016) Anders Ericsson en Robert Pool  De groene vingers van de schoolleider (2013) Liny Toenders en Hans van Dijck, Meso-Magazine nr. 191  Ze kunnen het omdat jij dat wil, Hans van Dijck  Dat gaat het WEL worden, Met een groeimindset het leven tegemoet, Hans van Dijck