HOORCOLLEGE SALES Mediaondernemerschap (#MO16) 10 oktober 2016 Eric de Boer HC Sales oktober 2016 #MO16.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3 deel 1: Marketing
Advertisements

Bedrijfsverbetering met de Code
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
door: Roderick Juffermans
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Z09D: ONDERZOEK hoorcollege 1 coördinator: Silvana Beerends Pavlović 03A01.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Woordjes leren.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Afsluiting Minor Mediaondernemerschap (MMO16) 2015/ semester 2 23 juni 2016.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Mediaondernemerschap Workshop 1 Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303 Marcel van der Lugt – MO304.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Mediaondernemerschap Workshop 2 Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303 Marcel van der Lugt – MO304.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Het brancheboek.
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
What will you do to change the
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ouders en school samen Maart 2016
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Zichtbaarheid Creëren
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Vragen stellen, closen en weerleggen
Transcript van de presentatie:

HOORCOLLEGE SALES Mediaondernemerschap (#MO16) 10 oktober 2016 Eric de Boer HC Sales oktober 2016 #MO16

INHOUD VAN DEZE LES:  Algemene info en mededelingen:  Hoorcollege over sales:  Wat is sales?  Is sales nog wel van deze tijd en past het bij “Millennials”?  Om je groepsopdracht “Salesplan” te kunnen maken  Als input voor workshop Sales van volgende week  Paar tips HC Sales oktober 2016 #MO16

TIJDLIJN LESSEN EN OPDRACHTEN  NU aan de slag met:  Lean canvas + maximaal 4 pagina’s toelichting:  Mini salesplan (maximaal 3 x A4)  Mini promotieplan (maximaal 3 x A4)  2 (Exploitatie) begrotingen (les van Marcel op 26 okt uur):  Dit semester (tot 1 februari 2017)  Voor het eerste jaar  Voorbereiden Pitches:  Engels (individueel in week 41 = deze week)  Nederlands: 2-4 minuten (per team, week 43, de week na het herfstreces) HC Sales oktober 2016 #MO16 Zie beoordelingsformulier (op de site)

ONDERZOEK BINNEN MEDIAONDERNEMERSCHAP  Onderzoek is middel (en geen doel!)  Onderzoeksportfolio sprint 1+2 is ingeleverd (afgelopen vrijdag….)  3 ECTS onderzoek versus 6 ECTS voor groepsportfolio (x 4 = 24 ECTS!)  Onderzoek helpt je om je aannames te checken (maakt canvas sterk!)  Onderzoek en sales lopen in elkaar over in Lean Startup (straks meer!)  Blijf onderzoeken en praten met mensen! HC Sales oktober 2016 #MO16

LEAN CANVAS INVULLEN  Uit 4 hoofden op papier in Lean canvas  Noteer alles wat je weet en hebt (maak alle 9 blokken overvol!)  Onderzoek is belangrijke input voor canvas:  Fieldresearch (onderzoeksopdrachten en eigen onderzoek)  Deskresearch naar markt, concurrenten etc etc.  Voeg samen en prioriteer binnen alle 9 blokken van Lean Canvas  Presenteer en overleg jullie Lean Canvas deze week en week na herfstvak. met je coach  Geen onzin, maar doordachte punten noteren in Canvas:  Je moet vragen erover kunnen beantwoorden  Geen losse woorden maar korte zinnen (die begrijpelijk zijn voor buitenstaander)  Denk alvast na over “logische” vragen (en vooral jullie antwoorden daarop)  Hoe nou met de 3 blokken waarover je nog geen les hebt gehad?  Kijk op beoordelingscriteriaformulier (daar staat per blok wat er in moet) HC Sales oktober 2016 #MO16

Liever wel wat meer toelichting: korte zinnen in plaats van alleen kernwoord in je canvas “Alleen werken geeft weinig inspiratie” i.p.v. “Alleen” Kijk terug naar college van Rick Goosens (Chick on a stick) met voorbeelden In toelichting op canvas (4 x A4) de argumentatie (incl. cijfers) die je hebt geleerd in field- en deskresearch! (=bewijsvoering)

RESTERENDE BLOKKEN: ONDERNEMEN IS OOK ZELF DOEN! √ √ √ √ √ √ ? ? ? HC Sales oktober 2016 #MO16

ONLINE EXTERNE EXTRA BRONNEN ALS HULP BIJ INVULLEN LEAN CANVAS:     1e video: 22 minuten lean canvas door Ash Maurya:  2 e video: 16 minuten HC Sales oktober 2016 #MO16

BEOORDELINGSFORMULIER GROEPSPORTFOLIO: 6 ECTS X 4 STUDENTEN = 24 ECTS!! HC Sales oktober 2016 #MO16 Print het uit en leg naast je werk (checklist!) Formulier staat op onze site: mo01-start-up-1/

HC Sales oktober 2016 #MO16

VRAGEN OVER STUDIEPUNTEN, OPDRACHTEN, CRITERIA? HC Sales oktober 2016 #MO16

NU OVER SALES!  Wat is sales?  Is sales nog wel van deze tijd en past het bij “Millennials”?  Wat moet er in jullie salesplan? = plan maken voor sales, deadline 28 oktober!  Input voor workshop Sales in de week na de herfstvakantie (per klas) = Hoe moet je sales doen + oefenen van sales! HC Sales oktober 2016 #MO16

WAT IS SALES? Dit lijkt sales, maar is het NIET:  Veel praten  Iemand iets door zijn strot duwen  U.S.P.  Zoveel mogelijk omzet willen scoren  Alleen je verhaal telt  Korte termijn  PUSH  “Voet tussen de deur”  “Bord voor je kop”  “Doorrammen”  Doener! Dit is moderne sales:  Onderzoeken gaat naadloos over in sales  Luisteren en vragen stellen (sociaal intelligent)  U.B.R.  Je lost probleem van klant op!  Lichaamstaal en stem belangrijker dan verhaal  Langere termijn  PULL  Doordacht en selectief met je tijd omgaan:  Juiste keuze doelgroep (eerst early adopters)  Juiste keuze salesmethode (bijeenkomst, persoonlijk, telefoon etc.)  Eerst denken en dan pas doen! HC Sales oktober 2016 #MO16

Is sales nog wel van deze tijd en past het bij “Millennials”? Probleem:  Millennials hebben hekel aan hard selling en willen zo niet benaderd worden  Als je zo niet benaderd wil worden zal je hard selling ook wel niet leuk en zinvol vinden om te doen? Oplossing:  Doe niet aan hard selling, maar informeer meer  Ga in gesprek met Millennial  Misschien zijn millennials wel niet je doelgroep (ouder dan 36 jaar of jonger dan 18 jaar)  Lean Startup is juist niet van hard selling maar van co-creatie en meedenken (leidt tot MVP)  Creëer vertrouwen bij je potentiële klanten HC Sales oktober 2016 #MO16

SALES DOEN IS NIET ZO NIEUW EN ENG: HC Sales oktober 2016 #MO16 Onderzoek doen Netwerken Sales

HET IS ÉÉN GEHEEL! HC Sales oktober 2016 #MO16 Onderzoek doen Netwerken Sales Onderzoek doen Netwerken

NETWERKEN EN ONDERZOEKEN IS BREDER VAKGEBIED (DAN SALES): ALLE STAKEHOLDERS HC Sales oktober 2016 #MO16

BIJ SALES LIGT FOCUS OP (POTENTIËLE) KLANTEN HC Sales oktober 2016 #MO16

SALES VOOR STARTUP HC Sales oktober 2016 #MO16

INFO VOORAF OVER SALESPLAN: HC Sales oktober 2016 #MO16

TOENEMEND INTERESSANTE GROEPEN: Suspect – Everyone in your target market Prospect – Anyone who has taken action to solve a problem that you can assist them with Lead – The right person with the ability to buy Opportunity – The right person who is ready to buy HC Sales oktober 2016 #MO16

ACQUISITIE/SALES:  Vaak minimaal gesprekken voordat je één keer succes hebt:  Klant  Partner  Investeerder  Etc. Dus: Veel gesprekken voeren! Alle vier de ondernemers doen dit! Nu beginnen! Varieer in aanpak + leer van elkaars successen Stel je flexibel op Pak de telefoon en spreek mensen live aan! HC Sales oktober 2016 #MO16

WAT MOET ER IN JE SALESPLAN? (MAXIMAAL 3 X A4) 1. Criteria voor potentiële klanten (van suspect naar prospects): B2B en/of B2C!?!? 2. Wijze van benaderen 3. Wie uit het team doet wat op sales gebied? 4. Salesprognose (aantallen en planning) 5. Potentiële klantenlijst (op volgorde: kansrijkste bovenaan) HC Sales oktober 2016 #MO16

1. CRITERIA VOOR POTENTIËLE KLANTEN  Wat is jouw doelgroep (B2B en/of B2C?):  benoem de belangrijkste criteria  Beschrijf je doelgroep  Wat zijn daarin de early adopters:  benoem de criteria  Beschrijf je early adpoters (het type prospect waar je meeste kans maakt) HC Sales oktober 2016 #MO16

POTENTIËLE KLANTENLIJST OP VOLGORDE: KANSRIJKSTE BOVENAAN (IN BIJLAGE)  Maak een lange lijst met klanten die voldoen aan je criteria  Zet de kansrijkste prospects bovenaan (prioriteer)  Bedenk dat als je succes-score haalt van 2-3%, je 30 – 50 prospects moet hebben voordat je één klant hebt  Klantenlijst van 100 prospects is helemaal niet (te) veel……  Zorg dat je naam contactpersoon, functie, mailadres, adres en telefoonnummers hebt van elke prospect (hoeft niet in salesplan)  Hoe kom je aan telefoonnummers en andere info?  Zet deze lijst in bijlage van salesplan! HC Sales oktober 2016 #MO16

2. WIJZE VAN BENADEREN: HOE GA JE SALES DOEN? HOE BENADER JE DE PROSPECT?  Denk na wat beste strategie is in benaderen prospect (soms per klantgroep verschillend):  Live en/of  Bellen en/of  Mailen en/of  Vaak doe je meerdere methodes  In welke volgorde? HC Sales oktober 2016 #MO16

3. WIE DAT WAT IN SALES?  Alle 4 de teamleden doen sales!  Verdeel taken  Verdeel geografische gebieden  Verdeel type prospects HC Sales oktober 2016 #MO16

4. SALESPROGNOSE  Doelstellingen op het gebied van sales (SMART en met argumentatie en korte uitleg)  Planning van sales:  Wanneer starten we? (NU!)  Wanneer doen we wat? (Milestones) Zorg voor aansluiting/afstemming van deze salesprognose op:  Promotieplan  Wanneer is MVP klaar?  Revenues in Lean canvas HC Sales oktober 2016 #MO16

PITCH (EN SALES) VOOR STARTUP HC Sales oktober 2016 #MO16

NOG EEN PAAR TIPS: HC Sales oktober 2016 #MO16

DOE NIET ALLES ZELF:  Zoek partners (liefst zonder zelf voorraadrisico te lopen)  Koop services in: “componeer” je eigen onderneming  Laat zaken over aan experts die het beter en goedkoper kunnen:  Transport/verzending  Import van ver  Technische zaken  Etc. (zie volgende sheet) HC Sales oktober 2016 #MO16

NUTTIGE LINKS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS IN DE MEDIA: Freelancers: designers, app bouwers, programmeurs etc.: Bouw je eigen app: Affiliate en advertentie-inkomsten voor jullie site: HC Sales oktober 2016 #MO16

ALS NIEUWELING OP DE MARKT MOET JE 4 KEER ZO GOED ZIJN ALS JE CONCURRENT: Bijvoorbeeld:  2 keer zo goed (kwaliteit) en/of  Voor de helft van de prijs HC Sales oktober 2016 #MO16

 Blijf naar buiten gaan  DOEN  Maak fouten!  Efficiency: maak je uren! Gebruik ze effectief!  Denk niet in (school)opdrachten, maar in kansen en €  PASSIE!  Splits je op, niet alles met 4!  Verdeel het werk  Werk los van elkaar  Overleg samen!  Onderneem!  Zelfstartend (je coach is niet de persoon om jullie aan het werk te zetten)  Denk aan bewijsvoering/argumentatie/antwoorden op vragen  Elk teamlid moet vanaf komende week overal en altijd kunnen pitchen over eigen startup!

VOORBEREIDING OP WORKSHOP SALES VAN VOLGENDE WEEK HC Sales oktober 2016 #MO16

WAT MOET JE ALS TEAM VOORBEREIDEN VOOR SALES WORKSHOP VAN VOLGENDE WEEK?  Bereid pitch van 30 seconden voor als team/startup richting prospect  Lees 3 x A4 over; “omgaan met bezwaren”  50% van de teams doet telefoongesprek met prospect (= docent)  bereid korte introductie voor zoals je gesprek begint (paar zinnen)  Bereid vooral vragen voor die je prospect kunt stellen  50% van de teams doet kort sales gesprek voor de klas (met docent)  bereid korte introductie voor zoals je gesprek begint (paar zinnen)  Bereid vooral vragen voor die je prospect kunt stellen HC Sales oktober 2016 #MO16

INTERESSANT OM ZELF TE KIJKEN:  Foute manier van sales: “The real wolf of Wall Street”:  of   (zoek op youTube.com) HC Sales oktober 2016 #MO16

VRAGEN? HC Sales oktober 2016 #MO16