ROL VAN DE BOEKHOUDER, ACCOUNTANT, … BIJ BEDRIJFSOPVOLGING & -OVERDRACHT Hilde Gaublomme Week van de bedrijfsoverdracht 2016
ken je een klant - vriend - … met een succesvol, groeiend bedrijf? –waar ligt hij van wakker? –staat hij er alleen voor? –wie begeleidt hem? –wie zou hem best begeleiden? –welke troeven & competenties zijn er zeker nodig?
ken je een klant - vriend / bedrijfsleider … die het (even) minder goed doet? –waar ligt hij van wakker? –staat hij er alleen voor? –wie begeleidt hem? –wie zou hem best begeleiden? –welke troeven & competenties zijn er zeker nodig?
vertrouwenspersoon zicht op het “grote geheel”
focus op waarde – creatie … of waarde-behoud –onderneming sterk gegroeid –heeft eigenaar / bedrijfsleider nog overzicht ? –hoe professionele structuur uitbouwen? –eigenaar / bedrijfsleider “bolt uit” –onderneming krimpt –hoe waarde behouden?
opvolging / overdracht moeilijk maar belangrijk proces
moeilijk & tijdrovend druk bezig => moeilijk afstand nemen centrale positie => moeilijk delegeren identificatie met bedrijf => moeilijk loslaten onzekerheid bij stakeholders delicate relatie: bedrijf – vermogen – familie Familie Bedrijf Vermogen
belangrijk proces voor de ondernemer: levenswerk, vermogensplanning, familie, … voor de onderneming / stakeholders: personeel, klanten & leveranciers, … voor de maatschappij: behoud tewerkstelling, know how, welvaart…
hoe dit proces vooruit helpen?
bevindingen uit onderzoek ondernemer neemt onvoldoende actie vb. AMS/UHasselt: KMO die leiding wil overdragen < 5 J ZV 55+: > 30% niet bezig met planning ZV 65+: > 26% niet bezig met planning cijferberoepers hebben belangrijke rol vb. GFK : 38% wil info van boekhouder, accountant, … ze krijgen weinig “brede” vragen (en gaan hier zelf niet naar op zoek)
ondernemer moet diverse fases doorlopen bewustwording informatie-vergaring voorbereiding (strategisch plan) –persoonlijke planning –onderneming voorbereiden open communicatie met alle stakeholders implementatie
ondersteuning op diverse fronten EXPERTISE (inhoud) COÖRDINATIE (proces) BEMIDDELING (relatie/communicatie)
expert / coördinator / facilitator: wie vult welke rol in?
EXPERT sensibiliseren informeren responsabiliseren onderzoeken vergelijken adviseren toepassen
COÖRDINATOR organiseren doorverwijzen timing / voortgang dossier bewaken “corporate governance” (structuren & processen)
proces doen evolueren –juiste experten (! belang netwerk) –analyse / conclusies –stappenplan / implementatie –timing –acties afstemmen structuren professionaliseren –verantwoordelijkheden / rollen –processen / risico’s in de organisatie –transparante rapportering –evt. externe raad van advies / bestuur
FACILITATOR respect & veilige omgeving creëren belangen van elke partij “erkennen” communicatie open houden & bevorderen “win-win”- helpen zoeken
diverse relaties: –familieraad (familiecharter) –aandeelhoudersvergadering (overeenkomsten) –raad van bestuur – managementcomité –personeel – handelsrelaties - … communicatie: –respectvolle omgeving creëren –belangen behartigen –communicatie faciliteren –conflicten oplossen: “conflictbemiddeling”
mix mogelijk?
kan men diverse rollen opnemen ? –expertise inbrengen (inhoud) –proces in beweging houden –aandacht geven aan emotie / relaties ! bewust kiezen of men één partij begeleidt of focust op gemeenschappelijke belangen ! rollen benoemen / akkoord vragen ! risico belangentegenstellingen
voordelen van mix minder personen betrokken –historiek en context al gekend –snel, efficiënt, goedkoper deskundigheid schept vertrouwen mee zorg dragen voor implementatie positieve focus op een praktische oplossing hiervoor vaak technische kennis nodig
positie / rollen blijven monitoren –context kan wijzigen gedurende het proces –! partijen willen geen inmenging in hun relaties geduld oefenen, alle partijen meekrijgen –“vertragen” vooraleer over oplossingen te spreken – uitvoering vaak in fasen (kwestie van jaren!) –klant is eindverantwoordelijke, hij beslist! delicate balans
samenwerken / doorverwijzen hoe vind je de geschikte partijen? –netwerken –overheid (website KMO-portefeuille, VLAIO,...) –belangenverenigingen –beroepsorganisaties hoe maak je goede afspraken? –open communicatie –samenwerkingsovereenkomst –duurzaam samenwerkingsverband, …
conclusie overdracht / opvolging is belangrijk proces belang van tijdige aanpak / voorbereiding belang van goede ondersteuning wat betreft breed kader schetsen & adviseren voortgang in het dossier bewaken communicatie faciliteren