MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN
WAT IS EEN REGELHULP? Een regelhulp vertelt een ondernemer aan de hand van een aantal vragen welke regels op zijn bedrijf van toepassing zijn en wat dit voor hem betekent. Bijvoorbeeld een overzicht van maatregelen, berekeningen of andere uitkomsten toegesneden op zijn bedrijf.
WAAROM EEN REGELHULP MAKEN? Betere dienstverlening en minder regeldruk. Omdat je het als ambtenaar belangrijk vindt dat ondernemers de regelgeving begrijpen en kunnen toepassen voor hun eigen situatie. Betere naleving van regels. Fouten die ontstaan naar aanleiding van het niet kunnen vinden, snappen of toepassen van regelgeving kost de overheid en de ondernemer extra tijd en geld. Minder uitvoeringskosten voor de overheid.
EEN REGELHULP MAKEN? ZO PAK JE HET AAN IN ZEVEN STAPPEN
Het proces om tot een regelhulp te komen
1. OPSTARTEN PROJECT WIE IS EIGENAAR? EEN GEDEGEN VOORBEREIDING IS HET HALVE WERK
WAT TE DOEN? MAAK ELKAARS ROLLEN OVER EN WEER DUIDELIJK. WIE IS VERANTWOORDELIJK VOOR WAT? WIE MAAKT BESLISSINGEN? WELK PROBLEEM GA JE MET EEN REGELHULP OPLOSSEN? ZORG VOOR EEN BUSINESSCASE MET DUIDELIJKE SCOPE EN BUDGETINDICATIE. STEM DE BUSINESSCASE AF MET DE PROJECTGROEP ZODAT IEDEREEN INHOUDELIJK OP EEN LIJN ZIT. CONTRACTEER DE ICT LEVERANCIER.
2. VRAGENBOOM & UITKOMSTEN EEN HELDER PROCES MET EEN DUIDELIJK TEAM ZORGT VOOR VLOEIENDE VOORTGANG
WAT TE DOEN? ORGANISEER EEN STARTBIJEENKOMST. BEPAAL MET ELKAAR DE INHOUDELIJK DESKUNDIGEN DIE AANWEZIG MOETEN ZIJN. BESCHRIJF DE AANPAK MET ELKAAR. HELDER PROCES; BEPAAL WIE WANNEER FEEDBACK KAN GEVEN EN WIE NIET. DE INHOUDELIJK DESKUNDIGEN MOETEN EEN EERSTE VRAAGBOOM OPSTELLEN. WERK ZO SNEL MOGELIJK NAAR EEN EERST KLIKBAAR DEMO VAN DE VRAAGBOOM ISM DE IT LEVERANCIER.
3. BOUW DE REGELHULP WERK IN 3 TESTRONDEN NAAR EEN DEFINITIEVE REGELHULP
WAT TE DOEN? WERK OP BASIS VAN DE EERSTE VRAAGBOOM IN 2 Á 3 TESTRONDEN NAAR EEN DEFINITIEVE REGELHULP. LAAT ONDERNEMERS MEETESTEN. TEST ALLEEN MET KLIKBARE DEMO’S VAN DE REGELHULP. BESPREEK DE ROL VAN ICT-LEVERANCIER IN DIT PROCES.
4. FUNCTIONELE EN TECHNISCHE TESTS KIJK OF JE DE REGELHULP NIET MEER WERKEND KRIJGT
WAT TE DOEN? OMSCHRIJF VERSCHILLENDE OPDRACHTEN VOOR DE ONDERNEMERS/EINDGEBRUIKERS OM TE TOETSEN OF DE REGELHULP EN DE VRAAG- ANTWOORD COMBINATIE’S KLOPPEN.
5. KOPPELING PLATFORMS Selecteer de platforms waarop je de regelhulp vindbaar maakt
WAT TE DOEN? De koppeling van de regelhulp houdt de ontsluiting van de Regelhulpen op diverse platforms in. Te denken valt aan het het Ondernemingsdossier en de website van de eigenaar.
6. PUBLICATIE EN COMMUNICATIE ZET DE REGELHULP ONLINE EN MAAK DEZE VINDBAAR!
WAT TE DOEN? MAAK AFSPRAKEN MET DE EIGENAAR VAN DE REGELHULP ZODAT ZIJ HUN EIGEN COMMUNICATIEKANALEN GAAN INZETTEN OM TE COMMUNICEREN OVER DE REGELHULP. DE COMMUNICATIEKANALEN VAN HET ONDERNEMERSPLEIN EN HET MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN ZIJN OOK BESCHIKBAAR OM TE GEBRUIKEN. BEKIJK OF ER VAKINHOUDELIJK SPECIFIEKE MEDIA ZIJN DIE DE REGELHULP EN HET PROBLEEM DAT ER VOOR ONDERNEMERS OPGELOST WORDT IN DE SCHIJNWERPERS WIL ZETTEN.
7. BEHEER REGELHULP Maak afspraken over het beheer tussen de betrokken partijen
WAT TE DOEN? Eigenaren houden verandering van wetgeving en aanvullende wensen van ondernemers bij. Wanneer een regelhulp moet worden aangepast leveren de eigenaren de vernieuwde content aan. Antwoord voor bedrijven geeft opdracht aan de ICT leverancier om functionaliteit van de webapplicatie aan te passen. Leverancier adaptief onderhoud op regelhulpen applicatie op basis van wijzigingsverzoek.
NU ZELF AAN DE SLAG? GA NAAR DE WEBSITE: