Les 6 voor 5 november Laten we de reactie van Elifaz op het lijden van Job onderzoeken (Job 4 & 5). Is de theologie van Elifaz correct? Was zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
God en ons.
Advertisements

Romeinen 16:17-23 ernstige slotwoorden. En ik spreek jullie aan, broeders, hen in het oog te houden die onenigheden (twee- stand) teweegbrengen en struikelblokken.
8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen.
28 maart 2013 bijbelstudie nr. 7 Vanaf hoofdstuk 3:15 1.
TOV! Openingsavond Thema:Wie is God ?.
TOV VRIJDAG VANAVOND PRATEN WE SAMEN OVER: ARROGANTIE TROTS NEDERIGHEID.
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
Verlangens van God.
Verlangen naar licht.
Wandelen met de Ontzagwekkende
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Zondag 43 HC Franeker 14 juni 2009
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Redding, Loon & Kroon En onze Heere Jezus Christus Zelf en onze God en Vader, Die ons heeft liefgehad en ons een eeuwige troost en goede hoop gegeven heeft.
Dit is liefde, Vincent (het effect van genade) 1.
De Heilige Geest in Hebreeën Hebreeën 3: Daarom, zoals de Heilige Geest zegt: “Heden, indien u Zijn stem hoort, 8 “verhard dan uw hart niet,
& God verheugd Zich in ons en heeft ons zeer lief
Herderlijke zorg – Zorgdragen voor elkaar
Er zijn twee leiders in de Grote Strijd. Een van hen moeten wij volgen. Als wij Jezus volgen, worden wij “strijdmakkers”. Wij vechten samen aan de winnende.
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
Les 4 voor 23 Juli Gods ideaal voor Zijn Kerk wordt gevonden in de boodschap van recht en genade die de profeten aankondigden. De Kerk in de 21.
Les 8 voor 20 augustus Jezus toonde medeleven voor de mensen en was begaan met hen. Hij was in het Oude Testament al een genadevolle God. Toen Hij.
God wilde dat zijn volk een bloeiende natie zou zijn. Daarom Hij gaf ze rechtvaardige wetten die ook voor mensen in nood zorg droegen. Dat is wat wij.
Les 4 voor 22 oktober Mozes schreef de boeken van Job en Genesis toen hij in Midian woonde. Dus Job is een van de eerste boeken van de Bijbel. In.
SCHEPPING EN VERWONDERING. De Bijbel begint met te vertellen wie God is en wat de verhouding tussen de schepping en Hem is. Hij is de Schepper die Zijn.
Heidelbergse catechismus
DE WEG TOT HET GELOOF Les 7 voor 12 augustus 2017.
Wilkin van de Kamp schrijft: ‘De Bijbel leert ons dat er een geestelijke oorlog aan de gang is en dat uw denken het slagveld is! Al uw gedachten.
Puur.
Open de ogen van je hart Efeze 1:15-23.
GELOOF IN HET OUDE TESTAMENT
Wie niet sterk is moet slim zijn
verblinding & verlichting
Welkom in deze dienst Voorganger: Ds E.J.N. Kronenburg
ROEMEN IN HET KRUIS Les 14 voor 30 september 2017.
Licht voor natiën 14 mei 2017 Zoetermeer.
9 – Is er maar één waarheid?
Les 21 Jij en Genotsmiddelen
GERECHTVAARDIGD DOOR GELOOF
Gods plan Met ons.
Les 18 Wat doe ik hier vandaag? Jij en vrienden
Les 2 God ervaren Wat doe ik hier vandaag?
Leven vanuit Gods troon
Les 2 Jouw keus of Gods keus?
“En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid  om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke.
Onze (geestelijke) zintuigen oefenen
ONTVLUCHT DE WERELDSE GEWOONTES
SCHEPPING EN ZONDEVAL Les 1 voor 6 oktober 2018.
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
De kracht van Goddelijke blijdschap
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Hoe kom je in het Koninkrijk van God?
Het goede nieuws van Jezus
NIEUWE MISSIE & VISIE VINEYARD UTRECHT.
Mattheüs 6:32 (HSV) Want al deze dingen zoeken de heidenen
Liturgische gebeden Beamteam aanwijzingen: GK2017
“Jouw plek in de wereld”
Avondmaalsformulier Gemeente van onze Heer Jezus Christus, We zijn hier bij elkaar gekomen om het Avondmaal te vieren. Onze Heer heeft deze maaltijd ingesteld.
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Drie preken over Dordtse Leerregels
Efeziërs 1: 3-5 3Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, in Christus, met talrijke geestelijke zegeningen.
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
JEZUS EN DE MENSEN IN NOOD
Bij de Vader Daar is het goed.
Transcript van de presentatie:

Les 6 voor 5 november 2016

Laten we de reactie van Elifaz op het lijden van Job onderzoeken (Job 4 & 5). Is de theologie van Elifaz correct? Was zijn redenering tot troost voor Job of voor een ieder in zijn situatie? 1.Productief lijden. 2.De visie van Elifaz op het lijden:  Onschuldigen lijden niet. Job 4:  Gods rechtvaardige karakter. Job 4:  De val van de dwazen. Job 5. 3.“Oordeel niets voor de tijd.”

“Voordat ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu neem ik Uw woord in acht.” (Psalm 119:67) We hebben van de eerste twee hoofdstukken van Job geleerd dat het menselijk lijden soms zinloos kan zijn, omdat het meestal deel uitmaakt van een groter kader dat onze wereld overstijgt; de Grote Strijd. Toch vertelt de Bijbel ons ook over 'productief' lijden. Soms gebruikt God het om ons na te laten denken over onze zondige toestand, zodat wij ons tot Hem wenden. God veroorzaakt nooit lijden, maar Hij gebruikt het soms om gebroken harten te roepen, zodat ze de oplossing die God biedt kunnen aanvaarden.

Jobs vrienden kwamen om hem te troosten, en ze zwegen zeven dagen. Toen verbrak Job de stilte, maar zijn vrienden werden boos over zijn geklaag. Jobs vrienden hadden hem getroost met hun zwijgen, maar nu lieten hun woorden zien hoe ongevoelig zij waren voor zijn lijden. Elifaz vertelde Job eigenlijk dat hij een grote zondaar was, en dat hij daarom leed, omdat onschuldigen niet lijden. Dat was niet waar. Maar zelfs als dat zo zou zijn, was dat geen goed moment om hem op zijn fouten te wijzen, maar om met de lijdende persoon te sympathiseren.

“Zou een sterveling rechtvaardiger zijn dan God? Zou een man reiner zijn dan zijn Maker?” (Job 4:17) We kunnen de waarheid heel goed kennen, en wellicht in staat zijn om het te verdedigen. Maar dat is nutteloos als we het probleem van de persoon naast ons niet kunnen begrijpen en we hem onze ware liefde voor hem niet kunnen tonen.

"Als de dauw en de stille buien op de verwelkende planten vallen, laat alzo woorden voorzichtig vallen bij het trachten te winnen van mensen die dwalen. Gods plan is allereerst om het hart te bereiken. We moeten de waarheid in liefde uiten, vertrouwende op Hem om deze waarheid kracht te geven voor de hervorming van het leven. De Heilige Geest zal het woord, dat in liefde wordt gesproken, inprenten in de ziel … Het prachtige voorbeeld van Christus, de weergaloze tederheid waarmee Hij tot de gevoelens van anderen binnenkomt, huilend met hen die weenden, verblijd zijnde met degenen die zich verheugden, moet een diepe invloed hebben op het karakter van allen die Hem oprecht volgen. Door vriendelijke woorden en daden zullen ze proberen om het pad gemakkelijk te maken voor vermoeide voeten.... Overal om ons heen zijn getroffen zielen. Hier en daar, overal, kunnen wij ze vinden. Laten we zoeken naar deze lijdende zielen en spreek een passend woord om hun hart te troosten. Laten we kanalen zijn waarlangs het verfrissende water van mededogen zal stromen." E.G.White (The Ministry of Healing, hoofdstuk 9, bladzijde )

Elifaz’ woorden waren niet van toepassing op Jobs situatie, maar zijn toespraak bevat grote waarheden die door de Bijbel heen kunnen worden gevonden.

“Nog even, en de goddeloze zal er niet meer zijn; u zult op zijn plaats letten, maar hij zal er niet wezen.” (Psalm 37:10) Job 5:3 “Zoals een mus wegvlucht, zoals een zwaluw wegvliegt, zo komt een vervloeking zonder reden niet aan.” (Spreuken 26:2) Job 5:6 “Hij heeft machtigen van de troon gestoten en, nederige heeft Hij verhoogd.” (Lukas 1:52) Job 5:11-12 “Want de wijsheid van deze wereld is dwaasheid bij God, want er staat geschreven: Hij vangt de wijzen in hun sluwheid.” (1 Korinthe 3:19) Job 5:13 “Deze ellendige riep en de HEERE hoorde, Hij verloste hem uit al zijn benauwdheden.” (Psalm 34:6) Job 5:15 “…Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt” (Hebr. 12:5) Job 5:17 “Kom, laten wij terugkeren naar de HEERE, want Hij heeft verscheurd, maar Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, maar Hij zal ons verbinden..” (Hosea 6:1) Job 5:18 “Om hun ziel te redden van de dood, en hen in het leven te behouden, wanneer er honger is.” (Psalm 33:19) Job 5:20 Elifaz’ woorden waren niet van toepassing op Jobs situatie, maar zijn toespraak bevat grote waarheden die door de Bijbel heen kunnen worden gevonden.

“Oordeel daarom niets vóór de tijd, totdat de Heere komt, Welke ook wat in de duisternis verborgen is aan het licht zal brengen, en de voornemens van het hart openbaar zal maken. En dan zal ieder van God lof ontvangen.” (1 Korinthe 4:5) Elifaz was meer gericht op het verdedigen van God, op de manier waarop hij Hem begreep, dan het tonen van genade voor de gevallen ziel. We leven in de Grote Strijd zoals Job deed, en we lijden ook onder de gevolgen daarvan. Daarom hoeft ons medelijden en medeleven, niet te worden voorgehouden. Ons oordeel zal verkeerd zijn als we geen gebruik maken van genade, zelfs als dat oordeel waar is. Als we zonder genade oordelen, zal het ernstige gevolgen voor ons hebben. “Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem die geen barmhartigheid heeft bewezen. En de barmhartigheid triomfeert over het oordeel.” (Jakobus 2:13)

"Natuurlijk, is God rechtvaardig. Maar dat betekent niet dat we automatisch Zijn gerechtigheid geopenbaard zullen zien in elke situatie die zich voltrekt in deze gevallen wereld. Het feit is: wij zien het niet. Gerechtigheid en oordeel zullen komen, maar niet per se nu (Openbaring 20:12). Een deel van wat het betekent om te leven door het geloof, is God te vertrouwen dat de gerechtigheid die hier zo ontbreekt, op een dag zal worden gezien en gemanifesteerd." (Clifford Goldstein, Sabbatschool Lesboek, 4 november 2016)