Les 6 voor 5 november 2016
Laten we de reactie van Elifaz op het lijden van Job onderzoeken (Job 4 & 5). Is de theologie van Elifaz correct? Was zijn redenering tot troost voor Job of voor een ieder in zijn situatie? 1.Productief lijden. 2.De visie van Elifaz op het lijden: Onschuldigen lijden niet. Job 4: Gods rechtvaardige karakter. Job 4: De val van de dwazen. Job 5. 3.“Oordeel niets voor de tijd.”
“Voordat ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu neem ik Uw woord in acht.” (Psalm 119:67) We hebben van de eerste twee hoofdstukken van Job geleerd dat het menselijk lijden soms zinloos kan zijn, omdat het meestal deel uitmaakt van een groter kader dat onze wereld overstijgt; de Grote Strijd. Toch vertelt de Bijbel ons ook over 'productief' lijden. Soms gebruikt God het om ons na te laten denken over onze zondige toestand, zodat wij ons tot Hem wenden. God veroorzaakt nooit lijden, maar Hij gebruikt het soms om gebroken harten te roepen, zodat ze de oplossing die God biedt kunnen aanvaarden.
Jobs vrienden kwamen om hem te troosten, en ze zwegen zeven dagen. Toen verbrak Job de stilte, maar zijn vrienden werden boos over zijn geklaag. Jobs vrienden hadden hem getroost met hun zwijgen, maar nu lieten hun woorden zien hoe ongevoelig zij waren voor zijn lijden. Elifaz vertelde Job eigenlijk dat hij een grote zondaar was, en dat hij daarom leed, omdat onschuldigen niet lijden. Dat was niet waar. Maar zelfs als dat zo zou zijn, was dat geen goed moment om hem op zijn fouten te wijzen, maar om met de lijdende persoon te sympathiseren.
“Zou een sterveling rechtvaardiger zijn dan God? Zou een man reiner zijn dan zijn Maker?” (Job 4:17) We kunnen de waarheid heel goed kennen, en wellicht in staat zijn om het te verdedigen. Maar dat is nutteloos als we het probleem van de persoon naast ons niet kunnen begrijpen en we hem onze ware liefde voor hem niet kunnen tonen.
"Als de dauw en de stille buien op de verwelkende planten vallen, laat alzo woorden voorzichtig vallen bij het trachten te winnen van mensen die dwalen. Gods plan is allereerst om het hart te bereiken. We moeten de waarheid in liefde uiten, vertrouwende op Hem om deze waarheid kracht te geven voor de hervorming van het leven. De Heilige Geest zal het woord, dat in liefde wordt gesproken, inprenten in de ziel … Het prachtige voorbeeld van Christus, de weergaloze tederheid waarmee Hij tot de gevoelens van anderen binnenkomt, huilend met hen die weenden, verblijd zijnde met degenen die zich verheugden, moet een diepe invloed hebben op het karakter van allen die Hem oprecht volgen. Door vriendelijke woorden en daden zullen ze proberen om het pad gemakkelijk te maken voor vermoeide voeten.... Overal om ons heen zijn getroffen zielen. Hier en daar, overal, kunnen wij ze vinden. Laten we zoeken naar deze lijdende zielen en spreek een passend woord om hun hart te troosten. Laten we kanalen zijn waarlangs het verfrissende water van mededogen zal stromen." E.G.White (The Ministry of Healing, hoofdstuk 9, bladzijde )
Elifaz’ woorden waren niet van toepassing op Jobs situatie, maar zijn toespraak bevat grote waarheden die door de Bijbel heen kunnen worden gevonden.
“Nog even, en de goddeloze zal er niet meer zijn; u zult op zijn plaats letten, maar hij zal er niet wezen.” (Psalm 37:10) Job 5:3 “Zoals een mus wegvlucht, zoals een zwaluw wegvliegt, zo komt een vervloeking zonder reden niet aan.” (Spreuken 26:2) Job 5:6 “Hij heeft machtigen van de troon gestoten en, nederige heeft Hij verhoogd.” (Lukas 1:52) Job 5:11-12 “Want de wijsheid van deze wereld is dwaasheid bij God, want er staat geschreven: Hij vangt de wijzen in hun sluwheid.” (1 Korinthe 3:19) Job 5:13 “Deze ellendige riep en de HEERE hoorde, Hij verloste hem uit al zijn benauwdheden.” (Psalm 34:6) Job 5:15 “…Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt” (Hebr. 12:5) Job 5:17 “Kom, laten wij terugkeren naar de HEERE, want Hij heeft verscheurd, maar Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, maar Hij zal ons verbinden..” (Hosea 6:1) Job 5:18 “Om hun ziel te redden van de dood, en hen in het leven te behouden, wanneer er honger is.” (Psalm 33:19) Job 5:20 Elifaz’ woorden waren niet van toepassing op Jobs situatie, maar zijn toespraak bevat grote waarheden die door de Bijbel heen kunnen worden gevonden.
“Oordeel daarom niets vóór de tijd, totdat de Heere komt, Welke ook wat in de duisternis verborgen is aan het licht zal brengen, en de voornemens van het hart openbaar zal maken. En dan zal ieder van God lof ontvangen.” (1 Korinthe 4:5) Elifaz was meer gericht op het verdedigen van God, op de manier waarop hij Hem begreep, dan het tonen van genade voor de gevallen ziel. We leven in de Grote Strijd zoals Job deed, en we lijden ook onder de gevolgen daarvan. Daarom hoeft ons medelijden en medeleven, niet te worden voorgehouden. Ons oordeel zal verkeerd zijn als we geen gebruik maken van genade, zelfs als dat oordeel waar is. Als we zonder genade oordelen, zal het ernstige gevolgen voor ons hebben. “Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem die geen barmhartigheid heeft bewezen. En de barmhartigheid triomfeert over het oordeel.” (Jakobus 2:13)
"Natuurlijk, is God rechtvaardig. Maar dat betekent niet dat we automatisch Zijn gerechtigheid geopenbaard zullen zien in elke situatie die zich voltrekt in deze gevallen wereld. Het feit is: wij zien het niet. Gerechtigheid en oordeel zullen komen, maar niet per se nu (Openbaring 20:12). Een deel van wat het betekent om te leven door het geloof, is God te vertrouwen dat de gerechtigheid die hier zo ontbreekt, op een dag zal worden gezien en gemanifesteerd." (Clifford Goldstein, Sabbatschool Lesboek, 4 november 2016)