Terugkomdag voor VGM-antennecoördinatoren september 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Analyse van incidenten
Bestelprocedure GIDP – Katholiek Secundair Onderwijs Regio Mechelen.
Welzijn op het werk van uitzendkrachten koninklijk besluit van 15 december 2010 Invullen van de werkpostfiche Nadine Gilis attaché FOD WASO AD Humanisering.
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
Evacuatieoefening September – oktober 2004
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Instrument en methodiek Door projectgroep NFU (Anke, Ellen, Els, Roel)
Ik wil zien verzuimmeldingdossierprocessturingpoortwachtercorrespondentierapportagematching © InfoRhei Disclaimer -Sitemap Klik op een tabje voor.
Bescherming van stagiairs en interne werknemers
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Planning lessenroosters in S+. Situatie voor S+ In SAP – Lokalen – Docenten Geen planning mogelijk – Geen informatie over de verschillende studierichtingen.
Inpassing in een uniform patiëntendossier
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Informatie presentatie Jeugd
16 juni 2004Socrates infodagen Praktijkervaring UA ECTS – label Inge Caenen Dienst Internationale Samenwerking UA.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Verzuimmeldingcorrespondentiepoortwachter Ik wil zien processturingdossiermatchingrapportage.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
Jill Vannieuwenhuyse.  Hoofdstuk 3: De organisatie van trajectbegeleiding.
Zin?Ja! Netwerk 29 OKTOBER 2015 Leiding geven op afstand Patricia Van Reet – Joke Pillet 
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Infosessie MAP versie Wijzigingen procedure MAP Gebruik van de nieuwe risicoanalyse.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
VGM-beleid: wat, waarom en wie. INHOUD 1. Waarom VGM 2. VGM-beleid 3. VGM-actoren en hun opdracht.
1 Terugkomdag VGM-antenneleden mei / juni Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Return To Work Procedure en regelgeving voor de re-integratie van langdurig zieke werknemers Marie-Elise Van Bellingen Nadine Gilis FOD Werkgelegenheid,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Elektronische kennisgeving van geboorte
Workshop DUO Verzuimregistratie
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Nationale Dagen BBvAG november 2017
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Informatiemoment 04 maart 2016
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Inleiding campusvoorrang
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
BIN-Z Informatie.
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Opleiding VGM-antenneleden 28 maart 2019
Transcript van de presentatie:

Terugkomdag voor VGM-antennecoördinatoren september 2010

Agenda 1. Evaluatie “1 jaar VGM-antennes” 2. VGM-dossier –korte toelichting VGM-dossier –K.U.Loket-toepassing: raadplegen van VGM-dossier –Beheer van het VGM-dossier: VGM-onthaal en begeleiding Aangepaste meldingsformulieren 3. Globale VGM-Audit: getuigenis 4. Arbeidsongevallen

1. Evaluatie “1 jaar VGM-antennes” Opleiding –De opleiding was toereikend Positief ervaren –Nood aan bijkomende opleiding Meningen verdeeld Verschil labo en niet-labo –Actie: terugkomdagen en bijkomende opleidingen organiseren met onderscheid labo- en niet-labo-omgeving

1. Evaluatie “1 jaar VGM-antennes” Werking –Samenstelling VGM-antenne in overeenstemming met werking en organisatie van eenheid Op aantal plaatsen niet of onvoldoende –Rol voldoende duidelijk voor leden Verduidelijking soms nodig –Gekend bij personeelsleden Te weinig gekend –Werking verloopt vlot akkoord

1. Evaluatie “1 jaar VGM-antennes” –Acties mbt ‘werking’: samenstelling VGM-antennes evalueren; ook herbekijken in functie van de reorganisatie binnen BMW. Bijkomende nieuwsbrieven voor VGM-antennes, Nieuwe communicatie universiteitsbreed, bv. via nieuwsmail en ‘vraag van de week’ Aandachtspunt bij onthaal en begeleiding van nieuwe medewerkers

1. Evaluatie “1 jaar VGM-antennes” Ondersteuning –Is voldoende door hiërarchische lijn Redelijk positief, enkele problemen –Is voldoende door Dienst VGM Positief ervaren –Acties: Opleiding hiërarchische lijn, toelichting departementsraad Blijvende ondersteuning door Dienst VGM

1. Evaluatie “1 jaar VGM-antennes” Communicatie –Nieuwsbrieven zijn voldoende akkoord –Communicatie goed binnen eenheid akkoord Probleem indien verspreid over meerdere gebouwen –Communicatie goed met Dienst VGM akkoord –Overleg tussen VGM-antennes nodig Meningen verdeeld

1. Evaluatie “1 jaar VGM-antennes” –Acties mbt ‘communicatie’: nieuwsbrieven voor VGM-antennes regelmatiger Aandachtspunt bij onthaal en begeleiding van nieuwe medewerkers Opmerkingen –Werking departementen BMW: herschikken van VGM-antennes na reorganisatie –Duidelijkheid creëren KUL/UZ: afspraken met UZ worden herbekeken en zullen opnieuw gecommuniceerd worden naar de VGM-antennes –Vooral nog niet voldoende gekend bij personeel: zie hoger –Zware bijkomende belasting meldingen CV WPF: opvolging van studenten wordt herbekeken

1. Evaluatie “1 jaar VGM-antennes” –Vragen omtrent organisatie Onthaal: zie verder presentatie VGM-onthaal en begeleiding –Alles digitaal beschikbaar stellen: SAP businesscases, VGM- dossier –Situatie indien meerdere gebouwen: meenemen in evaluatie van de samenstelling van de VGM-antennes –Meer onderscheid maken tussen labo- en niet-labo- omgevingen: rekening mee houden in opleiding, nieuwsbrieven, procedures –Informatie: verspreiding verzorgen; zowel naar coördinatoren als leden

2. VGM-dossier 1.Wat –Per persoon: overzicht van gegevens (cf. wettelijke verpl.) Lijst van de activiteiten met bijhorende risico’s en eventuele risicoanalyses (meldingen) en adviezen Preventiemaatregelen op basis van de risico’s: –Medische opvolging –Werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen –Opleidingen –Instructies –Persoonlijk VGM-dossier raadpleegbaar via K.U.Loket (zie voorbeeld link)link

2. VGM-dossier 2.Aanpak –Via de globale VGM-audit: Oplijsten van meldingsplichtige activiteiten gekend bij Dienst VGM Oplijsten van al de andere activiteiten uitgevoerd binnen afdeling (niet gemeld of niet te melden activiteiten) Activiteiten structureren zo veel mogelijk gelijklopend met de praktische werking van de afdeling / labo Persoonlijke risico’s (bv. functiebeperking) –Per activiteit gegevens nakijken of aanvullen (laagste niveau): Risico’s Gebouw / Lokalen Personen Meldingen (risicoanalyses) Agentia indien niet vermeld in meldingen –Alle gegevens worden ingegeven in SAP

2. VGM-dossier 3.Voordelen –Voldoet aan wettelijke verplichting –Informatie-uitwisseling met IDEWE garanderen: Risico’s Toekomst: aanwervingsonderzoeken sturen –Uniformiseren preventiemaatregelen –Centraal en elektronisch up to date houden van de gegevens –VGM informatiekanaal voor betrokkenen (onthaal)

2. VGM-dossier

4.Stand van zaken personeel –10 eenheden live: Biologie, Computerwetenschappen, Wiskunde, HIW, Vrouw en Kind, Sociale Wetenschappen, Godgeleerdheid, Chemie, Directie Personeel en Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Ca personen gekoppeld aan activiteiten –Idewe-toepassing in gebruik door dokters: Nakijken activiteiten en risico’s – eventuele aanpassingen Bijhouden consultaties in SAP –Nieuw: K.U.Loket-toepassing voor VGM-antennecoördinatoren Raadplegen VGM-dossier antenne, eenheid, persoon

K.U.Lokettoepassing

Beheer VGM-dossier 1.5-jaarlijke globale VGM-audit (cf. getuigenis) 2.VGM-onthaal en begeleiding 3.Meldingen

VGM-onthaal en begeleiding 1.Wettelijke verplichting –Hiërarchische lijn moet onthaal organiseren –en een begeleider aanduiden 2.Hoe –Via VGM-dossier –Via vereenvoudigd VGM-dossier op basis van standaardfuncties 3.ProcesProces Vanaf 1 oktober 2010

VGM-onthaal en begeleiding 4.Standaardfuncties –7 functies7 functies Basisactiviteit Chemische en/of biologische labo activiteiten Activiteiten met proefdieren Activiteiten met zachte ß-stralen < 200 keV Activiteiten met X-stralen, ß-stralen >200 keV, gesloten bronnen, gamma stralen Technische werkplaatsactiviteiten Kinderverzorging –Dient enkel voor onthaal en begeleiding en al of niet aanwervingsonderzoek

VGM-onthaal en begeleiding 5.Verdere optimalisatie –Zo vroeg mogelijk in aanwervingsproces standaardfunctie of activiteiten opvragen –Voorwaarde om Enkel onderworpenen op aanwervingsonderzoek Gericht en efficiënter aanwervingsonderzoek

Meldingsformulieren - aanpassingen Uniformisering over alle domeinen (indeling formulier, afval, …) (vb. formulier CV)formulier CV Clausule VGM-dossier toegevoegd: Enkel elektronisch in te vullen Versturen verloopt via de VGM-antennecoördinator Keuzelijsten bij PBM’s Vanaf 1 oktober 2010

3. Globale VGM-audit getuigenis

4. Arbeidsongevallen Melden van arbeidsongevallen Interne flow Dienst VGM 1.Zeer Ernstig Arbeidsongeval - Onmiddellijke melding FOD WASO 2.Ernstig Arbeidsongeval - Melding FOD WASO binnen tien dagen 3.Arbeidsongeval - Intern onderzoek door Dienst VGM 4.Arbeidsongeval met onderzoek via de VGM-antennecoördinator 5.Arbeidsongeval met melding aan de VGM-antennecoördinator Taken voor de VGM-antennecoördinator