Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix
samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen in de winkel ► Handelsmarkt ► Verkoopmarkt ► Winkelformule ► Retailmix
Inhoud 1 De winkelinrichting, vaste artikelpresentaties 2 Tijdelijke artikelpresentaties 3 Handel en distributie 4 Marktsegmentatie 5 Winkelformule 6 Retailmix 2
Hoofdstuk 6 Retailmix 3 ► De retailmix ► Plaats ► Producten ► Prijs ► Presentatie ► Promotie ► Personeel
Hoofdstuk 6 Retailmix 4 ► Plaats
Hoofdstuk 6 Retailmix 5 ► Omgeving ► Buurtwinkelcentrum ► Wijkwinkelcentrum ► Stadswinkelcentrum ► Winkelgebied buiten de stad.
Hoofdstuk 6 Retailmix 6 ► Winkelinformatie ► Winkelformule ► Website
Hoofdstuk 6 Retailmix 7 ► Product ► Kern- en randassortiment ► Assortimentsbreedte en assortimentsdiepte ► Productmix ► Voeren van merken ► Inspelen op trends
Hoofdstuk 6 Retailmix 8 ► Merken ► A-merken ► B-merken ► C-merken.
Hoofdstuk 6 Retailmix 9 ► Productkeuze voor een webshop ► De winkel en de webshop hebben hetzelfde assortiment. ► De winkel heeft meer producten in het assortiment dan de webshop. ► De winkel heeft minder producten in het assortiment dan de webshop.
Hoofdstuk 6 Retailmix 10 ► Prijzen (Pricing) ► informatie over de prijs de koop bevordert ► klanten zo snel informatie hebben ► het vermelden van de prijs wettelijk verplicht is
Hoofdstuk 6 Retailmix 11 ► Prijsbeleving ► Goedkoop-duurbeleving ► Kwaliteitsbeleving ► Statusbeleving ► Voordeelbeleving ► Psychologische prijsbeleving.
Hoofdstuk 6 Retailmix 12 ► Prijs en winkelformule ► Winkelformule ► Servicedistributie
Hoofdstuk 6 Retailmix 13 ► Presentatie ► De naam op de voorkant van het pand? ► Is de buitenkant uitnodigend en trekt het klanten aan ? ► Is de etalage uitnodigend? ► Trekt de etalage de aandacht van voorbijgangers? ► Geeft de etalage een goede weergave van het winkelaanbod? ► Is alles schoon? ► Past het exterieur bij het gevoerde assortiment?
Hoofdstuk 6 Retailmix 14 ► Vragen van belang voor het Winkelinterieur ► Hoe worden de artikelen verkocht? ► Hoeveel vloeroppervlakte is er voor de verkoop? ► Hoe loopt de klant door de winkel heen? ► Welke artikelen worden verkocht? ► Hoe worden de artikelen gepresenteerd? ► Is de winkel overzichtelijk ingericht? ► Is de winkel ingericht voor het doen van boodschappen, het vergelijken van producten en/of voor het shoppen? ► Hoe is de sfeer in de winkel?
Hoofdstuk 6 Retailmix 15 ► Promotie is nodig om: ► Artikelen bekend te maken ► De interesse van de consument op te wekken ► De klant naar de winkel te trekken ► Het winkelimago over te brengen ► Winkeltrouw te bereiken ► Afstemmen promotie op de klant: Wat heeft de klant nodig? Hoe kan de winkelier aan promotie doen?
Hoofdstuk 6 Retailmix 16 ► Hoe kan de winkelier aan promotie doen? ► Reclame ► Persoonlijke verkoop ► Promotions ► Publiciteit
Hoofdstuk 6 Retailmix 17 ► Reclame ► Spotjes op radio en tv ► Advertenties in kranten en tijdschriften ► Reclameborden ► Internetpagina’s ► Folders die huis aan huis verspreid worden ► Reclame op social media
Hoofdstuk 6 Retailmix 18 ► Personeel ► Kennis ► Vaardigheden ► Houding ► Uiterlijk
Hoofdstuk 6 Retailmix 19 ► Bloopers in de retailmix ► De ingang is niet duidelijk zichtbaar ► De bewegwijzering in de winkel ontbreekt of is gebrekkig waardoor mensen te lang moeten zoeken naar hun product ► Het personeel valt niet op (onopvallende kleding) ► Er ontbreekt een ‘logische weg’ om door de winkel te lopen ► De toiletten zijn vies ► De winkelwagentjes staan té ver van de ingang.