Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Ebook Library – Eenvoudig zoeken. In deze demo EBL Eenvoudig zoeken: •Snel zoeken •Browsen op categorie of onderwerp •Volledige tekst doorzoeken NB: EBL.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Workshop Informatievaardigheden
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Philosopher’s Index Zoekresultaten beperken op jaar, taal en/of soort publicatie Klik met muis = verder gaan.
Workshop Informatievaardigheden
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Methoden van Onderzoek
PO Aërosolen en vuile lucht
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Mediatheek R5. Faciliteiten en dienstverlening (1/2): de collectie Fysieke collectie: boeken en naslagwerken / tijdschriften / AVM / scripties Digitale.
LITERATUUR ONDERZOEK.
Bestaat er zoiets als een ideale blend?
Derde partij: tussen droom en daad
STRUCTUUR VAN EEN PUBLICATIE 1.TITEL 2.AUTEURS (naam, adres) 3.ABSTRACT (korte inhoud) 4.KEYWORDS (trefwoorden) 5.INLEIDING (context / probleemstelling)
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Catalogus van de RU Een bepaald boek zoeken Verder = klikken.
Zoeken naar literatuur Opstelling in de kast Catalogus Picarta Bibliografieën Elektronische tijdschriftbestanden Literatuurgids per vakgebied OZON-module.
7/26/2014 | 1 Zoeken naar literatuur Duits. 7/26/2014 | 2 Bibliotheek Rijksuniversiteit Groningen Universiteitsbibliotheek Bibliotheek Letteren ›Bibliotheek.
Literatuuronderzoek doen
Zoeken naar literatuur
Bibliotheekinstructie Geschiedenis september 2012.
Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur
OpMaat Officiële publicaties Zoekresultaat inperken Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Philosopher’s Index Zoeken op onderwerp met de index Klik met muis = verder gaan.
Titel auteur oktober /10 De KUBUS. Titel auteur oktober /10 De KUBUS Wie zit er in de zaal? Wie heeft een eigen case meegebracht?
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Onderzoeksvaardigheden
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Module 1 Welke soorten informatiebronnen zijn er en hoe ze te gebruiken?
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
|Datum | 1 Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur februari 2015.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Netwerkleren in het onderwijs
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Onderzoeksvaardigheden 3
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Arts-patiënt communicatie Huisartsopleiding 1e jaar.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Motivatie van Docenten voor Professionele ontwikkeling Joost Jansen in de Wal Perry den Brok Janneke Hooijer Rob Martens Antoine van den Beemt.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Universiteitsbibliotheek Utrecht
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Workshop academisch schrijven
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Transcript van de presentatie:

Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Leeromgeving  Leren bevorderen/ inperken  Twee soorten  Restrictieve leeromgeving  Expansieve leeromgeving

Restrictieve leeromgeving  Beperkt leren  Verschillende barrières  Kennis  Vaardigheden  Bv. geen kans experimenteren

Expansieve leeromgeving  Bevorderd leren  Verschillende werkgemeenschappen  Binnen werkplek  Buiten werkplek  Belangrijk!

Expansieve leeromgeving  3 type leerkansen (Fuller, Unwin 2004)  Kans verschillende werkgemeenschappen deelnemen  Kans kennis en expertise te construeren  Kans theoretische kennis opdoen  Belangrijk!

Kenmerken medewerker  Hun visie = belangrijk  Nut inzien trainingen  Medewerkers onderling  Grootste deel aandacht aan individueel leren  Dagelijkse werkactiviteiten  Leren door communiceren  Samenwerking met collega’s  Veel medewerkers nadruk op  On-the-job leren  Formeel leren

Probleemstelling  Belang werkplekleren  organisaties onder druk  Beleid en werkplek afstemmen  Goede balans  Formeel leren  Informeel leren  In volle gang

Methode Onderzoeksopzet  Reviewstudie kenmerken werkplekleren  Goede reviewstudie  Niet tot 1 onderzoeksmethode  Niet tot 1 tijdschrift  Niet tot 1 geografisch gebied

Methode Instrumenten  Online zoekmachines  Google Scholar  Omega  …  Catalogus Universiteit Utrecht  Wetenschappelijke boeken

Methode Procedure  Zoeken en selecteren geschikte literatuur  Systematische stappen  Gebruik gemaakt van  Top-down methode  Sneeuwbalmethode  Citaatindexen  Zoektermen die alsmaar uitgebreider werden

Methode Procedure  Verschillende publicaties verzameld 1.Titel en samenvatting lezen  inhoud  Voldoende relevantie onderwerp? 2.Resultatensectie en conclusie lezen  Voldoende resultaat? 3.Rest bestuderen  Geen tijd verspilt