Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Leeromgeving Leren bevorderen/ inperken Twee soorten Restrictieve leeromgeving Expansieve leeromgeving
Restrictieve leeromgeving Beperkt leren Verschillende barrières Kennis Vaardigheden Bv. geen kans experimenteren
Expansieve leeromgeving Bevorderd leren Verschillende werkgemeenschappen Binnen werkplek Buiten werkplek Belangrijk!
Expansieve leeromgeving 3 type leerkansen (Fuller, Unwin 2004) Kans verschillende werkgemeenschappen deelnemen Kans kennis en expertise te construeren Kans theoretische kennis opdoen Belangrijk!
Kenmerken medewerker Hun visie = belangrijk Nut inzien trainingen Medewerkers onderling Grootste deel aandacht aan individueel leren Dagelijkse werkactiviteiten Leren door communiceren Samenwerking met collega’s Veel medewerkers nadruk op On-the-job leren Formeel leren
Probleemstelling Belang werkplekleren organisaties onder druk Beleid en werkplek afstemmen Goede balans Formeel leren Informeel leren In volle gang
Methode Onderzoeksopzet Reviewstudie kenmerken werkplekleren Goede reviewstudie Niet tot 1 onderzoeksmethode Niet tot 1 tijdschrift Niet tot 1 geografisch gebied
Methode Instrumenten Online zoekmachines Google Scholar Omega … Catalogus Universiteit Utrecht Wetenschappelijke boeken
Methode Procedure Zoeken en selecteren geschikte literatuur Systematische stappen Gebruik gemaakt van Top-down methode Sneeuwbalmethode Citaatindexen Zoektermen die alsmaar uitgebreider werden
Methode Procedure Verschillende publicaties verzameld 1.Titel en samenvatting lezen inhoud Voldoende relevantie onderwerp? 2.Resultatensectie en conclusie lezen Voldoende resultaat? 3.Rest bestuderen Geen tijd verspilt